Winston @ work, maar dan anders; bitloos!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Truffel__

Re: Winston @ work, maar dan anders; bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:51

ziet er erg goed uit moet ik zeggen :)

mooi paard ook !!

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:46

Zow dies wel wit geworden he :D
Ziet er super uit! Netjes gedaan zo zonder bit

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:27

Ik vind het er keurig uitzien Karin! Dat je daar zo mee weg kunt rijden, betekent dat je hem fijn voor elkaar hebt. Ik ben er van overtuigd dat iedereen die zijn/haar paard goed voor elkaar heeft bitloos kan rijden.
Ik zou het zelf ook graag een keer willen proberen.

Ik begrijp alleen uit reacties hier, dat jullie vinden dat een bitloos hoofdstel helemaal niet geschikt is voor een constant contact? Even pure interesse hoor, want het is naar mijn mening niet mogelijk om een correcte (zoals in het skala beschreven) aanleuning te verkregen met een doorhangende teugel. Dat zou dus betekenen dat dressuur helemaal afgeschaft moet worden (bit=niet goed, bitloos: leent zich niet voor constant contact)?
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 24-03-10 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:39

sjaantje schreef:
Ik vind het er keurig uitzien Karin! Dat je daar zo mee weg kunt rijden, betekent dat je hem fijn voor elkaar hebt. Ik ben er van overtuigd dat iedereen die zijn/haar paard goed voor elkaar heeft bitloos kan rijden.

Ik begrijp alleen uit reacties hier, dat jullie vinden dat een bitloos hoofdstel helemaal niet geschikt is voor een constant contact met de paardenmond? Even pure interesse hoor, want het is naar mijn mening niet mogelijk om een correcte (zoals in het skala beschreven) aanleuning te verkregen met een doorhangende teugel. Dat zou dus betekenen dat dressuur helemaal afgeschaft moet worden (bit=niet goed, bitloos: leent zich niet voor constant contact)?

Contact met de paardenmond? :D Het is laat :))
Ik denk dat een hoofdstel zoals dit, dus een kruislingse niet heel goed geschikt is voor dressuur idd. Maar ik weet niet hoe de release van deze is.
Een sidepull daarintegen vind ik juist geschikt omdat je daar dan gewoon contact met de neus hebt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:49

Vind het er leuk uit zien hoor. Ik heb alleen het idee dat het hoofdstel snel een beetje scheef zit. Op de 8ste en 9de foto zie je hem duidelijk recht van de zijkant van links en rechts, het bakstuk zit op foto 8 hoger dan op foto 9.

@joviban: Staan inderdaad mooi gereden paarden in die link maar wel bijna allemaal met constant contact (iig de dressuur foto's). Terwijl je zelf zegt dat bitloze hoofstellen hier niet zo geschikt voor zijn. Dan is dit toch ook niet correct?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:56

x_Marr schreef:
sjaantje schreef:

Ik begrijp alleen uit reacties hier, dat jullie vinden dat een bitloos hoofdstel helemaal niet geschikt is voor een constant contact met de paardenmond? Even pure interesse hoor, want het is naar mijn mening niet mogelijk om een correcte (zoals in het skala beschreven) aanleuning te verkregen met een doorhangende teugel. Dat zou dus betekenen dat dressuur helemaal afgeschaft moet worden (bit=niet goed, bitloos: leent zich niet voor constant contact)?

Contact met de paardenmond? :D Het is laat :))
Ik denk dat een hoofdstel zoals dit, dus een kruislingse niet heel goed geschikt is voor dressuur idd. Maar ik weet niet hoe de release van deze is.
Een sidepull daarintegen vind ik juist geschikt omdat je daar dan gewoon contact met de neus hebt.

Whaha, inderdaad stomme fout.
Ik ben benieuwd wat de 'bitlozen' onder ons hiervan vinden.. Ik weet ook niet wat een sidepull is, zal eens googlen :D

[edit] heb even gekeken, die sidepull's zijn gewoon van die halsters met teugels eraan. Ja dat is dan misschien nog wel vriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:34

liedje89 schreef:
@joviban: Staan inderdaad mooi gereden paarden in die link maar wel bijna allemaal met constant contact (iig de dressuur foto's). Terwijl je zelf zegt dat bitloze hoofstellen hier niet zo geschikt voor zijn. Dan is dit toch ook niet correct?

Dat zeg ik helemaal niet. Dat zijn meningen van enkele anderen in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:42

Even ter verduidelijking:
Zelf zie ik het liefst een ontspannen teugelcontact (doorhangende teugels), zowel met als zonder bit.
Daarmee laat je het paard zelf z'n balans zoeken en op vier benen lopen en stoor je het paard niet aan z'n hoofd/in z'n mond.

Wil je wel met teugelcontact rijden, houd die dan heel lichtjes. Dat kan met een bitloos hoofdstel ook.
Op deze foto's zie ik echter een behoorlijk teugelcontact, zeg maar gerust teugeldruk. En dat zie ik ook vrijwel bij alle bit gereden paarden. Daar zouden we wat mij betreft van af moeten.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:17

zonder dat contact (doorhangende teugels is geen contact) heb je geen aanleuning. en dus geen dressuur.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:28

JoviBan schreef:

Als ik zeg dat ik Cook-types en kopieën daarvan niet geschikt vind voor constant teugelcontact, dan zeg ik indirect gelijk ook dat je met zo'n hoofdstel geen FEI-type dressuur gaat kunnen rijden op niveau zonder de regels van de sport grondig te wijzigen. Wil je graag scoren als Anky in de baan? ok.. maar dat zal niet gaan met een Cook. Constant teugelcontact en een stevige begrenzing aan de voorzijde zijn voor het plaatje wat de jury van die sport wil zien nu eenmaal een noodzaak, en dat lukt je niet met zo'n hoofdstel zonder dat het er heel lelijk gaat uitzien en er op vlak van mechanische dwang aan het hoofd geen verschil meer is met een bit. Kijk maar op de foto's, waarop het nog meevalt, maar als je zelf zonder contact rijdt met hetzelfde hoofdstel ziet dat beeld er heel ander uit als voor iemand die gewoon is met aanleuning op een bit te rijden.. (zonder de TS persoonlijk te willen aanvallen, want ik vind deze fotoreeks van haar zeer de moeite, en ik vind het een prima experiment!)

Maar blijkbaar vind JoviBan dat dat wel kan..en mogelijk vind de vereniging voor bitloos paardrijden dat dan ook, dat is me niet duidelijk. Ik wil daar de uitleg wel eens bij horen ooit.

Ik vind ook dat iedereen een b-proefje zou moeten kunnen rijden op gelijk wat, bit of niet, en ik weet absoluut zeker dat je paarden rijtechnisch helemaal voor mekaar krijgt op gelijk welk africhtingsniveau, zonder dat ze ooit een bit van dichtbij hebben gezien.
Maar als we over dressuur als sport gaan spreken? nee in dat type van dressuur zoals het nu wordt geïnterpreteerd niet, daar is een bit nu een essentieel onderdeel van (spijtig genoeg). Bitloos willen deelnemen aan wedstrijddressuur zoals dat nu bestaat is een dubbel dwaalspoor wat mij betreft, de sport is los van alle rijtechnische functionaliteit, en bitloos kan je aan dat niet-functioneel plaatje niet voldoen.

Naar gewoonte wordt hier op Bokt hard geprobeerd om alles in of het ene of het andere vakje thuis te brengen, maar 'bitloos' is geen stroming of traditie, en het is niet verbonden aan een bepaald type van trainen of een bepaalde sport. Het is enkel een type hoofdstel, een stuk tuig, en over hoe dat gebruikt moet of kan worden lopen de meningen naargelang de toepassing en de disciplines even zeer uiteen als over gebruik van het bit.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:36

Ziet er goed uit Kaatje!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 10:48

@ Joviban & Bandida, vinden jullie een sidepull dan wel geschikt voor de dressuur?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:51

Bandida schreef:
KarinvdM schreef:
Wat ik grappig vond is dat beid epaarden ook zonder bit gewoon gaan schuimen. :)

Dat stopt als ze geen associatie meer maken met het bit, dat is Pavlov wat je ziet ;)
.

Dat weerleg ik even, vriendin van me heeft een gelder die nooit met bit is gereden, alleen met de emiel voest, paard schuimt altijd! "praat' ook veel met de lippen tijdens het rijden, vooral met inspanning en totale ontspanning!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:53

Bandida schreef:
JoviBan schreef:

Als ik zeg dat ik Cook-types en kopieën daarvan niet geschikt vind voor constant teugelcontact, dan zeg ik indirect gelijk ook dat je met zo'n hoofdstel geen FEI-type dressuur gaat kunnen rijden op niveau zonder de regels van de sport grondig te wijzigen. Wil je graag scoren als Anky in de baan? ok.. maar dat zal niet gaan met een Cook. Constant teugelcontact en een stevige begrenzing aan de voorzijde zijn voor het plaatje wat de jury van die sport wil zien nu eenmaal een noodzaak, en dat lukt je niet met zo'n hoofdstel zonder dat het er heel lelijk gaat uitzien en er op vlak van mechanische dwang aan het hoofd geen verschil meer is met een bit. Kijk maar op de foto's, waarop het nog meevalt, maar als je zelf zonder contact rijdt met hetzelfde hoofdstel ziet dat beeld er heel ander uit als voor iemand die gewoon is met aanleuning op een bit te rijden.. (zonder de TS persoonlijk te willen aanvallen, want ik vind deze fotoreeks van haar zeer de moeite, en ik vind het een prima experiment!)

Maar blijkbaar vind JoviBan dat dat wel kan..en mogelijk vind de vereniging voor bitloos paardrijden dat dan ook, dat is me niet duidelijk. Ik wil daar de uitleg wel eens bij horen ooit.

Ik vind ook dat iedereen een b-proefje zou moeten kunnen rijden op gelijk wat, bit of niet, en ik weet absoluut zeker dat je paarden rijtechnisch helemaal voor mekaar krijgt op gelijk welk africhtingsniveau, zonder dat ze ooit een bit van dichtbij hebben gezien.
Maar als we over dressuur als sport gaan spreken? nee in dat type van dressuur zoals het nu wordt geïnterpreteerd niet, daar is een bit nu een essentieel onderdeel van (spijtig genoeg). Bitloos willen deelnemen aan wedstrijddressuur zoals dat nu bestaat is een dubbel dwaalspoor wat mij betreft, de sport is los van alle rijtechnische functionaliteit, en bitloos kan je aan dat niet-functioneel plaatje niet voldoen.

Naar gewoonte wordt hier op Bokt hard geprobeerd om alles in of het ene of het andere vakje thuis te brengen, maar 'bitloos' is geen stroming of traditie, en het is niet verbonden aan een bepaald type van trainen of een bepaalde sport. Het is enkel een type hoofdstel, een stuk tuig, en over hoe dat gebruikt moet of kan worden lopen de meningen naargelang de toepassing en de disciplines even zeer uiteen als over gebruik van het bit.

Ah oke, nu begrijp ik het beter. Je bent gewoon een tegenstander van de huidige dressuur.
Even ter verduidelijking, die 'stevige druk' gebruik ik zeker niet hoor :n Dus dat is helemaal niet nodig. Licht contact (zoals aanleuning behoort te zijn) wel. Met waslijnen kun je geen dressuur rijden, zo simpel is dat.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:02

sjaantje schreef:
zonder dat contact (doorhangende teugels is geen contact) heb je geen aanleuning. en dus geen dressuur.

Maar dit hoofdstel is niet gemaakt voor de dressuur, tenminste het is niet gemaakt om continu druk te hebben.

Ik rijd met mijn paard soms ook met een soortgelijk hoofdstel.. Ik heb dan helemaal geen druk en als ze haar neus eruit doet houd ik mijn handen het zelfde zodat ik dus wel druk heb en dan zakt ze van zelf weer. Dus als ze zich ontspant heb ik helemaal losse teugels. Het is fijn voor de afwisseling.
Het neusbotje van een paard is heel gevoelig,dit hoofdstel is dus niet bedoeld om continu druk te hebben.

