Paardenvierdaagse Epe! Ik ben al aan het aftellen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:40

Momenteel niet, tenminste geen foto's met hoe dat bontje zit.... maar geloof me, tuig ligt goed en er is verder weinig tot niets wat je daaraan zou kunnen veranderen. Heb al eens geprobeerd de binnen- en buitensingel juist heel strak te doen, of juist wat los, maar niets helpt eigenlijk.

Toch vind ik het vreemd, want vorig jaar toen we met dit bontje gingen rijden hadden we daar helemaal geen last meer van; heb hem toch echt op precies dezelfde manier vastzitten. je voelt wel de harde randen van de singel alsnog iets door het bontje heen. Misschien trek ik nog een extra 'sok' over het bontje heen.
Binnen en buitensingel zijn trouwens uit 1 stuk; vorige tuig hadden we een binnensingel met in het midden een lusje en daar ging de losse buitensingel doorheen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:42

Ja heb wel vaker mensen gehoord met hetzelfde probleem inderdaad.... en dat terwijl mijn tuig helemaal niet stug is oid...
Tuigenmaker heeft ook al wat van de binnensingel afgehaald en er een zacht leren randje om gemaakt, maar dat hielp ook niets.

Maar ze heeft zowiezo een gevoelig huidje; krijgt soms wondjes/schuurplekken van het lusje waar de sperriem doorheen gaat, aan de achterkant van de gesp v/d neusriem, of van de kinketting. Heb weleens de neusriem van achter én voor moeten inpakken met van die geldingen, sperriem met zo'n rubberen kinkettingbeschermer en de kinketting zelf ook met zo'n rubberen beschermer. Dan blijft er nog bar weinig over van zo'n mooi klein shettenkoppie...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:44

@Joyce
Ik heb hetzelfde echt wat een gekut, ik ga een andere (anatomische) singel proberen denk ik..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:47

Mijn paard krijgt het ook van de singel van het zadel. Ik heb net een hele mooie nieuwe anatomische Hulsebos singel gekocht van heel zacht afgerond leer dat door de vorm verder bij de oksels vandaan blijft. Maar je raadt het al: toen het iets warmer werd had hij direct weer plekjes. Echt niet te geloven.

Zack

Re: Paardenvierdaagse Epe! Ik ben al aan het aftellen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:48

klote paarden O:)
Bij mij schuift de buitensingel naar voren toe, en gaat bij de oksel hannesen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:48

Bij mentuigen zijn anatomisch gevormde singels lastig verkrijgbaar volgens mij; bovendien zit je altijd met de constructie van binnen en buitensingel.

de losse singel van mijn longeersingel zou ideaal zijn; is van dat kunststof (zacht 'stof' zeg maar) met daaronder van dat zachte pvc, met van die gaatjes er in. weet niet hoe je dat materiaal noemt. Lekker plat en zacht en niet al te breed.

Eigenlijk zou ik zoiets moeten hebben, en dat mijn tuigenmaker daar een buitensingel bij zou moeten maken. Maar dan zit je ook weer met gespen enzo. Constructie van mijn singel heeft niet ieder mentuig, bovendien heb ik bruin tuig, dat maakt het ook een stuk lastiger. Ben er al wel achter dat singel zo plat mogelijk moet zijn; hoe dikker, hoe meer hij van onderen 'uitsteekt' dus hoe eerder ze daar met haar oksels tegenaan komt.

En Ot heeft gewoon erg ruime gangen, vooral in draf, helemaal voor een shet. Ze loopt er dus altijd tegenaan.

Edit: Horseware; Ot loopt bijna niet meer ohz. alleen als ik een ruitertje ergens vandaan kan plukken die er goed oppast en even wil rijden, maar voor het zadel heeft ze dus zo'n zachte, flexibele singel, daar heeft ze verder geen last van.

Zack: het schuiven van de buitensingel heb ik gelukkig geen last van; binnen en buitensingel zijn bij mij uit één stuk, ik heb zo'n dubbele gesp waar eerst de riempjes van de binnensingel doorheen gaan en die maak je met die gesp vast, de riempjes van de buitensingel gaan door die gesp heen en worden met een andere gesp die een stukje lager zit, vastgemaakt.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 22-04-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:50

Ik zal eens kijken of ik fotos van zack heb in t tuig :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:51

Mijn paard krijgt het ook van de longeersingel (zelfde materiaal als wat jij omschrijft). Dus ik kon hem hiermee ook niet meer longeren. Nu maar zo'n Lammert Haanstra leren longeersingel aangeschaft en daar het schapenbontje omheen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:55

Van de singel heb ik nu even geen duidelijke foto's; hier zie je wel goed het singelbontje, dat erg dik en echt lekker zacht is, niet alleen maar schapenvacht maar ook nog zacht vel/leer eronder:
Afbeelding

En met 'pvc' bedoel ik het materiaal van deze borstonderlegger, alleen dan wat platter en zachter:
Afbeelding

