En dan stort je wereld in elkaar :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:18

Er werd hier gevraagd of de nieuwe stal eigenaar het geld kan voor schieten

Dat zou geen een iemand doen
er is spraken van dat de pony hier komt te staan
Ik ga niemand z'n bedrag lenen dat is gewoon niet meer menselijk en of ik het geld dan terug krijg is dan nog maar het volgende verhaal....

Als iemand meer dan een half jaar of een jaar weet het even niet meer
De zorg heeft gedragen over een paard en aan kan tonen dat hij alles betaalt heeft is wettelijk gezien hij de eigenaar....
Heb ik hier namelijk al 2 keer meegemaakt het is niet leuk maar zo loopt het wel

Het is denk ik een hele moeilijke situatie wat sommige niet in de gaten hebben

TS kan paard niet zomaar opladen tijdens een buitenrit waarschijnlijk
Daar de stalhouder al in mijn ogen heel lang zorg over de pony heeft en ook alles betaalt op het moment
Dit zou je dan via RB of de politie moeten spelen

Want als jij zomaar het paard weg haalt kun je behoorlijk zeik krijgen
Ik zou dan eerst naar boven genoemde gaan en toestemming vragen/krijgen dan heeft de TS ook een poot om op te staan....

Ik denk dat als een volwassen persoon met kennis van dit even mee gaat naar politie en/of RB dat er een hele boel opheldering zou kunnen komen
Met de kennis die je van boven genoemde hebt gekregen ga je met TS der ouders en de staleigenaar rond de tafel zitten....

Om zo tot een net besluit kunnen komen
Want jij krijgt informatie van boven genoemde waar ook wss in zou voorkomen dat het niet mag om een levend wezen als onderpand te houden hem daar mee in lichten en als hij niet accoord gaat zeggen dat we dan hogere stappen gaan ondernemen....

Ik wil me eventueel wel beschikbaar stellen om met de huidige stal eigenaar rond tafel te gaan zitten

Ik heb het idee dat dit via de vader van TS naar de TS gaat en die alles maar tegen mama moet vertellen en dit is gewoon niet de bedoeling

Er moet met Vader en huidige stal eigenaar rond de tafel gezeten worden met een eventueele bemiddelaar

Kom met kei harde feite op tafel waardoor de huidige staleigenaar wel mee over de sloot MOET komen
Doet hij dit niet moet je de politie etc achter de hand hebben

LindyH

Re: En dan stort je wereld in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:44

Een gegeven paard mag je niet in de bek (ehhh, mond) kijken. :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:50

Lindy.... volgens mij denk je niet echt na over de eventuele verdere gevolgen. Wat nou als er weer niet ebtaald wordt? Pa+ma denken jeej we hoeven niks voor t paard te geven, dochter is blij met der paard.. dat paard moet worden verkocht, punt klaar uit.... wat je niet kan onderhouden moet ej ook niet hebben, zeker bij een levend wezen, hoe hard dat ook mag zijn.........

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:52

LindyH schreef:
Een gegeven paard mag je niet in de bek (ehhh, mond) kijken. :D

En dan? Tegen de tijd dat die actie op gezet is, is het geen 600 euro maar maar 700 of 800.
Ding gaat naar een nieuwe stal en daar zou moeders ineens wel gaan betalen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:56

De gevolgen zijn voor hen zelf. Ik wil ze alleen uit deze impasse helpen. Wat er verder met het paard gebeurt is aan hen zelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:57

Dat is ook nogal makkelijk, als ze dit nog niet opgelost krijgen zonder hulp, wat denk je dan dat verder met dat dier gaat gebeuren?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:05

Misschien wordt hij alsnog verkocht, maar dat kan dan tenminste ook. Nu is dat ook al problematisch.

