Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 13:38

Lins: Haha ja inderdaad.

Het grappige is ook dat mensen denken mij te kunnen pakken op dingen en dat puur en alleen via persoonlijke aanvallen doen en anoniem. Terwijl niemand van die mensen persoonlijk aangevallen is door mij, en ik met mijn eigen naam en toenaam openlijk dingen zeg. Jammer is alleen dat ik me niet aangevallen voel en dat ze bij voorbaat al falen in hun opzet.

Er zijn nogmaals, geen namen genoemd hier, niemand is beschuldigt, er is alleen gezegd dat wat er tot nu toe geprobeerd is, helaas niet is gelukt, zowel door Vivat gezegd als door mij. Er is alleen getoond dat dit blijkbaar voor dit paard wel goed werkt en dat we daar heel blij mee zijn.

Dat er dan mensen zijn die zich blijkbaar aangesproken voelen, daar kunnen wij dus niets aan doen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:01

luvpietje schreef:
Allereerst wil ik zeggen dat Noah supervooruitgegaan is op de foto's afgaande dan he .
Maar ik wil wel zeggen dat er nu vanuit gegaan wordt dat de desbetreffende
instructeurs zeggen je met druk moet rijden , maar dat is absoluut niet waar .
De instructeur die Noa destijds ook starte heb ik nog nooit met teugeldruk zien rijden. Deze persoon is juist voor loslaten en ontspanning.
En ik vind het toch wel een beetje overkomen als ik dit zo allemaal lees, dat het een beetje afkraken van andere instructeurs is.
En je bent pas een goede instructeur als je andere in hun waarde laat.
.

Sorry maar U bent wie, en U doet wat met paarden? en U kent de voormalige instructie van het des betreffende paard van waar?
Ik vind het een beetje vreemd overkomen dat een persoon zoals U in een topic gaat posten zonder dat U daar voor niets maar dan ook niets heeft gepost op dit forum nog de moeite neemt U zelf als een fatsoenlijk mens voor te stellen zoals gebruikelijk is voor ieder danwel op een forum danwel in het dagelijks leven.

Een goede instuctie is die bij de ruiter en paard passen, en dat heeft niets te maken wat die over een ander te zeggen heeft, een goede instructie zorgt er voor dat het probleem opgelost word, een goede instructie is recht doorzee en laat iemand niet aan modderen, een goede instructie, weet op elk probleem een oplossing.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:12

Mindfields schreef:
Vandaag weer de gruwelen van Antoine de Bodt in de baan gehad, een paard met een spierscheur opgelopen door een van zijn medewerkers, het moet toch echt niet gekker worden in deze wereld. Was overigens niks met het paard aan de hand behalve dat nog nooit iemand hem had geholpen(baasje was inmiddels natuurlijk WEL 5000 euro verder aan dierenarts-, fysio,-, instructie-, etc-kosten!!!! VIJFduizend euries!) En het had allemaal niets uitgehaald behalve dan dat hij ook nog eens anderhalf jaar kreupel was geweest na zijn de Bots avontuur. Maar hij liep vandaag als een zonnetje, volledig lang, laag, rond en ontspannen binnen drie minuten in alle drie de gangen, ik vraag me soms af of de wereld niet een beetje gek is. Tot drie minuten voor de les liep hij ook nog kreupel, en absoluut niet nageeflijk op links, maar dan ook ECHT niet. Lang verhaal kort: Paard was heeeel blij dat ik vandaag langskwam en baasje zei na afloop dat ik haar laatste hoop was voor dit paard, en dat ze wilde dat ze mij een paar jaar eerder was tegengekomen.

