Verwaarloosde, bevangen pony, ieders hulp welkom!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

San84

Re: Verwaarloosde, bevangen pony, ieders hulp welkom!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:22

respect voor je actie TS (en je moeder!) houd vol, want het spreekwoord zeg niet voor niets dat de aanhouder wint!
SUCCES!!

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:24

Jeetje wat erg ! :O vooral omdat de politie gewoon niks doet slaat echt nergens op ze worden tog betaald om mensen tehelpen of niet dan ?
Heb echt respect voor je TS dat je zo door gaat tot het voor elkaar is ! +:)+

En ok respect voor je moeder die telkens langs gaat :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:31

Is er al wat vordering gemaakt?
Kreeg nog een mail met onderstaande info, ik hoop dat het mag helpen en dat de eigenaar leert wat kan en wat niet kan. Vaak is dit geen onwil maar onkunde, helpen helpt nietwaar.

We zijn al weer een week verder.

Een melding over dierenleed in België kunt u doorgeven aan:

De Inspectiedienst Dierenwelzijn van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Per post: Ketelvest 26-201, 9000 GENT
Per email: dierenwelzijn.gent@health.fgov.be

Tel.: 00-32-2 5247411
Website: http://www.health.fgov.be/dierenwelzijn

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:41

dankje paardentango, ik heb naar hun al een mail met foto's gestuurd.. zonder reactie

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:44

echt ongelofelijk dat ze hier niets aan doen .
waarom hebben we in hemelsnaam nog instanties die tegen dierenmishandeling zijn .

arme dieren .
@ ts super dat je zo volhoudend bent ookal loop je overal met je kop tegen een muur omdat je niet geholpen word .

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:48

Helemaal geshokeerd dat het zo ongelofelijk lang moet duren allemaal. Tis te belagelijk voor woorden.

Is die vent dement ofzo... dat hij zegt dat de hoefsmid net is geweest??? Bah!!!

Heel veel suc-6 TS en ik hoop voor die pony dat er zo snelllll mogelijk hulp komt.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:59

ik hoop dat het asiel het nummer wil doorgeven raani! Want ik hoor nog steeds niets...

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:23

tip:

www.nieuwsblad.be

Vlaams minister-president Kris Peeters kwam in het weekend in The Old Horses Lodge in Laarne de Stichting Paarden In Nood oprichten. Die geeft met fondsen asielen die verwaarloosde paarden opvangen meer financiële slagkracht.

De laatste jaren nam het aantal klachten rond verwaarloosde paardachtigen bij de inspectie Dierenwelzijn toe.

'Een probleem dat niet zo groot is in omvang, maar wel een zeer ernstig probleem dat de nodige aandacht en steun verdient', zegt Kris Peeters. 'België telt 157.242 geregistreerde paarden. Jaarlijks ontvangt de inspectie Dierenwelzijn gemiddeld 250 klachten rond verregaande verwaarlozing van paarden, pony's en ezels. In 2010 werden 45 dieren in beslag genomen bij de eigenaars. De gezondheidstoestand van de dieren levert schrijnend beeldmateriaal op.'

Die in beslag genomen, vaak zieke en uitgemergelde dieren, worden geplaatst in een paardenasiel. Zo zijn er momenteel in Vlaanderen slechts twee. Eén in Heusden-Zolder en The Old Horses Lodge in Laarne. Daar zaten vorig jaar 40 viervoeters. 'Ooit waren dat er zelfs 55, terwijl we lang niet de accommodatie laat staan financiële middelen hebben om al die dieren te laten revalideren', zegt zaakvoerster Marina Tondeleir.

'Wij zijn een vzw en leven van giften en sponsoring. Eén paard opvangen, kost gemiddeld 330 euro per maand. Reken en tel. Er zijn inderdaad steeds meer gevallen van verwaarlozing. De reden is simpel. Een paard aankopen kan vrij goedkoop en het staat mooi. De meeste 'kopers' miskijken zich echter totaal op wat een paard houden met zich meebrengt. Het vergt veel tijd en kost veel geld. Na een tijdje zijn de mensen het beu en verwaarlozen ze het dier. En dan komt het bij ons terecht, waarna wij de dieren soms kunnen plaatsen naar particuliere eigenaars.'

Maar het schoentje wringt op financieel vlak en daar springt de minister-president in de bres. 'Met de installatie van vzw Vlaams Paardenloket zetten we enkele jaren geleden een stap in de goede richting', zegt Peeters, die stilaan aan paardrijden durft te denken na zijn val vorig jaar.

