Hoe snel kunnen dingen gaan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:18

Wow super hoor, wat een vooruitgang. Wie had dat gedacht!
Ik ben echt heel blij voor je dat je paardje zo geweldig vooruit gaat, als je die foto's op pagina 1 ziet dan zakt de moed je toch in de schoenen...maar als je nu kijkt!
Geweldig hoor!!

Sijs15

Re: Hoe snel kunnen dingen gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:44

:D Jeeej! Fijn om dr even aan t werk te zien :D

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 02:34

Het begint er erg mooi uit te zien !
Ik wens jullie nog veel sterkte.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 23:04

Bedankt allemaal!

Hopelijk gaan we nu stukje bij beetje rustig aan de goede kant op! :j

Heeft iemand hier nog goede tips voor fijne zachte singelhoezen/onderleggers?
Liefst zo zacht mogelijk en goed ademend, denk dat ik dan toch op echt lamsvel/schapenvacht uitkomt...
Maar welke zijn nu echt fijn die op het litteken de minste kans op broeien en irritatie geven?
(moet geschikt zijn voor tuig en/of zadel)

Het litteken is toch nog niet zo oud en de huid zal daar nog sterker moeten worden denk ik, een klein stukje is nog roze en er boven zit nog een beetje een lichte bobbel...

Ik doe nu om de dag de elastische dekensingel met het schapenvacht bontje zo'n 20 min om.
Daarna maak ik het schoon met een natte handdoek.
Dan smeer ik de plek van de hechtingen in met Mesitran en de bult erboven met traumeel gel...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:10

Ik denk dat je heel goed bezig bent met wat je nu doet. Ik kan je wel de losse singelhoezen van Mattes aanraden, Lou rijdt zich emt wat langere afstanden in de endurance nogal eens open voor de singel en met die dingen niet. Ik zal zo even een voorbeeld erbij plaatsen. Die passen vast ook wel om een tuigsingel.
http://www.mattes-equestrian.de/katalog/Kat_12.pdf is de link naar de catalogus. Bladzijde 50-61 gaat over singels en singelbontjes voor ieder type singel. Ikzelf heb de bovenste van blz. 61 en die bevalt mij super!
Laatst bijgewerkt door Jet op 10-08-11 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:14

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:39

Kijk haar eens sjouwen! Meer dan geweldig om dit te zien. Haar wonden zien er ook heel netjes uit, wat een verschil met 47 bladzijdes geleden :wow:

Ik heb echt niets dan respect voor jullie doorzettingsvermogen. Als je ziet hoe kort het eigenlijk nog maar geleden is, hoe ze er bij stond en hoe ze er nu bij staat... Jullie zijn kanjers :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:49

Thanx!

en bedankt voor de tips!
in het centrale topics staan ook veel opties van neopreen e.d. maar ik moet absoluut geen kunststof materiaal hebben, dat zal gaan broeien en irriteren op het litteken...
Naar hipponet heb ik gemaild, ik denk dat een singelhoes/onderlegger van Mattes een goede optie kan zijn...

jet, ik zie nu je link ineens, ik ga even kijken! :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:07

Nouvel, van die link van Foxy80 heb ik dus nr. 6 van de singelhoezen. http://www.hipponet.be/N_frame.html?htt ... _home.html .
Klik Mattes in de kijker, singels, dressuursingels en dan dus nr. 6. Een hoes vind ik zelf fijner dan een singel met bont, die hoes doe je makkelijker in de wasmachine ( wel met Mattes wasmiddel).

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:12

wat een geweldige updates!
Wat lijkt ze dr van te genieten dat ze weer een beetje aan het werk mag.
De wond ziet er ook super uit.
Echt toppie!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:16

frenka, dank je!

jet, het gekke is dus dat ik geen singelhoezen meer kan vinden op die site, of kijk ik nou echt met m'n neus... :+

edit: ah ik zie nu inderdaad dat nr 6 een hoes is! :)*

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:52

Ik zou idd een schapenvacht bontje gebruiken ..Wij hebben een pony gehad die een heel gevoelig velletje had en snel open lag bij de singel .. de huid was dan echt rauw en open ..Met zo`n schapenvacht bontje konden we wel rijden en nooit meer probelemen gehad ..