Ik heb het echt te doen met dat soort paarden die gewoon geen hulp kunnen vinden in heel nederland. Maargoed, weer eentje gelukkig gemaakt dus mijn dag kan niet meer stuk.
:D

Ik vind het mooi om te zien dat het paard in dit topic nu op een fijne manier aan het lopen is en ben benieuwd hoe dat over een tijdje gaat met hem. Het is een prachtig dier en ik hoop dat hij helemaal opknapt. Maar ik moet ook zeggen dat ik er een beetje een vervelende smaak van krijg als ik zie hoe, zoals iemand al aanhaalde hier, je jezelf eigenlijk zit op te hemelen. Bescheidenheid siert de mens en als ik lees van een paard die voor de les kreupel was en nadat jij ermee aan de slag was geweest opeens niet meer....dat is precies wat Antoine de Bodt ook over zichzelf vertelt. Ik weet niet, je kan ws hartstikke fijn rijden en lesgeven maar met zo'n attitude zou ik al een beetje afknappen. Verder lijkt het erop dat iedereen met een afwijkende mening de oren even wordt gewassen en dat vind ik heel jammer. Just my two cents.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:19

Nou Gulpje, ik kreeg toch het gevoel dat er toch enkele mensen zijn die zich aangesproken voelen hier en daar. :=
Daarnaast; een paard met zulke problemen en heel zichtbaar het tongprobleem, en dat loopt Z2 met winst; ik vind het toch op zijn minst een beetje vreemd... Geen idee waar het aan gelegen heeft, maar dat er bij de instructie (als die er was) iets fout is gegaan is wel aannemelijk.

Daarnaast: Is het zo dat wanneer je een topic opent over een probleempaard en je ziet gaandeweg dat paard verbeteren omdat er goeie foto's geplaatst worden, is dat dan 'jezelf ophemelen'? Ik vind van niet. Het is mooi dat dit paard het zo goed doet, eigenaresse is er blij mee en krijgt ook goeie begeleiding. Waarom zou TS hier valse bescheidenheid ten toon moeten spreiden..? Behalve TS en eigenaresse heeft niemand iets met dit paard te maken lijkt mij en ze mogen in mijn ogen helemaal zelf weten wat ze erover schrijven (MITS ze geen namen noemen, en dat doen ze niet).

@ Vendour: Doseren van druk... Is het niet zo dat een paard, wanneer het achterbeen goed onder treedt/tot dragend komt het paard zelf druk op de teugels neemt (aanleuning)? In die context begrijp ik niet zo goed wat je bedoeld met het doseren van druk wat sommige van jouw leerlingen blijkbaar moeilijk vinden... Ik hoop dat je het uit kunt leggen, want ben hier oprecht benieuwd naar. :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:22

Lante: Misschien heb je wel gelijk hoor, maar het is gewoon mijn gevoel, als ik de posts lees.

NB: ik ben op geen enkele manier betrokken (geweest) bij dit paard, voor je denkt dat ik me ook aangesproken voel :+

Lante

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:46

Nee hoor, dat dacht ik niet, ik heb het meer over die mensen op de vorige blz met maar één post haha! ;)

luvpietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:26

Ik zeg alleen wat ik zie, het hoeft niet zo bedoelt te zijn maar zo komt het over, en ik vind het rot voor de mensen die zich ook voor dit paard hebben ingezet. En om mij even voor te stellen ik ben Sabrina en sta op stal bij Lorene en het is niet vervelend bedoeld .

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:41

Ik vind het heel knap, wat je met dat paard doet!
Mensen die een account maken om een vervelende post te plaatsen komen op mij ook niet geloofwaardig over.
Ze hadden dit misschien ook heel graag zo willen rijden, maar missen het vermogen. Van jaloerzie komen vreemde posts.
Dan maar afz##eiken. Maar de foto's spreken voor zich.

luvpietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:37

Nogmaals ik bedoel het absoluut niet negatief naar Mindfields
ik vind het heel goed wat ze doet. ik vind alleen dat de vorige instructeurs wat meer respect verdienen. en heb geen post aangemaakt om negatieve dingen te plaatsen. en het is inderdaad zo dat niet elke leerling en instructeur bij elkaar passen en ben heel blij voor Lorene dat het nu wel goed gaat , maar ik ben van mening dat haar vorige instructeurs wel iets meer krediet verdienen.

