Van manege- naar sportpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safaribaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:36

Haha laatmaar, morgen ben ik waarschijnelijk al vroeg op de manege omdat ik al heel vroeg uit ben jij hebt denk ik notmale lessen?, ik ben er zaterdag waarschijnelijk ook en zondag ook welke dagen ben jij er?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 17:54

@Ponylies
Als jij dat eruit op gemerkt vind worden, dan is dat niet zo bedoeld, want ik weet zeker wel dat ik ook een hoop fouten maak.
Maar - over het links buigen - als mijn instructrice niks zegt over linksgebogen enzo dan wil ik hier ook niks meer over horen ;)
Want dan geloof ik dat

@Safaribaarie
Ik ben er vrijwel elke dag maar het zijn wel andere tijden elke x.
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 12-11-11 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 17:56

Vrijdag
Ging supergoed! :)
Ze deed het heel goed, heb d'r gelongeerd.. Verder hier dus niks over.

Vandaag
Het rijden ging niet zo goed, maar voor de rest was ze wel heel braaf.

VERAx

Re: Van manege- naar sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:00

élk paard is links of rechtsgebogen, maar ik snap dat je eerst aan andere puntjes wilt werken voordat je je daar mee bezig gaat houden, maar je pony is sowieso niet 100% recht lijkt me.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 18:01

VERAx schreef:
élk paard is links of rechtsgebogen, maar ik snap dat je eerst aan andere puntjes wilt werken voordat je je daar mee bezig gaat houden, maar je pony is sowieso niet 100% recht lijkt me.

Dat weet ik.. O:)

Safaribaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:08

Hoelaat ben jij morgen op de manege?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:06

Oeff, dat weet ik nu echt nog niet..
Maar ik denk gewoon rond 1 uur

Safaribaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:04

Ok ja ik denk ik ook

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:42

hoii,

volg dit topic nu al een tijdje, en wou ff reageren.
heb mijn paardje ook gekocht op een manege, ontzettend lief paard maar stront eigenwijs.
Mijn paard kon dus echt niks toen, maar moet je haar nu eens zien!
ik weet hoe je je voelt hoor heb dit soort momenten ook gehad, dat je er af wilt en gewoon wilt opgeven maar geloof me t komt allemaal goed.
tuurlijk moet het paardje wennen bij ons duurde t een jaar voordat we elkaar echt kenden hoor
:j
nouja veel succes en niet opgeven /3

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:22

Dankjewel :)
Ik loop erg achter moet 3 verslagen doen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:34

13 November
Heb ik haar gereden, voornamelijk voorwaarts gereden omdat ze wat fris was (de vorige dag ook al) en omdat er iemand het een goed idee vond om in het midden van het bak te gaan staan -_-"

14 November
Mijn manege les, het ging erg goed. Ze was wel na het eerste half uur lekker aan het klieren. Mijn handen waren vuurrood en zo voelden ze ook. Ze ging gooien met d'r hoofd, hangen, trekken.. En dan aan mij de taak om rustig te blijven het te negeren of bij het trekken alleen even aan te sporen. Nou het ging al beter dan in het begin. En met de galop sprong ze op de rechterhand ook gewoon zomaar aan :)

15 November (Vandaag)
Heb ik ook gereden, ik rij deze week veel :p, een half uurtje en ik weet nu waar mijn evenwichts probleem bij het rijden op haar vandaan komt. Ze buigt namelijk voor geen meter mee in de bocht. Ze denkt gewoon: "Owja ik moet een andere kant op" en dan blijft ze gewoon een "plankje" en dan gaat ze gewoon heel stijf de andere kant op. Heel lastig, maar dat valt te leven gewoon lekker veel buigen met dat beestje! De galop gaat zoveel beter! Ik hoef haar niet achter de vodden aan te zitten om haar door te laten galopperen en ik hoef niet eerst 3 rondjes rond te hobbelen met knarsende tanden en hopen dat ik blijf zitten. Nee, ze sprong zo makkelijk aan! Maar ook in de galop heb ik moeite met mijn evenwicht, maar hier werken we aan.

Ik hou zoveel van mijn meisje, ze keek me na helemaal tot ze (tenminste ik haar niet) me niet meer kon zien, jammer dat ik mijn camra niet bij had. Ze stond echt met oortjes gespitst te kijken.

Ik zag je,
Ik wou je,
Ik heb je,
Ik hou je! <3

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:21

Wat fijn dat het zo goed gaat! Ik volg je verslagen en ben benieuwd hoe jullie nog verder gaan groeien. En m'n aanbod van de fotoshoot geldt nog steeds.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 18:59

Dankjewel :)
Maar dit zou ik dan zoieso graag een keer willen doen als ik zonder zadel erop kan :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:03

Vandaag ging het vrij goed, ze is wat gespannen als er mensen kijken, maar dat komt door mij omdat ik me dan ook niet geweldig voel ben liever gewoon lekker alleen. Dan kan ik rustig kletsen met mijn paardje of zingen :')

Maargoed, buiten hetgeen dat ze met draven meteen wilde aanspringen, een aantal keer me bijna een kopstoot gegeven heeft en dat ze ging trekken, ging het supergoed! Ze buigde netjes mee. En wilde zelfs aan de teugel - dat hoorde ik achteraf als ze dus gaat "trekken" wil ze aan te teugel lopen waar ik dan de ruimte voor geef en daarvan gaat ze juist trekken. - op de rechterhand kan ze ook al galopperen hoewel dit dan 9 van de 10 x de verkeerde galop is. Ze galoppeert goed door, vandaag misschien iets te goed een keer. Maar ze maakt er geen probleem van als ik haar dan even terug pak. Ik heb zín om te rijden en daar ben ik zo blij mee :) '
Het gaat al veel beter :j

x

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:03

Heel leuk om te horen :)

