Karl66 schreef:Wat ik jammer vind is dat er in deze discussie allerlei oneigenlijke zaken bijgehaald worden (en dan heb ik het nog niet eens over op de persoon spelen) Door deze filmpjes kan je goed het bitgebruik van Anky zien en hoeven we daar verder geen discussie meer over te hebben. Ze heeft een heel fijn en licht teugelcontact.
Ah, dus het is juist heel paardvriendelijk dit?
Ok, net als verdoven voor scheren, in het belang van het paard. Ik begrijp het.
Wat ik dan niet begrijp is de ophef over de beelden. Over dat dit niet getoond mag worden.
Ik stel voor dat we een actualiteitenrubriek vragen een reportage te maken over teugelgebruik in de ringdressuur.
Ook stel ik voor dat er gehoor gegeven wordt aan de oproep van Sjef jansen om de jurering te objectiveren:
- Krachtmeter tussen teugels en bit(ten).
- Hartslagfrequentiemeter.
- Tikketeller op de sporen.
- Hoekmeter op de frontriem.
Met telemetrie naar de laptops van de jury en in beeld van het publiek mee laten lopen.
In eerste instantie geen grenswaardes maar:
- linear puntenaftrek voor krachtgrootte
- lineair puntenaftrek voor hoogste hsm
- lineair puntenaftrek voor aantal tikken
- lineair puntenaftrek voor hoe dichter naar loodlijn onde 10 graden ervoor en dubbel voor erachter
Obejctief.
Als de ruiterij er aan gewend heeft en de training heeft kunnen aanpassen kunnen er grenswaardes worden opgesteld met gele en rode kaarten.
Uiteindelijk wordt geclaimd dat het om lichtheid gaat. Maak van naderend tot nul weer een doel wat punten oplevert

De beelden tonen aan dat het nodig is. Ook al meent Karl dat het bewijs van lichtheid is. Als hij gelijk heeft blijkt dat vanzelf.
hc