De kans is ook groot dat als de ouders hun leven weer een beetje op orde hebben, dat het dan geen probleem meer is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:07

Als de ouders nu nog niet volwassen genoeg zijn om hun verantwoordelijkheden te nemen zullen ze dat over drie maanden nog niet zijn. Dus je zadelt gewoon een nieuwe stal met die schulden op en alles wat gegeven is aan TS, is voor niets geweest.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:09

Weet niet of de staleigenaar verlegen zit om pensiongasten. Maar uit ervaring weet ik dat sommige staleigenaren heel raar reageren wanneer je de stal bij hen opzegd. Dat scheelt hun namelijk inkomen. Sommige mensen denken inderdaad dat de staleigenaar recht heeft om het paard als onderpand te gebruiken. Maar dat mag echt niet ik hoop dat je je moeder daarvan kan overtuigen en dat het echt beter is dat je paard daar zo snel mogelijk weggehaald wordt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:12

iana schreef:
Is machtsmisbruik van de staleigenaar! Hij gebruikt jouw paard als wapen om zijn geld te krijgen.
Volgens mij kan je er mee weg zonder contract.
Ik hoop dat je vader het begrijpt en je verder wil helpen...rottig om zo'n machteloos gevoel te hebben.

Heel vervelend voor de TS, maar de staleigenaar heeft hier zeker recht op :)

Wacht even het telefoontje van je vader af, en dan inderdaad alles aanpakken om geld te verzamelen :(:),

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:32

Sigrid72 schreef:
Hallo Jasmine,

Zoals gezegd : de stalbaas mag nog zoveel praatjes hebben, jij bent gerechtigd om je paard daar weg te halen - rekening betaald of niet. Hij heeft geen poot om op te staan. Ga je samen met je moeder (of een andere volwassene) informeren bij de rechtshulp. Je hoeft je Barney dus helemaal niet stiekem weg te halen.... ofwel laat de staleigenaar je paardje vrijwillig gaan, ofwel moet er gewoon de politie bijgehaald worden.

Hier wil ik even wel erop wijzen dat wij in België zitten Sigrid, en de TS in Nederland. Kan dus wel dat er daar een verschil op zit.
Nu even juridisch gaan leuteren :)

De stalhouder mag een paard, zonder contract, NIET zomaar achterhouden om zijn geld te krijgen. AAls hij een slot op de staldeur hangt om te verhinderen dat het paard meegenomen wordt, kan je zelfs klacht indienen tegen de stalhouder op basis van diefstal. Als het paard op een manège staat en niet op een privéstal, staat het zelfs op openbaar terrein, want een manège wordt gezien als sportaccomodatie. Privéstal blijft privé-eigendom.

Hoe gaat het in België? Als een stalhouder nog een openstaand saldo heeft van een klant, dan dient hij dat geld te gaan opeisen via aangetekend schrijven. Krijgt hij geen reactie na 2 of 3x (weet de termijn niet meer) dan kan hij het schrijven laten uitvoeren door een advocaat. Indien dat nog niet werkt, DAN PAS mag de stalhouder bij het gerecht langsgaan om via een gerechtsdeurwaarder beslag te laten leggen op het paard tot de schulden afgelost zijn. Pas nadat het paard in beslag is genomen, denk ik, heeft de eigenaar van het paard geen recht meer om het zomaar te gaan ophalen.

Jij mag je paard dus netjes gaan weghalen, je bent minderjarig, de stalhouder kan aan jou niks eisen. Als hij zijn geld wil, moet hij zich tot je ouders wenden. Ofwel hen erop aanspreken dat er betaald moet worden, ofwel via schriftelijke weg. De kosten van je paard zijn in feite kosten die betrekking hebben op de kinderen, dus het kan zijn, als je moeder dwarsligt, dat je papa ook kan weigeren en eisen dat ze de helft betaald.
Je mama kan ook het bedrag betalen, en via gerechtelijke weg terugeisen. Maar dan zit je wel in een heel andere molen natuurlijk, en da's tussen hen en de stalbaas uit te vechten. Voornaamste is dat hij geen sikkepit recht heeft om je paard er te houden zolang het niet met toestemming is van het gerecht en op papier gezet door de deurwaarder.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:35

Veel mensen zeggen idd hier wel van gewoon mee nemen dat paard maar dan ziet de staleigenaar er waarschijnlijk nooit meer wat terug van dat geld ;) Als vader nou al niet netjes heeft betaald waarom zou hij dat dan als het paard weg is wel doen?

