Palomino Hengst Luca S is er Bijna helemaal klaar voor...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nordsvensk

Re: Palomino Hengst Luca S is er Bijna helemaal klaar voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:36

Wat Jammer, :o Hij is echt een prachtbeest. Blijft hij wel hengst? Of...

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:41

Hè, wat jammer.. :\
Maar te braaf? Is dat echt een geldige reden om hem niet door te laten? (Ben totaal niet thuis in de wereld van hengstenkeuringen.)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:10

Uhm ik weet niet of het op prijs wordt gesteld. maar ik ga even mijn mening geven over wat ik gezien heb van Luca S.
Op het harde was hij inderdaad voorzichtig. Daarnaast ben ik van mening dat de aanjager (een man vanuit het stamboek geregeld) te fanatiek met aanjagen. Daardoor liepen veel hengsten erg gehaast en krabbelig op het toch al gladde ondergrondje.
Op het zand het voorbrengen liet hij zich wel beter zien. Maar Luca was niet spectaculair in zijn gangen.
In de kooi waardeerde hij zich wel enorm op in zijn bewegingen. Maar liet hij het duidelijk weer liggen in het springen. Het feit dat het te laag is is geen reden om met een vaste rug te springen. Daarnaast vondt ik hem soms wat ongelijk in het voorbeen en liet hij het ook een beetje hangen.
Dat hij braaf was is geen reden om hem niet door te laten gaan.
De eigenaren krijgen nog een uiteindelijke beoordeling thuis gestuurd door het NRPS. Wat de min punten volgens de jury dus zijn zal ze dan wel weten.
Overigens ben ik het niet altijd eens met wat de jury zegt. Maar kan me voorstellen waarom Luca niet door is nu.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 21:12

Hij blufte gewoon niet in de ring.. Niet van onder de indruk enzo.. En waarschijnlijk bij buiten al deels verpest.. Maar ik ben trots op m'n manneke want iedereen vond hem bloedje mooi en werd over op hem aan gesproken..

Momenteel blijft hij inderdaad hengst, hij gaat nu de sport in het nieuwe jaar en ook tussen de ponys en misschien via een de weg als hij z is de goedkeuring.. We zullen het wel zien, gelukkig heb ik hem hier niet voor gekocht en wou ik brave maar goede sport pony nou die heb ik!! En daar gaat het voor mij om, hij heeft voor mij vandaag echt bewezen hoe lief en opgevoed hij wel niet is..

Ik hou van m'n manneke <3

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 21:15

ponyparadijs schreef:
Uhm ik weet niet of het op prijs wordt gesteld. maar ik ga even mijn mening geven over wat ik gezien heb van Luca S.
Op het harde was hij inderdaad voorzichtig. Daarnaast ben ik van mening dat de aanjager (een man vanuit het stamboek geregeld) te fanatiek met aanjagen. Daardoor liepen veel hengsten erg gehaast en krabbelig op het toch al gladde ondergrondje.
Op het zand het voorbrengen liet hij zich wel beter zien. Maar Luca was niet spectaculair in zijn gangen.
In de kooi waardeerde hij zich wel enorm op in zijn bewegingen. Maar liet hij het duidelijk weer liggen in het springen. Het feit dat het te laag is is geen reden om met een vaste rug te springen. Daarnaast vondt ik hem soms wat ongelijk in het voorbeen en liet hij het ook een beetje hangen.
Dat hij braaf was is geen reden om hem niet door te laten gaan.
De eigenaren krijgen nog een uiteindelijke beoordeling thuis gestuurd door het NRPS. Wat de min punten volgens de jury dus zijn zal ze dan wel weten.
Overigens ben ik het niet altijd eens met wat de jury zegt. Maar kan me voorstellen waarom Luca niet door is nu.

Mening mag altijd.. En klopt inderdaad dat hij met springen z'n rug vast hield doordat hij behoorlijk snel wou gaan.. Gelukkig kan hij het wel en heeft hij voor mij bewezen dat het mijn toppertje is..

