Ik heb er genoeg van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Re: Ik heb er genoeg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:01

Goed advies Sassy! Maar ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom iemand met z'n paard naar de speeltuin zou gaan :)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:19

zonder aan te vallen: waarom zo'n moeite met de kritiek? Het is toch gewoon not done om een paard aan de teugels vast te zetten? Waar je ook bent? (zelfs als je moet plassen, kun je dat niet doen) Er kunnen heel wat discussies gevoerd worden over wat wel en niet kan, feit is en blijft een paard zo vast zetten kan gewoon pijnlijk zijn voor het paard bij een zelf lichte schrikreactie.... (en paarden zijn vluchtdieren, dus ga er maar vanuit dat zelfs het braafste paard kan schrikken)

Jammer TS dat je de adviezen en opmerkingen niet goed tot je neemt. Want tuurlijk zijn we allemaal door schade en schande wijs geworden, maar als je eens door onze ogen je topic zou lezen moet er toch een lampje gaan branden!? En doe asjeblieft iets met de adviezen en opmerkingen die hier gegeven worden! Die zijn echt niet bedoeld om je persoonlijk aan te vallen (waarom zou iemand je aan willen vallen?) maar om je te verder te helpen!

Maar ik vind dat je als volwassen persoon ook volwassen om dient te gaan met je paard. En tuurlijk moeten we het allemaal leren, en basisbeginselen hoef je echt niet van een dure instructeur te leren. Maar je bent wel verplicht aan je paard en de anderen om je heen om op een normale, verantwoorde en rustige manier met je paard om te gaan! Of je nu tegen kritiek kunt of niet!

Dus ga eens op zoek naar iemand die je kan helpen! (ga eens op zoek naar een ponyclub, rijvereniging, stalgenootje etc. Kost weinig tot niets, dus dat kan geen excuus zijn om geen hulp te zoeken! En wil je echt niet veranderen, vraag je dan eens af of het verstandig is om een eigen paard te houden! Want jij hebt er geen lol aan, je paard ook niet op deze manier!)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:41

Je mag je paard toch helemaal niet vastzetten aan het hoofdstel? en ik snap ook niet waarom je je paard dan meeneemd??

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:46

randie schreef:
Ik dacht eerst dat het verhaal door een jong iemand geschreven was, maar het blijkt door een volwassen
vrouw met kind & dochter te zijn. Ik denk dat je beter je paard er uit kan doen zoals ik het nu hoor, want
je gaat er al met tegenzin opzitten. Verder is het je eigen schuld dat je teugels stuk waren, je moet een
paard niet aan zn bit vastzetten. Neem dan een halster en een touw mee als er toch 2 extra mensen mee gaan..
verder komt het op mij over dat het allemaal "het paard" zijn schuld is imo is dit bijna nooit het geval. Een
paard wordt echt niet ineens vervelend ;)

Citaat:
Ben ik het mee eens. Ik wilde hem ook buiten zetten. Maar daar hadden ze niks.

hou hem dan gewoon vast..! het is JOUW paard, dus JOUW verantwoordelijkheid anders kun je
beter zelf ook op de fiets gaan de volgende keer die kun je zo ergens parkeren.

ben ik nou echt de enige waarbij de haren omhoog gaan staan bij dit verhaal...?

nee ik werd ook pisnijdig bij het lezen alleen al.
TS: als je eerlijk bent is het niet zo heel verstandig om je paard mee te nemen naar zoiets toch?
en hem vastzetten aan het hoofdstel vind ik ook niet zo verstandig eigenlijk.
de volgende keer lekker de fiets pakken zou ik zeggen;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:11

Ik denk dat uit eerdere reacties van de TS inmiddels gebleken is dat ze nu wel weet wat bokt er van vindt.
Dus "all said and done" denk ik dan.
Het zou handiger zijn als de TS nu tips krijgt om beter om te gaan met haar paard.
Ik heb haar reeds verschillende tips aan de hand gedaan (zie paar pagina's terug), maar er zijn er vast nog meer, die zinnige tips hebben, die ik nog niet verzonnen heb.
Het lijkt me beter om die richting in te slaan, i.p.v. hier als een langspeelplaat waarbij de naald blijft hangen steeds hetzelfde liedje op te dreunen.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:35

Mee eens polly2, alleen waar blijft TS in dit topic?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:44

Los staand van het feit dat ik altijd erge moeite heb met mensen die van alles anderen de schuld geven.......... vind ik het echt getuigen van een redelijke mate van sociale zwakte als je echt denkt met een paard welkom te zijn in een speeltuin.

