Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:10

Karl66 schreef:
Wat ik jammer vind is dat er in deze discussie allerlei oneigenlijke zaken bijgehaald worden (en dan heb ik het nog niet eens over op de persoon spelen) Door deze filmpjes kan je goed het bitgebruik van Anky zien en hoeven we daar verder geen discussie meer over te hebben. Ze heeft een heel fijn en licht teugelcontact.

Ah, dus het is juist heel paardvriendelijk dit?

Ok, net als verdoven voor scheren, in het belang van het paard. Ik begrijp het.

Wat ik dan niet begrijp is de ophef over de beelden. Over dat dit niet getoond mag worden.

Ik stel voor dat we een actualiteitenrubriek vragen een reportage te maken over teugelgebruik in de ringdressuur.

Ook stel ik voor dat er gehoor gegeven wordt aan de oproep van Sjef jansen om de jurering te objectiveren:
- Krachtmeter tussen teugels en bit(ten).
- Hartslagfrequentiemeter.
- Tikketeller op de sporen.
- Hoekmeter op de frontriem.
Met telemetrie naar de laptops van de jury en in beeld van het publiek mee laten lopen.

In eerste instantie geen grenswaardes maar:
- linear puntenaftrek voor krachtgrootte
- lineair puntenaftrek voor hoogste hsm
- lineair puntenaftrek voor aantal tikken
- lineair puntenaftrek voor hoe dichter naar loodlijn onde 10 graden ervoor en dubbel voor erachter

Obejctief.
Als de ruiterij er aan gewend heeft en de training heeft kunnen aanpassen kunnen er grenswaardes worden opgesteld met gele en rode kaarten.
Uiteindelijk wordt geclaimd dat het om lichtheid gaat. Maak van naderend tot nul weer een doel wat punten oplevert +:)+

De beelden tonen aan dat het nodig is. Ook al meent Karl dat het bewijs van lichtheid is. Als hij gelijk heeft blijkt dat vanzelf.

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:11

Joolien schreef:
Het gaat er toch niet om hoe IK rij!!!?

Jij haalt toch zelf je eigen rijden aan?

Joolien schreef:
Tuurlijk ben ik ook niet heilig, maar Anky is wel een boegbeeld voor de sport. Naar mij wordt er weinig gekeken, iedereen kijkt naar Anky!

Gelukkig maar, want ik denk dat als we allemaal naar jou moesten kijken afgelopen maandag dat er weinig aan zou zijn.... Ze vragen niet voor niets Anky voor een clinic en niet jou. Voor een clinic van jou zou ik niet naar Opmeer zijn gekomen.

Joolien schreef:
Dus als mijn paard met zijn neus tussen zijn knieen loopt maar het teugelgebruik is licht en fijn, dan is dat ook gerechtvaardigd?

Nu haal je weer je eigen rijden als voorbeeld aan. Zoals net gezegd: als jij het zo doen dat is het waarschijnlijk niet gerechtvaardigd nee, want jij beschikt niet over dezelfde feeling en vaardigheden als Anky. En nou stoppen jezelf te vergelijken met een topruiter. Die vergelijking gaat niet op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:13

Joolien schreef:
Albert, ik heb zoveel 'ergere' dingen gezien op wedstrijden/evenementen, dit bevestigd dat alleen maar...

Dus?

Het is een zaak van overlevingsbelang dat de ruiterij hier van leert. Laat het aan een niet-ruiter zien en die stemt voor een verbod :)*

http://www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTS ... re=related
en nu nog eens met postorderelastiekjes tussen teugels en bitten Karl :)*

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-08-09 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:13

Jasmijn, neem het alsjeblieft niet zo letterlijk? Waarom ga je mij hier nu op aanvallen? Je houdt wel heel erg een hand boven het hoofd van Anky.

Ik bedoel dit alleen als voorbeeld, wees toch niet zo eigenwijs...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:16

Joolien schreef:
Sorry maar dan vind ik echt dat je een bord voor je kop hebt als ik het zo onvriendelijk mag zeggen. Dus als mijn paard met zijn neus tussen zijn knieen loopt maar het teugelgebruik is licht en fijn, dan is dat ook gerechtvaardigd?

