Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Er zit geen klok op een paard. Dus als je een probleem tegenkomt, moet je dat aanpakken, maakt niet uit hoe lang dat duurt. Verder is het een vraag wat jij wilt doen en hoever jij bereid bent om dit probleem aan te willen pakken. Ergens ligt er bij jouw een grens. Waar ligt die grens? Ben je bereid om het dier uit handen te geven om dit probleem opgelost te zien (met de mogelijkheid dat het bij een ander gefixed is maar bij jouw nog steeds opduikt?). Als een trainer een paard neerlegt voor complete overgave, ben jij bereid om dat te laten doen?
Pentax schreef:Je had wat eerder aan de bel moeten trekken, maar daar heb je nu natuurlijk niks meer aan.
Wat ik bij mijn paard deed was, oh je wilt achteruit? Dan GA je achteruit tot ik beslis dat je mag stoppen. Dat was snel over.
Draaien is begrensen op de schouder en terug zetten, desnoods tik op de schouder. En bij voorwaarts gaan elke druk op de teugels direct losgooien en belonen.
Draaien en achteruit lopen opgelost, dan heb je steigeren nog. Het enige dat ik hiervoor gedaan heb is wat brullen tik en aandraven.
Klinkt niet zo spectaculair maar meer dan 3 keer is het nooit gebeurt. Steigeren kan alleen als je een gespannen paard toestaat vaart te verminderen.
Inmiddels heb ik er een heel fijn alleen buitenrijpaard aan.
Pentax schreef:Wat doe je uberhaupt met z'n paard op de weg? Zo kun je onmogelijk ooit een paard gaan corrigeren of juist gedrag aanleren, daar heb je ruimte voor nodig.
my_precious schreef:hij heeft echt alles al geprobeerd met dit paard van weken niet rijden en alleen grondwerk doen tot weken alleen longeren en niet op zijn rug zitten, hoge stemmen gebruiken en lage stemmen gebruiken, zelfs uitbundig belonen toch zeer zacht belonen met kleine klopjes op de hals.
hestejente schreef:my_precious schreef:hij heeft echt alles al geprobeerd met dit paard van weken niet rijden en alleen grondwerk doen tot weken alleen longeren en niet op zijn rug zitten, hoge stemmen gebruiken en lage stemmen gebruiken, zelfs uitbundig belonen toch zeer zacht belonen met kleine klopjes op de hals.
Stel... stél nou he, dat dit paard eigenlijk een klein hartje heeft en stiekum, diep van binnen onder alle laagjes van protest enz. erg onzeker is. Zo'n paard heeft er natuurlijk NIKS aan als je iedere keer weer wat anders doet. Steegse paarden hebben duidelijkheid een consequentie nodig, niet iedere maand een andere aanpak.
my_precious schreef:dus mensen met goede tips kom een keer een kijkje nemen en help!!!!
hestejente schreef:my_precious schreef:hij heeft echt alles al geprobeerd met dit paard van weken niet rijden en alleen grondwerk doen tot weken alleen longeren en niet op zijn rug zitten, hoge stemmen gebruiken en lage stemmen gebruiken, zelfs uitbundig belonen toch zeer zacht belonen met kleine klopjes op de hals.
Stel... stél nou he, dat dit paard eigenlijk een klein hartje heeft en stiekum, diep van binnen onder alle laagjes van protest enz. erg onzeker is. Zo'n paard heeft er natuurlijk NIKS aan als je iedere keer weer wat anders doet. Steegse paarden hebben duidelijkheid een consequentie nodig, niet iedere maand een andere aanpak.
hestejente schreef:Nog even een vraagje aan de TS: je zegt dat het paard volledig is nagekeken. En dat je in de bak fijn kunt rijden maar dat hij buiten flipt bij autos, fietsers enz. Dus bij dingen die bewegen. Zijn de ogen van je paard ook nagekeken? En dan bedoel ik niet: door de DA met een lampje beschenen maar gewoon echt goed nagekeken op een kliniek?
hestejente schreef:Als er een verklaring is wil ik die graag horen (aangezien mijn eigen, o zo vreselijk lieve, paard zo steegs is als de neten en mij vorige week een leuke gezichtspeeling over het asfalt heeft bezorgd. Hij geeft normaal nooit om honden. Maar toen ineens dus wel)
TS heeft van alles geprobeerd. Logisch, ik ook. Maar aangezien zijn paard 4 is en TS al heel veel heeft geprobeerd vroeg ik mij zomaar af hoe lang hij elke aanpak dan gebruikt heeft.
Mijn paard heeft overigens ook alles uit de kast getrokken, maar gelukkig minder extreem als dat van TS. Wanhopig werd ik ervan: er is wat, ik wil hem helpen en ik wist niet hoe. Denk dat mijn paard net zomin wist wat hij aan mij had als ik aan hem, juist omdat we allebei maar wat deden.
hestejente schreef:Als er een verklaring is wil ik die graag horen (aangezien mijn eigen, o zo vreselijk lieve, paard zo steegs is als de neten en mij vorige week een leuke gezichtspeeling over het asfalt heeft bezorgd. Hij geeft normaal nooit om honden. Maar toen ineens dus wel)
TS heeft van alles geprobeerd. Logisch, ik ook. Maar aangezien zijn paard 4 is en TS al heel veel heeft geprobeerd vroeg ik mij zomaar af hoe lang hij elke aanpak dan gebruikt heeft.
Mijn paard heeft overigens ook alles uit de kast getrokken, maar gelukkig minder extreem als dat van TS. Wanhopig werd ik ervan: er is wat, ik wil hem helpen en ik wist niet hoe. Denk dat mijn paard net zomin wist wat hij aan mij had als ik aan hem, juist omdat we allebei maar wat deden.
hestejente schreef:Nou 5 dan. Gaat mij erom dat je in korte tijd veel methodes hebt gebruikt. Waardoor hij alleen maar onzekerder wordt natuurlijk. Van steeds een andere aanpak.
TS, heb je mijn vraag gelezen?