[WN] Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:25

'normaal' heb je gewoon een apart showhoofdstel, met showbit en showteugels (wil niet zeggen met silver maar iig een paar die je bewaard voor show)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:45

Persooonlijk vind ik een romal in de pleasure een ' no go', die horen thuis in de koeien-onderdelen ;)

Valt mij altijd op bij de Worldshow dat er weinig ruiters zijn met veel zilver aan de teugel, over het algemeen zijn het gewoon ' kale' teugels.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:26

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:20

Er staat 'persoonlijk' .....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:29

ik vind ze juist wel voor pleasure..ik heb ze ook(zelf) nooit gezien bij de koeien onderdelen.
maar het gaat hier niet over persoonlijk, dat is een kwestie van smaak.veel zilver, of weinig, felle kleuren of niet.dat mag je allemaal zelf bepalen.
de point hier is, wat de jury liever niet ziet.(of waar je echt voor gek mee rijd :D )

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:50

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:02

romal zag je vroeger idd alleen in working cowhorse en hier en daar een reiner.
tegenwoordig zie je het vaker (ook worldshow filmpjes) in bv trail.
in een pleasure zou ik het ook niet doen, persoonlijk.

zilver aan de teugels: ik vin dhet persoonlijk ook niks. je ziet het inderdaad ook nooit bij de grote pro's ed. te onrustig, trekt teveel aandacht en wordt al snel 'to much'.
mijn mening he.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:09

Bij Reining kan ik me voorstellen geen zilver aan de teugels, maar bij Pleasure?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:35

astridklomp schreef:
Bij Reining kan ik me voorstellen geen zilver aan de teugels, maar bij Pleasure?

Liever niet de aandacht vestigen op beweging; dus ook geen opvallende handschoenen als je onrustige handen hebt, geen franjes als je benen niet stil liggen en geen *bling*riem om een dikke taille :D

Voor het effect van heel 'stille' teugels zijn zelfs verzwaarde teugels verkrijgbaar :j

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:51

oke, nog een vraagje van een beginner.
Als je start in de trail in hand, moet je dan een mooi showhalster om, of kun je ook met een gewoon halster de ring in?
Als je als volwassene in de walk&jog start, mag je dan een cap op, of is het beter toch maar een hoed aan te schaffen? Kun je dan ook in een nette spijkerbroek en bloes?
Kinderen natuurlijk met een cap, maar word een zwarte meer gewaardeerd dan een bruine, of gewoon kijken wat het beste staat bij de outfit?

En nog tips om door de zon bruin verkleurde staartpunten weer mooi zwart te krijgen?

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:10

hiphopje schreef:
Als je start in de trail in hand, moet je dan een mooi showhalster om, of kun je ook met een gewoon halster de ring in?
Als je als volwassene in de walk&jog start, mag je dan een cap op, of is het beter toch maar een hoed aan te schaffen? Kun je dan ook in een nette spijkerbroek en bloes?
Kinderen natuurlijk met een cap, maar word een zwarte meer gewaardeerd dan een bruine, of gewoon kijken wat het beste staat bij de outfit?

En nog tips om door de zon bruin verkleurde staartpunten weer mooi zwart te krijgen?

Als je in hand trail doet mag je met een gewoon halster de ring in.
Als je walk en jog start MOET je een cap op, je wordt automatisch in de L5 ingedeeld als je beginner bent en daar moet je een cap op.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 14:12

hiphopje schreef:
Je start op een show.. wat denk jezelf? Alles waarmee je in de showring komt hoort afgestemd te zijn op show. Een normaal halster is dat dus niet. In hand trail is het mooiste om te starten zoals de showmanship, met showhalster dus

Walk en jog is eveneens een showklasse. Daar hoor je dus met een showoutfit te komen en niet met een nette spijkerbroek en blouse. Tenzij je blouse een hele mooie is die geschikt is om te dragen tijdens een show. Het hoeft allemaal niet op of the bill the zijn, maar als je zegt nette spijkerbroek met blouse dan zie ik een blauwe spijkerbroek met houthakkersblousje voorbij komen. Not done dus.
Cap in de walk & jog is regelboek afhankelijk. Kijk dit dus na bij de vereniging waar je gaat starten.

Ligt aan de kleur waarmee je start. Cap wordt sowieso niet gewaardeerd of die nou zwart of bruin is :Y)
Showtouch up spray black.. Is natuurlijk niet blijvend, maar we mooi op de show.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:21

Reiners & cutters hebben graag de teugeleinden verzwaard, terwijl voor pleasure/western riding de bitzijde juist verzwaard moet zijn voor het juiste effect :P

Citaat:
Bijvoorkeur met een showhalster, net leren halster of net nylon halster. In het laatste geval zou ik iig voor een mooi afgewerkt merkhalster gaan, bijvoorbeeld Weaver of Hamilton.