Wanneer jij zo rijdt en jouw motivatie waarom jij zo rijdt is goed, dus als jij kunt uitleggen en aantonen dat deze manier bijdraagt tot een soepeler paardenlijf bijvoorbeeld (maar dat staat hier niet ter discussie) dan is dat gerechtvaardigd ja.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:18

Joolien schreef:
Je houdt wel heel erg een hand boven het hoofd van Anky.

Nee, helemaal niet. Ik heb haar alleen afelopen maandag (en op heel veel andere momenten) in actie gezien en baseer mijn mening op iets meer dan een vertraagd afgespoeld moment.

Joolien schreef:

Je haalt je eigen rijden aan als voorbeeld ten opzichte van iemand als Anky? Sorry, maar imo slaat dat echt als een tang op een varken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:19

Maar iedereen weet toch dat dit niet goed is voor een paard? Wil je mij vertellen dat het op zo'n manier lopen in het voordeel kan zijn van een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:20

jasmijn78 schreef:
Joolien schreef:
Je houdt wel heel erg een hand boven het hoofd van Anky.

Nee, helemaal niet. Ik heb haar alleen afelopen maandag (en op heel veel andere momenten) in actie gezien en baseer mijn mening op iets meer dan een vertraagd afgespoeld moment.

Joolien schreef:

Je haalt je eigen rijden aan als voorbeeld ten opzichte van iemand als Anky? Sorry, maar imo slaat dat echt als een tang op een varken.....

Ik had ook kunnen zeggen, 'dus als JIJ...'

Pfff laat maar, dit is echt kansloos.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:23

De meningen over LDR zijn verdeeld, daar kan je voor of tegen zijn. Alleen daar gaat dit topic niet over, dit topic gaat over teugelcontact en ik vind het jammer dat er vanalles bijgehaald wordt om daar toch maar niks over te hoeven zeggen. Dan gaat de discussie opeens over "ja maar ze gebruikt LDR", "ja maar, ze zal wel een heel scherp bit gebruiken", "ja maar, ze zal het wel met een harde hand hebben aangeleerd".

Het is jammer dat een aantal mensen op die manier er onder uit proberen te komen om toe te geven dat het gewoon een net en licht teugelcontact is.

maikeltje

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:
Wat ik jammer vind is dat er in deze discussie allerlei oneigenlijke zaken bijgehaald worden (en dan heb ik het nog niet eens over op de persoon spelen) Door deze filmpjes kan je goed het bitgebruik van Anky zien en hoeven we daar verder geen discussie meer over te hebben. Ze heeft een heel fijn en licht teugelcontact.

Ah, dus het is juist heel paardvriendelijk dit?

Ok, net als verdoven voor scheren, in het belang van het paard. Ik begrijp het.

Wat ik dan niet begrijp is de ophef over de beelden. Over dat dit niet getoond mag worden.

Ik stel voor dat we een actualiteitenrubriek vragen een reportage te maken over teugelgebruik in de ringdressuur.

Ook stel ik voor dat er gehoor gegeven wordt aan de oproep van Sjef jansen om de jurering te objectiveren:
- Krachtmeter tussen teugels en bit(ten).
- Hartslagfrequentiemeter.
- Tikketeller op de sporen.
- Hoekmeter op de frontriem.
Met telemetrie naar de laptops van de jury en in beeld van het publiek mee laten lopen.

In eerste instantie geen grenswaardes maar:
- linear puntenaftrek voor krachtgrootte
- lineair puntenaftrek voor hoogste hsm
- lineair puntenaftrek voor aantal tikken
- lineair puntenaftrek voor hoe dichter naar loodlijn onde 10 graden ervoor en dubbel voor erachter

Obejctief.
Als de ruiterij er aan gewend heeft en de training heeft kunnen aanpassen kunnen er grenswaardes worden opgesteld met gele en rode kaarten.
Uiteindelijk wordt geclaimd dat het om lichtheid gaat. Maak van naderend tot nul weer een doel wat punten oplevert +:)+

De beelden tonen aan dat het nodig is. Ook al meent Karl dat het bewijs van lichtheid is. Als hij gelijk heeft blijkt dat vanzelf.

