Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
luvpietje schreef:Allereerst wil ik zeggen dat Noah supervooruitgegaan is op de foto's afgaande dan he .
Maar ik wil wel zeggen dat er nu vanuit gegaan wordt dat de desbetreffende
instructeurs zeggen je met druk moet rijden , maar dat is absoluut niet waar .
De instructeur die Noa destijds ook starte heb ik nog nooit met teugeldruk zien rijden. Deze persoon is juist voor loslaten en ontspanning.
En ik vind het toch wel een beetje overkomen als ik dit zo allemaal lees, dat het een beetje afkraken van andere instructeurs is.
En je bent pas een goede instructeur als je andere in hun waarde laat.
.
Mindfields schreef:Vandaag weer de gruwelen van Antoine de Bodt in de baan gehad, een paard met een spierscheur opgelopen door een van zijn medewerkers, het moet toch echt niet gekker worden in deze wereld. Was overigens niks met het paard aan de hand behalve dat nog nooit iemand hem had geholpen(baasje was inmiddels natuurlijk WEL 5000 euro verder aan dierenarts-, fysio,-, instructie-, etc-kosten!!!! VIJFduizend euries!) En het had allemaal niets uitgehaald behalve dan dat hij ook nog eens anderhalf jaar kreupel was geweest na zijn de Bots avontuur. Maar hij liep vandaag als een zonnetje, volledig lang, laag, rond en ontspannen binnen drie minuten in alle drie de gangen, ik vraag me soms af of de wereld niet een beetje gek is. Tot drie minuten voor de les liep hij ook nog kreupel, en absoluut niet nageeflijk op links, maar dan ook ECHT niet. Lang verhaal kort: Paard was heeeel blij dat ik vandaag langskwam en baasje zei na afloop dat ik haar laatste hoop was voor dit paard, en dat ze wilde dat ze mij een paar jaar eerder was tegengekomen.
Ik heb het echt te doen met dat soort paarden die gewoon geen hulp kunnen vinden in heel nederland. Maargoed, weer eentje gelukkig gemaakt dus mijn dag kan niet meer stuk.

Lante schreef:Nou Gulpje, ik kreeg toch het gevoel dat er toch enkele mensen zijn die zich aangesproken voelen hier en daar.
Daarnaast; een paard met zulke problemen en heel zichtbaar het tongprobleem, en dat loopt Z2 met winst; ik vind het toch op zijn minst een beetje vreemd... Geen idee waar het aan gelegen heeft, maar dat er bij de instructie (als die er was) iets fout is gegaan is wel aannemelijk.
Daarnaast: Is het zo dat wanneer je een topic opent over een probleempaard en je ziet gaandeweg dat paard verbeteren omdat er goeie foto's geplaatst worden, is dat dan 'jezelf ophemelen'? Ik vind van niet. Het is mooi dat dit paard het zo goed doet, eigenaresse is er blij mee en krijgt ook goeie begeleiding. Waarom zou TS hier valse bescheidenheid ten toon moeten spreiden..? Behalve TS en eigenaresse heeft niemand iets met dit paard te maken lijkt mij en ze mogen in mijn ogen helemaal zelf weten wat ze erover schrijven (MITS ze geen namen noemen, en dat doen ze niet).
@ Vendour: Doseren van druk... Is het niet zo dat een paard, wanneer het achterbeen goed onder treedt/tot dragend komt het paard zelf druk op de teugels neemt (aanleuning)? In die context begrijp ik niet zo goed wat je bedoeld met het doseren van druk wat sommige van jouw leerlingen blijkbaar moeilijk vinden... Ik hoop dat je het uit kunt leggen, want ben hier oprecht benieuwd naar.
Talishe schreef:Mag ik vragen hoe je dit paard nou precies rijd? Ik snap dat je vooral lang en laag rijd en op tijd druk loslaat. Maar dat is toch niet zo heel moeilijk.
Ik kan me niet voorstellen dat de oplossing echt zo makkelijk is. Doe jij nog iets specifieks om het paard zo aan het lopen te krijgen?
Vendoux schreef:Klopt helemaal, dat is is aanleuning ! Maar dat is niet de druk waar het in dit topic overging, dat was namelijk teugeldruk vanuit de ruiter! Mijn leerlingen leren met een weerstandbiedende hand te rijden, als het paard postitief reageert op de vraag die hem gesteld wordt neem je druk meteen weer weg( dit is secondewerk). In beginsel neem je de druk al weg als het paard een goede poging doet.. Zo moedig je juiste aantwoord aan en kan je dit later bevestigen. Is een wetenschappelijk onderzochte methode waar ook onder ander Imke en Tineke, Mischa Koot mee werken.
