zosja solitair X samber mager

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:02

zosja24 schreef:
wat is eigenlijk beter kuil of hooi in mijn zicht vind ze kuil lekkerder

kuil komen ze over het algemeen meer van aan , mits ze er tegen kunnen , die van mij kan niet tegen te vochtig kuil bv ,

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 00:04

oke dus 3 plakken hooi
en dan gewoon wat kuil erbij

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:06

Edit: verkeerd gelezen.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 14-08-10 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:06

zosja24 schreef:
oke dus 3 plakken hooi
en dan gewoon wat kuil erbij

is een goed begin ., je kunt het altijd nog aanvullen eerst eens kijken wat ze er van op eet , ik zou ook toch wat van biks of slobber er bij geven.

gohya

Re: zosja solitair X samber mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:07

Marg. geef haar die slobber die ik je zei en je zal zien dat ze in 2 weken een stuk dikker is geworden.Mja hoe vaak moet ik je dat nog zeggen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:09

Slobber met een schepje subli EM zet normaal wel lekker aan.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:16

kuil is heel voedingsrijk en zit vol met eiwitten. zou zelf zorgen voor onbeperk hooi en afentoe een portie kuil erbij geven.
vanwege de hoge zuurgraat wat er in kuil zit.

Vol eiwitten? Dit is lang niet altijd zo. Kan ook vol suikers zitten en dan moet je erg opletten ivm koliek en/of hoefbevangenheid. Eerst de kuil laten monsteren dan weet je wat je voert en kan voeren!

Verder begrijp ik dat je van stal veranderd bent en dat ze voorheen niet te mager was? Als ze dus verder gezond is, Tanden okee, geen wormen, dan ga er maar vanuit dat t gewoon te weinig voer is waardoor ze zo mager is/wordt.

Dus: Voeren dat paardje!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:18

Ik wil je niet ongerust maken, maar heb je weleens haar inwendig laten onderzoeken.
Mijn vorige merrie viel ook ontzettend af. Ze at normaal en desondanks viel ze af. Toen het goed met haar ging woog ze 600 kilo (Gelderse merrie van 1.66).
Na verschillende dierenartsbezoeken is hij toch inwendig gaan kijken en bleek ze een tumor te hebben bij haar eierstok. Naar Utrecht toe en op de weegschaal. Ze woog nog maar 465 kilo. Het was een goedaardig tumor en is eruit gehaald. Het ding woog tien kilo en was zo groot als een kinderhoofd.
Ze heeft het overleeft en zelf nog een veulen gekregen met 1 eierstok.
Nogmaals wil je niet ongerust maken, maar laat is nakijken

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:17

Ik lees dat je van stal veranderd bent: dit kan inderdaad heel veel impact op een paard hebben, mijn paard veranderde van het meest relaxte paard op aarde in een wevend, stalslopend monster ;). Door de stress viel ze ook af en werd te mager (gelukkig niet zoals die van jou). Nu staat ze weer op haar vertrouwde plekje en ze is binnen een week 50 kg!! aangekomen.

Ik vind het erg triest voor je paard dat je het zover hebt laten komen, dat begrijp ik totaal niet. Wel fijn dat je er, weleens waar te laat, mee bezig bent.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:14

gohya schreef:
OMG Marg. wat is ze mager!!
De bokkers moeten wel weten dat je nu op een andere stal staat he,waar voeren niet de hoogste prioriteit heeft.Sorry dat ik het zeg,maar alle paarden waren daar erg mager totdat er veel van gezegd werd.Toen pas werd er meer gevoerd,maar nog lang niet genoeg [vind ik hoor].En die weide?die word nooit uit gemest [of nu opeens wel?]en ook al staat er miss. veel gras,paarden eten geen gras waar ze de poep nog ruiken of waar het nog ligt.
Je moet zo snel mogelijk een andere stalling zoeken,waar je nu staat is niet goeed voor Zosja.Waarom geef je haar niet het voer wat ik je zei?toen je aan mij vroeg wat je zosja moest geven omdat ze zo mager werd?
Jeetje, ze is nog magerder als mijn oude pony's in de opvang.
Marg.zoek een stalling die je voorheen ook had!toen was Zosja niet mager.

Je hebt helemaal gelijk Gohya!!!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:21

Oh jeetje... Ik had het niet meer aan gedurft om hier nog op te gaan zitten.

Die opgetrokken buik vind ik zorgelijk. De DA is 3 keer geweest, maar dan had die diertje toch al
lang veel voller moeten zijn? Heb je haar al eens een vitaminespuit gegeven?

Ik zou in ieder geval het rijden even laten voor wat het is, dit dier heeft de energie nodig om aan
te komen, niet om fijn rondjes te lopen...

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:02

Luister aub naar Goyha.......zij heeft echt gelijk !!!!!!!!!!!!!!!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:32

tassie73 schreef:

Dank je,maar het is ook echt zo.Op die manege word veel te weinig gevoerd.[veel klachten over].
De paardjes moeten hard werken voor veel te weinig voer.Zelfs kreupele dieren móeten meelopen in de les of op wedstrijd,dat is geen manege maar een geld fabriek.
Alle paarden krijgen te weinig voer,echt bokkers geloof me,het ligt echt aan ondervoeding.
Aan zosja zelf ligt het niet,die is niet ziek,het dier is puur ondervoed.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:36

gohya schreef:
tassie73 schreef:

Dank je,maar het is ook echt zo.Op die manege word veel te weinig gevoerd.[veel klachten over].
De paardjes moeten hard werken voor veel te weinig voer.Zelfs kreupele dieren móeten meelopen in de les of op wedstrijd,dat is geen manege maar een geld fabriek.
Alle paarden krijgen te weinig voer,echt bokkers geloof me,het ligt echt aan ondervoeding.
Aan zosja zelf ligt het niet,die is niet ziek,het dier is puur ondervoed.