hc

Ik vraag me in alle eerlijkheid af in hoeverre jij je werkelijk in de (dressuur) sport hebt verdiept dat jij er zo van overtuigd bent dat deze manier van rijden niet vriendelijk zou zijn. Misschien moet je je eens afvragen waarom er op deze manier gereden wordt. Daarbij heb ik in het bitlozentopic ook iemand met een touwtje om de nek zien rijden waar ik een beetje eng van werd. Maar heb daar verder niet op gereageerd omdat dat niet bepaald mijn terrein is en ik me daar eerst in zou moeten verdiepen voordat ik daar commentaar op zou kunnen geven. Misschien was dat getrek op de luchtpijp uiteindelijk ook wel bedoeld in het belang van het paardenlijf. Zo zag het er absoluut niet uit, maar ik weet de achterliggende gedachte van de ruiter niet waarom ze op deze manier rijdt. Dus ga ik dat niet direct veroordelen ;)

vorame

Joolien schreef:
Maar iedereen weet toch dat dit niet goed is voor een paard? Wil je mij vertellen dat het op zo'n manier lopen in het voordeel kan zijn van een paard?

Blijkbaar wel gezien de meerdere overwinningen op de OS.

Ik kan het ook niet, ik doe het ook niet.
Maar dat komt omdat ik niet eens een beetje de feeling heb die Anky heeft.

Maar om dan te stellen dat het niet goed is.
Waneer zien we jou op de OS?

sammy

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:27

ik vind dit topic een beetje kansloos, iedereen mag zijn mening geven. en die filmpjes vind ik helemaal kansloos want wie gaat er op de stenen galoperen Arabesk dat is PRIMA voor je paard. iedereen weet/en denkt het beste te weten over hun paard. en moet je accepteren!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:28

Arabesk schreef:

Oh my God Arabesk... ga me nou niet zeggen dat je, met het aanhalen van het stukje over Ulrike én het plaatsen van dit topic, je onder dezelfde paraplu als zij wilt scharen?! Het grote verschil is toch dat Ulrike Thiel een zeer goed opgeleide ruiter is ( "oude school" en op hoog niveau), en daardoor heel wat meer recht van spreken heeft als het gaat om de rol van kritikaster op zich te nemen dan jij, getuige het gruwlijke galopfilmpje dat iemand hier als voorbeeldje van jouw rijvaardigheid plaatste....

Op zich vind ik het helemaal niet verkeerd als jij + aanhang dit soort beelden willen laten zien. Het probleem is echter dat je door de reputatie die je met een sterk beperkte visie hebt opgebouwd én het gebrek aan kennis en ervaring om op een ander niveau te rijden dan het gezellige bosklossen (of duinklossen in jouw geval) degenen die je uiteindelijk aan het denken wilt zetten, niet zult bereiken.
Met het tonen van een éénzijdig beeld en roepen "kijk nog toch 's wat erg" - tja..

Laten we om te beginnen maar vaststellen dat het filmen op het voorterrein in feite een inkoppertje is. Het is helaas waar dat heel veel ruiters/amazones uitgaan van de misvatting dat je je paard 'op spanning' moet brengen - een beetje vergelijkbaar met het aanspannen van een veer - om dan later in de ring een losser beeld te kunnen tonen. Om de vergelijking met de veer vast te houden: de op spanning gebrachte veer los laten schieten. Wat je tegenwoordig op een voorterrein ziet heeft niet veel meer te maken met wat ooit het doel was: je paard opwarmen, even wat oefeningen doorlopen om de puntjes op de i te zetten en het paard weer even op één lijn te krijgen met de hulpen en de bedoeling van de ruiter. Het levert inderdaad beelden op zoals die getoond worden in jouw filmpjes en ja, ook ik krijg daar een gevoel van plaatsvervangende schaamte van.
Je zult met me eens zijn dat het meerendeel van de beelden die op het voorterrein getoond worden ( kanteling, kin op de borst etc.), niet herhaald wordt in de ring ( althans niet op wedstrijden met enig niveau) want dan zal de meest sukkelige jury de combinatie niet erg waarderen - althans.. als ze zich aan de grondregels van de dressuur houden.

