'een sprookje of een nachtmerrie?' [casus]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:07

Wauw, zo gaaf wat jij tot nu toe al met deze merrie bereikt hebt! Ik lees mee!

Smee__

Re: 'een sprookje of een nachtmerrie?' [casus]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 01:13

Wat een vooruitgangen, echt super! _/-\o_ Ik blijf dit volgen, het is echt super interessant om te lezen!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 01:53

ik ga het proberen bij te houden en allemaal te lezen want vind dit een erg intressant geval! en zeker benieuwd hoe het gaat met jou en t paard

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:55

Super dat het zo goed gaat en lusitano's en andalusiers zijn trotse en een beetje arrogante paarden (niet in een slechte zin) ze willen graag met respect behandeld worden en in hun waarde worden gelaten en dat is nu voor haar blijkbaar een andere manier als ze voorheen gewent was.
Veel respect voor het feit dat je (zelfs op aandringen ) geen namen van trainers noemt ,daar heeft niemand wat aan.
Ik had een vraag, hoeveel keer ben je tot nu toe met dit paard aan het trainen geweest?
Verder veel succes ermee.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:33

Vandaag een superstap voorwaarts kunnen zetten! Ik ben trots op die kleine merrie!

Wederom werd ik weer, zoals eigenlijk iedere keer tegenwoordig, luid hinnekend begroet door deze dame. Vervolgens haar binnengehaald, touwhalstertje omgedaan en gepoetst. Zoals iedere keer...

De laatste keer had ik een longeersingeltje gebruikt, dit was geen probleem. Deze vandaag vervangen door een heus zadel ;).

Moest mevrouw wel even over nadenken overigens ;) het erop leggen ging prima (ze stond los) alleen door haar eigen zenuwen wordt ze erg kriegel op haar voer, dus wilde ze 2 appeltjes ipv 1. Nou ja, heb je aan mij een slechte, want de afspraak was; 'voor elke goed uitgevoerde oefening, 1 beloning'. Wil je nog een beloning, zul je er toch echt weer iets voor moeten doen :D

Dat vond ze even niet eerlijk, haha! Maar goed, geduld, geduld. Uiteindelijk (nou ja, 5 minuten later, want daar hebben we het dan over) kon ik het zadel rustig opleggen en de singel vast maken.

Wel kon je duidelijk zien dat dit meer spanning gaf dan normaal. Daarnaast was het wat waaiierig dus alles was al even wat anders als normaal.

Vervolgens de bak weer ingegaan en gewoon weer wat volgoefeningen gedaan, zoals altijd. Alleen dan nu met een zadel op.

Volgende oefening die ik haar wilde laten doen is het zelfstandig voorop lopen. Eigenlijk hetzelfde als het werken aan de lange teugel, waarbij een paard ook 'voorop' moet gaan. Echter, ik had nu maar 1 lijn maar goed, principe is hetzelfde.

Dit vond ze nog wel spannend, maar dat had ik ook wel verwacht. Juist doordat ze wat argwanend is, wilt ze graag zien waar ik loop en daar haalt zij haar steun uit. Nu liep ik schuin achter haar op een punt waar ze mij slecht tot niet zien kan. Met als gevolg dat ze het hoofd in het begin wat schuin hield om mij toch te kunnen zien, maar ze werd bijv. ook wat rennerig af en toe. Dan kreeg ze het ineens op de heupen en foetsie! Maar goed een lange lijn een een flexibele rechterarm doen wonderen ;) daarnaast heeft ze geleerd op commando te komen, dus als ze wegspoot en ik riep haar, dan draaide ze om en kwam ze weer naar mij toe lopen.

Het duurde dan ook niet heel lang voordat ik haar zowel linksom- als rechtsom kon leiden.

Vervolgens verder gegaan met onze standaard 'ton-procedure' :D ik weer op de ton en paardje er weer naast, zowel links- als rechtsom. Waarom beide kanten? Omdat het paard uiteindelijk aan de rechterkant ook 'mens zal gaan zien' en de kans op een heftige schrikreactie als daar ineens een been tevoorschijn komt, vele malen minder is, is als paard al gewend is dat er aan die kant ook opgestegen kan worden.

Afijn, voet in de beugel, eerste keer schrok ze ervan. Mevrouw heeft namelijk een splinternieuw zadel en dat kraakt nogal! Dus ik weer uit de beugel gesprongen, paard gewoon even weg laten lopen (had haar aan de leadrope vast, dus lengte genoeg) en vervolgens weer bij me gevraagd, waar ze ook keuring op reageerde.

Ik kan haar wel zeggen dat ze niet mag schrikken en moet blijven staan als ze iets eng vind, maar de kans dat ze dan spanning opbouwt die ze niet kwijt kan, waardoor je een heftigere reactie ontlokt, is vele malen groter, dan dat ik haar toesta haar spanning zelfstandig kwijt te raken en haar vervolgens te kalmeren en haar uit te leggen dat die schrikreactie niet nodig was.

Dus niet het gedrag bevestigen, maar juist ontkrachten...

Gevolg was dan ook dat ze dus niet meer weg schoot, want het loste helemaal niets op (ik ging vervolgens ongestoord verder met waar ik mee bezig was) .

Ik kon daarna dus ook gewoon hangen, afstappen, appeltje geven, andere kant hangen, afstappen, appeltje geven etc.

