wish paar maanden verder @ licht werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crazymel

Re: wish paar maanden verder @ licht werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 08:46

Haha dankjewel

zal volgende x gelijk doen!

frgheaven: podium endurance zadel

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:25

Om 90% van de reacties hier even samen te vatten:

jij bent te zwaar voor je paard, je paard is te mager.

Alleen dat wist je allebei al. M.a.w. aan 90% van de reacties hier heb je dus geen drol. Ik vind het goed dat je zo actief bezig bent om het gewicht van je paard op peil te krijgen. Sommigen zeggen dat ze niet te mager is, maar geloof daar alsjeblieft niks van. Daar moeten echt nog wel een paar kilootjes bij, zeker als ze jou zal moeten dragen (en dat bedoel ik echt niet l*llig). Het gaat inderdaad vooral om die bespiering, maar als je paard geen reserves heeft gaat ze echt niet zomaar in eens uit het niets spieren kweken. Dus gewoon lekker door blijven voeren op advies van de dierenarts, dit doe je prima.Als ze niet te mager was, zou de dierenarts ook niet adviseren om bij te voeren en dat doet hij/zij wel dus is het echt wel nodig.

Dat je zelf aan het afvallen bent vind ik ook heel knap en daar zal Wish je zeker dankbaar voor zijn :)

Wat het rijden betreft (en ook het longeren): ze loopt erg op de voorhand, ook voor een groot deel omdat ze haar hoofd zo ver naar beneden houdt en dus als het ware naar voren 'duikt.' Deze neiging heeft mijn pony ook heel erg en is bij die van mij in ieder geval vrij gemakkelijk te verhelpen door haar wat actiever te maken door been te geven (met longeren is de zweep je been dus hou je die wat dichter bij haar achterhand en omhoog). Dat het hoofdje dan wat omhoog komt is niet erg, als de achterhand maar wat actiever meekomt en het gewicht wat meer over het hele paard wordt verdeeld en dus niet alleen op de voorhand terecht komt.

Het volgende ga je niet leuk vinden om te horen, en ik vind het belangrijk dat je weet dat ik niet 1 van die mensen ben die hier alleen maar de gelegenheid aangrijpen om jou eens lekker af te ze!ken, maar als ik jou was zou ik ook nog even wachten met rijden tot Wish wat is aangekomen en je met longeren hebt geoefend dat ze niet meer zo op de voorhand loopt. Ik zie jou namelijk als je erop zit ook wat naar voren kruipen en zeker nu ze zelf nog niet lekker loopt en haar energie nodig heeft om in een meer opwaartse houding te gaan lopen die ze niet gewend is, maak je het haar erg moeilijk door erop te gaan zitten. Zo wordt het voor haar namelijk alleen maar moeilijker om haar balans te vinden. Probeer in de toekomst als je wel weer gaat rijden, om je handen wat verder naar voren te plaatsen. Je plakt ze nu aan het zadel vast. Als je je handen meer naar voren plaatst en er komt een boogje in de teugel, kun je de teugel wat korter nemen. Hou zelf goed je schouders naar achteren en span je buikspieren.

Ik kan heel goed begrijpen dat je graag op haar wilt rijden, want het lijkt me een schat van een beest en ik geloof ook zeker dat ze graag voor je werkt, maar als je nu even een paar maandjes wacht en haar lekker laat aansterken, heb je er straks misschien wel járen langer plezier van. Als het doorgaat zoals nu heb je (naar mijn mening) een grote kans dat de voorbenen snel gaan slijten, omdat zowel haar gewicht als jouw gewicht (dat eigenlijk voor je paard al wat te zwaar is) op die voorbenen terecht komen. Dit is echt niet goed, zelfs al is het maar 1x per week.

Ik zou je dus adviseren om goed aan het longeren te werken. Degene die jou lesgeeft wil vast wel in plaats van een les met jou op je paard, jou helpen je paard op een gezonde manier te longeren. Verder zou ik vaak flinke stukken gaan wandelen met Wish. Hoe lang wandel je normaal met haar? Ga eens plaatsen verkennen waar ze nog niet is geweest, dat helpt jullie band nog verder te versterken, helpt haar bij haar spieropbouw én helpt jou met afvallen.

