[WN] NK Westernrijden 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:54

sliding schreef:
HumbleTalent schreef:
Jullie missen Xono zijn punt denk ik een beetje.

Barrelracen kan dermate indruk maken op het paard dat het vervolgens in de normale onderdelen verstoord reageert op het publiek.
Daarbij heeft barrelracen een verhoogt risico op blessures Voor paard en ruiter :Y) , indien het niet op een goede manier getraind en uitgevoerd wordt (zoals 90% van de combinaties op het NK). Deze risico's zou je niet willen lopen met een duur/ dan wel normaal paard, indien je deze serieus voor de sport inzet.

Of je hebt als ruiter zoveel pech dat je meedoet aan de barrel, heel rot valt en je enkelband scheurt. En daardoor niet aan de finale reining mee kunt doen. :(:) -O-
(Vraag even geen naam,maar we zaten te kijken toen het gebeurde)

Haha nou dat is een beetje overtrokken. Chantal heeft haar enkelband verrekt. Uitermate vervelend natuurlijk.
Beterschap Chantal!!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:56

jeetje zeg,
Iedereen hier rijdt toch western? hebben jullie dan helemaal niks met de oorsprongen van western?
Ik vind het al erg genoeg dat nederland onderdelen zoals Roping en Bronc heeft geband... laat staan barrelracen er straks ook nog bij!

(even ter verduidelijking, iedereen denkt altijd dat amerikanen zo vreed zijn tegen hun paarden, ik ben hier nu al een tijdje, en dat is dus niet het geval, ik heb in NL veel schokkendere dingen gezien...)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:58

Even voor controle manlief gevraagd :D . Maar ze riepen om dat ze haar enkelband gescheurd had.
Maakt ook niet uit, veel beterschap gewenst.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:51

Martine123 schreef:
(even ter verduidelijking, iedereen denkt altijd dat amerikanen zo vreed zijn tegen hun paarden, ik ben hier nu al een tijdje, en dat is dus niet het geval, ik heb in NL veel schokkendere dingen gezien...)

Vertel eens

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:52

Martine, niemand heeft het over bannen van onderdelen. HumbleTalent omschrijft goed wat ik bedoel en als Yorel geen geflipt paard overhoudt aan het barrelen, dan moet ze doen waar ze zin in heeft :D Mijn keus zou het nog steeds niet zijn. En 90% gaat inderdaad onvoorbereid aan de barrelrace deelnemen, in Amerika, waar dit onderdeel veel meer leeft, gaat hier een heuse training aan vooraf. Als er deelnemers zijn die hier daadwerkelijk op getraind hebben, dan geldt dit inderdaad niet voor heen, maar ik kan het me niet voorstellen ;)

En ja, paardrijden gaat ook om lol, helaas gaat dit vaak ten koste van het paard. Hoevaak heb ik niet gezien dat barrelracers (en dan de échte barrelaars) met varkensprikkers de ring ingeprikt worden? Waar is dan de lol denk ik dan? Bovendien zijn er denk ik maar weinig paarden die er lol aan beleven dat ze met een rotgang om barrels geschopt en getrokken worden onder het 'genot' van een berg kabaal. En nee, dan heb ik het niet meteen over de combinaties die ik op het NK gezien heb, alhoewel ik dat er ook niet altijd even zachtzinnig aan toe zag gaan :)

En uiteraard beterschap gewenst aan Chantal, ze maakte een behoorlijke smakker. Ik was even bang dat ze er meer aan over zou houden, ze stormde wel recht op de boarding af!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:18

Martine123 schreef:
hebben jullie dan helemaal niks met de oorsprongen van western?

absoluut 0,0 :D

Veel sterkte voor Chantal..... maar je finale op het spel te zetten om even leuk met de barrels met doen zou ook niet mijn keuze zijn ;)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:35

Ik heb geleerd dat er heuse trainingen zijn voor barrelrace, niet om de tonnen maar zeker wel gerichte trainingen. Ook bepaalde manier van zitten en sturen, jazeker! Heb hele uitleggen opgenomen van training waar ik zelf aan deelgenomen heb.
Jammer dat ik het met mijn Tinker heb gedaan toen, wel leuk maar verdomd moeilijk meekomen voor hem, hoe gaaf het ook is!

