Fotoreportage: pony's doden vos !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:48

doei schreef:
Ik denk dat die paarden altijd sterker (en sneller) zijn dan een mens.

De paarden "hadden" kunnen worden gebeten...
Maar had Ts er dan zelf op af moeten gaan? Was ze straks zelf gebeten en verslonden :=

Ik raak al verstijfd als er een grote vreemde hond op me afkomt, laat staan een vos :=
Vos was ook niet bang voor 3 paarden, waarom gaat hij er anders op af? Laat staan dat hij bang is voor een mens...

gebeten en verslonden door een vos :')

ts, je bent een grote held.
kijken hoe een vos in elkaar wordt getimmert en daarbij ook je pony's gevaar liet lopen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:49

Wat apart zeg, ook toevallig dat je het net zag.
Ik zou waarschijnlijk ook snel m'n camera gepakt hebben, als ik die bij de hand had.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 30-03-11 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:49

gabjj8 schreef:
Sorry, dit gaat mij echt tever!
Noem jij jezelf een dierenvriend?

Ik zit hier met walging naar te kijken. Dat dier heeft pijn moeten lijden, en jij gewoon doodweg leuk foto's maken.

Had de paarden weg laten gaan bij de vos en de vos naar de DA gebracht, dan had dat diertje nog gered kunnen worden.

De DA?? Ik denk dat zo'n beestje daar niet veel beter van wordt. Weet je hoeveel stress dat oplevert voor het dier, al helemaal in zo'n verzwakte status. Het klinkt hard, maar dit is toch echt de beste oplossing, snel in een keer uit zijn lijden verlost. Ik word er altijd een beetje kriebelig van dat mensen vandaag de dag erg ver van natuurlijk instinct afstaan en ieder dier maar als mens moet worden gezien en behandeld.

Wat nou als deze fotoreportage anders was geweest en deze vos een hok vol kippen aan het afslachten was, dan waren de kippetjes zeker zielig en was deze vos ineens de boeman. Beste bokkers, zo is het leven nou eenmaal.

Ik vind het juist mooi om te zien dat pony's, normaalgesproken vluchtdieren, dit gedrag vertonen om zichzelf te beschermen. Moeder natuur zorgt er zelf voor dat organismen die niet in staat zijn een gezond leven te lijden vanzelf 'opgeruimd' worden. Alles maar willen redden is zo 'menselijk', en niet altijd de oplossing.

Over het puntje hondsdolheid, daar zou ik ook bang voor zijn geweest. Maar om nou als een idioot naar buiten te redden om die vos weg te jagen, ik denk niet dat dat effect heeft... Zoiets gaat gewoon heel snel.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:50

marjolein88 schreef:
ja alles is uiteraard grondig onderzocht! de pony's hebben geen contact met de vos gehad (gelukkig) en de vos is door deskundige weggehaald en onderzocht. Wat er verder mee gebeurd weet ik niet.
Misschien had ik de info in de beginpost moeten zetten... sorry daarvoor...
Ik vind het ook zielig voor de vos, maar daar kan ik niets aan veranderen... hij was anders in korte tijd ook overleden.
Omdat er toch al veel personen ter plekke waren en het meest mogelijke deden wat ze konden doen.... leek het mij interessant om zoiets vast te leggen. Het was in slechts enkele minuten gebeurd en echt ingrijpen kon toch niet.

Misschien even lezen en ts wat credit geven? Voor de weekhartigen: het was dus een jongentje en dus geen pups die ergens liggen te verhongeren...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:51

Mar_Nimbus schreef:
en hoe weet jij nou dat hij vergiftigd was?
niemand, maar dan ook niemand kan zien vanaf een foto in de verte of een dier ziek of vergiftigd is/was.

Er was onderzoek gedaan :)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:51

Finesse schreef:
gabjj8 schreef:
Sorry, dit gaat mij echt tever!
Noem jij jezelf een dierenvriend?

Ik zit hier met walging naar te kijken. Dat dier heeft pijn moeten lijden, en jij gewoon doodweg leuk foto's maken.

Had de paarden weg laten gaan bij de vos en de vos naar de DA gebracht, dan had dat diertje nog gered kunnen worden.

De DA?? Ik denk dat zo'n beestje daar niet veel beter van wordt. Weet je hoeveel stress dat oplevert voor het dier, al helemaal in zo'n verzwakte status. Het klinkt hard, maar dit is toch echt de beste oplossing, snel in een keer uit zijn lijden verlost. Ik word er altijd een beetje kriebelig van dat mensen vandaag de dag erg ver van natuurlijk instinct afstaan en ieder dier maar als mens moet worden gezien en behandeld.