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:49

Lante schreef:
Nou Gulpje, ik kreeg toch het gevoel dat er toch enkele mensen zijn die zich aangesproken voelen hier en daar. :=
Daarnaast; een paard met zulke problemen en heel zichtbaar het tongprobleem, en dat loopt Z2 met winst; ik vind het toch op zijn minst een beetje vreemd... Geen idee waar het aan gelegen heeft, maar dat er bij de instructie (als die er was) iets fout is gegaan is wel aannemelijk.

Daarnaast: Is het zo dat wanneer je een topic opent over een probleempaard en je ziet gaandeweg dat paard verbeteren omdat er goeie foto's geplaatst worden, is dat dan 'jezelf ophemelen'? Ik vind van niet. Het is mooi dat dit paard het zo goed doet, eigenaresse is er blij mee en krijgt ook goeie begeleiding. Waarom zou TS hier valse bescheidenheid ten toon moeten spreiden..? Behalve TS en eigenaresse heeft niemand iets met dit paard te maken lijkt mij en ze mogen in mijn ogen helemaal zelf weten wat ze erover schrijven (MITS ze geen namen noemen, en dat doen ze niet).

@ Vendour: Doseren van druk... Is het niet zo dat een paard, wanneer het achterbeen goed onder treedt/tot dragend komt het paard zelf druk op de teugels neemt (aanleuning)? In die context begrijp ik niet zo goed wat je bedoeld met het doseren van druk wat sommige van jouw leerlingen blijkbaar moeilijk vinden... Ik hoop dat je het uit kunt leggen, want ben hier oprecht benieuwd naar. :)

Klopt helemaal, dat is is aanleuning ! Maar dat is niet de druk waar het in dit topic overging, dat was namelijk teugeldruk vanuit de ruiter! Mijn leerlingen leren met een weerstandbiedende hand te rijden, als het paard postitief reageert op de vraag die hem gesteld wordt neem je druk meteen weer weg( dit is secondewerk). In beginsel neem je de druk al weg als het paard een goede poging doet.. Zo moedig je juiste aantwoord aan en kan je dit later bevestigen. Is een wetenschappelijk onderzochte methode waar ook onder ander Imke en Tineke, Mischa Koot mee werken.
Er is zat over te lezen als je er meer over wil weten.

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:09

Niet??
Antoine de Bodt is toch ook genoemd in dit topic, om maar niet te spreken over de andere berichten die in het verleden geplaats zijn over bijv. Edward Gal en nog een aantal andere grote trainers op Bokt! Er is een Ere-code voor trainers onder elkaar en ook van Noor mag toch vewacht worden dat zij zich hier aan houd?? Deze mensen zouden haar naam namelijk ook niet besmeuren.. Daar hebben ze teveel klasse voor!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:10

Talishe schreef:
Mag ik vragen hoe je dit paard nou precies rijd? Ik snap dat je vooral lang en laag rijd en op tijd druk loslaat. Maar dat is toch niet zo heel moeilijk.
Ik kan me niet voorstellen dat de oplossing echt zo makkelijk is. Doe jij nog iets specifieks om het paard zo aan het lopen te krijgen?

Als je de 'truc' eenmaal door hebt is het ook niet zo moeilijk, maar dat gaat in combinatie met tact, snelheid en gevoel, dat is wel heel moeilijk! Waarom doen anders zo weinig mensen het?
Ik heb het al meerdere malen mogen ervaren, en het werkt gewoon!

En wat betreft de casus over dat paard met ADB methode, ik heb dat ook helaas mogen zien bij het betreffende paard, ook de jaren erna heb ik mogen zien.
Gelukkig heb ik ook mogen zien dat het paard bij aanvang van de les liep te kreupelen, binnen 5 minuten was het een ander paard!