Wat ik jammer vind is dat in feite het laten zien van deze beelden op zich, niks brengt.
De beelden hebben pas nut als je kunt toelichten welke fysieke en fysiologische effecten deze manier van (in-)rijden heeft op de korte én lange termijn. Dán wordt een discussie ook pas interessant en heeft het daadwerkelijk nut. Misschien dat dan ook inderdaad mensen zich zullen realiseren wat ze hun paard bewust of onbewust aandoen.
Zoals Gerd Heuschmann in zijn boek 'Dressuur onder vuur' schrijft: er is een ontstellend gebrek aan inzicht en kennis - niet alleen bij de amateurs, maar ook bij de topruiters - over de fysieke mogelijkheden en onmogelijkheden van een paard. Hij schrijft treffend: als mensen (atleten bv) trainen dan zijn wij in staat om te beoordelen wélke effecten onze training heeft - immers, als je wat fout doet of jezelf overvraagd, dan zal je dat daags erna aan den lijve ondervinden. Maar een mens is geen paard en wij kunnen dus nooit 'invoelen' welk effect ons rijden en trainen daadwerkelijk bij het paard veroorzaakt en welke fysieke of geestelijke pijn dat oplevert. Mede daarom is het van groot belang voor een paardenberijder om zich te verdiepen in de anatomie van het paard en je te realiseren wat wél en niet kan.

Als je in het voortaan méér inhoud aan je beelden gaat meegeven, dan vind je in mij een supporter. Maar zolang dat niet gebeurd, laad je de verdenking van 'rellerij' op je en hoewel dat voor sommigen een aardig tijdverdrijf is, zullen de paarden daar uiteindelijk niet wél bij varen.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 06-08-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:28

vorame schreef:
Joolien schreef:

Niet goed voor een paard? Anky's oude toppert staat wel lekker van een welverdiend pensioen te genieten als ik het wel heb. Veel van onze paarden halen hun pensioen niet eens omdat ze voortijdig een enkeltje slachthuis krijgen door lichamelijke ongemakken, kreupelheden waaar niets meer aan te doen is. Hoe komt dat dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:29

Rake opmerking over de manier van rijden wleke in dit topic in beeld gebracht is:

´NOTICE HOW THE HORSE DOESN'T LIKE BEING RIDDEN IN THIS oliebol WAY
there's something seriously wrong when the rider ignores the horse trying to COMMUNICATE something with them! ´

Ik lees in dit topic meermalen dat ´we weten dit allemaal maar ....´.
Er is dus écht iets mis. Niet alleen met het rijden maar daarbovenop met de mentaliteit.
´We weten´ dat het niet kan en negeren het bewust.

Het moét beter want het is ethisch niet verantwoord, maatschappelijk niet acceptabel.
Alleen doordat van oudsher het klootjesvolk geen paard maar een hond voor de kar had is er volgend jaar een eeuwfeest voor de welzijnsbepalingen voor honden en is er voor paarden nog steeds níets.
Nogmaals dat is een kwestie van tijd en de getoonde beelden zijn een argument voor een verbod.
Kies maar.

hc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:29

Joolien schreef:
Maar iedereen weet toch dat dit niet goed is voor een paard?

Nou, daar zijn de meningen dus over verdeeld....

Joolien schreef:
Wil je mij vertellen dat het op zo'n manier lopen in het voordeel kan zijn van een paard?

Dat lijkt mij vrij zinloos. Ik zou zeggen: volg volgende keer een keer de clinic van Anky IRL. Daarin licht ze namelijk heel goed toe hoe en waarom ze doet wat ze doen (daarvoor zijn ook clinics)

Karl66 schreef:
Het is jammer dat een aantal mensen op die manier er onder uit proberen te komen om toe te geven dat het gewoon een net en licht teugelcontact is.

heel jammer idd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:31

maikeltje schreef:
Joolien schreef:

Niet goed voor een paard? Anky's oude toppert staat wel lekker van een welverdiend pensioen te genieten als ik het wel heb. Veel van onze paarden halen hun pensioen niet eens omdat ze voortijdig een enkeltje slachthuis krijgen door lichamelijke ongemakken, kreupelheden waaar niets meer aan te doen is. Hoe komt dat dan?[/quote]

Dus op die manier rechtvaardig jij dat zo rijden paardvriendelijk is?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:31

Verbeter de wereld, begin bij jezelf HC :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:35

Jannepauli schreef:
Als je in het voortaan méér inhoud aan je beelden gaat meegeven, dan vind je in mij een supporter. Maar zolang dat niet gebeurd, laad je de verdenking van 'rellerij' op je en hoewel dat voor sommigen een aardig tijdverdrijf is, zullen de paarden daar uiteindelijk niet wél bij varen.