Wat nou als deze fotoreportage anders was geweest en deze vos een hok vol kippen aan het afslachten was, dan waren de kippetjes zeker zielig en was deze vos ineens de boeman. Beste bokkers, zo is het leven nou eenmaal.

Ik vind het juist mooi om te zien dat pony's, normaalgesproken vluchtdieren, dit gedrag vertonen om zichzelf te beschermen. Moeder natuur zorgt er zelf voor dat organismen die niet in staat zijn een gezond leven te lijden vanzelf 'opgeruimd' worden. Alles maar willen redden is zo 'menselijk', en niet altijd de oplossing.

Over het puntje hondsdolheid, daar zou ik ook bang voor zijn geweest. Maar om nou als een idioot naar buiten te redden om die vos weg te jagen, ik denk niet dat dat effect heeft... Zoiets gaat gewoon heel snel.

Er is hier helemaal geen sprake van een hok vol kippen, dit is een hele andere situatie die je niet kunt vergelijken. Ik ga toch ook geen appelen met peren vergelijken.
Er is niets moois aan, het is gewoon triest.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:52

Mar_Nimbus schreef:
ik snap alleen niet dat iedereen maar kan zien vanaf een foto dat die vos ziek is??????
misschien had ze wel net kleintjes, dat neemt ook af bij zo'n moeder

ik had ook niet toe gaan staan te kijken, zeker weten
circle of life of niet
als ik een beest kan redden dan doe ik dat en ga niet toe staan kijken hoe het genadeloos aan zijn einde komt

Als je niet kan zien dat er iets niet in orde is met deze vos, kan je imo beter helemaal geen dieren nemen. De vos was niet gezond, wat hij precies had kunnen we niet van de foto herleiden. Een gezonde vos had niet zo dichtbij paarden in de buurt gekomen, ze zijn gewoon te groot.
Had TS de foto's zo op bokt moeten zetten? Misschien had een andere tekst op z'n plaats geweest. Dit type taferelen zie je ook op Animal Planet oid. Prooi verjaagt/dood aanvaller.
Laatst bijgewerkt door Yviertje op 30-03-11 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:52

Nee finesse, zo is het leven niet! Een gezonde vos kan een wandelingetje door de wei maken, maar als hij benadert wordt, neemt ie de benen.
Een zieke vos die niet uit de voeten kan en vervolgens dood geschopt wordt en men zet dat op hun dooie gemakje op de foto.... Nee sorrym dat heeft niks met natuur of instinct te maken.
Achteraf voor vos wellicht beter dat ie een rotschop krijgt en dus sneller dood is dan als ie nog rond had moeten lopen, maar dat verandert niks aan het feit dat het dier vergiftigd is, en dat vind ik triest

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:53

Jemig wat een gezeur zeg...
Welkom in de wondere wereld der natuurlijk...
Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal..
Wat maakt iedereen zich daar nou druk om?

Eerlijk gezegd vind ik het een mooi gezicht hoe dit verloopt.
De vos kiest er zelf voor om het weiland in te lopen.
De ponies reageren zeer instictief op een al verzwakt dier.
Persoonlijk denk ik dat de ponies de vos een grote dienst hebben bewezen.
Als een vos zo traag is dat hij ze niet kan ontwijken is er namelijk iets niet goed met hem.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:53

IKbenEllen schreef:
russel schreef:
Je hebt dus nu geleerd dat paarden dit doen met indringers. :(

Ik heb het een groepje paarden ook ooit zien doen met een paar ganzen, die liepen gelukkig de wei uit, maar die werden ook echt in kolonne de wei uit gedreven, heel apart om te zien.

Vos was duidelijk aan het einde van zijn latijn, inderdaad beter door een klap dan nog uren te lijden.Bijzonder om te zien, gelukkig heeft ie je paarden niet gebeten.

Ik denk er net zo over! :j

Toevallig heeft TS het nu gezien en op haar camera staan maar wat als ze het nu niet had gezien? Dan was het net zo goed gebeurd. Om nu te zeggen dat ze geen dierenvriend is gaat natuurlijk veel te ver!!! Het is gewoon de natuur, kom op zeg! En als deze vos gezond was geweest had hij kunnen vluchten... Ik denk juist dat hij er 'goed vanaf is gekomen'.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:54

ik wordt hier heel naar van...de vos had gered kunnen worden maar nee, we moeten zo nodig foto's ervan maken.

Gefeliciteerd, je hebt de titel ramptoerist gekregen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:55

MamboBeach schreef:
En als deze vos gezond was geweest had hij kunnen vluchten... Ik denk juist dat hij er 'goed vanaf is gekomen'.

