Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik blijf dit volgen, het is echt super interessant om te lezen!
.
het erop leggen ging prima (ze stond los) alleen door haar eigen zenuwen wordt ze erg kriegel op haar voer, dus wilde ze 2 appeltjes ipv 1. Nou ja, heb je aan mij een slechte, want de afspraak was; 'voor elke goed uitgevoerde oefening, 1 beloning'. Wil je nog een beloning, zul je er toch echt weer iets voor moeten doen 
daarnaast heeft ze geleerd op commando te komen, dus als ze wegspoot en ik riep haar, dan draaide ze om en kwam ze weer naar mij toe lopen.
ik weer op de ton en paardje er weer naast, zowel links- als rechtsom. Waarom beide kanten? Omdat het paard uiteindelijk aan de rechterkant ook 'mens zal gaan zien' en de kans op een heftige schrikreactie als daar ineens een been tevoorschijn komt, vele malen minder is, is als paard al gewend is dat er aan die kant ook opgestegen kan worden.
de bak door gaan stappen. Af en toe schrok ze nog, ze vond het overduidelijk spannend, maar zodra ze mijn stem hoorde, ademde ze uit en stapte ze weer verder. Voor elke paar ontspannen meters heb ik haar weer beloond. Uiteindelijk zo een paar rondes gestapt en toen was ze klaar.
En dat in 2 weken? deeva schreef:Train je haar iedere dag of een paar keer per week.
(tenminste, dat probeer ik, alleen lukt het mij nooit zo goed).

en voor het gevoel ook in relatief korte tijd