Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:44

Ik vind gewoon dat als je een paard hebt je er alles aan moet doen om hem gezond te krijgen wat binnen je grenzen ligt. De mijne heeft 6 maanden op een stukje van 4 x 6 gestaan, het brak mijn hart om hem zo te zien, maar het was wel voor zijn eigen bestwil. Gelukkig heb ik een hele coole en kon ik er na 3 maanden wel zonder enig probleem op gaan zitten om hem onder het zadel te stappen. Ik heb hem na 6 maanden weggebracht naar een revalidatiestal om daar de wei op te bouwen. Ik zou hem nooit zo maar de wei op gooien met de kans dat de blessure erger wordt of helemaal niet meer goed zou komen!

Als het nodig was geweest had ik hem ook gesedeert, als het voor hem beter is, zeker!! Je kan een paard niet duidelijk maken dat hij zijn been zoveel mogelijk moet ontlasten, daarom moet je voor hem die beslissing nemen. En ik vecht voor het herstel van mijn paard, ik geef het niet zomaar op door hem maar op de wei te gooien. En als ik alles geprobeert heb wat in mijn macht ligt en het wordt dan nog niet beter, dan pas zou ik de beslissing nemen om hem in te laten slapen.

Ik had helaas niet de middelen om te doen wat TS nu gedaan heeft voor zijn paard, maar anders had ik precies hetzelfde gedaan!
Daar heb je toch een paard voor!! Het beestje is pas 4, heeft nog een heel leven voor zich. Wat zijn die paar maanden aanpassen op een heel paardeleven??

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:44

Robijntjah schreef:
Met beschermers is sowieso al niet iets wat ik zou doen!

En ik lees, misschien zou jij dat ook moeten doen?

Ik zeg namelijk: In een andere situatie!

Wat doe jij dan als jouw paard wel een peesblessure krijgt ondanks dat het door jouw manier van rijden en houden nooit zou kunnen gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:45

tjoppie schreef:
Robijntjah schreef:

Wat doe jij dan als jouw paard wel een peesblessure krijgt ondanks dat het door jouw manier van rijden en houden nooit zou kunnen gebeuren?

Hoor je dat mij zeggen?? NEE!

Ik zeg in mijn situatie zou ik er anders mee omgaan ;-)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:47

Robijntjah schreef:

Ik misschien ook niet, ben niet zo van de peesbeschermers, heeft de mijn niet nodig ook.
Maar als je een paard mét beschermers toch een wei kan bieden, lijkt me de keus makkelijk (voor mij althans ;) )

Ik had je eigen tekst gequote hoor :)

Anoniem

Re: Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:50

Ik zie geen quote...

Maargoed, voor de duidelijkheid nog 1 keer... Ik kan over deze situatie niet compleet oordelen omdat ik nooit het complete plaatje kan hebben! En ik denk dat anderen (van beide kanten dus) dat ook niet kunnen. Wij staan nu eenmaal niet in de schoenen van TS (en gelukkig maar ook, ik vind het onwijs sneu) en hebben dus niet dezelfde feiten, middelen en gevoelens in handen!

Dat was eigenlijk mijn punt!

WhySoWhite

Om te beginnen wat een leuk paard! fijn dat hij weer terug is!!! :D
Blijkbaar hebben jullie paarden nog nooit een ernstige blessure gehad?
@ verdoven.. ik vind dit echt een goede optie! Geen enkel paard houd netjes 4 voetjes op de grond als het 4 maanden ''stil'' gestaan heeft.. Daarbij is het een blessure aan een pees die nu nog écht even geen klappen op kan vangen. TS is gewoon érg zuinig op zijn paard!!! Mijn oude paard heeft ook een maandje zwemles gehad je wilt niet weten wat dat kost.,. dit paard 4 maanden, en dan durf er nog gezegt te worden dat ts ( oneerlijk) tegen het paard is.....
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 23-08-11 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Robijntjah schreef:

nee jij zegt dat het door jouw manier van rijden en houden zowizo al niet voor kan komen dat het paard een peesblessure kan krijgen.
Maar stel dat dit wel het geval is, hoe ga jij er dan mee om? Hoe ga jij je paard weer heel krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:51

tjoppie schreef:
Robijntjah schreef:

nee jij zegt dat het door jouw manier van rijden en houden zowizo al niet voor kan komen dat het paard een peesblessure kan krijgen.
Maar stel dat dit wel het geval is, hoe ga jij er dan mee om? Hoe ga jij je paard weer heel krijgen?