Het spijt me dat ik je geen leuker verhaal kan vertellen waarin ik zet dat je vooral zo door moet gaan, want ik denk zeker dat ze het bij jou getroffen heeft. Het is duidelijk dat je stapelgek op haar bent, dit klinkt voor sommige bokkers misschien stom, maar juist doordat jij weet dat je te zwaar voor haar bent en het toch niet over je hart kan krijgen haar te verkopen zie ik dat je super aan haar gehecht bent. Dus nogmaals ik vind het heel knap dat jij voor je paard hebt besloten om af te gaan vallen. Heb je ook een bepaald streefgewicht in gedachten?

OK ik heb er een heel verhaal van gemaakt, maar ik zal voor het gemak even een overzichtje maken:

Pluspunten
- goed dat je voert op advies van een dierenarts
- goed dat je haar regelmatig longeert
- goed dat je met haar wandelt
- goed dat je haar een liefdevol thuis biedt (voor de zeurkousen hier er zijn heel veel paarden die dit niet hebben, dat is pas mishandeling!)
- heel knap dat je zelf aan het afvallen bent voor haar

Punten van verbetering
- ik zou een periode van minimaal 2 maanden inlassen waarin je niet rijdt
- probeer te zorgen dat ze een betere houding krijgt door longeren (bijv. door hierin les te nemen)
- nóg meer wandelen

Ik wil je heel veel succes wensen met Wish en ik hoop dat ze er snel beter uit gaat zien en dat jullie nog lang plezier van elkaar zullen hebben. Ze ziet er in ieder geval al wel beter uit dan in je vorige foto topic :)

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:05

@ TS, Nu krijg je echt een eerlijk en uitgebreid antwoord en doe je er niks mee! Dat is toch wel een beetje raar...laat in ieder geval wat van je horen, dat is wel zo netjes voor alle mensen die tijd en moeite in hun commentaar stoppen :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:54

Mickskeh schreef:
@ TS, Nu krijg je echt een eerlijk en uitgebreid antwoord en doe je er niks mee! Dat is toch wel een beetje raar...laat in ieder geval wat van je horen, dat is wel zo netjes voor alle mensen die tijd en moeite in hun commentaar stoppen :)

Misschien is TS een paar dagen weg? Of heeft ze geen tijd?

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:32

Nou, ik was best een beetje flauw en heb gekeken of ze wel andere dingen heeft gepost.. en dat heeft ze ;)

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 13:02

Junia: dankjewel voor de samenvatting en de tips!

heb het inderdaad druk gehad.....

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:26

Ik weet niet of dit al genoemd is, geen zin om al die pagina's te lezen haha! Maar is Seniores Priores van Subli niet wat voor jou paard? Is goed voer, paard knapt er enorm van op. Is eigenlijk voor oudere paarden, maar ook voor paarden die niet goed aan willen komen :) Misschien heb je daar iets aan, en kun je er naar informeren. Ik ben er erg tevreden over, mijn fjord krijgt het ook omdat hij niet goed kan eten. + Ze vinden het erg lekker :j
Ik zou het dier voorlopig even niet rijden, maar zeker niet stil zetten! Lekker veel mee doen, misschien is hardlopen wel een idee (aangezien jij ook aan het afvallen bent?) Succes.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:19

Ik heb je vorige topic ook doorgelezen en er is al best een heel verschil met nu te constateren.
Ik doe geen uitspraken over vetjes hier, magertjes daar.

Wel moet mij van het hart dat het bewonderenswaardig is dat je met een BLIND paard al zo ver gekomen bent. En dat commentaar mis ik in dit topic.
Van beide kanten moet er een enorme vertrouwensband zijn om überhaupt te kunnen rijden. Jij bent haar paar ogen, zij moet volledig op jouw vertrouwen. Knap.
Is het paard blind geboren of is het door een medische oorzaak blind geworden?

Of ik zelf zou gaan rijden als een van mijn paarden blind zou zijn is maar de vraag, maar dat doet hier absoluut niet ter zake.

