Wiliena (v. Houston) Z1 klaar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Wiliena (v. Houston) Z1 klaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:29

Gaaf hoor, erg mooi hoofdstel. Welk model is het als ik vragem mag? :o Staat dr goed. Ik zou het iig jammer vinden als je geen foto's meer zou plaatsen op bokt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:49

ik denk dat een paard dat netjes gereden wordt over de rug en netjes nagevelijk gereden wordt (dwz spieren losmaken/sterker maken en niet alleen tijdens losrijden, de gehele training) is die training als het ware een massage. Als je een paard bv in de krul rijdt rij je die spieren die je dan netjes losmaakt tijdens het losrijden weer ontzettend in de knoop waardoor je paard juist spierproblemen krijgt en de verkeerde spieren/pezen/gewrichten belast waardoor je juist rugproblemen en spierproblemen krijgt.

Kortom een paard dat iedere maand een massage nodig heeft, is er naar mijn idee iets wat er niet klopt...

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 16:54

Roos_s schreef:
ik denk dat een paard dat netjes gereden wordt over de rug en netjes nagevelijk gereden wordt (dwz spieren losmaken/sterker maken en niet alleen tijdens losrijden, de gehele training) is die training als het ware een massage. Als je een paard bv in de krul rijdt rij je die spieren die je dan netjes losmaakt tijdens het losrijden weer ontzettend in de knoop waardoor je paard juist spierproblemen krijgt en de verkeerde spieren/pezen/gewrichten belast waardoor je juist rugproblemen en spierproblemen krijgt.

Kortom een paard dat iedere maand een massage nodig heeft, is er naar mijn idee iets wat er niet klopt...

Oke, dan verschillen we daar dan van mening.
Ik ben er nl van overtuigd dat je steeds grenzen op moet zoeken om de spieren sterker te maken. Daarin moet je uiteraard weer poses ontspannen (dit is overigens al vaker naar voor gekomen tijdens alle commentaren)

En een heel kritiek punt waar jij je vergist.... Mijn paard MOET niet iedere maand gemasseerd worden omdat ze dat nodig heeft, dat doe ik zelf. En als je de ontwikkelingen op paardengebied een beetje volgt, wordt er steeds vaker geadviseerd om dieren juist wel te masseren. Ook als er geen problemen zijn, maar juist om aan en afvoer binnenin spieren te verbeteren.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:55

idd, omdat steeds meer paarden in de krul gereden worden ;)

maar goed veel succes verder en ik ben benieuwd naar de verder ontwikkelingen!!

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:03

Wauw wat een spieren
en een pracht paard =)
suc6 met wedstrijden

Is dat in almere bij de stadsweides?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:07

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Roos. Een paard wordt tegenwoordig steeds meer gezien als een atleet en een sporter. Een sporter laat zichzelf ook masseren door de sportmasseur en doet extra oefeningen om fit te blijven. Hetzelfde gaat op voor sportpaarden. Net zoals je de tandarts laat komen of de hoefsmid, zo laat je ook de masseur komen of de fysiotherapeut. Vooral als je weer wat grenzen aan het verleggen bent in je training, als ondersteuning.

Het idee dat je geen masseur laat komen of juist alleen als er problemen zijn is nogal ouderwets.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:11

Dat mag, is ook mijn mening, net als dat ik vind dat er met die 'moderne'dressuur (in hoeverre dressuur) dat ook meer nodig zal zijn, maar oke dat is een andere discussie ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:15

Mee eens Apple.
Maar als het zo is dat het bijna elke maand nodig is, leg je je grenzen wel veel te hoog (Niet dat ik dat denk over deze combinatie, maar algemeen)
En natuurlijk moet je in je training eens tegen de grenzen aan gaan zitten. Maar er niet over en ook niet elke training en ook maar een paar passen achter elkaar. Dan bouw je op.
En daar gaat het wel vaak mis. Mensen zijn te haastig. Gaan te vaak op de grens of over de grens rijden. Zeker bij jonge paarden die pas helemaal zijn uitgegroeid bij de 6.
En dan krijg je wel paarden in protest en zelfs paarden die kapot gereden worden.
Dus over het tegen de grens rijden, klopt, maar wel met erge mate.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:16

Misschien aardig om eens op te starten dan die discussie. Probeer het ook eens los te zien van 'dressuur' of 'moderne' dressuur, maar kijk meer naar het paard als atleet en sporter. Welke discipline je dan ook beoefend :-)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:25

Roos_s schreef:

Ik vraag me af of jij enig idee hebt hoe een spier werkt, maar verklevingen vallen niet rijtechnisch op te lossen :n
Ben het met Apple eens
Elke sporter/atleet laat zich zeer regelmatig masseren
Een voetballer,marathonoper,wielrenner die op niveau presteerd zelf meerdere keren per week.