Citaat:

Walk&jog bij de WRAN (L5) en DPHC is verplicht met cap. AQHA mag geloof ik ook met hoed.
Nette spijkerbroek alleen als -ie heel donkerblauw (nieuw uitziend), heel zwart of beige is :P Wbt blouse: liever een éénkleurige neutrale dan een 'fout' westernbloessie van de Wehkamp ofzo :P

Citaat:

Dat is een kwestie van smaak denk ik. Ikzelf vind de typische 'engelse' caps van zwart fluweel vaak niet mooi staan mij een westernoutfit.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:31

die heten "weighted reins "
op een show hoort een "show " halster. dus geen net/nylon halster, ofeen gewoon leren.
je outfit dient overeenkomstig te zijn. dus geen line dance spul .
staartpunt kun je gewoon zwart verven.en iedere keer een klein stukje afknippen tot het eruit is.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:37

spicegirl schreef:
op een show hoort een "show " halster. dus geen net/nylon halster, ofeen gewoon leren.

Da's wel 't mooiste ja :j
Maar in bij de IHT op 'instapniveau' zoals WRAN L5 of DPHC ongeklasseerd (all age&breed) is een mooi nylon halster best acceptabel ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:43

vind ik niet...show is show. al is het een onderlinge.als iedereen aantrekt wat ie acceptabel vind, word het een rotzooitje.plus dat veel mensen al gauw een versleten halster ook al gauw "acceptabel "vinden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:45

En een showhalster is vast wel ergens te leen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 14:46

spicegirl schreef:
vind ik niet...show is show. al is het een onderlinge.als iedereen aantrekt wat ie acceptabel vind, word het een rotzooitje.plus dat veel mensen al gauw een versleten halster ook al gauw "acceptabel "vinden.

Dan kom je idd al gauw weer uit bij de mentaliteit van we starten toch maar 1 keer.. of ach we doen gewoon mee voor de lol..

je kan best een showhalster lenen..

Die van mij bijvoorbeeld voor 15 euro per dag.. :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:48

precies.
een lager level wil niet zeggen dat je er maar met een allegaartje moet staan.de jury staat daar ook met dezelfde instelling als van een hogere klasse.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:56

nou, ik vroeg het gewoon om fatsoenlijk voor de dag te komen straks. Om nu meteen een hele showoutfit voor mezelf aan te schaffen vind ik een beetje overdreven. Maar een nette zwarte broek met sjieke bloes kan dus wel? (en nee, geen houthakkersbloes uit de wehkamp, hahaha) Voor hetzelfde geld val ik straks echt flauw door mijn plankenkoorts en start ik nooit meer!
Mijn dochter heeft wel een echte showbloes gekregen voor haar verjaardag. Daar moet dus nog een mooie zwarte broek bij.
Als we straks echt de smaak krijgen met wedstrijden wil ik er best wel wat geld aan uitgeven hoor.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:04

De "in hand" onderdelen in de L5 start je volgens mij gewoon met hoed!
De rij onderdelen met een cap!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 16:23

hiphopje schreef:
nou, ik vroeg het gewoon om fatsoenlijk voor de dag te komen straks. Om nu meteen een hele showoutfit voor mezelf aan te schaffen vind ik een beetje overdreven. Maar een nette zwarte broek met sjieke bloes kan dus wel? (en nee, geen houthakkersbloes uit de wehkamp, hahaha) Voor hetzelfde geld val ik straks echt flauw door mijn plankenkoorts en start ik nooit meer!
Mijn dochter heeft wel een echte showbloes gekregen voor haar verjaardag. Daar moet dus nog een mooie zwarte broek bij.
Als we straks echt de smaak krijgen met wedstrijden wil ik er best wel wat geld aan uitgeven hoor.

Ja dat kan prima. Als het maar een net en showy geheel vormt en je niet er uit ziet alsof je het eerste de beste wat je tegen kwam uit de kast getrokken hebt..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:31

ik zie nergens waarin onvriendelijk gedaan word.
maar je gaat ook geen ballet uitvoering geven in een oude joggingbroek, of de tour de france in een spijkerbroek.er zijn nu eenmaal kleidingvoorschriften voor elke wedstrijd sport.
en we willen niet perse meer mensen, maar wel een beter niveau. en zo komt het nooit omhoog...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:37

spicegirl schreef:
ik zie nergens waarin onvriendelijk gedaan word.
maar je gaat ook geen ballet uitvoering geven in een oude joggingbroek, of de tour de france in een spijkerbroek.er zijn nu eenmaal kleidingvoorschriften voor elke wedstrijd sport.
en we willen niet perse meer mensen, maar wel een beter niveau. en zo komt het nooit omhoog...

en daarom is dit topic er toch ;)

so excuse me, als ik met wat domme vragen kom. :o Maar zijn we niet allemaal ooit een beginner geweest?
Ik heb hier al veel opstoken in dit topic.
Ik wil straks gewoon netjes voor de dag komen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 16:40

Dit is wat we graag zie in de L5 en L4 (dit is een WRAN show in Haaksbergen van dit jaar)
Afbeelding

En dit is wat ze liever niet zien (ook een l5 en l4 show):
Afbeelding
Afbeelding