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:45

Fijn dat het de laatste keren zo goed ging! Ik volg je topic al een poosje, maar heb nog nooit gereageerd ;)
Een tip die ik vroeger veel bij Tabby heb toegepast toen hij verkeerd aangaloppeerde: als ze aanspringt in de verkeerde galop, gewoon een cirkel rijden in galop, maar niét belonen. Uiteindelijk zag hij in dat het makkelijker was om gewoon juist aan te springen :)
Dat haalt vaak meer uit dan continu corrigeren/afstraffen. Gewoon laten beseffen dat het ook anders kan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:10

Je kunt ook eens proberen om op het verkeerde been licht te rijden voordat je aanspringt.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:25

@Laura
Hoe bedoel je precies? Traag van begrip :o

@Yvonnedv
Dat gaat moeilijk aangezien mij geleerd is door te zitten voor je aanspringt..

Edit; las dit even terug en wat klinkt dit bot zeg, zo was het niet bedoeld ik bedoel gewoon dat wij niet mogen lichtrijden voor galop.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:32

Zoals jullie wisten zou ik op donderdag privé les hebben, helaas was hier vandaag geen tijd voor en is deze verzet naar zaterdag 10 uur :)
Vandaag heb ik dus...

Eerst ophalen, het geeft je zo'n warm gevoel je roept: "Bontfire kom!" en dan komt ze gewoon met gespitste oortjes naar je toe lopen <3 Heb haar vandaag gelongeerd omdat ze morgen haar wekelijkse rustdag heeft en dat ik anders zaterdag misschien helemaal een bom onder me kan hebben, ze is al niet de kalmste heb ik gemerkt. Ze is heel braaf, maar ze is gewoon actief, goed actief en dat voelt raar aangezien ik het "manege tempo" gewent ben. Daarom heb ik geen zin dat ze zaterdag alle remmen los gaat gooien. Dus eerst gelongeerd, mevrouw schrikt meteen van de tractor (ja er staat een klein wagentje in onze kleine binnenbak omdat het geen bak meer is maar voor longeren gaat het prima) en ze heeft dan ook lekker lang gegaloppeerd. Wat ze overgins volgens mij heel fijn vind.
Daarna grondwerk gedaan, zelfs 'terug' deed ze heel goed _/-\o_
Ik denk dat ze nu ongeveer een maandje bij ons op stal staat maar ze is de 28ste pas een maandje van mij <3

x

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:45

en springt ze dan met longeren wel goed aan?
Zo ja dan zou ik toch eens proberen om op het verkeerde been licht te rijden en dan aan te springen ook al heb je dat niet zo geleerd

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:51

@yvonnedv
Ik snap wel wat je bedoelt, (nee dat doet ze trouwens niet :P) maar ze springt al elke keer aan in de draf en dadelijk denkt ze dat ze dat elke keer kan doen.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:18

Ik bedoelde dus dat als ze in de verkeerde galop aanspringt, je haar in die galop moet houden en een cirkel of andere figuur laten rijden, zodat ze zelf snapt dat het makkelijker is om in de juiste galop te springen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:39

Ja maar ik snap niet, je bedoelt dat ze dan moet overspringen ofzo?

Sorry ben traag van begrip :$

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:46

Vandaag heeft ze een rustdagje :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:03

Sorry voor de 3de post achter elkaar van mij, maar even een nieuwe post voor een frisse (*ughe ughe*) post.

Nou het verslag Verslag van de dag!
Uit de weide gehaald, paard gepoetst (hoefsmid was bezig) en toen moest ik erop, nou beginnen lekker ontspannen. Instappen maar nee! Mevrouw dacht daar anders over, ze verstijfde, sprong opzij en galoppeerde een stukje weg. Was makkelijk weer kalm te krijgen. Nouja, kan altijd schrikken, weer terug sturen, niks aan de hand gebeurt het weer! :O En ja toen schoot de stress er toch wel in, gelukkig heeft toen een meisje haar even vastgehouden en zijn we naar achter gelopen. Op dat moment kwam de instructrice en die vroeg waarom dat meisje Bontfire vasthield, want mijn pony staat als braaf "bekend" en dat moet ook wel met zo'n "Held" als mij. Nou uitgelegd en toen dacht ik hehe we hebben het ergste gehad. Maar nee! Alweer mis :') mevrouw bleef koppig wilde alleen heen waar zij zelf heen wilde en ik durfde haar door dat wegspringen aan het begin niet door te drijven. Ik zat ondertussen alweer te jammeren, verstijfd, bang.. Te piepen; 'Maar ik durf dat niet!' Nouja pony lief kreeg hiermee steeds haar zin, dus dat meisje er maar op gegaan en even flink doorgereden, wat ben ik blij dat die pony NIKS verder heeft gedaan als ze was gaan steigeren, bokken, etc. had ik er niet meer opgedurft. Ik er weer op, nou het ging goed daarna wel, ik zat natuurlijk wel helemaal te shacken maar ze luisterde vrij goed.

Het uitproberen is begonnen dus wens me de komende 2 weken succes! *\o/*

Maar in Bontfire zit geen kwaad hoor, ze is gewoon een merrie en probeert nu. Nu ik heb gezien dat ze na doordrukken vrijwel niks doet.. vrees ik dat ik er morgen weer aan moet gaan geloven :') maarja, ik wou een eigenpony dus het zal maar moeten!
Is me wel verteld dat ik er niet op moet gaan als ik van te voren al weet dat zij het gaat winnen, maarja, wat moet ik doen dan? Ik moet het uiteindelijk toch zelf doen, en hoe langer je het uitstelt, hoe enger het word. Dus nogmaals het zal maar moeten.. Ik ben doodsbang en heb d'r nu al zin in! :P

x