Succes met je paardje!

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 16:57

elkee: :j die heb ik geprobeerd na een halve zak liet ze het staan....

Yetse: thx! ze is maar aan 1 ook blind, oorzaak trauma van binnen uit denkt de DA. ik merk eigenlijk weinig met rijden en omgang, ja ze schrikt afentoe maar dat deed ze ervoor ook al.

Predacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:11

Crazymel schreef:
elkee: :j die heb ik geprobeerd na een halve zak liet ze het staan....

Yetse: thx! ze is maar aan 1 ook blind, oorzaak trauma van binnen uit denkt de DA. ik merk eigenlijk weinig met rijden en omgang, ja ze schrikt afentoe maar dat deed ze ervoor ook al.

Hier ook een die blind is aan een oog toen ik haar kocht nog niet maar merk zelf wel degelijk een verschil in de omgang

ze is blind aan de kant dat je haar eigenlijk benaderd en als het een vreemde is merk je dat ze twijfelt door vertrouwen
en haar oor aan haar blinde kant kan ik niet vastpakken door gevoeligheid

laatst een deken gekocht die eigenlijk over de oren moesten maar dit was geen optie
Ook met rijden merk ik dat ze linksom moeilijker inbuigt

ervaar jij hier verder niks van ?

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:35

Predacha: nee niet echt, als iemand anders met haar omgaat zie ik het wel wat meer, maar dekens kan ik over haar hoofd trekken, met rijden afentoe maar zo veel doen we nu niet.
als ze je niet hoort aankomen ofzo doet ze schrikken maar is meer een reactie en dan is het over.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:43

Ai lastig topic. Om te beginnen vind ik dat je je top houdt ondanks de soms felle commentaren. Daarnaast moet ik eerlijk bekennen dan ikzelf ook direct dacht wat het merendeel hier ook dacht: te dun paard, te zware ruiter, te zware bak en verkeerd getraind..
Maar, was het allemaal maar zo simpel, paar kilo's eraan, beetje rijstijl aanpassen en poef, combi is weer zoals het hoort.. Helaas, snap dat dat zo niet is. Sommige paarden zijn gewoon heel lastig vol te krijgen, kan medisch zijn of voor welke reden dan ook. Ik heb niet meegekregen waarom dit paard eerder zo afgevallen is?

Wanneer een paard (of ander wezen) vermagerd dan verbruikt die eerst het vetweefsel en daarna het spierweefsel. Dit kan oplopen tot letterlijk vel over been.
Wanneer zo'n dier weer aan moet komen zullen die 'opgegeten' spieren weer aangevuld moeten worden. Jouw paard lijkt mij 'op gewicht' maar verschrikkelijk onbespierd. Het ene paard komt goed aan door rust en gras een ander paard ontwikkeld die spieren pas bij een gerichte training.
Denk dat dit paard zo eentje is. Dus, trainen, maar bewust en rustig. De bak lijkt me er niet geschikt voor, heel zwaar en diep, waardoor er te veel energie verspilt gaat aan het lopen ipv de opbouw van spieren. Daarnaast moet je ook gaan zorgen dat de spieropbouw goed gebeurd, en je dus erg goede begeleiding erbij nodig hebt.

Mijn paard is ook eens zo dun geweest (ondervoed + stress van de stalling) maar doet het altijd perfect (iets te goed zelfs) op gras. Ze was dus binnen een korte tijd weer vol, alleen met ongetrainde spieren. Mijne is overigens ook een draver :P

En dan wou ik nog kort iets zeggen over de foto van de draver is koersconditie, dat lijkt me totaal niet van toepassing hier. Daar zie je een paard in super strakke conditie (vergelijk het bijv met een hardloper) met lange spieren, waar een dressuurpaard (bijv. een turnster) korte krachtige spieren moet bezitten. Een koerspaard hoeft ook geen gewicht te dragen, dus ook geen ontwikkelde rugspieren te bezitten voor het dragen van een mens. Lijkt me nogal een oneerlijke vergelijking met dit paard, gezien die vrijwel spierloos is.