Calimero_ schreef:Waar lees jij dat ik haar niet aanpak? Natuurlijk krijgt ze een trap als ze probeerd te schoppen.
En met het rijden gaat de zweep er op de juiste momenten ook zeker overheen.
Maar ik merk aan haar dat elke dag rijden gewoon teveel is.
En het lijkt mij ook het beste dat ze nog lekker een jaar ergens op het land kan.
Maar dat lukt bij mij niet. Ik wil ook graag verder gaan. En heb gewoon het geld en de tijd niet.
Sorry, dat ik toch nog een keer reageer.
Maar als jij haar echt aanpakt, dan blijft het gedrag niet, zowel heb je toch iets niet goed gedaan.
Daarnaast is het natuurlijk vragen om problemen als je paard 23 uur per dag binnenstaat. Soms is het niet anders, zeker met het weer van de afgelopen weken, dat begrijp ik ook, maar ze moeten hun ei toch echt kwijt kunnen.
Dat kan dan wel eens zijn als ze onder het zadel zijn, ja, vind je het gek?
Dat heeft niets met een moeilijk paard te maken, dat is imo een logisch gevolg.
Gooi haar eerst lekker los, ga er niet bij kijken, als je er niet bij in de buurt bent is het lang niet zo leuk om bij de uitgang te blijven staan. Probeer dat iedere dag te doen, los van wat je met haar wil trainen.
Las ergens dat je (nog) niet werkt en (nog) even geen school hebt, doe dat 's morgens om 8 uur, als het rustig is.
Zorg dan dat je haar fatsoenlijk kunt longeren, leer haar dat. Dan kun je daar altijd op terugvallen als het nog even te druk is om te rijden.
En JIJ bent de baas, niet het paard, ze heeft niet te schoppen naar andere paarden als jij met haar bezig bent. Jij moet duidelijk maken dat je daar niet van gediend bent.
Met rijden, ik zou de teugels in verbinding houden, absoluut niet losgooien, maar ook niet naar beneden dwingen. Als je goed rijdt met de teugels in verbinding lopen ze aan de teugel. Vaker iets te diep.
En 3 dagen rijden en dan weer 3 dagen niet is geen structuur en geen planmatige aanpak.
Maak een plan, maak een schema, dagje alleen los, dagje los en longeren, dagje los en rijden, bedenk t. Misschien zelfs eerst even terug naar longeren en gehoorzaamheid.
Op het juiste moment terugschoppen heeft zeker wel zin, maar dan wel goed getimed.
Niet uit onmacht schoppen of omdat je boos bent. Gewoon pats boem actie= -reactie.