Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ponyparadijs schreef:Uhm ik weet niet of het op prijs wordt gesteld. maar ik ga even mijn mening geven over wat ik gezien heb van Luca S.
Op het harde was hij inderdaad voorzichtig. Daarnaast ben ik van mening dat de aanjager (een man vanuit het stamboek geregeld) te fanatiek met aanjagen. Daardoor liepen veel hengsten erg gehaast en krabbelig op het toch al gladde ondergrondje.
Op het zand het voorbrengen liet hij zich wel beter zien. Maar Luca was niet spectaculair in zijn gangen.
In de kooi waardeerde hij zich wel enorm op in zijn bewegingen. Maar liet hij het duidelijk weer liggen in het springen. Het feit dat het te laag is is geen reden om met een vaste rug te springen. Daarnaast vondt ik hem soms wat ongelijk in het voorbeen en liet hij het ook een beetje hangen.
Dat hij braaf was is geen reden om hem niet door te laten gaan.
De eigenaren krijgen nog een uiteindelijke beoordeling thuis gestuurd door het NRPS. Wat de min punten volgens de jury dus zijn zal ze dan wel weten.
Overigens ben ik het niet altijd eens met wat de jury zegt. Maar kan me voorstellen waarom Luca niet door is nu.
tamary schreef:Dat een paard van 3 zeker na flinke koliek optater nog moeite heeft met springen vindt ik niks raars aan. Groeischijven in het bekken zijn nog niet (allemaal) gesloten en daar moet wel de kracht voor een sprong vandaan komen. Als de toch al niet geheel opgebouwde/ontwikkelde spieren ook moeten functioneren vanuit een niet gesloten en dus optimale basis kan dat heel goed zichtbaar zijn bij het springen.
tamary schreef:Slecht tonen wegens gladde ondergrond is ook geheel niet gek, maar als dat zo duidelijk is waarom zoekt de keurmeester dan geen betere plek voor dit onderdeel?
tamary schreef:Ten laatste : te braaf als reden om een hengst af te keuren als dekhengst kan ik echt niet snappen. Braaf + goed zijn best doen + netjes in elkaar zitten is toch echt de basis voor een goede rij/sportpony, de rest is rijkunde en geduld.
tamary schreef:Zo te zien is het een mooi dier, alleen duidelijk nog wat jeugdig, maar dat hoort op die leeftijd ook. Met paar jaartjes geduld en voorzichtig trainen komt het plaatje echt wel af hoor. 3 Jaar is gewoon erg jong om meer van een paard te verwachten dan een goede indruk van bouw en karakter. Ook het op de voorhand zijn kan net zo goed te maken hebben met te weinig bespiering en nog niet uitgegroeid zijn. Laat hem maar lekker via de sport zichzelf bewijzen, dan krijgt hij de tijd die hij nodig heeft
ponyparadijs schreef:Ze komen bij het NRPS als met 2,5 op de hengsten keuring. Eigenlijk zou Luca dus een voorsprong moeten hebben omdat hij al een jaar ouder is.
Nicole schreef:Met te braaf bedoel ik dat hij zich gewoon niet laat zien, hij nergens van onder de indruk was en de bluf niet had om de macho als alle andere hengsten te gaan doen.. Hij is daar te lief en te nuchter voor..
tamary schreef:als je als stamboek aan een nog jong dier volwassen eisen stelt is het niet gek dat er dieren op hun jeugdige uiterlijk afgekeurd worden
Nicole schreef:heeft hij voor mij bewezen dat het mijn toppertje is..