'De folder De vijf geboden bij de aankoop van een paard is een belangrijke verwezenlijking. De oprichting van de Stichting Paarden In Nood hier in The Old Horses Lodge is een volgende belangrijke stap. Het is de bedoeling via dit fonds geld in te zamelen om de werking van de twee asielen te kunnen garanderen, want die leveren fantastisch werk. De regering bekijkt nog of ze ook een storting in het fonds zal doen.'

Marina Tondeleir van The Old Horses Lodge is opgetogen. 'We zijn blij dat onze noodkreet gehoor krijgt', zegt Tondeleir. 'Gestructureerde hulp is welkom, dankzij deze stichting krijgen we meer bekendheid.'

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:41

Ik zit echt met verbazing te lezen, heb het hele topic gelezen en jeetje onvoorstelbaar gewoon...

Zoveel mensen die ontzettend graag een paardje zouden willen hebben, maar het om wat voor reden dan ook niet kunnen veroorloven.. En dan lopen er van die mensen rond die zulke paarden op het land hebben...

1 woord: ZONDE!!

Ik hoop dat er snel echt actie wordt ondernomen door één of meerdere van de instanties..
Ik volg dit natuurlijk..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:01

Fijn idee :j , dat er mensen instanties hebben opgericht om dieren in nood te helpen.
Fijn dat iemand voor ze op komt, en dat we als burgerbokkers niet ons heel erg boos hoeven te maken over de traagheid..... >;) waarom moet dit zo lang duren?

Fijn dat de opsporingsdiensten paraat staan, zo zijn de dieren niet aan hun lot overgeleverd, maar zijn er mensen die zich betrokken voelen bij hun lot en ze helpen door iets te doen.

Zoals het artikel over de mensen uit de praktijk, o wat doen die mensen goed werk.
Want dat is precies waar het om gaat, het geven van de benodigde verzorging. Opvang en herplaatsing, echte dingen DOEN.

Die vijf geboden maken me nieuwsgierig, maar je gaat weer denken... zou het ook echt helpen?

Want ik begrijp dat iedereen zich boos maakt op de eigenaar, dat doe ik ook, maar dat is minder zinvol dan concrete hulp.
Het zou heel goed kunnen dat deze mensen gewoon echt (nog) niet weten, (nog)niet begrijpen hoe het hoort. Wat een leed me aanricht door dit zo te laten gebeuren.

Daar zit volgens mij, heel vaak ook het grootste probleem.

Kan me niet voorstellen dat iemand dit bewust zo ver laat komen, niet als je weet hoeveel pijn hoefbevangenheid doet. Dat je een paard niet kan aanrekenen als hij/zij te veel gras eet.

Jeetje, Raani, ik heb respect en bewondering voor jullie betrokkenheid en vooral je moed.

@Lovelyd: wat heb je daar gelijk in....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:39

Tsjongejonge wat een stelletje ongelofelijke idioten en nietsnutten bij die politie zeg! Gaddamme daar wordt je toch niet goed van?! :r
Die foto's, dat shetje. Komop man dat kán verdorie toch gewoon niet door de beugel? Iedere achterlijke idioot zonder enig verstand van paarden kan zien dat er met dat beest vanalles mis is!

Echt een héle grote dikke pluim en schouderklop voor jou en je moeder, dat jullie je zo fantastisch en zonder enig eigen belang voor deze arme beestjes inzetten!

Moet je nagaan, ben je er verdorie zelf hartstikke druk mee, wordt er ook niet naar je geluisterd. En ondertussen maar wel flink in de media (in belgie en in nederland) klagen dat er steeds meer misstanden in de paardenwereld zijn, en dat er steeds meer meldingen van verwaarlozing komen.
En bij andere mensen worden er zonder pardon even 22 paarden weggehaald, notabene óók door de politie, omdat die verwaarloosd zouden zijn. Die beesten zien er super uit, weide netjes, niets aan de hand. En dit soort extreme gevallen wordt er gewoon niets aan gedaan _-:( 8)7 |o
Ik was hoogstpersoonlijk op dat politiebureau bij jullie gekomen om me daar toch even een stennis te schoppen, net zo lang tot ze wel komen.

En gewoon blijven bellen, naar alle instanties. Zo lang blijven bellen/mailen/zeuren/achter hun aanzitten tot ze het werkelijk hélemaal spúugzat worden!
+:)+ you go, zet hem op!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:01

Dat is inderdaad nog niet eens zo'n slecht idee , om naar het bureau te gaan met foto's e.d. bij je en te vragen of er 1 diender daar verstand heeft van paarden....en die er eens enthousiast over te maken om van z'n gat af te komen en dat beestje nu eindelijk eens te gaan helpen. Moet je dat wel durven natuurlijk :)

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:56

Al met al is dit natuurlijk alweer veel te lang gaande... :(

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:53

Ooh hier word ik zooo boos van! Is weer typsich Belgisch ook, de dingen die hier worden geregeld rond dierenwelzijn trekken helemaal op niets! Als je kijkt naar die programma's van landen waar ze een 'dierenpolitie' hebben zoals de ASPCA ofzo dan waren deze dieren al lang in beslag genomen. Die pony dat hoefbevangen is moet zo ongelofelijk veel pijn hebben, volgens mij is die zelfs niet meer te redden... Ik schaam me diep om Belg te zijn en het is schandalig dat het in België weer zolang moet duren voor er iets aan gedaan wordt, er zal eerst een paard moeten sterven voordat er daadwerkelijk iets gebeurt denk ik...