Ik snap best dat het moeilijk aan te nemen is, ik ben ook van de categorie 'eerst zien, dan geloven'!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:23

Vendoux schreef:
Klopt helemaal, dat is is aanleuning ! Maar dat is niet de druk waar het in dit topic overging, dat was namelijk teugeldruk vanuit de ruiter! Mijn leerlingen leren met een weerstandbiedende hand te rijden, als het paard postitief reageert op de vraag die hem gesteld wordt neem je druk meteen weer weg( dit is secondewerk). In beginsel neem je de druk al weg als het paard een goede poging doet.. Zo moedig je juiste aantwoord aan en kan je dit later bevestigen. Is een wetenschappelijk onderzochte methode waar ook onder ander Imke en Tineke, Mischa Koot mee werken.

om even op uw post in te haken het geen wat u nu aan geeft is niet nieuw, en dat de groote ruiters die u nu aan geeft het nu pas op pakken is hun tekortkoming zonder ze af te zeiken zoals hier zo mooi verwoord word, de grootmeesters waren hier al over uit, deze hebben er al hele boeken over geschreven zal even een aantal neer zeten zo dat u het op kan zoeken.

- S. de la Broue
- A. Pluvinel
- Duke of Newcastle
- R. de la Gueriniere
- Marialva
- D. de Clam
- L. Seeger
- F. Baucher
- E. F. Seidler
- G. Steinbrecht
- J. Fillis
- N. Oliveira
- E.Von Neindorff.
Waar het omdraait is vraag en antwoord, het is alleen aan de instructie dit op een gepaste wijze over te brengen aan zijn leerling, en de methode van de eene instuctie hoeft niet te passen bij de leerling en de andere instructie weer wel. als er dan instucteurs zijn die zich hier door aangevallen voelen is dat heel spijtig, vind u zelf ook niet, wnat het gaat er immers toch om dat het paard en dan de ruiter plezierig samen kunnen werken aan verbetering, verfijning en nar het streven perfectie.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 20:36

Vendoux schreef:

Niet??
Antoine de Bodt is toch ook genoemd in dit topic, om maar niet te spreken over de andere berichten die in het verleden geplaats zijn over bijv. Edward Gal en nog een aantal andere grote trainers op Bokt! Er is een Ere-code voor trainers onder elkaar en ook van Noor mag toch vewacht worden dat zij zich hier aan houd?? Deze mensen zouden haar naam namelijk ook niet besmeuren.. Daar hebben ze teveel klasse voor!

Ik wist niet dat je geen mening mocht hebben over bepaalde trainingsmethodes? Ik ben het niet eens met dat systeem en aangezien ik geen hypocriet ben geef ik daarover mijn oprechte mening. Dat is geen aanval op de persoon maar een mening over het systeem, want Edward is wel een hele leuke vent(heb zelf ooit een keer les van hem gehad maar het paste niet bij mij die manier van rijden).

Iedereen die dat wil mag mijn naam besmeuren hoor, ik heb daar niks van, ik doe dit werk niet om vrienden te maken maar om paarden en hun baasjes te helpen en ja heeeel soms ben ik wel eens erg trots op mezelf als mij dan wel lukt wat anderen niet is gelukt, want mijn werk is mijn grote passie en geeft mij enorm veel voldoening. Het raakt mij recht in mijn hart als ik een paard zie wat zo ongelukkig is geworden in zijn werk omdat zijn lijf hem zo zeer doet, als die zich dan weer fijn gaat voelen stromen de tranen over mijn wangen en als je dan thuiskomt na een drukke dag lesgeven en je hebt zo'n ernstig zielig paard weer blij kunnen maken en het baasje zich zien bedenken van enkeltje slager naar paard houden en doorgaan omdat er nu weer hoop is, ja, dan ben ik daar trots op. En om meerdere mensen en paarden weer hoopp te kunnen geven met een paard waar medisch niets aan te vinden is maar toch kreupel is, plaats ik dat soort 'succesjes' dan inderdaad hier wel eens, zodat er misschien nog een paard een enkeltje groene weides wordt bespaard.