REGINA76

Re: NK Westernrijden 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:41

ik train thuis pleasure-horsemanship hanteer het inbuigen etc etc. voordat hij mag barrelen, het is niet zomaar knol uit het land plukken en crossen maar.
het zit echt in inbuigen rond maken voordat ik de barrels neem.
al hoewel je best veel ervaring moet hebben.
en ik ook weleens zand gehapt hebt.
trouwens niet van black of mieke.
maar wel van andere knollies.

de bodem in marienheem mocht van mij wel wat zachter/dieper zijn. maar ja daar moeten wij het maar meedoen.
en pas ik mijn snelheid op aan.
door in stap binnen te komen, en niet met een run.......

chan beterschap..........

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 02:27

XoNo schreef:
Martine, niemand heeft het over bannen van onderdelen. HumbleTalent omschrijft goed wat ik bedoel en als Yorel geen geflipt paard overhoudt aan het barrelen, dan moet ze doen waar ze zin in heeft :D Mijn keus zou het nog steeds niet zijn. En 90% gaat inderdaad onvoorbereid aan de barrelrace deelnemen, in Amerika, waar dit onderdeel veel meer leeft, gaat hier een heuse training aan vooraf. Als er deelnemers zijn die hier daadwerkelijk op getraind hebben, dan geldt dit inderdaad niet voor heen, maar ik kan het me niet voorstellen ;)

En ja, paardrijden gaat ook om lol, helaas gaat dit vaak ten koste van het paard. Hoevaak heb ik niet gezien dat barrelracers (en dan de échte barrelaars) met varkensprikkers de ring ingeprikt worden? Waar is dan de lol denk ik dan? Bovendien zijn er denk ik maar weinig paarden die er lol aan beleven dat ze met een rotgang om barrels geschopt en getrokken worden onder het 'genot' van een berg kabaal. En nee, dan heb ik het niet meteen over de combinaties die ik op het NK gezien heb, alhoewel ik dat er ook niet altijd even zachtzinnig aan toe zag gaan :)

En uiteraard beterschap gewenst aan Chantal, ze maakte een behoorlijke smakker. Ik was even bang dat ze er meer aan over zou houden, ze stormde wel recht op de boarding af!

Ik heb hier al een aantal keer gezien als een ruiter naast zijn paard wordt geknikkerd, het paard uitzichzelf doorgaat...
De meeste paarden beleven wel lol aan barrelracen, juist omdat ze kunnen doen wat de meeste heel graag doen; racen..
En er zijn in nederland genoeg mensen die ook op barrelen trainen, miss niet zo veel als in andere onderdelen, maar als ze het leuk vinden, dan moeten ze dat gewoon doen, en je houdt er normaalgezien echt niet een totaalopgefokt paard aan over...
Ik zou niet echt aanbevelen om met een reining paard te gaan barrelen, maar dan om de reden van slidingijzers...
Ik heb hier ook nog nooit een barreler de ring in gejaagd zien worden, ;)

Citaat:
Martine123 schreef:

Vertel eens

wat dacht je van mensen die hun paarden tot bloedens toe doorschoppen? (dan heb ik het niet specefiek over wester hoor ;) )
En wat dacht je van dingen zoals martignalen en andere huplteugels die op de verkeerde manier gebruikt worden?

En een ding dat me hier opviel; sporen... het merendeel van de cowboys die ik ken gebruikt ze niet, en als ze ze gebruiken.. dan valt het mij op dat ze zo 'zacht' (ik kan het woord niet vinden) zijn, vergeleken met die van hun rijden wij met messen :7 ook zijn die van ons veeeeel langer in NL (westernsporen he) dat vond ik dan wel vaag,

Goed af en toe zijn ze hier wel wat ruw ... (ik weet niet wie the horsewisperer heeft gezien, maar waar Tom voor het laatst met pilgrim werkt en hem tegen de grond haalt?) dat soort dingen doen ze graag...

begrijp me niet verkeerd, Ik ben een enorme fan van Monty Roberts enzo, dus denk niet dat ik een ofandere bruut ben die paarden mishandelt... ;( :o ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 06:59

@martine je verhaal over sporen kan ik niet helemaal volgen.... ik ken namelijk zat amerikaanse cuttingruiters die met rockgrinders rijden, dat zijn echt hele scherpe wieltjes!!!! Dus dat verhaal gaat echt niet voor alle amerikanen op.
Daarbij verkopen ze hier in de winkel precies dezelfde sporen als in de VS voorradig zijn, dus het moet wel heel raar zijn dat iedereen hier in nederland de scherpe versies er uit pikken (wat onzin is want ik ken zat mensen die met klaverbladsporen rijden).

