Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farah_

Re: Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:56

Dat ga ik zeker doen Spekkie.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:14

Van mij nog even een laatste reactie. Inschatting op de situatie is het moeilijkste van alles. Daar maak je verkeerde beslissingen. Wel is het zo dat het doorwerken de oplossing is vaak om problemen te verhelpen. Te vroeg stoppen kan juist vaak slechte resultaten geven. Natuurlijk begrijp ik de reacties van een aantal. Wij werken dagelijks met dit soort type paarden en zij halen het Maximale uit ons kunnen. Dat is aan de ene kant uitdagend, aan de andere kant heel moeilijk.

Wanneer we de training zondag niet goed hadden gedaan, waren we nu nooit zo ver geweest. Prima om te zeggen dat het zonder hekken er vriendelijker uitziet. Dat klopt natuurlijk volkomen. Maar hadden wij het paard niet de eerste keren met hekken geholpen om te laten ervaren dat het dier geen pijn hoeft te verwachten bij de trailer ingaan dan hadden we dit nu niet bereikt. Het probleem is dat je alles kunt trainen van de trailer weg. Dit is ook echt heel belangrijk. Maar het probleem blijft toch vaak de trailer zelf. Je moet het daar oplossen.

Wij gaan lekker aan de slag en houden jullie op de hoogte!

Annemarie

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:51

Ik heb de filmpjes bekeken en het ziet er idd even naar uit, maar je ziet het resultaat op de filmpjes daarna :j daarnaast zie ik dit 10.000 keer liever dan paarden doe de trailer in worden geslagen, geschopt, gebezemd of zelfs met een shovel worden aangeduwd :j

Ook heel netjes hoe annemarie hier reageerd, ze staat in die trailer en dat paard staat met de kont naar haar toe, dat vond ik wel ff heel link! Gelukkig is het goed gegaan!

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:58

wauw, wat een verschil. vind het er al veel beter en rustiger uit zien dan bij HE. ook is het paard rustiger.
succes.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:19

Wat een verschil, die laatste filmpjes! :j

minka schreef:
Als Whauw na nog even doorgaan los achter Annemarie de trailer in was gelopen had niemand dit geroepen. Soms weet je gewoon niet wat er volgt. Iedereen die nu roept dat ze had moeten stoppen heeft gelijk, maar dat is al 10x toegegeven, maar als je alles van tevoren weet zou het leven een stuk gemakkelijker zijn :j

Je hebt gelijk, maar als ik merk dat een paard na rustiger geworden te zijn weer spanning op gaat bouwen, dan is dat voor mij het teken om er een eind aan te breien.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:35

Ik vind het er ook best wel eng uitzien en dacht ook jeetje.. moet het zo.
Maar soms maken zachte heelmeesters stinkende wonden en daarmee wil ik niet suggereren dat dit een harde methode is maar soms moet je wel even doorpakken denk ik.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:10

Annemarie, hoewel ik het niet eens ben met de manier van werken met hekken en het paard als het ware insluiten in de trailer, respecteer ik het wel dat je hier uitlegt waarom je dat doet en ook aangeeft wat achteraf gezien de momenten waren waarop je wellicht beter (eerder) had kunnen stoppen.
Goed te horen dat het later op de avond beter is gegaan met laden.

TS veel succes met Whauw, hopelijk gaat de training zijn vruchten afwerpen en krijgt ze echt vertrouwen in de trailer.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:46

minka schreef:
Als Whauw na nog even doorgaan los achter Annemarie de trailer in was gelopen had niemand dit geroepen. Soms weet je gewoon niet wat er volgt. Iedereen die nu roept dat ze had moeten stoppen heeft gelijk, maar dat is al 10x toegegeven, maar als je alles van tevoren weet zou het leven een stuk gemakkelijker zijn :j

Als je grenzen opzoekt ga je er soms ook onbedoeld overheen... dat weet je pas als je er overheen gegaan bent.
Fijn dat Whauw het al beter doet, hopelijk heb je snel een makkelijker te laden paard TS. Osmiums zijn uitdagingen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:21

Wat fijn dat er nu al zo'n positieve update is :) En overigens ook erg leuk dat Annemarie gewoon reageert en meepraat op bokt.