Waar zou ik dat gezegd hebben?!
Ben ik benieuwd naar!

Laat maar zien!

En ik heb het in mijn situatie al uitgelegd! Lees even terug zou ik zeggen ;-)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:56

Robijntjah schreef:

Waar zou ik dat gezegd hebben?!
Ben ik benieuwd naar!

Laat maar zien!

En ik heb het in mijn situatie al uitgelegd! Lees even terug zou ik zeggen ;-)

Citaat:
Vandaar dat ik dus zeg: ik ken de hele situatie niet en zou deze situatie al nooit hebben (stalling, manier van rijden etc.) dus in die zin kan ik daar niet over oordelen, dat roep ik al de hele tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:58

Daarmee bedoel ik dus, de omstandigheden, en niet de blessure ;)
Gesnapt?!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:00

ja, ik doel toch ook op de omstandigheden. Als het in jouw perfecte omstandigheden toch zou gebeuren, wat dan?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:03

Robijntjah schreef:
Ik zie geen quote...

klomp schreef:
Robijntjah schreef:
Ik ben geen persoon die zijn paard niet meer op de weide zou willen hebben!

Vooralsnog niet, zei TS...(lezen?) in de toekomst wellicht weer wel...hetzij met beschermers ;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:03

......zucht....

Mensen open een ander topic om de discureren over sederen en rijden enzovoort maar verziek het hier dan niet.. Bedankt...

Edit en dit is niet voor iedereen bedoelt hoor, maar sommige die maar blijven door gaan en blijven door gaan erover..

TS ik blijf hem geweldig vinden, hopelijk is het snel helemaal over en kun je weer verder waar je was :D succes verder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:04

Je snapt me niet!
Zucht!

Ik bedoelde dus, dat de situatie's niet te vergelijken zijn en ik er dus in de situatie van TS ook geen echt oordeel over kan vellen (eigenlijk dus niemand)!

Wat ik in mijn situatie zou doen (en gedaan heb) heb ik al uitgelegd. Dus deze discussie met jou is verder een beetje nutteloos en tenzij je het opeens gaat snappen ben ik er ook klaar mee :D

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:06

nee ik snap je inderdaad niet. Leg het eens uit.

Of moet ik uit jouw post de trieste defenitie trekken dat als jouw paard een peesblessure krijgt dat je het dier dan af laat maken?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:07

kvraag het me ook wel af hoe sommige mensen het dan wél zouden doen, in dezelfde situatie en dezelfde middelen. Denk geen één dat er met iets beters afkomt wat niét ten nadele gaat van het paard. En nu moet ik gaan werken dus kan lekker gestresst naar het werk! Hopelijk komen er niet teveel van die reacties meer bij want heb geen zin om vanavond weer lekker gestresst te worden. En je kan zeggen dat dat niet hoeft maar als er zoveel pagina's vol staan met die commentaren, gebeurd dat automatisch :) Kzou zeggen, de volgende reacties mss over het paard, waarvoor de foto's uiteindelijk dienen!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:07

inderdaad, robijntje zou ofwel verkopen ofwel inslapen. Vind ik nogal kort door de bocht en is absoluut geen optie.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:10

Y_DG schreef:
kvraag het me ook wel af hoe sommige mensen het dan wél zouden doen, in dezelfde situatie en dezelfde middelen. Denk geen één dat er met iets beters afkomt wat niét ten nadele gaat van het paard. En nu moet ik gaan werken dus kan lekker gestresst naar het werk! Hopelijk komen er niet teveel van die reacties meer bij want heb geen zin om vanavond weer lekker gestresst te worden. En je kan zeggen dat dat niet hoeft maar als er zoveel pagina's vol staan met die commentaren, gebeurd dat automatisch :) Kzou zeggen, de volgende reacties mss over het paard, waarvoor de foto's uiteindelijk dienen!

laat je niet gekmaken door mensen met een beperkt referentiekader en onvermogen om realistisch te kijken naar de rest van de wereld.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:21

Jeetje wat kunnen sommigen hier goed inspelen op de schuldgevoelens van iemand die het beste voor heeft met
zijn paard. Ik kan me heel goed vinden in deze manier van rijden, zeker na de uitleg van de TS erbij. Ik mag toch
aannemen dat een DA niet zomaar iets adviseert, zonder andere opties te overwegen.