Pardon?

Je mag dus alleen foute beelden laten zien als je er geen oplossing bij geeft?

Ik dacht dat Arabesk niets inhoudelijks mocht opmerken omdat ze geen OS-goud heeft?!

De discussie hier gaat alle kanten op om de kern te omzeilen.
De kern is dat de beelden zeer onprettig zijn.

Feit: Er is een probleem bij de ringdressuur in NL.
Dat gaat niet weg door het te ontkennen en op de boodschapper te schieten.

hc

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:37

Joolien schreef:
Niet goed voor een paard? Anky's oude toppert staat wel lekker van een welverdiend pensioen te genieten als ik het wel heb. Veel van onze paarden halen hun pensioen niet eens omdat ze voortijdig een enkeltje slachthuis krijgen door lichamelijke ongemakken, kreupelheden waaar niets meer aan te doen is. Hoe komt dat dan?

Dus op die manier rechtvaardig jij dat zo rijden paardvriendelijk is?[/quote]
Wat bedoel je eigenlijk met "zo"?
Licht contact? Of dat het paard wat meer doorgepakt wordt in de momentopname van dit filmpje? Want dat is wat ik van anderen in dit topic heb begrepen, mensen die het irl hebben aanschouwd. En ik zie ook geen verzet. Daarbij staat LDR hier niet ter discussie, dat was een ander topic.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:39

Huertecilla schreef:
Jannepauli schreef:

Pardon?

Ik dacht dat Arabesk niets inhoudelijks mocht opmerken omdat ze geen OS-goud heeft?!

hc

Wat is er precies onprettig aan, kun je dat ook uitleggen? Kun je ons eens uitleggen wat er volgens jou in dat paardenlijf gebeurt? Kun je er eens wat dieper op ingaan waarom je hier zo fel op reageert? En dan eens niet met algemene kreten wat roepen maar inhoudelijk op de beelden ingaan? Want ik zie iets anders dan wat jij ziet volgens mij.

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:40

maikeltje schreef:
Joolien schreef:

Licht contact? Of dat het paard wat meer doorgepakt wordt in de momentopname van dit filmpje? Want dat is wat ik van anderen in dit topic heb begrepen, mensen die het irl hebben aanschouwd. En ik zie ook geen verzet. Daarbij staat LDR hier niet ter discussie, dat was een ander topic.[/quote]

wat is er mis aan even doorpakken? ik bedoel iedereen pakt wel is zijn paard even door. moet je dan altijd lief foei niet doen blijven.
ik bedoel een moment opname is anders dan dat je haar een uur filmpt!?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:41

maikeltje schreef:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf HC :D

Met veel inzet inderdaad. Daarom laat ik graag films van mezelf maken. Je weet niet wat je niet weet :)*

Maakt verder echter niet uit wat ík doe. Ik ben geen deel van het probleem waar het topic over gaat. Geef op mijn site wel mogelijke wegen naar verbetering.
Is gratis en belangenloos delen van kennis en ervaring. Ik verkoop er niets en streef geen naamsbekendheid na.
Doe er je voordeel mee, of niet.

Nogmaals: er is een probleem bij de ringdressuur en dat is erger geworden sinds Ernest van Loon zijn R&R schreef.

hc

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:41

sammy schreef:
maikeltje schreef:

Licht contact? Of dat het paard wat meer doorgepakt wordt in de momentopname van dit filmpje? Want dat is wat ik van anderen in dit topic heb begrepen, mensen die het irl hebben aanschouwd. En ik zie ook geen verzet. Daarbij staat LDR hier niet ter discussie, dat was een ander topic.

wat is er mis aan even doorpakken? ik bedoel iedereen pakt wel is zijn paard even door. moet je dan altijd lief foei niet doen blijven.
ik bedoel een moment opname is anders dan dat je haar een uur filmpt!?[/quote]

Precies mijn punt ook Sammy. Dat doen we allemaal weleens. ;)

en nu is de quote helemaal verkloot :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:43

Huertecilla schreef:
Jannepauli schreef:

Pardon?

hc

Van mijn idee dat jij over enige vorm van intelligentie beschikte, daar blijft steeds minder van over. Leer 's lezen HC!