Valkkleurige Andalusier hengst Llevado, stoere plaatjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:13

Mooie foto's van een prachtig paard..

Moet wel meteen aan Spirit denken :')

Amable

Re: Valkkleurige Andalusier hengst Llevado, stoere plaatjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 19:41

Thanks mensen!

Ik leid het steigeren liever in goede banen Jitte dan dat hij het van Jauke af blijft kijken. In het begin heb ik hem wel weggestuurd, maar omdat hij zo graag mee deed kwam hij achter me staan, veel minder fijn. Daarom besloten om hem uit te leggen wanneer het wel en wanneer het niet mag en dat gaat tot op heden errug goed. Zonder commando steigert hij echt niet. En ach, hoef me natuurlijk niet te verantwoorden :) maar het is niet zomaar ondoordacht besloten van ach, laten we er eens mee aan de gang gaan...

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:54

tja.. t is maar net hoe je het bekijkt he.. daarbij denk ik persoonlijk dat een paard "jong" hoort te zijn op die leeftijd.. maar dat beslist ieder voor zich! :)

het maakt mij niet uit hoor, maar kijk uit.. onderschat hengsten niet..
ik heb zat ervaring met hengsten, en toch is het afgelopen week goed mis gegaan..

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1462798

het blijven beesten, hoe lief ze ook zijn..

Marina30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:55

Waaaaawiee waaauuwwiee waaauuwwiee wat een prachtig mooi paard! en wat een mooie foto's ook. <3

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:08

Danielle, het gaat nu goed, maar als hij gaat pubberen krijg je geheid problemen. Zijn hormonen zijn sterker dan jou aanwijzing! Dit is net zoals iemand een veulen leert tegen je op te springen. Als hij 1.65 hoog is doet hij dat nog. Denk niet dat een mens dat gewicht kan houden.

Sorry, maar heb geen medelijden als het fout gaat. Laat een veulen tot zn 3de lekker genieten van 0.0 nada niks doen. Zeker op die leeftijd geen dingen aanleren buiten hoefjes krabben, een beetje poetsen en braaf meelopen. Hij lijkt wel 5 in plaats van 2.

Ik heb met Biola niks gedaan tot haar 3de jaar. Ze kon voetjes geven en meelopen. Meer hoeven ze op die leeftijd niet kunnen. Bio is nu 4, zadelmak en super braaf en heel leergierig.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:14

die kleur is echt prachtig! :~

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:56

Dat is jouw mening Phia, mijn mening en ervaring is anders. We zullen zien wat de toekomst brengt en mocht hij zich teveel door zijn hormonen laten leiden dan is hij zo gecastreerd. Maar ik geloof niet dat nu wat aandacht en spelen een probleem geeft voor later, wellicht geeft zijn hengst zijn tzt problemen ivm hormonen, maar dan was dat ook zo als hij tot zijn 3de nooit een mens gezien had. Ik snap sowieso niet zo goed dat mensen zo bang zijn om iets met hun paard te doen als ze jong zijn, een pup zet je toch ook niet tot een jaar in een groepje ergens in een afgezet stuk bos om ze vervolgens vanaf een jaar ineens in een gezin te plaatsen? Maar goed, zoals ik al zei, ieder z'n eigen ding :)

Wat een vreselijk verhaal Jitte! Op zo'n moment weetje weer, het blijven dieren. Dat zijn echt hele enge dingen. Maar ik geloof niet dat dat beinvloed wordt door steigeren. Als hij tzt door hormonen gedreven tegen me steigeren zou, dan doet hij dat toch wel, of hij het nou op commando kent of niet. Maar het is wel weer even een voeten op grond zetter mbt hengsten, het blijft zo ontzettend opletten.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:08