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:46

persoonlijk denk ik dat de amerikaan het paard niet als knuffeldier ziet en het dier gebruikt waar het thans voor gefokt is niks meer en niks minder.
de gemiddelde nederlander heeft een hoog knuffelgehalte en zegt al snel aah zielig en sneu en kan dat wel.
waar nikd mis mee is hoor.
maar ik kan me eerer vinden in de mentaliteit van die gemiddelde amerikaan en het paard paard laat en geen teddybeer of porselein poppetje.
maar ook hierbij je neemt het kwaad met het goede en probeert je best te doen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:03

Martine, ik weet niet waar jij in Amerika bent geweest, jij waarschijnlijk ook niet, want volgens mij heb je een blinddoek omgehad :') Ik ben er zelf 2 maanden geweest, ben op de worldshow geweest en ik zal niet zeggen dat IK heb gezien dat het in Amerika harder aan toe gaat dan hier, maar it aint a box full of kittens hoor ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:36

is het niet gewoon afhankelijk van de personen en niet zo zeer het lang hoe hard ze zijn?
ik ken hele harde ruiters/trainers hier en daar.
ik ken ook hordes veel te zachte ruiters, hier en daar.

hoe hoger qua sport je gaat hoe harder het wereldje wordt en daarmee ook vaak de training (hard wilniet zeggen mishandelen he!).
dus een worldshow usa? ja daar zul je wel dingen zien ja....
een klein onderling wedstrijdje in the middle of nowhere un usa? ja zijn ze een stuk liever voor de paardjes.....

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:56

quarterH schreef:
is het niet gewoon afhankelijk van de personen en niet zo zeer het lang hoe hard ze zijn?

hoe hoger qua sport je gaat hoe harder het wereldje wordt en daarmee ook vaak de training (hard wilniet zeggen mishandelen he!).
een klein onderling wedstrijdje in the middle of nowhere un usa? ja zijn ze een stuk liever voor de paardjes.....

maar wat is lief en wat is slecht?
wat ik persoonlijk erger vind is een paard wat zijn grenzen niet kent bij zijn eigenaar.
ik zie zoveel paardenhouders om me heen die niet voet bij stuk houden als het om omgang of rijden gaat.
dat vind ik persoonlijk een slechte manier van omgang.
een gelukkig paard is een paard die weet waar hij aan toe is (vind ik)
en ja hoger in de sport zie je dat heel sterk terugkomen en in dat punt vind ik niks mis mee.
iedereen die rijd wil wat van ze paard en dat EIS je en vraag je niet want van vragen kan je een nee krijgen.
en dan met eisen bedoel ik niet dwingen dat zijn ook 2 verschillende dingen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:01

Wat is het verschil met eisen en dwingen dan wanneer je geen nee tolereert?

Ik ben het eens dat duidelijkheid heel, heel belangrijk is, en nu zelfs op Horse Event aangetoont is dat een paard echt van slag raakt, en lang blijft (hartslag gaat omhoog en blijft langer hoog als bij een schrik reactie) van onduidelijke opdrachten/commando's.