Wat betreft het 'doorwerken om een probleem te verhelpen' en 'te vroeg stoppen geeft ook problemen'.. ik denk dat dat altijd een discutabel punt zal blijven. Want wat is (te) vroeg stoppen en wat is op tijd stoppen? Een paard heeft draagt geen horloge (degenen die ik ken niet helaas :D), dus is het aan ons om te bepalen hoe vroeg of laat het tijd is om op te houden en positief af te sluiten, of wanneer je nog net een klein stukje kan of moet doorzetten om een stapje verder te komen. Uiteindelijk zal dat dus per paard verschillen... en per persoon, want ik geloof heilig dat je met kleine stukjes reperteren en steeds positief afsluiten er ook altijd komt, alleen is de weg soms wat langer. Overigens zullen er genoeg paarden zijn waarbij je even kan (of 'moet'?) doorzetten om te komen waar je naartoe werkte, maar ik ken ook genoeg paarden die daar zeer heftig op reageren en waarbij je terug bij af bent. Van zich uit paniek gewoon laten vallen voor de stalingang tot iets in een soort 'trance' wel toelaten maar achteraf onbewogen in een hoekje van de stal blijven staan en absoluut geen toenadering meer zoeken, terwijl er geen stemverheffing, wijzend vingertje of andere vorm van 'geweld' gebruikt is. Dat bewijst des te meer dat het soms een dunne lijn is tussen "te vroeg stoppen" of "te lang doorgaan"..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:28

eens, het allermoeilijkste om te leren is juist dat!
Wanneer stop je en wanneer ga je door? Als dat zo makkelijk zou zijn dan waren er niet zoveel paarden met problemen, het gevoel daarvoor ontwikkelen leer je niet in een half uurtje.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:30

Esther, bedankt voor de updates!
Fijn en zeker leerzaam om te zien :j
Whauw straalt hier al veel meer rust uit, logisch ook maar toch fijn om te zien.

wat ik typisch blijf vinden is dat whauw ook op deze filmpjes nog
steeds meer op de omgeving lijkt te letten dan de persoon.
natuurlijk hij laat zich sturen maar zie m ook wel te ver doorlopen gewoon omdat ie
met zn hoofd elders lijkt te zijn.

ts (sorry weet je naam ff niet) heeft whauw dit altijd zo sterk
of is dit voor hem een uiting van stress?
zou ik wel heel interessant vinden om te weten.
ik ga dit zeker volgen en vraag mij af hoe hij dit
over een paar dagen zal doen.

annemarie, persoonlijk heb ik geen moeite met de hekken vanwege het “oh zielig“
Of “heftig“ of “dwingend“.
Maar zou jij wel je keuze voor hekken kunnen verduidelijken
in dit geval?
aan het beentje te zien word whauw erg zenuwachtig van alles achter hem,
waarom hem dan iets positiefs leren met hekken achter hem?
niet uit kritiek maar om te leren bedoeld.
Uiteindelijk gaat ie toch de trailer zonder hekken ook wel op?
toen ie zo angstig werd zag ik ook zeker het voordeel in van de hekken
(Naast het duidelijke nadeel gevaar) maar waarom direct hekken in een
training van een paard wat moeite heeft met dingen achter zich?

Ts, annemarie, esther;
super leerzaam dus allemaal hardstikke bedankt!

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 23:54

Ik wil toch even mijn eigen eravring delen in dit topic ,
Dat mensen er een negatieve kijk op hebben vind ik erg jammer ,
Het feit van de grote trailer is voor het paard alleen maar fijn om het te leren daarna werken ze naar je eigen trailer maat toe ! (Iedereen kan fietsen maar iedereen is met duwen en zijwieltjes begonnen)
'Mijn ' paardje heeft ruim anderhalve maand bij annemarie gestaan ,
We kregen hem met geen mogenlijkheid op de trailer !
Haar team en zij zelf hebben erg veel tijd en geduld in ons paard gestoken !
Ze kwamen hem halen met de grote trailer en de hekken !
Het was even proberen en elkaar aftasten !
Maar na een half uurtje zonder enige dwang stond hij op de trailer ,
Ze hebben ons toen gevraagd om onze eigen trailer daar neer te zetten zodat ze daar mee konden trainen als hij daar klaar voor was !
Zodat hij het dus ook met zijn eigen trailer kan !
Dus niets is wat het lijkt van joh lekker makkelijk grote trailer bladiebla !
Nee het is voor het vertrouwen van het paard maar hij gaat pas naar huis als hij het met zijn eigen trailer ook kan !
Plus dat ik een stik braaf paard heb terug gekregen die normaal nog wel eens een loopje met me kon nemen ! Hij begrijpt de grenzen nu beter !
Het wederzijds respect is nu optimaal !
Ik vind het een vak vrouw en een zeer profesioneel team wat weet wat ze doen !