Ik doe niet mee aan vriendjespolitiek of als een horde achter grote namen aanhollen, omdat ik dit alleen doe voor de paarden, en ik ben mezelf en blijf dat ook. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:35

Ik moet eerlijk zeggen: Noor, als ik jouw topics zie denk ik altijd: dat mens kan het, maar ze weet het mss te goed ;)

Maar anderzijds, mijn eerste lesmens, mijn beste ook en mijn echte voorbeeld wat betreft paarden, die is net zo. Ze weet héél goed hoe het zit en krijgt élk paard aan het lopen (jaja kleine stal in West-vlaanderen, maar zelfs hele grote namen kwamen er hun paard stallen) en durft dat ook wel zeggen dan... ik herken het wel!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 21:39

Ja weet je wat het is, iedereen heeft zijn of haar talenten, ik ben toevallig goed geworden met paarden, met administratie ben ik dan bijvoorbeeld weer een ontzettende stumper en er zijn nog honderden dingen die ik helemaal niet kan maar op dat wat ik wel kan ben ik trots, sorry :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:47

En dat mag ook best.. :(:)

wat een gezeur zeg..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:54

Misschien is het al gezegd, misschien niet, maar ik ben (naast het rijden an sich) vreselijk onder de indruk van het werk aan de lange lijnen. Enkel het gewicht van de hangende lijnen lijken voor het paard genoeg om op te reageren. Het ziet er zooooo fijn uit!

Wat ik me wel af vraag bij deze manier: Hoe zit het met de inwerking? Ringen aan een longeersingel lijken mij de lijnen meer op gelijke hoogte te houden. Hoe werkt dat hier en wat betekent het voor de "lijnvoering"? Verschilt het gevoelsmatig veel, longeersingel (o.i.d.) of de stijgbeugels van een zadel?

Ik ben erg benieuwd, want ik werk graag aan de lange lijnen met paarden, zowel jong al oud :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:58

Ik vind dat als je ruimte afgezet is, dat het niet veel uitmaakt... maar anders wel dus.

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:00

Moll schreef:
Vendoux schreef:

om even op uw post in te haken het geen wat u nu aan geeft is niet nieuw, en dat de groote ruiters die u nu aan geeft het nu pas op pakken is hun tekortkoming zonder ze af te zeiken zoals hier zo mooi verwoord word, de grootmeesters waren hier al over uit, deze hebben er al hele boeken over geschreven zal even een aantal neer zeten zo dat u het op kan zoeken.

- S. de la Broue
- A. Pluvinel
- Duke of Newcastle
- R. de la Gueriniere
- Marialva
- D. de Clam
- L. Seeger
- F. Baucher
- E. F. Seidler
- G. Steinbrecht
- J. Fillis
- N. Oliveira
- E.Von Neindorff.
Waar het omdraait is vraag en antwoord, het is alleen aan de instructie dit op een gepaste wijze over te brengen aan zijn leerling, en de methode van de eene instuctie hoeft niet te passen bij de leerling en de andere instructie weer wel. als er dan instucteurs zijn die zich hier door aangevallen voelen is dat heel spijtig, vind u zelf ook niet, wnat het gaat er immers toch om dat het paard en dan de ruiter plezierig samen kunnen werken aan verbetering, verfijning en nar het streven perfectie.