@t gentlegiant mijn excuse ik was even iets te enthousiast met mn idee hier in het topic gooien
je hebt idd gelijk want zal jij het zelf dan nog wel terug te zien krijgen dat geld?
Ik vind het ook wel dapper dat je ze nog stallig durft aan te bieden nadat je dit topic hebt gelezen enzo en weet hoe het in elkaar steekt..

Desondanks vind ik dat moeder maar met geld moet komen als ze dat heeft ;)
want zo lopen idd de schulden op en heeft haar dochter over een tijd meschien helemaal geen paard meer !

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:37

Kun je niet geld van je moeder lenen? Daarmee je "schuld" aflossen en met je verkregen baantjes die lening weer terugbetalen aan je moeder? Problem solved lijkt mij? :)
(Misschien is het al geopperd, maar ik heb geen 6 pagina's gelezen)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:42

mallow ik zou wel willen weten hoe je erbij komt dat de staleigenaar daar recht op heeft? en dan bedoel ik natuurlijk niet gevoelsmatig maar juridisch

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:43

Dat is dus ook war ik over in zit en waarom ze andere stalling zoekt

Ik ga wss verhuizen
Ik heb geen zin om telkens achter alles aan te gaan zitten
Ik krijg overigens ook nog steeds les geld van Jasmine

en als ik het stal geld dan niet betaalt zou krijgen zou ik het niet over mijn hart verkrijgen en zou wettelijk gezien ook niet mogen om het paard te laten staan zonder eten enz en dan nog heb ik kosten als er niet betaalt zou worden

En dan zouden mijn paarden er onder leiden vrees ik want helaas staat mijn weide ook niet vol met geld boompjes :=

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:45

O dus ze komt niet meer bij jou staan begrijp ik hieruit?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:46

Als jij bij een pensionstal gaat staan zijn er een aantal dingen die jij huurt voor een afgesproken bedrag per maand. Wanneer jij dit niet betaald valt dit weer onder eigendom van de stalbaas.. Zo ook het paard.
Stalbaas zou hier makkelijk een zaak van kunnen maken, en die gaat de TS niet winnen ben ik bang..
Wettige eigenaar van een paard is degene die de kosten betaald. Juridisch gezien is dat in dit geval de staleigenaar.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:46

Nou ik wil gewoon dat het paard goed terecht komt
Mocht TS nergens heen kunnen kan het paard altijd komen

Maar dan word alles door de advocaat op papier gezet
Want ik ben wel goed maar niet gek ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:47

jasminex schreef:
bedankt allemaal voor de steun,
mijn moeder wil niks betalen omdat mijn vader altijd niks voor ons betaald (ik en mijn zusjes)... ik zat al te denken aan spullen verkopen ik ga maar eens een grote schoomaak houden.
Nee mijn moeder wil echt nix betalen, mijn vader zegt wel dat hij het terug geeft maar daar komt altijd niks of ruzie van..
Bedankt voor de tip van het uitleggen aan de stalbaas, als ik mijn vader morgen nog niet te pakken heb bel ik m eventjes!

En lisann: ik raak niet in paniek, ik wou gewoon mijn hart luchten...

Ik begrijp niet waarom je moeder het geld niet betaalt. Want omdat zij en je vader conflicten hebben wil dat toch niet zeggen dat de dochter daar de dupe van moet worden?
Bovendien loopt dat stalgeld anders zo ver op dat je straks je pony echt kwijt bent want ik geloof niet dat je vader dan nog over de brug gaat komen.