Ik heb geloof ik nog wel een korte liggen die mag je evt wel gebruiken .. moet hem wel even zoeken !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:42

thanx voor je aanbod! :j

Ik denk dat ik die die jet aan gaf ga bestellen, zag dat je die goed vast kunt maken zodat 'ie niet kan gaan schuiven, dat lijkt me wel ideaal eigenlijk...
en ach... dat kan er ook nog wel bij... :+
ik heb een mailtje gestuurd naar hipponet en een pb naar foxy80, maar nog geen reaktie gehad, dus dat wacht ik heel even af...

en anders komen we binnenkort weer even bij jullie langs ellis! :D

Vanavond maar eens even stiekum gekeken wat er nog in het bestand van het lange teugelen zat... 8-)
Het kon nog wel ergens opgegraven worden, maar helemaal soepeltjes ging het allemaal niet, maar ze had weer iets om over na te denken (en ik ook... := ) en we zijn weer lekker bezig geweest!
en vooral... we hebben weer iets om aan en naar toe te werken...
Ik had 'r alleen nog wat rechtuit laten gaan, en vandaag voor 't eerst gekeken of de 'opzij' er nog op zat, die moest van ver komen en sloeg dan ook wat te ver door... :+
maar dat komt straks vast weer goed...
eerst voorlopig maar weer even rechtuit...

voor wie het leuk vindt:

eerste stukje oefenen in stap (met kleine zwarte fan op de achtergrond), je ziet dat ze veel te dwars gaat en zichzelf in de knoop loopt... :=
http://www.youtube.com/watch?v=eovCOXJ8Yo8

stukje stap met eerste stukje draf:
http://www.youtube.com/watch?v=2zn3wuDJQJo

ow stijfjes...
http://www.youtube.com/watch?v=WbvtimugsPk

en hier begint het er weer een beetje op te lijken...
http://www.youtube.com/watch?v=tczCbX4gwqg

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:57

ZO zeg, ik had nog niet gezien dat jouw paard zo'n zwaar ongeluk heeft gehad.
Ik vond jullie altijd een mooi span, zowel aangespannen als onder het zadel.
Gelukkig gaat het de goede kant op.
Succes met het herstel!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:27

Hoi hier een stille lezer,

Ik heb ontzettend bewonderd gelezen, en denk elke keer wat zou ik doen
als ik mijn paard zo aan zou treffen, of zoiets zou mee maken.

Dus ik vroeg me af of jij wel eens gedacht hebt of het einde verhaal zou zijn.
Of was het gelijk we gaan er tegen aan hij zal geoppereerd worden en etc.

Verder had ik de nieuwschierige vraag. Wat zijn ongeveer de geschatte kosten die je
er in totaal aan gemaakt hebt. Dit mag ook per PB als je het prijs wil geven.

Verder wens ik jullie heel veel succes in de toekomst.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 17:05

ibalia,dank je!

sjanne_dark, ik heb je een pb gestuurd... ;)
dank je!

ik heb nog steeds geen reaktie terug van foxy80 en/of Hipponet, had gemaild met een paar vragen...
maar omdat ik toch wel op korte termijn een goed bontje en evt een singel wil hebben ga ik dan misschien toch maar gewoon bestellen...

voor wie het leuk vindt, even een topicje geknipt en geplakt... 8-)
[GVL-ITP] Klein beetje lange teugelwerk (lusitano merrie)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:37

Ellis de gemiddelde paardenwinkel heeft goede lams/schapenvacht bontjes hoor en als ik die van mij op de post moet gooien zeg je het maar kun je het proberen .. ik weet alleen niet of hij lang genoeg is ik gebruikte hem voor een B welshje en heb er een stuk afgeknipt :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:08

Het voordeel van die van Mattes is, dat ze aan de huidkant langer zijn dan de singel en juist aan de kant waar je singelstoten zitten korter. Ze sluiten met klitteband, waardoor ze ook niet gaan schuiven of draaien. De hele huid is dus beschermd tegen de singel en het aansingelen is heel makkelijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 18:19

Ja, ik heb zelf ook wel een gewoon schapenvacht bontje, die ik er op de foto's omheen heb,maar die is heel breed/wijd, en die ene lijkt me juist zo prettig voor m'n tuig omdat je 'm goed vast kunt zetten en 'ie me wat dikker en steviger lijkt dan een gewone, ik wil schuiven en rimpelen zien te voorkomen op de plaats van de hechting...