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 00:14

Shaviera, of het nou een negatieve kijk is wil ik niet van iedereen zeggen.
dit is een Discussie forum dus vraagtekens plaatsen en bespreken lijkt mij wel op zn plaats.
daarnaast zegt op een enkeling na niets over avdt in het algemeen maar bespreken we deze situatie

Niet om te pesten maar dat ding rechts naast je spatiebalk is een punt.
mag ook ipv uitroepteken gebruikt worden. ;)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 00:17

zodiacje schreef:
Niet om te pesten maar dat ding rechts naast je spatiebalk is een punt.

Bij mij zit daar alt :D

sorry flauw :+

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:29

Laat mijn punt het op mijn telefoon nou net niet werken( punt )
Het is natuurlijk maar net waar je over valt( punt )
Ik wilde enkel maar mijn positieve ervaring delen want wat je zegt het is een discussie forum( punt)
Er zullen altijd mensen zijn die het niet met de werkwijze eens zijn ,
Maar ik ben dat absoluut wel (punt)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:11

:=
Dacht dat je gewoon extreem enthousiast was.!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:23

zodiacje schreef:
Esther, bedankt voor de updates!
Fijn en zeker leerzaam om te zien :j
Whauw straalt hier al veel meer rust uit, logisch ook maar toch fijn om te zien.

wat ik typisch blijf vinden is dat whauw ook op deze filmpjes nog
steeds meer op de omgeving lijkt te letten dan de persoon.
natuurlijk hij laat zich sturen maar zie m ook wel te ver doorlopen gewoon omdat ie
met zn hoofd elders lijkt te zijn.

ts (sorry weet je naam ff niet) heeft whauw dit altijd zo sterk
of is dit voor hem een uiting van stress?
zou ik wel heel interessant vinden om te weten.
ik ga dit zeker volgen en vraag mij af hoe hij dit
over een paar dagen zal doen.

annemarie, persoonlijk heb ik geen moeite met de hekken vanwege het “oh zielig“
Of “heftig“ of “dwingend“.
Maar zou jij wel je keuze voor hekken kunnen verduidelijken
in dit geval?
aan het beentje te zien word whauw erg zenuwachtig van alles achter hem,
waarom hem dan iets positiefs leren met hekken achter hem?
niet uit kritiek maar om te leren bedoeld.
Uiteindelijk gaat ie toch de trailer zonder hekken ook wel op?
toen ie zo angstig werd zag ik ook zeker het voordeel in van de hekken
(Naast het duidelijke nadeel gevaar) maar waarom direct hekken in een
training van een paard wat moeite heeft met dingen achter zich?

Ts, annemarie, esther;
super leerzaam dus allemaal hardstikke bedankt!

dat whauw erg veel op haar omgeving let komt denk ik doordat ze op een andere plek is. op zo heel veel plekken is ze nog niet geweest in haal leven. ik heb haar 1 keer van stal verhuisd samen met nog 3 andere paaden en mensen die ze kende en daar heeft ze vooralsnog ruim een week de tijd nodig gehad om te wennen en een beetje relaxt te worden. ik denk dat ze daarom nogal op de omgeving let.

ben net even bij whauw geweest. meer in de auto gezeten welliswaar. maar was het zeker waard. heb zelf nog maar even niet zo veel met haar gedaan, beetje gepoets en knuffelen. (mis haar toch wel heel erg ;( ) Tijdens het poesten merkte ik wel dat ze op zich wel rustig is maar merkte ook wel dat ze thuis zekers nog een stuk relaxter is. denk dat dat komt doordat ze ergens anders is en aan de nieuwe routine moet wennen

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:36

Ik vind het er allemaal heel vriendelijk uit zien, ook dat opsluiten met die hekken. Heb wel veel heftigere dingen gezien op concoursen om een paard de trailer op te krijgen met slaan en kinkettingen. Dit is echt super. Uiteindelijk ligt de keuze bij het paard. Petje af voor Annemarie en haar team!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:23

Wat fijn dat annemarie hier ook reageerd!