Ik denk dat een groot deel van de problemen die jij hebt met je paard op jezelf zijn terug te voeren, ik denk bijna 100% zeker te weten dat als jij zo, zoals jij in het leven staat en op mensen en gebeurtenissen reageert/aggeert...... dat je dit ook zo op je paard doet......... en paarden zijn veel inschikkelijker dan mensen..... maar ook bij hun is een keer de maat vol.

Ik denk dat je nog veel moet leren over omgangsvormen met mensen en met paarden

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:39

ik ben het met polly2 eens,
mensen komen voor advies en niet om even extra te horen dat ze heel dom zijn van het hele forum..
ik snap jullie frustratie, vind eht zelf ook absoluut niet slim.
maar het is gebeurt en door allemaal boze reacties word het niet teruggedraaid.
dus nu misschien inderdaad goede tips die ze ook kan gebruiken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:44

dus advies kan niet kritisch zijn?

wellicht is het beste advies adviezen die niet in het straatje passen......... dat kan zo af en toe best werken hoor :) en daar kan iemand best veel aan hebben

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:15

het klopt inderdaad wel aangezien ik uit ervaring spreekt dat adviezen die neit in het straatje passen soms de beste adviezen zijn.. maar dat er dan ongeveer vijf pagina's volgeschreven moeten worden met bijna alleen maar negatieve reacties is misschien een beetje overdreven vind je niet?;)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:37

jennifer93 schreef:
het klopt inderdaad wel aangezien ik uit ervaring spreekt dat adviezen die neit in het straatje passen soms de beste adviezen zijn.. maar dat er dan ongeveer vijf pagina's volgeschreven moeten worden met bijna alleen maar negatieve reacties is misschien een beetje overdreven vind je niet?;)

ja vind ik ook.ze weet nu onderhand wel dat ze hem niet had meemoeten nemen naar de speeltuin.
maar iedereen doet wel eens dingen waar ze later bij denken: had ik niet moeten doen.
hebben jullie in het begin nooit niks gedaan waarvan je denkt naderhand: dat was dom!!
maar al doende leert men.
TS probeer hulp te zoeken, ga desnoods lessen op een manege of zo
sterkte :D

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:20

Advies kan heel goed kritisch zijn :)
Maar het ligt wel vaak aan de manier waarop het gebracht wordt.. en zoals wel vaker.. gaat dat op bokt iets op de verkeerde manier ;)

Dat advies van Sassy vind ik ook een hele goede :) maar ze kan haar paard best meenemen naar die speeltuin, als andere mensen dat ook vaker doen en als ze daar neergezet worden.. en dat gedoogd wordt..prima toch.
Maar niet aan het hoofdstel.. gewoon aan een halster..

Nou jah... idd er zijn al zes pagina's vol van geschreven.. :') en wat ik nu zeg zal er ook vast en zeker wel tussen staan

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:22

Sjemug

ik denk dat alles wat ik wil zeggen al gezegt is. Volgens mij heb ik een baaldag als ik mensen met dit gedrag tegen kom

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:20

Blue9 schreef:
Sjemug

ik denk dat alles wat ik wil zeggen al gezegt is. Volgens mij heb ik een baaldag als ik mensen met dit gedrag tegen kom

Is het dan nodig zo'n inhoudsloos berichtje te plaatsen met de kans dat dit topic daardoor gesloten wordt?

Edit: En toen drukte ik per ongeluk op versturen...