Een hond is rond de 8 maanden in de pubbertijd. Een paard op zn 5 a 6de jaar.
Geen 2 verschillende dieren door elkaar halen!
Je kan best wat met een jong paard doen. Leren mee lopen, voetje geven, overal betasten, stukje wandelen, een keer trailer laden, stukje in de trailer rijden, wennen aan de hoefsmid, dierenarts. Dat soort dingen leer je. Geen kunstjes wat jij hem nu al leert. Hij gaat je vandaag of morgen als een soort genoot zien. Dat ga je echt niet winnen!!! Op een ander forum heeft iemand ook zoiets gezegd wat ik zeg. Iemand die iets langere ervaring met hengsten heeft dan jij. Dit gaat vandaag of morgen problemen geven en dat probleem heeft je paard niet van nature mee gekregen. Dat is aangeleert! Dan is het nog beter dat een paard tot zijn 3de geen mens gezien heeft. De mens heeft geen invloed gehad op de eerste 3 jaar. Het paard is helemaal puur van geest!
Stijgeren is een teken van macht, groot maken, indruk maken, domineren. Dat is dus al aangeleerd door jou! Domineren tegen een mens en misschien vandaag of morgen ziet hij jou als zijn soort genoot. Niet echt slim, eerder heel erg dom.

Je heb gelezen wat er met Jytte is gebeurt. Ik heb de wond gezien en het ziet er niet best uit. Hoe Jytte het beschreven heeft wat er gebeurt is, is om rillingen van te krijgen. Jytte was op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Wat jij nu allemaal doet is wachten op ongelukken. Iedereen is wakker geschud, behalve jij geloof ik.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:23

Sorry Phia, maar ik vind het jammer dat je zo vreselijk fel reageert. Je mag er van vinden wat je wil, doe ik dat ook. Mijn paard, mijn methode. Wat met Jitte gebeurt is is vreselijk, maar haar paard steigert niet op commando en toch is het gebeurt. Zoiets kan altijd gebeuren. En zoals ik mijn vorige stukje al zei, we zullen zien wat het uiteindelijk wordt, maar ik geloof niet dat het steigeren zo'n probleem gaat worden. Juist doordat hij het kent op deze manier zal hij wel 2 keer nadenken voor hij omhoog komt, hij weet namelijk al dat ongevraagd steigeren niet toegestaan is. En mocht hij tzt steigeren vanwege hormonen, zou hij dat ook wel doen als hij het niet op commando kende. Tis niet dat ze zelf niet op het idee zullen komen. En ook ik heb mensen met veel kennis van hengsten in mijn omgeving die er geen probleem in zien, dus ja, zoveel mensen, zoveel meningen.

De vergelijking met honden vinden veel mensen vreemd, maar die is echt heel logisch. Het zijn beide dieren die in dienst van de mens staan en nauw met ons samen werken, beide worden getraind en opgevoed en beide komen op een bepaald moment in de pubertijd en krijgen hormonen die hun acties kleuren. Desondanks wordt er door paarden mensen over de basis opvoeding van een hond heel anders gedacht ten opzichte van die van een paard. Verbaasd mij.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:38

PhiaBink schreef:
Een hond is rond de 8 maanden in de pubbertijd. Een paard op zn 5 a 6de jaar.
Geen 2 verschillende dieren door elkaar halen!
Je kan best wat met een jong paard doen. Leren mee lopen, voetje geven, overal betasten, stukje wandelen, een keer trailer laden, stukje in de trailer rijden, wennen aan de hoefsmid, dierenarts. Dat soort dingen leer je. Geen kunstjes wat jij hem nu al leert. Hij gaat je vandaag of morgen als een soort genoot zien. Dat ga je echt niet winnen!!! Op een ander forum heeft iemand ook zoiets gezegd wat ik zeg. Iemand die iets langere ervaring met hengsten heeft dan jij. Dit gaat vandaag of morgen problemen geven en dat probleem heeft je paard niet van nature mee gekregen. Dat is aangeleert! Dan is het nog beter dat een paard tot zijn 3de geen mens gezien heeft. De mens heeft geen invloed gehad op de eerste 3 jaar. Het paard is helemaal puur van geest!
Stijgeren is een teken van macht, groot maken, indruk maken, domineren. Dat is dus al aangeleerd door jou! Domineren tegen een mens en misschien vandaag of morgen ziet hij jou als zijn soort genoot. Niet echt slim, eerder heel erg dom.