Wat een dier zeg... jemig.. paar keer flink rake klappen tegen de hekken... die hadden ook vol in een gezicht kunnen zijn van een medewerker, of annemarie!
Dit lijkt me niet de bedoeling. Stukje veiligheid moet je ook mee bekijken!

Super gedaan, heb het helaas gemist omdat ik echt weg moest.

Hopelijk krijgen jullie alles weer voor elkaar!

Stelletje toppers bij elkaar!!

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:23

waar kun je whauw verder volgen?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:01

Op facebook

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:07

Ondanks dat dit ook niet mijn manier zou zijn(met hekken en met zoveel spanning erbij)
Op een gegeven moment zegt ze ook ''zo, nu is die braaf en geef ik hem even een momentje rust''.
Dat waren een paar seconden? Paard nam geen rust, kreeg geen rust, dus telt niet.
Rust is voor mij even ontspannen en wellicht even (een rondje) weg uit ''de situatie''.
Ik vind het zelf heel belangrijk om op elk punt een paard te laten ontspannen voordat je een stap verder gaat. En ja, dan ben je misschien wat langer bezig(misschien ook niet) maar je krijgt ze er uiteindelijk ontzettend fijn en ontspannen in.
En dat op een manier wat voor een paard ook zo min mogelijk spanning geeft.
Die hekken en al die poeha (hulpmensjes) ben ik niet zo voor.
Join up gedoe had totaal geen nut en was dus totaal overbodig in deze training.
Daar ging het voor mijn gevoel al voor het eerst fout.
En grondwerk is toch waar het allemaal begint.
En ja, ook ik heb dit ''soort'' paarden in training gehad :o dus ik praat niet domweg in het niets :D
Geen hekken en 6 personen er om heen.
Puur geduld, tijd, ik, de trailer, de eigenaar en een lijntje. :)

Desalnietemin heb ik veel respect voor Annemarie en haar team.
Ik weet wat zij kan bereiken op haar manier en daar heb ik respect voor.
Dus ondanks onze verschillende manieren van doen vind het knap dat ze ook met dit paard aan de gang gaat!
Ik wens Wauw en haar eigenaar dan ook veel succes in deze training!

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 23:35

ninajojo schreef:
Ik mag het er toch best niet mee eens zijn?
In 1 van de filmpjes waar ze met hem aan het freestylen is neemt ze niet de leiding.
Ze loopt naar hem toe en laat hem te veel in haar ruimte komen. Ik vind dat ze eerst had moeten zorgen dat ze een goede rangverhouding met dit paard had gekregen, voordat ze begon aan het trailerladen.
Ook zie ik het nut niet in van het insluiten met hekken. Dit veroorzaakt naar mijn mening alleen maar veel stress.

Ik voel een nieuwe Monthy Roberts opkomen, anyway, er zit verbetering in. En ik hoor het al, ik zie jou over een aantal jaren op Horse Event staan als ervaren trailerlader ;) Het is natuurlijk erg makkelijk om te zeggen dat het paard stress heeft dat ziet mijn vriend nog wel die er 0,0 verstand van heeft. Maar de grote vraag is: Hoe los je het op? Er zit verbetering in dus er zit een kern van waarheid in wat Annemarie doet.

Mylaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:27

Ondanks en dankzij alle voors en tegens van iedereen is Annemarie wel de enige die Whauw ooit zonder verdoving en geweld op de trailer kreeg, en dat ook nog eens op een hele stressvolle plek als de HE. Petje af!
Hoop Whauw gauw weer terug op stal te zien. Blijft toch naar zo'n lege stal en ik mis dat verlegen koppie van haar dat zo half door de deur om aandacht vraagt....

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 03:10

Nou nou zeg Ramzi. Heb je serieus zulk soort beweringen nodig om je punt duidelijk te maken?
Annemaries manier is inderdaad een manier van oplossen, maar het is gewoon niet mijn manier.