Ik was uiteraard al op de hoogte van deze boeken, en heb volgens mij ook nergens vermeld dat dit iets nieuws is. Er werd bij om uitleg gevraagd over wat ik met de druk bedoelde en wat ik aan mijn leerlingen overbracht. Dat de grote namen dit pas later aangenomen hebben weet ik ook wel, maar liever laat dan nooit! Zij zijn immers voor veel mensen voorbeelden en er zijn dus een hoop paarden ermee geholpen als mensen zich hier bewust van worden!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:03

poes schreef:
Ik vind dat als je ruimte afgezet is, dat het niet veel uitmaakt... maar anders wel dus.

Ja oke, dat snap ik. Hoewel ik met jonge/moeilijke paarden het sowieso een must vind in een afgezetten ruimte te werken zodat ze een soort van ondersteuning hebben :) Maar das mijn mening :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:08

Ik vind een afgezette ruimte altijd handig! Maar ja, de praktijk leent zich niet altijd zo. Vanaf je een afgezette ruimte hebt, kun je echt heel veel doen vind ik!

Zonder afzetting moeten er eerst hele duidelijke regels zijn over:

aanleuning op de binnenlonge
reactie op alle zweephulpen (dus niet naar buiten trekken als ik voorwaarts vraag)

En van daaruit werken :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 22:10

Adil18 schreef:
Misschien is het al gezegd, misschien niet, maar ik ben (naast het rijden an sich) vreselijk onder de indruk van het werk aan de lange lijnen. Enkel het gewicht van de hangende lijnen lijken voor het paard genoeg om op te reageren. Het ziet er zooooo fijn uit!

Wat ik me wel af vraag bij deze manier: Hoe zit het met de inwerking? Ringen aan een longeersingel lijken mij de lijnen meer op gelijke hoogte te houden. Hoe werkt dat hier en wat betekent het voor de "lijnvoering"? Verschilt het gevoelsmatig veel, longeersingel (o.i.d.) of de stijgbeugels van een zadel?

Ik ben erg benieuwd, want ik werk graag aan de lange lijnen met paarden, zowel jong al oud :j

Gevoelsmatig scheelt het eigenlijk niet veel, het grote verschil is dat je erg goed moet uitkijken dat je de beugels goed vastmaakt onderlangs, zodat die niet tegen de ellebogen van het paard stoten.

De lijnen achter de kont van het paard langs vind ik zelf niet fijn, omdat hoe los je de lijnen ook laat, er toch steeds een rukje aan het bit komt met de bewegingen van het achterbeen. Dus ik doe ze altijd bovenlangs over het zadel, is wel iets lastiger met van hand veranderen maar wel fijner voor het paard.

En ja hij is inderdaad echt heel fijn ook aan de dubbel, ik heb de lijnen eigenlijk altijd in 1 hand en ind e andere hand dan de zweep omdat hij nog wel eens ietwat lui is(dan zie je hem denken: Wacht ff ik heb m'n koffie nog nie op en de krant nog nie uit maar ik kom er zo an hoor!" :D ) Maargoed, voorwaarts zijn als je hier en daar last van je spieren hebt is natuurlijk eigenlijk ook niet mogelijk, we merken nu wel dat hij steeds meer voorwaarts WIL dus het gaat beter met zn lijf. Je ziet de spieren er ook per week opkomen, dus hij wordt steeds sterker.

Ik vind dubbele longe ook echt heel fijn om mee te werken, je kunt er zo fijn mee voelen, iets wat op enkele longe gewoon veel minder is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 22:11

Inderdaad Poes, een afgezette ruimte is wel heel fijn, vooral met jonge paarden die nog weinig balans hebben of lichamelijk een beetje in de poeier liggen, die hebben toch erg veel aan de steun van een omheining. Zo hoef je er dan ook nooit aan te sleuren als ze door balansverlies uitwijken van de volte.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:22

Ik heb ook vaak de lijnen in 1 hand, zelfs op een stalhalster, en dan nog kan ik er na verloop van tijd heel fijn stelling mee vragen, met een doorhangende longe.

Achter de kont doe ik ook niet, om exact de reden die jij zegt!