Je heb gelezen wat er met Jytte is gebeurt. Ik heb de wond gezien en het ziet er niet best uit. Hoe Jytte het beschreven heeft wat er gebeurt is, is om rillingen van te krijgen. Jytte was op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Wat jij nu allemaal doet is wachten op ongelukken. Iedereen is wakker geschud, behalve jij geloof ik.

Heb je wel een idee wat vrijheidsdressuur inhoudt of niet?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:17

Een hond wordt blind en doof geboren. Een paard kan na een half uur met moeders meelopen. Dat kan je met geen mogelijk vergelijken. 2 totaal verschillende dieren. De belangrijkste periode van een hond is tussen de 7 en 12 weken. Een paard heeft een jaar of 2 a 3 de tijd om wat te leren. Is een pup verkeerd opgevoed, dan komen de problemen in de pubbertijd. Kijk eens hoeveel honden er te koop staan van 7, 8, 9 maanden oud. Allemaal honden die een verkeerde opvoeding hebben gehad. Daar is niks mee te beginnen, dus de hond moet weg. Veulens die te veel in handen zijn geweest worden later ook vervelende aanwezige paarden. Eisen alleen maar aandacht van de mens en ziet een soortgenoot als een vreemd iets.

Voor een snoepje doen dieren bijna alles voor je. Als iemand tegen je zegt, als jij daar 5 min gaat zitten dan krijg je 50 euro. Dan doe je dat. Makkelijk verdient. Jouw beloning voor 5 min zitten is 50 euries.
Ik ken Danielle en ik heb heel wat foto's bekeken van Jauke. Zijn lichaamstaal zeggen mij meer dan genoeg.
Een 2 jarige hengst is speels en ziet al heel snel een mens als soort genoot. Dan nu al beginnen met dit soort truukjes is vragen om ongelukken in de toekomst!

VD is in mijn ogen een kunstje doen voor een snoepje. Een hype! Ik ben nog van het hele oude stempel en heb in mijn leven heel wat gezien een meegemaakt. Het gedrag van een (jonge) hengst wordt veel onderschat.

Maar ja, ik ben van oude stempel, zoals ik al zei. Levensgevaarlijk om een jonge hengst dingen aan te leren zoals steigeren. Het is haar lijf en leden, gelukkig niet de mijne!!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:21

VD is heel wat meer dan een kunstje doen voor een snoepje.
Waarom zou hij een soortgenoot als een vreemd iets zien als hij de hele dag met soortgenoten staan?
Sorry maar ik vind het echt grote onzin wat je nu zegt. Ik begrijp je twijfels en bezorgdheid maar ik weet zeker dat Danielle weet waar ze mee bezig is.

FloorHombre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:30

WTF Wat een moooi paaaard!!!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:53

H_Nalanta schreef:
Ik begrijp je twijfels en bezorgdheid maar ik weet zeker dat Danielle weet waar ze mee bezig is.

Juist, dat is het m nu!
Je bent 18 jaar en hoe lang heb je het gedrag van een paard geobserveert in je leven? Ik loop al bijna een halve eeuw op deze aardkloof rond. Ik heb heel wat gezien wat onschuldig leek, maar achter af zo wat dodelijk.
Ik heb dierenpensionhoudster en honden en kattenbesluit gedaan. Gedrag en opvoeding van honden dus. Vertel me dus niet hoe een hond opgevoed moet worden.

Een jonge hengst hoort in een kudde met leeftijdgenootjes te spelen en niet met een mens. Steigeren is een teken van dominantie en dat ga je een jonge hengst aanleren 8)7 . Dat snap ik niet. Een gedrag aanleren??????
Iets aanleren is makkelijker dan iets afleren!!!! Nu wordt er gezegd dat steigeren mag, snoep erin, en over een tijdje mag het ineens niet, zweep erover. Een dier gaat dat echt niet snappen.
Een mens kan een paard niet opvoeden. Een paard in een kudde wordt door de andere kuddenleden opgevoed. Dat gaat even wat harder en directer als wij een poging wagen om dat na te doen.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:56