In mijn ogen is het verstandig als de TS de volgende keer een gebeurtenis als dit eerst laat bezinken, voordat ze er een dergelijk topic mee start. Het bericht staat nu helaas bol van frustraties en is puberaal geschreven. Dit roept snel weerstand op en lokt dan ook negatievere reacties uit dan wanneer een bericht doordacht en rustiger van toon is geschreven.
Wat ik uit het bericht opmaak is dat de TS geen goede band heeft met haar paard. Het lijkt mij dat het paard geen vertrouwen in haar heeft en dat de TS niet weet hoe hier mee om te gaan. Ik zou terug naar de basis gaan en rustig het vertrouwen weer opbouwen met het paard. Daarna is buitenrijden pas weer een optie. Mocht de situatie dusdanig verbeterd zijn dat paard en ruiter elkaar vertrouwen en fijn samen kunnen werken (dus zonder dat de ruiter bij het minste of geringste zijn paard afstraft en het paard er zonder duidelijke aanleiding vandoor gaat) is het misschien mogelijk om naar een speeltuin te gaan met het paard. Maar dan nog kan de TS niet van de eigenaren van de speeltuin eisen dat er faciliteiten gemaakt worden om een paard aan vast te binden. Dit lijkt mij ook niet wenselijk met het oog op de veiligheid.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:46

Waarom zou je je paard nie mogen vastzetten aan het hoofdstel? Doe ik ook! en héél erg vaak! Mijn hoofdstel is een combinatiehoofdstel, net als dat van Zoezi. Het mijne is een 4-in-1: hoofdstel, halster, sidepull & crosslink. Ik zet haar dan ook altijd met het halstergedeelte vast. Daarmee heb je dezelfde inwerking als het halster en het bit wordt uitgeklikt. Wordt trouwens héél erg vaak gedaan op trektochten & endurance. Zie niet in wat daar fout aan is...

Ik laat nu even het feit dat ze dat deed in een speeltuin even weg...

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:48

Als er geen bit aan zit is het niet eens zo erg, maar aan een hoofdstel zit sowieso geen veiligheidshaak die je met de druk mee van een angstig trekkend paard los kan maken...

Overigens, ook niet aan alle halstertouwen helaas.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:50

Paarden zijn nu eenmaal geen machines. Wees wat milder naar het dier toe. Zoals gezegd is het paard een vluchtdier. Ziet het dier iets waar hij gevaar in ziet en je reageert met spanning/agressie, dan zal dit alleen nog maar versterkend werken. Of het angst of etteren is van het paard kan niemand vanaf de PC beoordelen en elk vereist een andere aanpak.
Feit blijft dat het probleem is ontstaan toen hij van jou was, dus hard gezegd heeft het ook te maken met hoe je het toen hebt aangepakt. Heb je niet iemand in je omgeving die heel nuchter,rustig is en heel veel ervaring heeft met paarden? Laat die dan je paard eens rijden. Ik zou in ieder geval niet meer de dingen echt opzoeken. Eerst maar de gemakkelijke dingen doen, vertrouwen krijgen en dan uitbouwen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:12

Ik bemerk bij TS vooral een bepaalde wrok tegenover de maatschappij?
Mensen zijn blijkbaar al heel snel bot,onvriendelijk etc?
Kritiek is niet gewenst,dus snap het hele topic niet?
Behalve de topic titel; IK HEB ER GENOEG VAN.
Ik zou zeggen,als je ergens genoeg van hebt,doe het weg,of zorg dat je er geen last van hebt?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:14

het lijkt alsof je heel veel woede in je hebt, miss zijn het de frustraties van het paard, maar miss loopt je prive situatie niet helemaal lekker.

Zo komt het in ieder geval op mij over. Je reageert vrijwel overal negatief op, niks is goed, álles gaat fout in jou ogen. Misschien had je je dag al wel niet, maar probeer dan uit je paard zijn buurt te blijven, daar bespaar je hem ook veel energie mee.

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:14

dat je hem neit aan het hoofdstel vast mag zetten kan ik bewijzenxD
ik pas stoer naar et zand gat is ongeveer een half uurtje rijden vanaf mijn stal..
ik daar pony zn bit uitgedaan en even lekker gaan zitten..
en wat denk je.. tuurlijk.. pony staat op het deel waar de neusriem aan vastzit en knap hoodstel kapot!
dan sta je daar een half uur van huis af ik was blij dat ik een halstertouw meehad en dus zo op een niet ideale manier het hoofdstel een beetje in zen fatsoen kon brengen.. maar zoals jij zegt zo een 4 in 1 hoofdstel is uiteraard ideaal en dan zie ik er ook geen probleem mee om je paard aan het hoofdstel of in dat geval toch halster vast te zetten,

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:43

Waarom neem je in vredesnaam je paard mee naar een speeltuin ?? Zodat je hem aan een boom , bank of whatever kan vastknopen en je paard zich heerlijk kan vervelen omdat jij met je gezinnetje naar een speeltuin wilt. Laat je paard dan thuis.
Ik vind het behoorlijk onverantwoordelijk , en ging er in de 1e instantie ook vannuit dat een jong persoon dit topic geplaatst uit. Dan schrik ik me wild dat we het hier over een volwassen persoon hebben......
Ik zou eerst je paard eens opvoeden , hulp zoeken daarbij en pas als je normaal met hem over de weg kan weer lekker naar buiten gaan.
En hem meenemen ergens heen en vastzetten aan zijn teugels ... nooit meer doen !