Laat je moeder inzien dat ze jou er heel hard mee heeft wanneer ze, uit wrok tegen je vader, dat stalgeld niet betaalt. Laat je vader er gewoon buiten, daar kun je blijkbaar geen afspraken mee maken, dat weet je moeder ook. Het bedrag daardoor op laten lopen gaat niemand helpen. Probeer dat je moeder duidelijk te maken en spreek af met haar dat jij gaat werken voor dat geld en het haar in de loop der tijd terugbetaalt.

Dat mensen elkaar het leven zuur willen maken moeten ze lekker zelf weten, maar dat doe je toch niet over de rug van je dochter.....

Wat die staleigenaar betreft: die heeft gewoon recht op zijn centen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:47

Mallow schreef:
Als jij bij een pensionstal gaat staan zijn er een aantal dingen die jij huurt voor een afgesproken bedrag per maand. Wanneer jij dit niet betaald valt dit weer onder eigendom van de stalbaas.. Zo ook het paard.
Stalbaas zou hier makkelijk een zaak van kunnen maken, en die gaat de TS niet winnen ben ik bang..
Wettige eigenaar van een paard is degene die de kosten betaald. Juridisch gezien is dat in dit geval de staleigenaar.

Hier wil ik even op inhaken

Die moeten langer als een bepaalde tijd betaalt zijn
half jaar of jaar dacht ik

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:52

Iemand begreep hier niet waarom mensen TS aanmoedigen om haar paard weg te halen daar..
Wat ik inieder geval bedoelde, is dat als ze hem laat staan de schuld zo hoog oploopt dat het paardje straks verkocht moet worden om het af te betalen.
Haalt ze hem weg, dan kan haar vader (eventueel samen met TS van gespaard geld) aflossen.

TS: eventueel zou ik een goedkope stal even tijdelijk zoeken of een bijrijdster die mee betaalt?
Is dat uberhaupt niet een plan voor als je je paardje bij je nieuwe huis in de buurt hebt? Of kan je moeder zeker weten alles goed missen voor de kosten? Zo niet.. dan is dat misschien een optie??

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:55

Klopt, maar als er die tijd of langer niet betaald wordt, heeft de staleigenaar zelfs recht het paard in beslag te nemen en te verkopen.. Weet alleen niet precies hoe lang de tijd is die hier op staat..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:01

0,5 of 1 jaar

Toen wij dit voorval hebben gehad met een klant was dit een half jaar
dat is inmiddels al heel wat jaar geleden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:02

Ik dacht ook een half jaar maar het voorval dat ik ken van de club waar ik ging is ondertussen ook al een paar jaar geleden..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:03

Gentlegiant schreef:
Jezus meid klinkt allemaal niet erg lekker...

Je weet dat ik mee ga als je barney gaat halen om hem veilig mee te vervoeren
Die stal eigenaar heeft geen poot om op te staan meid!

Ik zou even RB inschakelen zodat we Barney binnenkort kunnen gaan ophalen

Die staleigenaar heeft gewoon recht op zijn centen en als de pony weg is dan kan ie naar zijn centen fluiten. Beetje de omgekeerde wereld lijkt me. Als iedere pony-eigenaar zo zou handelen gingen er heel wat stallen over de kop.

Is de stalbaas nu de gebeten hond enkel en alleen omdat hij betaald wil krijgen voor zijn diensten?
En denk je serieus dat dat stalgeld er nog gaat komen wanneer hij de pony zomaar meegeeft?

Die staleigenaar kan er niets aan doen dat pa en ma overhoop liggen en bakkeleien over wie de rekening moet betalen. Daar hoeft hij ook helemaal geen rekening mee te houden. Die man heeft gewoon recht op zijn centen, hij heeft ook de dienst voor die centen netjes verleend.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 05-12-10 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt