Multitaskend paard!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:43

Ania schreef:
wat is dit toch? zoekt bokt express elk moment een andere zondeblok?

Eerst is het de TS, dan iemand die een net iets andere mening heeft en nu vallen we met zijn allen om een meisje van 11.

stelletje moraalridders..

_/-\o_

lucky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:43

het is wel een aparte foto nog nooit gezien

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:57

sabina1998 schreef:
Ania schreef:
wat is dit toch? zoekt bokt express elk moment een andere zondeblok?

Eerst is het de TS, dan iemand die een net iets andere mening heeft en nu vallen we met zijn allen om een meisje van 11.

stelletje moraalridders..

_/-\o_

Komkom, stel je niet zo aan zeg..... :')

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:09

Ik heb niet het hele topic gelezen.
Maar ik zou ook zo gek zijn om het een keer uit te proberen, en als het goed gaat nog een keer te doen. En als het genoeg is, stop ik :) Ik vind het er echt vet uitzien :D

Elise_K

Re: Multitaskend paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 14:23

Deze pony doet dit alleen maar met vertrouwen. Als je met een kar ineens aangalloppeerd, dan krijgt de pony ook wel een ruk in het borsttuig hoor! Kom op mensen, kennen jullie de traagheidswet van natuurkunde? Als het een snelheid heeft zal de kar wel door blijven rollen. Dit is idd geen dagelijkse kost, en wij kunnen ECHT WEL voor die pony zorgen! Maak je echt geen zorgen, in de 11 jaar dat wij haar nu hebben, heeft ze nog nooit een blessure gehad! *klopt af*

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:52

ik vindt het gaaf!
1. dat je je pony kunt vertrouwen, ik bedoel die pony doet het niet als ze niet wil(zou je ook zelf kunnen bedenken lijkt mij :+ )
2. ze geeft zelf aan te hebben geoefend met de pony.
3. ze gaan niet te hoog.

ik vind het veel erger dat er mensen zijn die M of Z springen en dan denken daat ze heel goed zijn terwijl er zeer hardhandig met het paard wordt omgegaan.
of als het met mennen op tijd gaat en die paarden totaal dood worden gejakkerd!

maar dit is mijn mening maar ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:28

of het nu wel of niet kan even ter zijde , er bestaat een verschil van het geven van een menig , en het proberen tot vervelends toe, door de strot te boren. de toon die gezet is in dit topic heeft opgeleverd dat dat er waarschijnlijk niet eens meer iets met de menig van de bokkers gedaan word.

en dat is toch uiteindelijk de bedoeling , om ervaringen uit te wisselen en te leren van elkaar. breng het dan op een manier waar iemand niet van dicht klapt , maar houd de mogelijkheid er in om iemand iets in te laten zien.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:47

Veel van de kritiek komt van menners: mensen met ervaring en kennis met mennen van paarden. Dat is toch echt een hele andere tak van sport dan rijden onder het zadel.

Verder geeft het feit dat het borsttuig niet op de goede plek zit en het paard duidelijk hindert (het borsttuig zakt zelfs onder de schouder/borst) niet echt het idee dat het hier om een ervaren mencombinatie gaat.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 13:54

Nou, Mijn vader ment sinds de pony bij ons staat. Niet fanatiek wedstrijden, maar toch wel een lesje hier en daar, en elke week het bos in (zo'n 10 jaar lang nu!) Het is echt niet zo dat we een random pony van stal trekken en met wat geleend tuig en een geleende kar wat lopen te klunzen.
Normaal zit het borsttuig wel goed. Denk alleen dat nu door de momentopname het iets naar beneden is geschoven. Daarom vidn ik het heel jammer dat we geen filmpje hebben!!!

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:48

Ik vind het een super stoere foto.. Jullie weten zelf wel wat het beste voor je paard is en hoe ze er op reageert!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:42

Mensen!! Ik weet niet hoor, maar volgens mij is het minder gevaarlijk dan Z springen...
Als je, je paard 1,50m (weet ik veel hoe hoog) laat springen en land, heeft het volgens mij meer kans op het breken van een been dan als het beestje zo'n laag sprongetje maakt.
En wat betreft het is een demo DUS heb je een voorbeeld functie is ook niet helemaal correct... Moet je maar even naar die turnwedstrijden kijken! Goh leuk, laat ik dat ook eens gaan proberem dan breek je tog ook je nek!!!
Echt onzin allemaal, maar als je denkt dat je paard dan over andere boomstammetjes gaat springen, kom op zeg!!
Dan kun je net zo goed helemaal stoppen met springen, want dan lijkt een boomstammetje ook op een sprong.
Ik ben dan geen menner of springer, maar volgens mij is dit net zo gevaarlijk als elke andere tak van sport!
Als je een paard dressuurmatig rijdt, hij struikelt breekt die misschien ook zijn nek!
Als je in het bos ment en je paard struikelt, dan gaat ie ook met kr en al over de kop!
En dat is overal wel zo! Ik snap dus echt niet wat hier veel gevaarlijker aan is dan normaal mennen, springen of wat dan ook!
ik heb juist het idee dat het paard EXTRA voorzichtig is, omdat dit iets nieuws is!
Dan gaat hij het eerst een beetje uitproberen en zal hij veel oplettender zijn dan wanneer hij weer gewoon een rondje gaat mennen...

TS ik vind het echt super gaaf!
Ook heb je een hele mooie haflinger!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:46

Ik vind er geen ruk aan moet ik eerlijk zeggen. Paard wordt in elke mogelijke vorm gehinderd in het springen door het tuigage en het gewicht van de koets.

Dit beest is veel te braaf...Ik ken hier een dikkop die allang was gaan staken, en ik geef hem nog gelijk ook...

Onnodige risico's noem ik dit....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:48

iirrssjjee schreef:
Mensen!! Ik weet niet hoor, maar volgens mij is het minder gevaarlijk dan Z springen...
Als je, je paard 1,50m (weet ik veel hoe hoog) laat springen en land, heeft het volgens mij meer kans op het breken van een been dan als het beestje zo'n laag sprongetje maakt.

Een Z-springpaard zit echter niet met tuig aan een ik denk bijna 400 kilo wegende koets vast.... :roll: Hoe je het ook wendt of keert, dit paard wordt in zijn beweging gehinderd door tuigage en koets... :(:)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:55

oké dit is echt een nutteloze discussie.
maar altijd fijn dat er weer een nieuw topic is om over te klagen en fijne meningen over uit te spreken.

*zucht*

mijn mening nog maar even:
grappige foto :)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 22:02

Adil18 schreef:
iirrssjjee schreef:

Een Z-springpaard zit echter niet met tuig aan een ik denk bijna 400 kilo wegende koets vast.... :roll: Hoe je het ook wendt of keert, dit paard wordt in zijn beweging gehinderd door tuigage en koets... :(:)

Jahaa! Die 400 kilo tilt ie ook echt op zn rug!
De voorwaartse beweging heeft het paard toch al, en met de traagheidswet (2e wet van Newton volgens mij) kan je afleiden dat in die ene (halve) seconde het paard alleen maar een extra kracht omhoog moet leveren. Het heeft (op die 2 kilo tuig na) geen enkel gewicht op zn rug. De kar stopt ook niet, zoals werd gezegt (traagheidswet). De sprong is ook niet dermate hoog dat de pony moet verzamelen. Het is dus gewoon een stevige galop, met in het midden een kleine beweging omhoog. Hier hindert het de pony niet erg: De kar rolt door!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:46

lieziej schreef:
De voorwaartse beweging heeft het paard toch al, en met de traagheidswet (2e wet van Newton volgens mij) kan je afleiden dat in die ene (halve) seconde het paard alleen maar een extra kracht omhoog moet leveren. Het heeft (op die 2 kilo tuig na) geen enkel gewicht op zn rug. De kar stopt ook niet, zoals werd gezegt (traagheidswet). De sprong is ook niet dermate hoog dat de pony moet verzamelen. Het is dus gewoon een stevige galop, met in het midden een kleine beweging omhoog. Hier hindert het de pony niet erg: De kar rolt door!

Doe even normaal.
Het paard wordt gehinderd en dat weet je best!
Kan je wel dingen gaan kopiëren die anderen hebben gezegd. :?

Oke, is gebeurd. Hoop wel dat jullie het niet nog een keer doen. ;)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 22:54

S_zanne schreef:
lieziej schreef:

Doe even normaal.
Het paard wordt gehinderd en dat weet je best!
Kan je wel dingen gaan kopiëren die anderen hebben gezegd. :?

Oke, is gebeurd. Hoop wel dat jullie het niet nog een keer doen. ;)

.. Die ikzelf al 4 keer heb herhaald ;)

Het is écht jammer dat deze verschrikkelijke dierenmishandeling niet is gefilmd, dan hadden jullie bewijs gehad :(:)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:26

lieziej schreef:

Ben je nou zo naïef of doe je alsof? Natuurlijk draagt het paar dit gewicht niet op zijn rug, maar het is wel het gewicht dat hem voor aan de borst belemmerd op het moment dat hij een sprong maakt...(en hoe kan dit paard een fatsoenlijke opzwaai maken met het broektuig?)

Denk a.u.b. eens goed na en kom niet met zo'n onzin als de wet van Newton die hier helemaal niet van toepassing is.... :roll:

Edit: Als jij denkt dat een paard zich voor een lage sprong niet te verzamelen geeft dat duidelijk aan dat je fout bezig bent. Een paard niet verzameld laten springen is imo een paard niet goed laten springen, en dat laatste kan meer nadelig effect op het lichaam hebben dan wat dan ook....

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:24

Wow, verbaas me echt over dit topic. Dat je een mening hebt, oké... Maar dat je dat op zo'n manier moet uiten. Bah bah. :n

TS, ik vind het een leuke foto. Die ene keer moet kunnen. Als je een aantal profielen bekijkt, zie je dat het daar ook niet zo volgens de regeltjes gaat. :+

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:43

JoyCiej007 schreef:
lieziej schreef:
De hindernis is idd een plank, welke los gelaten word zogauw als de voorbenen van het paard er over zijn, dus de kar rijdt er dan gewoon overheen.
De oogkleppen hebben we bij Sissi altijd heel erg wijd staan, en als ze niks zou zien zou ze niet springen he? ;)
Dit was trouwens het hoogste wat we hebben gesprongen, we hebben één week hiervoor geoefend, en het waren telkens (maximaal 3 sprongen) sprongen van een centimeter of 30/40 en dan één keer zo "hoog" (Net iets onder de pionnen, dus 50 of zo) Er is dus 1x geoefend, en 1x op de demo gedaan, dus dit gebeurd niet wekelijks :)

Bovendien kennen wij deze pony heel erg goed, we hebben haar nu al ruim 10 jaar. Als je een pony zo lang hebt kun je heel goed inschatten wanner ze gaat schrikken/ iets eng vind. (Ik weet het, het blijven levende dieren die altijd kunnen schrikken, maar voor het zelfde geld ga je met pionnetjes rijden aan de kletter, komt een pion tussen zn benen enz. )

Borsttuig zit idd erg laag zie ik op deze foto. Heb het nog nooit zo laat zien zitten. Ik denk dat het komt omdat de kar nog op de grond staat, en de strengen dus het borsttuig iets naar beneden trekt?

Dus je hebt dit nog veel vaker gedaan?! Sorry, maar ik vind dit echt pure kwellerij van het dier. Het gaat er toch niet om dat je het beest al heel lang kent en weet dat ze niet zal schrikken??
Het is zo ontzettend gemeen en oneerlijk voor het paard, en dan heb je ook nog eens je tuig niet goed zitten wat het in dit geval allemaal nog ongelukkiger maakt. Als je op dit soort ideen komt en dan ook nog bereid bent dit met je eigen paard uit te voeren, vraag ik mij echt af waar je mee bezig bent en waar je je verstand hebt zitten.

nou nou mensen,want een commetaar zeg :+ als het toch doed gaat,wat maakt het uit!? :o

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:12

Wat een gezaag weer op bokt, heeft precies nooit wat beters te doen :+

In mijn ogen moet een paard voor 85% zelf graag springen en dit uit zichzelf doen.
Doordat er geen ruiter op zit en hierbij dan ook geen zweep, sporen, benen, etc dicht bij het paard of rond het paard zit ben ik heel zeker dat als het paard dit absoluut niet wenst dan ook niet zal springen omdat hij niet durft en dit niet wilt.

De afstand is vrij groot van een koets tot een paard.
De koets vliegt niet mee omhoog, de plank wordt gewoon weer omlaag gedaan.

Maar blijkbaar mag je niets nieuw tonen op bokt of toch niet iets dat buiten de normen van normaal valt^^

Ik zie niets schadelijks eerlijk gezegd.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 00:11

muiske07 schreef:
Wat een gezaag weer op bokt, heeft precies nooit wat beters te doen :+

In mijn ogen moet een paard voor 85% zelf graag springen en dit uit zichzelf doen.
Doordat er geen ruiter op zit en hierbij dan ook geen zweep, sporen, benen, etc dicht bij het paard of rond het paard zit ben ik heel zeker dat als het paard dit absoluut niet wenst dan ook niet zal springen omdat hij niet durft en dit niet wilt.

De afstand is vrij groot van een koets tot een paard.
De koets vliegt niet mee omhoog, de plank wordt gewoon weer omlaag gedaan.

Maar blijkbaar mag je niets nieuw tonen op bokt of toch niet iets dat buiten de normen van normaal valt^^

Ik zie niets schadelijks eerlijk gezegd.

Dankje wel voor deze nuchtere kijk :)

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:29

Ts; Echt een leuke foto, ik zat wel even te kijken maar vind het superleuk en vernieuwend! Voor 1 keertje is het hartstikke gaaf en je geeft zelf al aan dit niet vaker te doen.

Natuurlijk is ook hier de wet van Newton van toepassing. Ga je natuurkundeboek dan maar even bestuderen. Natuurlijk komt er wel wat druk maar echt niet zoveel dat het schadelijk is. En nee, ik praat niemand na, ik weet gewoon van de wet van Newton.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:44

Ik denk dat hier zo'n beetje alles wel gezegd is wat er te zeggen valt. De sfeer wordt keer op keer grimmig, ik denk dat het mooi tijd is voor een slotje hier voordat het weer grimmig wordt en er andere maatregelen genomen moeten worden.