Het feit dat de TS elke maand haar paard laat masseren pleit alleen maar voor haar
Ze wil het beste voor haar paard, dat vind ik erg sympatiek
Ook vind ik dat ze goed met de kritiek en reacties omgaat.

Anderzijds ben ik het zeker met je eens dat een paard door juiste training losser blijft dan een paard die "verkeerd" getraind word
Maar dan moet het paard wel eerst los in zijn spieren zijn.
Veel beweging en goede voeding.
Een goed passend zadel (die heeft de TS) en goede hoefsmid hoort daar ook bij.
dan pas is de cirkel rond en kan het paard los blijven door training
Laatst bijgewerkt door unamie op 19-04-09 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:27

Unamie heeft vast gelezen dat TS op een WOW zit :))

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:27

Apple schreef:
Unamie heeft vast gelezen dat TS op een WOW zit :))

Nee dat heb ik gezien 8-)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:31

hmmm bij littekenvorming zou idd een spier kunnen verkleven, maar dan moet er dus spraken zijn van iets wat kapot is... zonder beschadiging kan een spier niet verkleven ;)

maar goed laten we het on topic houden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:32

Of start even een nieuwe discussie op bij VSW, dan verhuizen wij wel mee.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:34

nou eigenlijk heb ik deze discussies al zovaak gevoerd en blijft altijd het ene woord tegen het ene.. en uiteindelijk ontaard het meestal in een welles/nietus situatie en hoop beledigingen overweer.... dus eigenlijk voel ik me niet geroepen ervoor :))

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:35

Roos_s schreef:
hmmm bij littekenvorming zou idd een spier kunnen verkleven, maar dan moet er dus spraken zijn van iets wat kapot is... zonder beschadiging kan een spier niet verkleven ;)

Beschadigingen ontstaan vaak al in een vroeg stadium op jonge leeftijd (soms zelfs als veulen al)
Door uitglijden kan een spier overrekken en kunnen er scheurtjes onstaan
Een blokkade "groeit" dan in de spier (er onstaat weefselcement)
Er lijkt verder niets aan de hand totdat je gaat trainen....

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:17

Beetje zielig dat je hier je mening op gaat dringen aan anderen, unamie. De TS heeft je reactie vast al gelezen en het lijkt mij zinloos om er nog eens over door de discussiëren.

TS, ik vind het algemene beeld er wel constant uitzien en dat gehannes over spieren vind ik een beetje overtrokken. Je ziet duidelijk dat ze achter sterk beweegt. Dit zou niet mogelijk geweest zijn als ze blokkades in haar lichaam zou hebben.
De hals mag nog wel wat meer uitgeschoven worden, want hier vallen de jury's echt over (ik heb er zelf ook ervaring mee in de Z). Het is heel lastig om wat meer lengte in de hals te krijgen terwijl ze heet wordt. Wat wij gedaan hebben is proberen eerst wat uit te schuiven, wordt ze dan wat zoekerig in de hals, proberen met het been gewicht in de hand te rijden zonder de lengte te verliezen. Het is niet gemakkelijk, maar als je hier aandacht aan besteed heb je daar straks veel profijt van en ga je het vast ver schoppen met die mooie merrie van je! ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:19

Mosh, geloof niet dat je hier Unamie kunt aanspreken. De TS heeft een beleid dat aansluit bij het beleid van Unamie.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:23

Dat kan wel zo zijn, maar dat heeft toch verder weinig met het topic te maken ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:24

Dat klopt, maar daar is Unamie niet mee begonnen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:43

kazary schreef:
Persoonlijk vind ik haar in het front getrokken, niet in het front gereden. Ze loopt in het front puur door de hand, zo zal ze nooit de spieren ontwikkelen die jij graag wilt.
Hij loopt niet over de rug, gaat daarom ook niet zitten en loopt daarom van voor ook zo opgekropt.
Laat dat paard maar fijn zakken van voor, oprichting komt namelijk uit de achterkant en gaat vanzelf als je hem op de goede manier meer op de achterhand gaat rijden.
Bij erg veel foto's zie je een erg sterke binnenhand. Zo ook in de schoyderbinnenwaarts. Hier hoor je zelfs je binnenhand los te kunnen gooien en je paard dan nog steeds in ene fijne buiging kunnen laten lopen.