Is er ondertussen al schot gekomen in de zaak? Ik vind het fantastisch dat de TS hier haar schouders zo onderzet :j Ik hoop dat je niet teveel ontmoedigd geraakt en deze paardjes toch blijft proberen helpen, je bent goed bezig! Het is gewoon spijtig dat dit grmblgrrr apenland er weer niets aan wil doen...

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:11

Pffff.. net ook even het hele topic doorgelezen.
Dit is echt gewoon be-scha-mend voor de politie van België! Ik snap niet dat ze zich nog durven te vertonen. Er is hier serieus wat aan de hand, niet een paar hoefjes die net wat te lang zijn. Echt bizar gewoon.
Ik blijf dit volgen om te kijken of er toch iemand eindelijk eens wakker wordt van de politie.

Oh en TS; ik zou nu gelijk maar beginnen met de pers in te schakelen, dat maakt vaakt gelijk veel meer indruk!

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 00:26

Ik denk dat bij deze alles op een eindpunt gekomen is..
Ik kreeg geen antwoorden van pers,
maar mn mama isgisteren gepasseerd en de pony lag neer. Ze was natuurlijk heel bezorgd en is door de weide heen naar de pony toegegaan (zoals ik die keer ook gedaan had).
ze zag dat de hoefjes netjes gekapt waren. De voorste waren wel nogal kort, maar natuurlijk heeft de smid waarschijnlijk z'n uiterste best gedaan er iets van te maken.
M'n mama zei dat de pony wel keek alsof ze wilde zeggen 't is ok'. ze leek ook geen pijn meer te hebben,
dus we gokken dat ze pijnstillers heeft gekregen.
De haf en andere stonden in de verdere weide en mn mama durfde niet te gaan kijken, maar aangezien de shetlander waarschijnlijk ter plaatse bekapt is geweest (ze staat - ligt inmiddels- nog altijd bij de bomen) zal de smid de andere paarden wel gezien hebben, en een 'normale' smid zaler wel op aandringen dat de anderen ook een beurt nodig hebben..

M'n mama hoopt dat de man na hun 'gesprek' z'n ogen heeft opengtrokken of z'n zoon de dierenarts toch nog eens één en ander gevraagd heeft, of wat dan ook (misschien was de vrouw wel geraakt doordat mama zei dat t beestje zoveel pijn had, en heeft zij erop aangedrongen?).

Op zich is er aan haar ziektebeeld niks veranderd, ze staan nog altijd op de weide, maar nu zal er zeker niemand meer zwaar aan tillen.
als ze nu regelmatig bekapt worden en ze krijgt pijnstillers, is het ergste volgens mij wel achter de rug..?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:58

Jeetje..

Aan de ene kant natuurlijk heel erg fijn dat er eindelijk een smid bij is geweest... Aan de andere kant had ik (en daar ben ik ongetwijfeld niet de enige in) liever gezien dat de dieren daar waren weggehaald..

Hoe dan ook, voor de Shet is er iets gedaan en dat heb jij voor elkaar gebokst!! +:)+

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 13:29

volledig mee een amyz, ik had ook liever gezien dat ze naar een beter plaatsje gehaald werden, maar dit is in ieder geval iets.. :)

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:38

jeetje! wat een verhaal!
ik vind het echt top van je dat je er zo hard voor gewerkt hebt !
en dat je toch IETS hebt kunnen doen!
jij mag echt trots op je moeder zijn én op jezelf!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:29

Zou je niet met die eigenaar overleggen
dat hij de pony's laat bekappen ? Als hij dat absoluut niet wil,
dan op eigen kosten ?

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:31

O sorry, zie nu pas dat ze al zijn bekapt etc. vergeet mijn zinnen maar ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:43

Nou wist ik wel dat het erg was hier in BE maar zo erg!?!?

En die pony is in 1x bekapt? Das ook niet goed hoor!! Zeker niet bij bevangenheid en zo lang. Maarja beter dan niet.

Verder vind ik het toppie +:)+ +:)+ dat jij en je mams je zo hebben ingezet voor deze beestjes!