Als dat zo is blijft het de eigenaar te verwijten dat ze niet bijgevoerd heeft! Ik bedoel een paard is niet van de een op andere dag mager dat zie je als eigenaar aankomen. Ze heeft te laat ingegrepen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:37

Ze was toch op vakantie geweest en zag pas hoe mager zosja was toen ze terug kwam?

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:43

Hoelang is ze op vakantie geweest? Een paar maanden?? Ach ja, doet er nu eigenlijk ook niet meer toe, het belangrijkste is eigenlijk dat ze er nu toch wel wat aan doet!

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:48

inderdaad. Ik zou naar de eigenaar toe gaan en zeggen wat er aan de hand is. Dat je denkt dat ze te weinig voer heeft gehad en dat je nu wilt dat ze meer krijgt en dan duidelijk wat.

heel veel succes!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:59

Ik zal niets meer zeggen over je paard (Ze glimt wel, dus het is nog geen doffe ellende, lekker veel (goed) kwaliteit hooi en brok nog liever dan maismeel, lijkt mij.).

Voor je rug kun je naar een orthomanuele therapeut, die zet alles weer recht zonder te kraken. Ik ga er standaard 2 x per jaar heen, en heb altijd wel wat scheef taan.

Succes!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:00

piffgek schreef:
inderdaad. Ik zou naar de eigenaar toe gaan en zeggen wat er aan de hand is. Dat je denkt dat ze te weinig voer heeft gehad en dat je nu wilt dat ze meer krijgt en dan duidelijk wat.

heel veel succes!

Als je op die stalling meer gevoerd wil hebben moet je er extra voor betalen!
Je betaald voor vol pension maar krijgt maar voor de helft voer.
Tis gewoon onbeschoft hoe daar met paarden word om gegaan,sorry dat ik het zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:11

Ik ken de eigenaar & dit paard.
Ze staat nu op een manege waar van ik e naam niet noem.
De eigenaar is zo erg op geld gericht en zo erg aan het bezuinige op haar paarden.
Toen ik daar ree waren alle paarden mager behalfe haar eigen westrijdpaard.
De eigenaar is ook te beroert om het land uit te mesten nee het word versprijd....
Ook krijgen ze niet voldoende hooi en kuil.
Dus ik kijk hier niet erg van op!

Marg suc6 dr mee en zoek alsjeblieft andere stalling?
Dit is alles behalfe goed voor Zosja

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:09

Zoals anderen al zeggen;
laat haar eerst goed verdikken.
+ je rijd met sporen terwijl ze al mager is,
zet er een maandje op de weide ofzo waar ze goed rond en gezond kan worden,
verder nog succes!
x

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:18

Hoe kan die manege eigenaar dat nu doen?! ;(
Meid, ga idd naar een betere stalling (ik heb het idee dat alles beter is dan dit) en ga dan pas weer lekker rijden. Je paard heeft nu echt even alle energie nodig.

AmigoQuicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:21

Even misschien nog een tipje...Ik wil hier nu wel niet gans Bokt over me heen krijgen maar toen mijn paard begon te vermageren, heeft de dierenarts mij de raad gegeven om hem olie bij te geven. Gewoon elke dag een beetje gemengd onder zijn voer. Dit doe je zo een week of 14 dagen en dan moet ie een ganse fles ophebben. Dit mag je natuurlijk enkel maar gebruiken als dikmaker, niet als je paardje nog iets anders mankeert. Dit heb ik nu niet direct gelezen? Let er ook goed op dat je paard er geen diarree van krijgt, dan moet je hier natuurlijk onmiddellijk mee stoppen.

Nu ja, ik geef het maar even mee als tip, bij mijn paard heeft het wel geholpen ;) .

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:24

ik vind dat dit echt schandalig is hoor! je moet jje echt schamen dat je op zo'n paard rijd, laat haar de vakantie even op de wei staan om aan te sterken, wat zegt de DA ervan dat je op zo'n mager paard rijd? die zal er vast niet mee instemmen!

en doordat ze zo mager is, is haar vel erg dun, daarom zou ik ook zéker de sporen afdoen! en zeker hoe jij ermee rijd is niet te doen!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:06

moelly schreef:
ik vind dat dit echt schandalig is hoor! je moet jje echt schamen dat je op zo'n paard rijd, laat haar de vakantie even op de wei staan om aan te sterken, wat zegt de DA ervan dat je op zo'n mager paard rijd? die zal er vast niet mee instemmen!

en doordat ze zo mager is, is haar vel erg dun, daarom zou ik ook zéker de sporen afdoen! en zeker hoe jij ermee rijd is niet te doen!

Ik vind dit niet echt een vriendelijke reactie zeg, je moet eens lezen wat ze eraan doet ze moet zo ie zo van de DA rijden dus vind je reactie wel heel erg.
Maar het beestje is wel echt mager dus zou ook op zoek gaan naar een andere stalling als ik jou was als ik hier z al die verhalen lees.Succes ermee