Dat denk ik ook. Een langzame en nare door sterven door gif is niet bepaald fijn.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:56

suvan schreef:
ik wordt hier heel naar van...de vos had gered kunnen worden maar nee, we moeten zo nodig foto's ervan maken.

misschien moet je het topic eens doorlezen.. de vos was vergiftigd..
Gefeliciteerd bij deze heb je de titel Doki gekregen ;)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:56

Kelly_Taco schreef:
suvan schreef:

dank je, ben hier blijer mee dan dat ik de titel ramptoerist zou moeten dragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:57

Wat een heftige reacties soms zeg :=
Je kan niet alles redden en beschermen... Deze dingen gebeuren...
Had die vos maar ergens anders moeten gaan lopen hoor..

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:57

Zo'n vos kiest er zelf voor om de wei op te zoeken!! Normaal gesproken zoeken vossen paarden niet op, dit is niet natuurlijk. Beest is verzwakt, punt. Ik snap niet waarom er zo'n heisa over gemaakt wordt, het is toch duidelijk dat het beestje ziek was?

Feit van vergiftiging is uiteraard wel triest, maar dan is het toch beter dat het beest in een keer uit zijn lijden verlost wordt...

Ik vind het voorbeeld van de kippen geen appels met peren vergelijken, in beide gevallen worden er dieren gedood. En ik weet zeker dat als hier foto's van gemaakt worden precies dezelfde reacties geeft :-)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:59

Kelly_Taco schreef:
suvan schreef:

Het gaat om het principe, TS wist toen ze foto's was aan het maken helemaal niet dat het vosje vergiftigd was, dus conclusie, vergiftigd of niet vergiftigd TS had gewoon foto's zitten maken en niets gedaan om het vosje te redden.

Yviertje

Zoals ik al eerder zei: als je niet ziet dat er iets mis is met de vos (hoeft niet perse vergiftiging te zijn) hoor je geen dieren te houden. Vos is niet gezond op de foto.

marielle231

Ik walg ervan...
Ook al was de vos ziek, dan ga je nog niet foto's maken en er hard bij staan te lachen, want dat komt wel over zoals je de tekst erbij zet :n
BAH BAH BAH.

En idd vos had misschien wel gered kunnen worden, maar goed deze plaatjes zijn natuurlijk veel belangrijker dan die vos die daar rondliep :n :(

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:00

Wat een unieke foto's.
Als ik uit me raam zou kijken en een vos tussen de paarden zou zien lopen dan ga ik denk ook foto's maken.
(helaas heb ik die mogelijkheid niet.)
Als de vos gezond zou zijn' dan is hij ook zo weer verdwenen als de paardjes gek gaan doen.
Eer dat je dan beneden ben kan je niets meer doen.
Ik vind het vervelend voor het vosje maar ook beter voor hem.
En als hij hondsdolheid zou hebben dan had je hem nog niet weg kunnen jagen. Mischien had hij dan nog feller gereageerd en de pony's wel wat aan gedaan omdat hij zich dan meer bedreigd voel.
En het vosje naar een dierenarts brengen? Wie gaat hem dan vangen?

Nee hoor een mooie foto reportage met unieke beelden.
Zo is de natuur.

Ugara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:00

ik had "ramptoerist " reeds vernoemd, maar zie hier, ik herzie mijn mening ...
nadat ik de rest van de uitleg heb gelezen moet ik mijn eerste indrukken terug nemen, ben daar niet verlegen voor !
de vos was ziek en de pony's reageerden zoals het moet !
En toevallig staat het op foto ! net zoals ijsbeer Knutt zijn laatste momenten ook op camera stonden...
En net zoals andere belangrijke dingen ook op camera staan... anders zouden wij domme schepsels blijven ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:01

Yviertje, vergiftiging is door onderzoek vast gesteld, dat heeft TS eerder gemeld.

wedgie schreef:
Zo is de natuur.

Nee, zo is de natuur niet, in de natuur wordt een dier niet vergiftigd!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:02

Zit wel wat in , wat Hackney zegt vind ik.
Of eventueel haar paarden veilig te stellen.

Ugara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:03

vos kan door vanalles vergiftigd zijn , paddestoelen of zo ... en dieren verweren hun zoals ponys tegen vossen, is dat de natuur dan niet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:03

stef schreef:
Yviertje, vergiftiging is door onderzoek vast gesteld, dat heeft TS eerder gemeld.

Nee, is niet vastgesteld maar "waarschijnlijk" zoals de TS al zei.
Het kan natuurlijk ook gewoon ouderdom zijn of blindheid.
Feit is wel dat het geen normaal gedrag is voor een vos.