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:42

Zoezi schreef:
Ik ken dat wel van motorrijden. Er zijn ook zoveel restaurants of cafe's waar je niet welkom bent als motorrijder.

Absoluut niet te vergelijken! Een paard is een levend wezen en geen ding zoals een motor!

Zoezi schreef:
Ik had gewoon wat willen drinken, maar als je dochter roept: mama wil je ajb met me schommelen, tja........ben ik dan dom om lief te zijn voor haar?

Als je met je kind lekker had willen spelen in het speeltuin had je je knol niet meegenomen. Zo kun je al je aandacht op je dochter vestigen.

Wat betreft het gedrag van je paard; ik denk dat je op een dood spoor gekomen bent. Hem juist uitdagen door naar aparte plekken zoals een speeltuin gaan lijkt me alles behalve een goede oplossing. Ga stap voor stap verder, probeer hem niet zoveel te provoceren. En laat je kind de volgende keer thuis als je uit rijden gaat. Zo kun je je aandacht volledig op je paardje vestigen.

loonexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:52

mocht je weer zoiets gaan doen laat je paard inderdaad thuis maar ik denk dat het ook een hoop zal schelen als je het traint met het dier. misschien eerst er langs rijden etc? ik bedoel je kan trainen eerst 5 min. vast te maken of weet ik veel zorg iniedergeval eerst dat je gewoon normaal met hem over straat kan? ik bedoel je zegt bijv. al hij draait om stijgert:s lijkt me geen goed gedrag en zal daarom nooit pauzeren tot die niet zo gek meer doet?
maar goed ik denk dat de vraag voor goede les een echte oplossing zit alleen les kost toch wel 20 tot 35 euro.
helaas maar dat zal zeker helpen!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:24

Les hoeft niet zo duur te zijn! Als je bij een rijvereniging groepsles neemt ben je een stuk voordeliger uit! En ik denk dat TS vooral gebaat is bij basisinstructie dus dat kan prima bij een rijvereniging, vaak lopen daar sowieso allerlei mensen rond waar je ook terecht kunt met praktische vragen omtrend omgang, gedrag, verzorging enz.

Jammer alleen dat TS zich niet meer meld in het topic! Want er worden heus wel nuttige adviezen gegeven waar ze naar mijn idee echt wel baat bij kan hebben!

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:51

randie schreef:
Ik dacht eerst dat het verhaal door een jong iemand geschreven was, maar het blijkt door een volwassen
vrouw met kind & dochter te zijn. Ik denk dat je beter je paard er uit kan doen zoals ik het nu hoor, want
je gaat er al met tegenzin opzitten. Verder is het je eigen schuld dat je teugels stuk waren, je moet een
paard niet aan zn bit vastzetten. Neem dan een halster en een touw mee als er toch 2 extra mensen mee gaan..
verder komt het op mij over dat het allemaal "het paard" zijn schuld is imo is dit bijna nooit het geval. Een
paard wordt echt niet ineens vervelend ;)

Citaat:
Ben ik het mee eens. Ik wilde hem ook buiten zetten. Maar daar hadden ze niks.

hou hem dan gewoon vast..! het is JOUW paard, dus JOUW verantwoordelijkheid anders kun je
beter zelf ook op de fiets gaan de volgende keer die kun je zo ergens parkeren.

ben ik nou echt de enige waarbij de haren omhoog gaan staan bij dit verhaal...?

Ik ben het ook met je eens hoor. Kom op zeg, het is geen hond die je even mee neemt. Paardrijden en voor je paard zorgen is een grote verantwoordelijkheid. Uit je verhaal maak ik op dat je niks met je paard hebt, er kan geen goed of leuk woordje van af. Misschien moet je toch even overwegen of dit wel de juiste en geschikte sport voor je is!