Thuis heb ik gezien hoe hij kan springen en ten op dichte van vorige jaar is hij top vooruit gegaan.. Ach wij trainen lekker verder en zien wat onze verdere toekomst brengt :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:41

Dat een paard van 3 zeker na flinke koliek optater nog moeite heeft met springen vindt ik niks raars aan. Groeischijven in het bekken zijn nog niet (allemaal) gesloten en daar moet wel de kracht voor een sprong vandaan komen. Als de toch al niet geheel opgebouwde/ontwikkelde spieren ook moeten functioneren vanuit een niet gesloten en dus optimale basis kan dat heel goed zichtbaar zijn bij het springen.

Slecht tonen wegens gladde ondergrond is ook geheel niet gek, maar als dat zo duidelijk is waarom zoekt de keurmeester dan geen betere plek voor dit onderdeel?

Ten laatste : te braaf als reden om een hengst af te keuren als dekhengst kan ik echt niet snappen. Braaf + goed zijn best doen + netjes in elkaar zitten is toch echt de basis voor een goede rij/sportpony, de rest is rijkunde en geduld.

Zo te zien is het een mooi dier, alleen duidelijk nog wat jeugdig, maar dat hoort op die leeftijd ook. Met paar jaartjes geduld en voorzichtig trainen komt het plaatje echt wel af hoor. 3 Jaar is gewoon erg jong om meer van een paard te verwachten dan een goede indruk van bouw en karakter. Ook het op de voorhand zijn kan net zo goed te maken hebben met te weinig bespiering en nog niet uitgegroeid zijn. Laat hem maar lekker via de sport zichzelf bewijzen, dan krijgt hij de tijd die hij nodig heeft.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:48

tamary schreef:
Dat een paard van 3 zeker na flinke koliek optater nog moeite heeft met springen vindt ik niks raars aan. Groeischijven in het bekken zijn nog niet (allemaal) gesloten en daar moet wel de kracht voor een sprong vandaan komen. Als de toch al niet geheel opgebouwde/ontwikkelde spieren ook moeten functioneren vanuit een niet gesloten en dus optimale basis kan dat heel goed zichtbaar zijn bij het springen.

Natuurlijk is dat begrijpelijk. Maar is het dan verstandig om met de hengst naar de hengstenkeuring te gaan?

tamary schreef:
Slecht tonen wegens gladde ondergrond is ook geheel niet gek, maar als dat zo duidelijk is waarom zoekt de keurmeester dan geen betere plek voor dit onderdeel?

Een andere plek is er naar mijn mening niet voorhanden. Daarnaast hebben alle hengsten dezelfde omstandigheden.

tamary schreef:
Ten laatste : te braaf als reden om een hengst af te keuren als dekhengst kan ik echt niet snappen. Braaf + goed zijn best doen + netjes in elkaar zitten is toch echt de basis voor een goede rij/sportpony, de rest is rijkunde en geduld.

Dat zal ook zeker niet de reden van afkeuring zijn!

tamary schreef:
Zo te zien is het een mooi dier, alleen duidelijk nog wat jeugdig, maar dat hoort op die leeftijd ook. Met paar jaartjes geduld en voorzichtig trainen komt het plaatje echt wel af hoor. 3 Jaar is gewoon erg jong om meer van een paard te verwachten dan een goede indruk van bouw en karakter. Ook het op de voorhand zijn kan net zo goed te maken hebben met te weinig bespiering en nog niet uitgegroeid zijn. Laat hem maar lekker via de sport zichzelf bewijzen, dan krijgt hij de tijd die hij nodig heeft

Ze komen bij het NRPS als met 2,5 op de hengsten keuring. Eigenlijk zou Luca dus een voorsprong moeten hebben omdat hij al een jaar ouder is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:13

ponyparadijs schreef:
Ze komen bij het NRPS als met 2,5 op de hengsten keuring. Eigenlijk zou Luca dus een voorsprong moeten hebben omdat hij al een jaar ouder is.