Maar dat wil niet zeggen dat je dus alles maar mag eisen, alleen maar omdat je concequent de sporen erin zet of concequent aan een correctional trekt bijvoorbeeld.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:02

Moniek schreef:
quarterH schreef:

maar wat is lief en wat is slecht?
wat ik persoonlijk erger vind is een paard wat zijn grenzen niet kent bij zijn eigenaar.
ik zie zoveel paardenhouders om me heen die niet voet bij stuk houden als het om omgang of rijden gaat.
dat vind ik persoonlijk een slechte manier van omgang.
een gelukkig paard is een paard die weet waar hij aan toe is (vind ik)
en ja hoger in de sport zie je dat heel sterk terugkomen en in dat punt vind ik niks mis mee.
iedereen die rijd wil wat van ze paard en dat EIS je en vraag je niet want van vragen kan je een nee krijgen.
en dan met eisen bedoel ik niet dwingen dat zijn ook 2 verschillende dingen

eens maar volgens mij hebben we hier op bokt verder niet zoveel aanhangers :+ ;-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:03

uhm dit is het NK topic, volgens mij gaan we even waaaaay of topic nu.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:36

Martine123 schreef:
Ik heb hier al een aantal keer gezien als een ruiter naast zijn paard wordt geknikkerd, het paard uitzichzelf doorgaat...

Ik zeg slecht getraind :D
Niet handig om op de prairie je paard te verliezen omdat ie zijn werk zo goed doet dat je zelf moet lopen :\

Martine123 schreef:
Ik ben een enorme fan van Monty Roberts enzo

ah! ze bestaan dus echt :D

RedKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:43

Zijn er al foto's te bezichtigen die op het Nk zijn genomen? *-:)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:31

Jeddah schreef:
Wat is het verschil met eisen en dwingen dan wanneer je geen nee tolereert?

Ik ben het eens dat duidelijkheid heel, heel belangrijk is, en nu zelfs op Horse Event aangetoont is dat een paard echt van slag raakt, en lang blijft (hartslag gaat omhoog en blijft langer hoog als bij een schrik reactie) van onduidelijke opdrachten/commando's.

Maar dat wil niet zeggen dat je dus alles maar mag eisen, alleen maar omdat je concequent de sporen erin zet of concequent aan een correctional trekt bijvoorbeeld.

kijk en daar zit het verschil.
iets eisen hoeft niet met groffen hulpen zoals jij dat beschrijft.
we eisen allemaal iets van je paard daar kan je tot einde der tijds over praten.
je eist al dat hij jou accepteerd op je rug dat hij in de goede galop aan springt en nog wel 1000 en 1 dingen.
we gaan net zoalang door dat het goed gebeurd op de manier zoals JIj het wilt.
Ik ben scherp in mijn manier van omgaan wat nu niet mag mag nooit niet.
een jong paard hou ik strak in de opvoeding zodat je juist als ze ouder zijn meteen goed reageren.
maar goed we dwalen af zoals net werd gezegd

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:23

Ik zeg ook niet dat ik niks eis ;) Ik vroeg wat het verschil is met eisen en dwingen?

mariel49

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:40

Allereerst even een bedankje voor de organisatie. Het is toch weer een pittig evenement, wij vonden het super! Ook nog prachtig weer.
Ruby( "Christina" :hoe kom je erop?? )Smit en NRPSschimmeltje Amigo zijn met metaal en linten thuisgekomen en ben trots op allebei, trouwens Ruby kon wel om lachen om haar nieuwe naam :D . Voor Ilse en Yorel was dit jaar ook top! En ben ik blij voor ze, ook voor Charlotte in de Young Riders 13 &under reining GOUD :P <toppie.
}:) Het was minder dat zaterdag avond seniorreining L1, de verlichting van de arena gedeeltelijk 'uitviel', juist dat er een combinatie net aan start was. Hop, dan ben je uit je concentratie lijkt mij. Vond ik erg sneu, want wat zou de score zijn geweest als dit niet was gebeurd! De organisatie en jury hebben het keurig opgelost maar dit haal je nooit meer in. Gewoon pech!
We gaan weer een nieuw wedstrijdseizoen tegemoet lekkerrr WRAN-nen in de L2 HMS en Trail met de kleine schimmel verder zien we wel wat het met reining gaat worden, jong paard eerst klaarmaken voor de strijd. :D

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:14

Jeddah schreef:
Ik zeg ook niet dat ik niks eis ;) Ik vroeg wat het verschil is met eisen en dwingen?

dan hoop ik dat je daar een antwoord op hebt :D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:29

Jij blijkbaar niet dus :?

Fancygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:03

Zijn er nog sites waar leuke foto's op staan?