Dit gaf nog wel wat spanning, maar ik ben haar net zo lang gerust gaan stellen tot haar ademhaling weer in orde was en ze het hoofd weer liet zakken.

Omdat ik het daadwerkelijk rijden, vooral niet spannender wil maken dan dat het daadwerkelijk is, heb ik besloten dat ik nu het beste even kon doorpakken en gewoon kon gaan zitten. Ik was inmiddels op het punt aangekomen, dat ze in een (voor haar) panieksituatie bleef nadenken en voor mij toegankelijk bleef. Daarbij was het zelfs al een aantal keer het geval geweest dat ze wilde schrikken, maar vervolgens uit ademde en bleef staan (waar ze uiteraard ook weer voor beloond werd). Een goed moment om even door te stappen dus, daar alle elementen voor succes aanwezig waren.

Vervolgens de leadrope opgebonden als teugel en toen ben ik er dus gewoon op gaan zitten. En weer afgestapt en beloond. Dat nog 2x herhaald en toen blijven zitten en vanaf haar rug links- en rechts een appeltje gegeven. Dit pakte ze super op, ja... ze vind het nog spannend, maar dat zal ook nog wel even duren, maar ze accepteerde het en ze sloot zich niet voor mij af, iets wat ze in het begin wel vaak deed.

Vervolgens ben ik, met mijn touwhalstertje :D de bak door gaan stappen. Af en toe schrok ze nog, ze vond het overduidelijk spannend, maar zodra ze mijn stem hoorde, ademde ze uit en stapte ze weer verder. Voor elke paar ontspannen meters heb ik haar weer beloond. Uiteindelijk zo een paar rondes gestapt en toen was ze klaar.

Een hele succesvolle dag dus! Deze week nog 1x heen en dan alles nog eens bevestigen en daarna Horse Event, dus dan krijgt ze een lang weekend vrij, waar ze dan ook wel zeker aan toe is.

Ik denk dat met vandaag de grootste slag geleverd is. Ze accepteerd nu dat ik op haar rug ga zitten en ze blijft toegankelijk. Ze sluit zich niet af en laat zich zelfs al ontspannen. We zijn er nog niet, maar het ergste hebben we nu wel gehad. De kop is eraf!!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:45

Echt super! En dat in zo'n korte tijd eigenlijk. :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:50

maikeltje schreef:
Echt super! En dat in zo'n korte tijd eigenlijk. :j

Nou he!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:51

:oo En dat in 2 weken?
Echt hèèl knap!

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:58

Train je haar iedere dag of een paar keer per week.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 22:04

deeva schreef:
Train je haar iedere dag of een paar keer per week.

Ik train geen enkel paard iedere dag, wij zitten ook niet 7 dagen p.w. in de sportschool.

Ik werk 3x per week met haar en dan om de dag. Dat is meer dan genoeg voor zo'n diertje.

En in het weekend ben ik vrij :') (tenminste, dat probeer ik, alleen lukt het mij nooit zo goed).

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:29

wow wat goed zeg, dit is zeker een heel succesvolle dag geweest :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:22

_/-\o_ SUPER Elise!!

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:16

Waaauw hier kan je echt trots op zijn :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:28

Wauw wat ontzettend gaaf om te lezen dat jullie zulke sprongen vooruit maken!

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:51

Wat leuk om te lezen dat het zo goed gaat! Jullie gaan nu hard vooruit :-)

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:28

wow! wat fijn! En dat eigenlijk op zo'n korte tijd! respect hoor!

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:49

Jeetje, zo zie je maar wat je met rust, respect en vertrouwen kunt bereiken.
Petje af hoor!

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:35

wauw wat goed zeg! dat heb je toch sneller voor elkaar gekregen dan ik dacht! echt super, veel respect voor jou!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:47

Heel erg leuk om te lezen Elise! Ik geniet elke keer weer. Dat je het zo rustig opbouwt, en het paard alle tijd gunt. Zo zouden meer mensen het moeten doen!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:14

Super zeg!!!
Ben benieuwd naar hoe het nu gaat!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:16

Ik zie dit topic pas net, wat ontzettend interessant en mooi om te lezen! Geweldig hoe je hier mee om gaat, zo respectvol naar het paard. En meteen is ook te zien dat het gewoon zo goed werkt! Petje af hoor!

Is er trouwens misschien een mogelijkheid dat de foto's van de tweede pagina weer zichtbaar worden? :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:43

Wat een mooie casus om te lezen :-) en voor het gevoel ook in relatief korte tijd :-)

If you take the time it needs, it takes less time

Ben benieuwd hoe het verder met jullie gaat.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:11

En? heb je nog een paar rondjes gestapt deze week. Of is het er niet van gekomen? Hoe gaat het nu inmiddels? het is zo stil hier.....En zit al weer tig keer per dag te kijken of er een update is.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:46

Heb even heel het topic zitten doorlezen .
Ik vind het echt super dat je eraan begonnen bent en dat het zo goed gaat , het paard vertrouwd je ook al , en dat in zo'n korte tijd ! Echt knap.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:28

Interessant topic! Deze rustige en vriendelijke werkwijze spreekt mij erg aan. Ik heb al wat dingetjes gelezen, die ik ook bij mijn paard ga uitproberen. Verder ben ik ook erg benieuwd naar het verdere verloop van deze casus.