Jonge slungelige puber of oudere slungelige puber, als je als stamboek aan een nog jong dier volwassen eisen stelt is het niet gek dat er dieren op hun jeugdige uiterlijk afgekeurd worden. Nu is zowel op 2.5 als op 3.5 hengstenkeuring kinderarbeid naar mijn mening en zouden de stamboeken toch zeker op dit punt een kritisch naar hun eigen beleid mogen kijken. Wil je goede paarden fokken heb je veel tijd en geduld nodig, ook als stamboek helaas.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 22:15

Met te braaf bedoel ik dat hij zich gewoon niet laat zien, hij nergens van onder de indruk was en de bluf niet had om de macho als alle andere hengsten te gaan doen.. Hij is daar te lief en te nuchter voor..

Ik heb het in de kooi gefilmd en zodra het lukt zou ik hem op internet zetten.. Ik weet dat hij super kan bewegen en hij gewoon de beste karakter heeft wat je in een pony kan wensen dat is voor mij goed.. Het is en blijft een moment opname.. En gelukkig weet ik dat marjolein en haar familie compleet achter me staat met wat ik zeg en hoe hij is..

Van de week komt hij lekker huiswaarts en trainen we rustig verder :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:35

Nicole schreef:
Met te braaf bedoel ik dat hij zich gewoon niet laat zien, hij nergens van onder de indruk was en de bluf niet had om de macho als alle andere hengsten te gaan doen.. Hij is daar te lief en te nuchter voor..

Ik heb Luca IRL gezien in Havelte en ik snap helemaal wat je bedoelt. Voor een hengst is hij erg braaf en laat zich daardoor niet zo zien als andere hengsten.

Voor de sport is dat natuurlijk super

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:51

tamary schreef:
als je als stamboek aan een nog jong dier volwassen eisen stelt is het niet gek dat er dieren op hun jeugdige uiterlijk afgekeurd worden

Maar of ze nou 2,5, 3,5 of 7 zijn ze beoordelen op beweging en exterieur... En als dat onvoldoende is gaat een hengst niet door :(:)

Nicole schreef:
heeft hij voor mij bewezen dat het mijn toppertje is..

En dat is en blijft het belangrijkste! Blij zijn met je eigen dier en er lekker van genieten :j

byloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:55

Hij had door moeten gaan! Net zo als onero nr 50 Soms snap ik ergewoon helemaal niks meer van.. *zucht*

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:20

Even los van meningen over wie wel terecht of onterecht zijn doorgegaan of eruitgevlogen zijn.

Ik heb alle pony's op het harde gezien, zelf er voor de keuring over gelopen en zo glad was het niet. Zeker niet gladder dan elders op de parkeerplaats. Enige wat mij direct opviel was dat de dieren enorm gefocused waren op de witte strepen op de grond van de parkeervakken. oliebol happens!

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:44

wat een prachtig paard!
daar mag je echt ontzettend trots op zijn! :o
mooie foto's ook!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:52

jammer dat hij niet door is zeg!

maargoed, jij bent blij en heel erg trots op je pony, dan is het toch goed!

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:23

Ik heb Luca ook gezien gisteren. En de jury baseert zich op wat ze op dat moment zien. En ze kunnen er best wel door heen kijken als een pony zich wat vast houd. Qua wat hij heeft laten zien, ga ik met ponyparadijs mee... Als sportpony is het een hele gave pony, als dekhengst zie ik zo de meerwaarde voor de fokkerij niet (= eigen mening, niet vervelend bedoelt).

(Apart trouwens dat O nero, winnaar 4 D pony's dressuurpony's, nu een serieuze E is gemeten met zijn 1.53m....)

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:30

Wat een mooi beest is het toch <3

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:35

wat een knapperd! <3

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 00:48

Ik vond hem aan de hand in de bak best goed lopen hoor, er waren er die het veel minder deden. En met springen deed hij het ook best goed.
Het is niet alleen de beweging waar de jury naar kijkt, het gaat om het totaal plaatje. Maar je pony wordt er echt niet minder op hoor of hij nou goedgekeurd is of niet , het blijft een prachtig dier. Als je erzelf maar plezier aan beleeft, daar gaat het om. Geniet ervan! ;)