Het klinkt allemaal erg bot. Maar ik vind het een erg mooi paard en ik denk dat jullie er vast op een betere manier wel echt kunnen komen. Zoals het hoort. Ik denk dat jullie beide dat wel in je hebben, daarom commentaar. Bij "hopeloze" gevallen reageer ik niet. :)
Als je op deze manier les krijgt zou ik zeker eens naar een ander op zoek gaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Eerst zorgen dat ze fijn door de hals loopt voordat je ze gaat oprichten.
Als ik die rug zo zie lijkt ze me zo ook niet helemaal fijn zitten.
Voor de rest erg mooi dier en jullie hebben zeker wel potentie.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:18

Guttegut, kom op nou zeg, zo dramatisch zijn de foto's echt niet hoor...
Valt allemaal echt wel mee, sommige zijn inderdaad geen juiste momentopnames, maar meer is het niet hoor, een momentopname...

De beste stuurlui staan aan wal, maar sommige hier loodsen een groot cruise schip nog wel door een sloot, zoveel verstand hebben ze van tips geven aan de hand van foto's..

Kun je nagaan hoe goed ze in real life zijn... _O- +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:54

Kaja schreef:
Valt allemaal echt wel mee, sommige zijn inderdaad geen juiste momentopnames, maar meer is het niet hoor, een momentopname...

De beste stuurlui staan aan wal, maar sommige hier loodsen een groot cruise schip nog wel door een sloot, zoveel verstand hebben ze van tips geven aan de hand van foto's..

Dat zijn dan toch een hoop momentopnames. Ik zie hier een hoop bokkers voorbij komen die hun sporen al lang en breed verdient hebben. Ik vind het niet verbazend dat dit paard elke maand een massage nodig heeft. Als hij altijd zo in elkaar getrokken word :(:) Vind het echt vreselijk om te zien... Die halshouding neemt zelfs mijn merrie niet aan als ze gespannen is dus IMO doe je echt iets góed fout. Bijgevolg vind ik de appuyementen ook geen appuyementen.

Voor je Z start zou ik eerst lang en laag rijden en dat dier leren ontspannen! Los en elastisch vind ik haar nl helemaal Niet. Dat een paard heel elegant kan bokken betekent niet dat hij los en elastisch is ;) Dat kon die van mij zelfs toen ze potvast zat en van de weide kwam. Een paard dat zo opgespannen is kán ook niet elastisch zijn, ook op de andere foto die je plaatst zie ik duidelijk spanning, weer dat "in elkaar getrokkene" zelfs op een foto die vanuit zo'n hoek genomen is, dat paarden er vaak "fijner uit zien" dan ze zijn. ;)

Op een gegeven moment zeg je "nog een fractie meer gaan zitten". Lieve meid, ik zie dit paard nérgens ook maar enigszins gaan "zitten".

Ik las al dat dit zeker geen simpel paard is, en daar geloof ik je ook helemaal in, ze ziet er nl ook helemaal niet simpel uit. Maar zeker met een paard dat niet gemakkelijk is zou ik heel veel controle oefeningen doen. Kijk die zijgangen enz kan ze wel. Maar bij haar is volgens mij een groot hekelpunt (en ik val in herhaling) echt die ontspanning. Rijd haar van je binnenteugel af, kleine voltes om haar los te maken en binnenbeen buiten teugel. Af en toe wat meer doorstellen, reageert ze, dan nageven met de binnenteugel en er voor de rest van af blijven! Overgangen en schijnovergangen zijn heel fijn om haar achterhand actief te maken! Tempowisselingen zijn dan weer fijn voor het tempocontrole want voor zover ik de foto's zie heb ik de neiging te denken dat dit paard nogal een druktemaker is en maar wat graag een beetje dramt en onder je uit loopt. :) Dus mijn advies?
*overgangen
*tempowisselingen
*losmaken dmv voltes, durven doorstellen maar zeker ook durven nageven!
Maak haar achtief voor je been en rijd haar laag, laat die opricthting even voor wat het is. Richt je daar niet te fel op. Eerst moet ze ontspannen haar rug gebruiken en pas vandaaruit mag je oprichting gaan vragen ;) Dat gaat ook jouw houding een hoop goed doen.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 00:17

Kaja schreef:

helemaal mee eens! }:0

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 00:31

En ik ben het eens met kazary wbt het probleem en met pharagirlke wbt de oplossing.
Niets aan toe te voegen dus ik houd mijn mond verder :D