Heb van hetzelfde materiaal ook een schoftonderlegger; deze borstonderlegger vond ik wat te breed, heb die inmiddels vervangen door een smallere die helemaal met gel gevuld is; heerlijk ding. Want tuig past prima, maar anders krijgt ze ook plekjes bij de schoft.
Edit: bij de laatste foto zie je overigens niet het bontje, wat daar om de singel heen zit is een dikke stoffen 'sok' met open uiteinden, die gebruikten we eerder, maar ook dat was niet voldoende. Ik zit overigens ook nog eens met brancardbeugels, dus de buitensingel moet ik wel iedere keer los halen en vastmaken bij in/uitspannen, en die gespjes zitten erg laag, dus het moet altijd iets met klittenband zijn want anders kom ik er niet meer bij.
Straks voor het 2span tuig wil ik mooie onderleggers laten maken; bordeaux rood met gouden biesje; past precies bij m'n nieuwe wagen :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:10

neopreen ;)
Zo'n bontje ga ik ook proberen!
Mijn buitensingel schuift namelijk naar voren..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:12

achja, neopreen, dúhhhhh....
hahaha dankjewel.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:13

Np :D
ik zoek nog steeds :+

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:20

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:56

Heb foto's in het bit topic gezet en in Boobs zijn topic voor de mensen die dat leuk vinden ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:56

ik heb ooit ergens gelezen dat zand de schuurplekken veroorzaakt..???? Tuig goed schoonmaken na het rijden en erg goed poetsen. Er zou absoluut geen zandkorreltje mogen blijven zitten.
Ik weet niet of jullie hier iets aan hebben, ik denk ook maar even mee :o

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:58

Ben blij dat Boobs niet zo'n gevoelige huid heeft,... daar en tegen is hij op alle andere gebieden wel UBER gevoelig whahahaha

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:59

No_No schreef:
ik heb ooit ergens gelezen dat zand de schuurplekken veroorzaakt..???? Tuig goed schoonmaken na het rijden en erg goed poetsen. Er zou absoluut geen zandkorreltje mogen blijven zitten.

Zand veroorzaakt idd schuurplekken, maar mijn paard heeft het ook bij nieuwe en net schoongemaakte singels. Helaas... Alleen echt schapenbont helpt bij mijn paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:01

No_No schreef:

tuig is altijd prima schoon, blijft ook geen zand aan kleven ;) oksels, onderbuik en singelplekken e.d. worden voor het optuigen héel goed geborsteld en schoon gemaakt, maar het is bij Ot gewoon overduidelijk het leer waar ze tegenaan loopt en de gespen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:20

Het zou wel een simpele oplossing zijn geweest natuurlijk. Ik had ook wel verwacht dat je tuig goed schoon zou zijn, maar je weet maar nooit!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:47

JoyCiej007 schreef:
No_No schreef:

tuig is altijd prima schoon, blijft ook geen zand aan kleven ;) oksels, onderbuik en singelplekken e.d. worden voor het optuigen héel goed geborsteld en schoon gemaakt, maar het is bij Ot gewoon overduidelijk het leer waar ze tegenaan loopt en de gespen.

Het leer OK daar kan je weinig tegen doen, maar de gespen? Loopt ze daar ook tegenaan? Dat kan niet goed kloppen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:42

omdat ik brancardbeugels heb en binnen en buitensingel aan één stuk zijn, zitten de gespen erg laag en liggen dus 'bovenop' het leer; al is het naar mijn idee meer het leer waar ze tegenaan loopt. Is lastig uitleggen zo'n constructie als je het niet hebt gezien, kan v/d week wel even foto maken.

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:34

nou.. mijn rijvriendinnetje heeft vandaag laten weten dat ze dit jara helaas Epe niet mee kan doen.. dat betekend dus dat ik dit jaar ook nog niemand heb om mee op te trekken tijdens de ritten... hopelijk ontmoet ik daar wel iemand met wie we goed samen kunnen rijden...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 01:31

oh wat jammer zeg! weet je ook waarom?
Snap dat het niet leuk is, maar ach dat komt vast wel goed, zo'n gezellige sfeer daar, je leert ontzettend veel mensen kennen, juist ook als ruiter denk ik; menners hebben toch altijd al een groom bij zich en soms evt. nog extra passagiers dus die zijn zowiezo niet echt 'alleen' met hun paardje.

En anders mag je ook wel met ons mee hoor :P is meestal wel redelijk in tempo met grotere paarden.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:08

Er zullen altijd mensen zijn die alleen rijden denk ik :j komt vast goed! Anders mag je, als we meedoen, ook wel bij ons aanklampen :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:20

JoyCiej007 schreef:
omdat ik brancardbeugels heb en binnen en buitensingel aan één stuk zijn, zitten de gespen erg laag en liggen dus 'bovenop' het leer; al is het naar mijn idee meer het leer waar ze tegenaan loopt. Is lastig uitleggen zo'n constructie als je het niet hebt gezien, kan v/d week wel even foto maken.

Ja, doe dat maar dan snap ik het beter.