Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:31

De tip die ik niet voorbij heb zien komen, maar die je misschien wel nog een beetje helpen kan (ojee, dit gaat zoooooooo zweverig klinken) komt nu:

Je krijgt steeds te horen dat je Kimmes meer aan je been moet krijgen en niet naar binnen moet vallen. Ben ik het volledig mee eens, maar om dat voor elkaar te krijgen, moet Kim ook wel onder je door kunnen lopen. En dat is heel wat moeilijker voor elkaar te krijgen, zeker met een paardje dat zo breed is :+
Wat ik doe is bedenken dat er uit mijn navel een laserstraal komt waarmee ik sturen kan. Bochtje betekent dus de laser richten in de richting waar je heen wil. Niet overdreven, maar wel een beetje.
Daarnaast is het ontzettend belangrijk je heupen te open te houden, ofwel je bekken (welke van de twee meer aansluit bij jouw gevoel). Dat lijkt me vreselijk lastig op zo'n breed paard en ik moet eerlijk zeggen dat het mij ook heel wat moeilijker afging toen ik een breed paardje reed (met mijn 165 centimetertjes en mijn bokkepootjes), dan wanneer ik op mijn eigen smalle paardje reed.
Probeer aan de achterhand van Kim te denken en denk die actief naar voren, zeker in draf. Op de één of andere manier helpt dit vaak al heel veel je paard voorwaarts te houden.

(voetnoot bij mijn tekst: ik ben beter in instructies krijgen, dan instructies geven, dus val niet over de eventueel wat warrige uitleg).

Verder kan ik nog wel even doorschrijven over allerlei vaagheden die mij wel enorm hebben geholpen... (iets met rolschaatsen, milkshakes, vleugels enz. Mocht je daar nieuwsgierig naar zijn PB ik je wel :D

Anoniem

Re: Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:49

D00R; Dat is inderdaad helemaal waar.. :j
Ik wilde vandaag eigenlijk oefenen om haar achterhand er beter onder te krijgen, maar dat lukt me nog niet, vanwege het tempo.
Als ze gewoon door zou lopen, kun je voor en achter aan de slag, maar dat gaat nog niet.
Wat bedoel je precies met heupen open houden? :)
Rolschaatsen en milkshakes? :') Van wie krijg je les.. _O-

Ik zal even een berichtje quoten die ik gister heb verstuurd.
Neem aan dat je je eigen berichtjes wel openbaar mag maken?
Citaat:
En waar ik het meeste 'last' van heb, is haar brede bouw.
Ik zit zo'n beetje in spagaat en Kim's buik + rug is zo breed dat je je benen gewoon niet aan kunt sluiten.
Bij een 'normaal' paard kun je je onderbenen netjes houden en dat maakt het aandrijven ook makkelijker.
En ook met lichtrijden is het lastiger.
Bedenk maar eens dat je op de grond staat met je benen gewoon bij elkaar en dan door je knieën zakken en omhoog (alsof je lichtrijd) en daarna met je benen een meter uit elkaar en dan weer door je knieën zakken en omhoog.
Dan zul je zien dat dat laatste echt moeilijker is.

Dit betekend niet dat het niet mogelijk is om een [ras] van 1.70m netjes te rijden, maar het kost net iets meer moeite en energie. :)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:00

Hahahaha, ja het klinkt echt vreselijk raar, ik weet het.
Ik ben een beelddenker en heb een instructrice die daar prima op aan sluit :P Dan krijg je dat soort rare dingen :)
Ligt overigens wel heel erg dicht bij centered riding, wat ik allemaal geleerd heb en ik moet eerlijk bekennen dat ik in de afgelopen 4 jaar van haar beter heb leren rijden dan in de 20 jaar ervoor...

Ik heb gezocht naar een duidelijke uitleg over wat ik bedoel met je heupen open, maar ik kan het niet vinden.
Door met je bovenbenen te klemmen, sluit je je heupen. Daardoor rem je je paard als het ware af. Door heel bewust je bovenbenen los te laten en te denken aan open heupen (in jouw geval met kim zou het dus daadwerkelijk een mega-opening moeten zijn, wat in deze context natuurlijk nog bizarder klinkt en ook bijna onmogelijk is) geef je je paard de ruimte om onder je door te kunnen bewegen.

Als je bij je paard probeert 3 lijnen voor te stellen wordt het misschien duidelijker. Een lijn loopt ter hoogte van de benen, een ter hoogte van de buik en een ter hoogte van de rug. Alle drie die lijnen moeten voorwaarts kunnen. Vandaar ook dat er zoveel gesproken wordt over een onafhankelijke zit. Die bovenste lijn moet niet tegengehouden worden door je bekken/heupen, iets wat vaak vergeten wordt en iets wat op een paard als Kim waarschijnlijk vreselijk moeilijk is. Ik begrijp je PB dus ook volkomen.

Hm... sh*t... ik wilde dat ik het duidelijker kon verwoorden.

Ik heb trouwens nog een tip: geniet!!!!! Geniet gewoon! Daar begint alles mee :D

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:04

Ik vind jullie een heel erg leuk stel! Samen begonnen aan een reis om allebei fitter te worden, jij al zoveel afgevallen (respect!) en nu gaat er serieus getraind worden, super!

Het is niet makkelijk om zo'n koudbloed te rijden, het zal tijd en regelmatig oefenen nodig hebben om haar zo fit te krijgen om te buigen en balans te krijgen. Verder vind ik dat je trots mag zijn op wat jullie hebben bereikt!
Heel veel succes jullie twee, ik hoop nog veel topics zo tegen te komen!

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:56

& nog een tip !
Als je met spoortjes gaat rijden(of niet)
Veel overgangen maken,
Bijv draf, en dan 3 stappen stap, en dan weer draf en dat paar keer herhalen(kan ook in galop, wees creatief :D) Daarvan gaat ze ook meer op je (been)hulpen reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:31

D00R; Dat klinkt op zich erg logisch.. :j
Ik snap volgens mij wat je bedoeld en ik zal er eens op letten. :)
En inderdaad, genieten is heel belangrijk!
Ik ben trouwens ook een beelddenker.

Chipie17; Klopt, ik denk dat we best een eindje kunnen komen!
We doen ons best. :j

Suikerklont; Daar ben ik inderdaad ook mee bezig. :j

HET VERVOLG!! *\o/* [RIJ-ITP] [naam] en ik aan 't werk! {mét Tips van Bokkers!}
Ik ga niet volgende week weer een topic openen hoor, maar ben gewoon ontzettend trots op mijn mooie meis en ik wil jullie laten zien dat ik ook echt iets met de tips doe. :j

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:25

Dat genieten vind ik ook een goede tip, het ziet er in de filmpjes ook uit of jullie al erg genieten, ga zo door!
Als ik mezelf terug zie op een filmpje of foto met mijn paardje, zie ik ook altijd eerst de slechte puntjes.
Maar ik vind het om naar jullie te kijken ook al genieten hoor, een machtig paard en leuk dat het jou zo goed lukt om af te slanken!
Ik ga nu even je volgende topic bekijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:07

Dankje! :))
Dat heb ik inderdaad ook, maar ben wel heel erg trots op hoe Kimmes ermee om gaat. :j

Charlotte27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:10

waaaaaauwww :) super hee!!! Super goed dat je zo doorzet!! En over de galop, dat blijft bij koudbloeden altijd een moeilijk puntje dus zit hier niet te veel mee, het is "normaal" mijn fries+galop= soms echt rampzaaaaaalig haha..

Ik wens je nog veel succes in de toekomst!