Er is zat over te lezen als je er meer over wil weten.
Vendoux schreef:Daarnaast: Is het zo dat wanneer je een topic opent over een probleempaard en je ziet gaandeweg dat paard verbeteren omdat er goeie foto's geplaatst worden, is dat dan 'jezelf ophemelen'? Ik vind van niet. Het is mooi dat dit paard het zo goed doet, eigenaresse is er blij mee en krijgt ook goeie begeleiding. Waarom zou TS hier valse bescheidenheid ten toon moeten spreiden..? Behalve TS en eigenaresse heeft niemand iets met dit paard te maken lijkt mij en ze mogen in mijn ogen helemaal zelf weten wat ze erover schrijven (MITS ze geen namen noemen, en dat doen ze niet).
Niet??
Antoine de Bodt is toch ook genoemd in dit topic, om maar niet te spreken over de andere berichten die in het verleden geplaats zijn over bijv. Edward Gal en nog een aantal andere grote trainers op Bokt! Er is een Ere-code voor trainers onder elkaar en ook van Noor mag toch vewacht worden dat zij zich hier aan houd?? Deze mensen zouden haar naam namelijk ook niet besmeuren.. Daar hebben ze teveel klasse voor!

Moll schreef:Vendoux schreef:Klopt helemaal, dat is is aanleuning ! Maar dat is niet de druk waar het in dit topic overging, dat was namelijk teugeldruk vanuit de ruiter! Mijn leerlingen leren met een weerstandbiedende hand te rijden, als het paard postitief reageert op de vraag die hem gesteld wordt neem je druk meteen weer weg( dit is secondewerk). In beginsel neem je de druk al weg als het paard een goede poging doet.. Zo moedig je juiste aantwoord aan en kan je dit later bevestigen. Is een wetenschappelijk onderzochte methode waar ook onder ander Imke en Tineke, Mischa Koot mee werken.
Er is zat over te lezen als je er meer over wil weten.
om even op uw post in te haken het geen wat u nu aan geeft is niet nieuw, en dat de groote ruiters die u nu aan geeft het nu pas op pakken is hun tekortkoming zonder ze af te zeiken zoals hier zo mooi verwoord word, de grootmeesters waren hier al over uit, deze hebben er al hele boeken over geschreven zal even een aantal neer zeten zo dat u het op kan zoeken.
- S. de la Broue
- A. Pluvinel
- Duke of Newcastle
- R. de la Gueriniere
- Marialva
- D. de Clam
- L. Seeger
- F. Baucher
- E. F. Seidler
- G. Steinbrecht
- J. Fillis
- N. Oliveira
- E.Von Neindorff.
Waar het omdraait is vraag en antwoord, het is alleen aan de instructie dit op een gepaste wijze over te brengen aan zijn leerling, en de methode van de eene instuctie hoeft niet te passen bij de leerling en de andere instructie weer wel. als er dan instucteurs zijn die zich hier door aangevallen voelen is dat heel spijtig, vind u zelf ook niet, wnat het gaat er immers toch om dat het paard en dan de ruiter plezierig samen kunnen werken aan verbetering, verfijning en nar het streven perfectie.
Adil18 schreef:Misschien is het al gezegd, misschien niet, maar ik ben (naast het rijden an sich) vreselijk onder de indruk van het werk aan de lange lijnen. Enkel het gewicht van de hangende lijnen lijken voor het paard genoeg om op te reageren. Het ziet er zooooo fijn uit!
Wat ik me wel af vraag bij deze manier: Hoe zit het met de inwerking? Ringen aan een longeersingel lijken mij de lijnen meer op gelijke hoogte te houden. Hoe werkt dat hier en wat betekent het voor de "lijnvoering"? Verschilt het gevoelsmatig veel, longeersingel (o.i.d.) of de stijgbeugels van een zadel?
Ik ben erg benieuwd, want ik werk graag aan de lange lijnen met paarden, zowel jong al oud
) Maargoed, voorwaarts zijn als je hier en daar last van je spieren hebt is natuurlijk eigenlijk ook niet mogelijk, we merken nu wel dat hij steeds meer voorwaarts WIL dus het gaat beter met zn lijf. Je ziet de spieren er ook per week opkomen, dus hij wordt steeds sterker.