Ik vind het rijden er wel fijn uit zien, een mooie combinatie.. Maar als ik eerlijk ben had ik het een mooier beeld gevonden met bit. Ik vind dat het hoofdstel nu wordt gebruikt als een normaal hoofdstel en dat hoort, naar mijn mening, niet. Het hoort los te hangen, nu heeft het paard continu een druk op de neus wat dus niet vriendelijk is. Een bitloos hoofdstel is niet perse vriendelijker dan een hoofdstel met bit.. Als het maar op de juiste manier gebruikt wordt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 11:13

Maar dit is dus een toegestaan hoofdstel als je bitloos wilt gaan starten Nessah.
Ik vind het dan apart dat dit gepromoot wordt, ook door NVBP.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:41

Allereerst; wat een óntzettend stoer paard! +:)+
Echt een bink om te zien!

Daarbij fijn om te zien dat je hem bitloos net zo aan het sturen hebt als zonder.
Blijk van kunde.
Wel zou ik het neusje er graag wat meer uitzien, hij loopt af en toe achter de loodlijn.

Constante druk is niet nodig, wanneer hij ontspant en genoeg draagt is meegeven helemaal niet erg. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:57

KarinvdM schreef:
@ Joviban & Bandida, vinden jullie een sidepull dan wel geschikt voor de dressuur?

Wat wil je er mee? Je paard correct africhten of wedstrijden rijden? Ja voor het eerste, nee voor het tweede ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:58

sjaantje schreef:
Met waslijnen kun je geen dressuur rijden, zo simpel is dat.

Over wat druk is enz.. kunnen we eindeloos discussiëren, maar dat is de essentie inderdaad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:02

Bandida schreef:

Geen idee hoe die vereniging daar over denkt. Je zou ze kunnen mailen met je vraag.

Nogmaals, ik zelf wil het liefst licht doorhangende teugels, dus geen druk, gesjor en getrek aan het hoofd (met bit: in de mond).
Er is dan weldegelijk sprake van aanleuning en dressuur, alleen niet dmv druk en dat is niet de aanleuning/dressuur die de KNHS/FEI bedoelt of wil zien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 12:03

Bandida schreef:
KarinvdM schreef:

Wat wil je er mee? Je paard correct africhten of wedstrijden rijden? Ja voor het eerste, nee voor het tweede ;)

Met andere woorden het bitloos op KNHSwedstrijden starten kan (volgens jou) eigenlijk helemaal niet?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:04

Nessah schreef:
Het neusbotje van een paard is heel gevoelig,dit hoofdstel is dus niet bedoeld om continu druk te hebben.

En alle paarden die ooit met een bit gereden zijn, normaal, vriendelijk, met een gewone trens, vertonen daar de schade van in hun skelet.. om het even in perspectief te zetten. De mond van een zoogdier is ook niet gemaakt om een stuk metaal te dragen, en hoe zeer je ook je best doet, af en toe doe je je paard er eens pijn mee. Geen veroordeling, dat is te nemen of te laten, maar wel iets waar je je bewust moet van zijn.
Nu.. als je je paard doorlopend bitloos als op de foto's zou rijden krijg je op zijn minst een eeltknobbel op de neus na een tijdje, misschien niet zo ingrijpend als wat een bit kan aanrichten, maar dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:07

KarinvdM schreef:
Met andere woorden het bitloos op KNHSwedstrijden starten kan (volgens jou) eigenlijk helemaal niet?

Het is eerlijk gezegd niet meteen een zorg, want persoonlijk interesseert het me niet, niet met en niet zonder bit. Maar zoals eerder gezegd, ik vind het een dubbel dwaalspoor. Als de bedoeling is wedstrijden te gaan rijden zoals dat volgens de huidige regels hoort tenminste.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:08

JoviBan schreef:
Er is dan weldegelijk sprake van aanleuning en dressuur, alleen niet dmv druk en dat is niet de aanleuning/dressuur die de KNHS/FEI bedoelt of wil zien.

Ah maar eigenlijk zijn we het gewoon eens :D

Kraaiennest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:08

ziet er goed uit.. ik volg dit soort topics met interesse want ik overweeg ook bitloos... lees dus even mee