Deze methode is het beste gebleken voor dit paard, waarom is het voor sommige mensen dan áltijd nodig om dingen
in twijfel te trekken? Je zou bijna denken dat er in topics met een medische lading ineens allemaal undercover-DA's
uit alle hoeken van bokt naar voren springen. Ongelofelijk... Waarom is het nou zo moeilijk om je eens ergens bij neer
te leggen, dingen aan te nemen en open te staan voor dingen waar je nog nooit van hebt gehoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:23

Y_DG schreef:
inderdaad, robijntje zou ofwel verkopen ofwel inslapen. Vind ik nogal kort door de bocht en is absoluut geen optie.

Ik zeg dus, dat hangt van de kansen en meningen van de DA af! Posts verdraaien is ook makkelijk he :D

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:26

Moderatoropmerking:
Mag ik jullie dringend verzoeken het ontopic te houden vanaf nu? Mocht iemand de discussie willen voortzetten, dan het verzoek om daar een topic voor te openen.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:32

Robijntjah schreef:
Y_DG schreef:

Ik zeg dus, dat hangt van de kansen en meningen van de DA af! Posts verdraaien is ook makkelijk he :D

Je draait er de hele tijd omheen, en met iets concreets kom je niet. L.ullen als brugman noemt men dat.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:44

TS: Wat geweldig dat je paard weer back on track is, het rijden ziet er goed uit! Als ik in jouw positie stond had ik waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan. Toch opvallend dat de mensen met het hoogste woord hier geen benul hebben van revalidatie en het nut van sederen. Geniet van je topper, ga lekker zo door en laat je vooral niet gek maken!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:52

dressagelady schreef:
TS: Wat geweldig dat je paard weer back on track is, het rijden ziet er goed uit! Als ik in jouw positie stond had ik waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan. Toch opvallend dat de mensen met het hoogste woord hier geen benul hebben van revalidatie en het nut van sederen. Geniet van je topper, ga lekker zo door en laat je vooral niet gek maken!

Er zijn hier meerdere mensen geweest die netjes hebben uitgelegd ok dat je sedeert, maar geef hem geen tik dan. Maar daar wordt overheen gelezen blijkbaar... Krijg van dit topic een beetje het gevoel dat als je het niet eens bent met deze manier van doen, om wat voor reden ook, dat je een penny bent die niks van (sport)paarden weet.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:54

Vudress schreef:
Y_DG schreef:
Dit was nu niet echt de bedoeling om te doen, maar door die verdoving was hij natuurlijk niet altijd even vooruit, en toen ik hem een goeie tik gaf kwam er dit uit de bus, wou het toch even tonen, vind em zo geweldig :)

Ik heb vrij veel ervaring met het opbouwen van paarden met een peesblessure, vandaar dat ik het niet kan laten om hier wat over te zeggen. ;)

Het opbouwen met behulp van een tranquillizer is alleen maar goed en altijd beter dan longeren, in de molen of in de wei zetten. Toch kun je maar beter accepteren dat hij wat trager aanvoelt, dat komt natuurlijk door de sedalin, dan dat je hem vlugger wilt maken en hij overstrekt zichzelf. Die bewegingsafloop die je op die foto toont is niet echt gunstig voor een paard dat revalideert van een peesblessure. ;) Succes verder met revalideren, ik hoop dat je snel weer echt aan het rijden bent.

Dit vind ik een hele waardevolle post. :)
TS ik vind het een geweldig paard, echt een knapperd en je instelling kan ik zeker waarderen.
Ik hoop dat je hem snel gewoon weer lekker kunt rijden. :)