Oh my god wat een lekker ding :9

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:57

Zucht. Ik train het paard toch niet? Degene die hem traint is een stuk ouder en heeft hier ook al veel ervaring mee. En ik blijf het vreemd vinden dat je denkt dat hij niet met soortgenoten staat. Hoe bedoel je onterechte conclusies nemen. :n

Niklana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:48

Waaauuw! <3
Wat een prachtig paard, ik ben helemaal gek van Andalusiers♥
Wat is zijn afstamming?? :o
Groetjes...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:22

Een jonge hengst hoort in een kudde te leven, met zo min mogelijke invloed van de mens. Dus om de zoveel tijd, hallo paard, ben je nog heel, goh je bent gegroeid, nou dag jongen tot de volgende keer. Voordat hij naar de kleuterschool (opfok periode) gaat, kent hij voetje geven, hoefsmid, een borstel en mee lopen. Meer hoeft hij niet te kennen. Op de lagere school (zadelmak maken) leert hij weer wat meer. Zo ga je langzaam en met veel geduld een paard opleiden. Tegenwoordig mag een jong paard geen jong paard meer zijn. Alles moet snel en zo jong mogelijk op zo hoog mogelijk niveau. Gemiddelde leeftijd van een paard is tegenwoordig 7 jaar!!! Te jong beginnen met onvolgroeide botten, pezen en spieren. Dan raar opkijken dat hun paard ineens wat mankeert, zo jong! Met bepaalde rassen moet je al later beginnen, zoals bijv. een Andalusier!!!
Van een kind van 4 kan je ook niet verwachten dat het foutloos kan lezen en schrijven.
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 15-04-11 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:24

Normaal ben ik echt niet voor Andalusiers.
Maar van deze gaat mijn hart toch ook sneller slaan hoor ! :j

tinne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:48

Mooi!!!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:26

Waaauuw wat is ie mooi geworden! :oo Ben benieuwd hoe ie uit gaat groeien!
En die donkere manen prachtig! Had ie nog niet als klein veulentje!

Geweldig om hem zo te zien, weet nog dat het een klein veulentje was die zich achter mama verstopt :D

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:05

wat een heeeeeeeeerlijk beest!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:02

Wow, prachtpaard! :P

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:04

H_Nalanta schreef:
Zucht. Ik train het paard toch niet? Degene die hem traint is een stuk ouder en heeft hier ook al veel ervaring mee. En ik blijf het vreemd vinden dat je denkt dat hij niet met soortgenoten staat. Hoe bedoel je onterechte conclusies nemen. :n

Ik denk dat jij de strekking van Phiabink haar post niet helemaal begrijpt..
Het gaat erom dat een paard zich eerst moet onwikkelen voordat het aan het "werk" gaat. Zowel geestelijk als lichamelijk.
Als we dan toch rare vergelijkingen aan het maken zijn: Jij leerden toch ook thuis lopen, voordat je naar de basisschool ging?
Alles op zijn tijd, waarom zo overhaast, een paard allemaal truukjes aanleren. Ik zie daar totaal de meerwaarde niet van bij een (jong) paard, zeker als daar vanaf veulen aan al mee begonnen wordt. Dit paard zal afweikend gedrag gaan vertonen, al dan niet gevaarlijk. En misschien worden jullie wel heel blij van dat onnatuurlijke gedrag.. Dat mag, maar er is volgens mij niets mis met de ongezoute mening van Phiabink.. En sterker nog denk ik, dat ze gelijk heeft, omdat er in de beginfase van de ontwikkeling een fout wordt gemaakt, die nooit meer hersteld kan worden.

Daarbij ben ik erg benieuwd naar jouw uitleg van VD, H_Nalanta, ik zie iemand een commando geven, paard doet iets voor een beloning, en krijgt deze in de vorm van een klik en/of snoepje.. dat is toch niet meer of minder dat een kunstje voor en snoepje, of ben ik dan gek.

EmmaJdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:25

Wauw! Wat een knapperd!