Maar omdat ze best duur zijn wilde ik eerst even wat weten, dus gemaild, maar ik denk dat ze op vakantie zijn...
Ik wacht het even af, was toch niet van plan om morgen 't tuig er alweer op te gooien... 8-)

ellis niet in knippen hoor, zonde! :D (of heb je er gewoon van eentje twee gemaakt?? _O- )
ik heb van de mijne destijds ook een stuk afgeknipt, maar dat was toch al een vreemd breed ding, kon toen zo gauw niks anders krijgen en had 'm nodig... :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:53

Nouvel, ik weet niet wat je wil weten, misschien kan ik je wel antwoorden? Ze zijn inderdaad lekker stevig, maar niet hard. Het enige vervelende ervan is dat ze wel krimpen in de was, ook op 30 graden met dat speciale Melp-wasmiddel. Ik heb er twee, de ene is voor een singel van 65 cm. en als ik die nu meet kom ik van rand tot rand op 60 cm. Die zou nu dus goed passen bij een singel van 60 cm. Ik heb ze wel een aantal keren ( ik denk zo'n 10 keer) gewassen, dat wel, maar als je door de bagger hebt gereden moet dat ook wel natuurlijk. Verder blijft de wol wel heel goed. Het is ook wol op huid. Die van 65 cm. heeft geen extra bandjes voor om de singel, die van 70 cm. heeft dat wel. Ze zijn wel vrij breed, de huid en de stof daaroverheen zijn bij mij zo'n 12-13 cm. Ze kunnen ook in de droger, dus ik vrees eigenlijk dat daar mijn krimpen vandaan komt. Ik heb een paar "gewone" echt bonten singelbontjes en die worden hard als je ze niet in de droger doet, ik denk dat dat met deze ook zo is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:56

Ik zit wat het bontje betreft te twijfelen over de lengte, mijn mensingel is 55 cm, en ik wil dat het bontje iets langer is zodat ook de uiteinden van de singel bedekt zijn (want van die puntjes/randjes krijgt ze snel schuurplekjes), en ik weet nu niet of ik beter 60 of 65 cm kan nemen...

En ik zit te dubben over zo'n singel voor aan mijn zadel, maar daar zit een soort plaatje in het midden precies onder de buik (die je eruit moeten halen met wassen) en ik vraag me af hoe hard dat is en of ze daar last van kan hebben, want daar zit denk ik ook precies de hechting...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:28

Nouvel, ik zou denk ik dan kiezen voor een 65 cm. singelhoes. Qua breedte maakt het niet uit, wat te lang is ook neit erg, maar te kort is niet fijn met deze hoezen. Wil je dan een komplete singel voor aan je dressuurzadel of ook een singelhoes? Ik denk dat het dik genoeg is om dat harde plaatje op te vangen. Is dat een rechte singel en hoe lang is die? In welke buurt woon je eigenlijk, ik zit er over te denken om anders met een singelhoes langs te komen, zodat je het kan zien, dat lijkt me beter voor je. Ik zit wel in de kop van NH, maar donderdag of zaterdag heb ik wel tijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 12:36

Wat ene superlief aanbod van je! +:)+
Maar ik denk dat dat niet nodig is hoor, ik ga gewoon het 65 cm bontje bestellen, liever iets te lang dan te kort, zeker als ze kunnen krimpen...

en de singel laat ik denk even zitten...
Ik heb een hele fijne voorgewormde zachte leren singel (barefoot) met elastiek, dus misschien toch voorlopig daar maar even een bonthoes omheen en kijken hoe dat gaat voor ik zo'n enorme aanschaf ga doen en het bevalt misschien niet...

Maar het bontje voor de mensingel wil ik in ieder geval hebben want die lijkt me super, ook omdat je 'm goed vast kunt zetten!

Ik denk dat ik vanmiddag even kort ga longeren met een tuigsingel/schoftje erop met bontje erom heen om te kijken hoe ze dat oppakt...
en dan komt het inspannen ineens alweer best dichtbij! :oo

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:42

Na de vakantie bijgelezen , wat hebben jullie weer mooie filmpjes , fijn dat je dit geplaatst hebt , het ziet er goed uit. Toi Toi

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:49

Mooi dat je eruit bent, ergens zag ik trouwens volgens mij dat ze aan het verhuizen zijn, dus misschien dat ze daarom geen contact opnemen met je. Ik zou inderdaad voor een ietsje langer singelbontje gaan, dat kan zeker geen kwaad. Als je dressuursingel mooi zacht is, zou ik dat inderdaad eerst proberen met een bontje, hoewel ik daar ook minder goede waservaringen mee heb... Heb hele mooie dure van Bartl, maar die gaan gewoonweg stuk op stiksels die in het leergedeelte zitten. Die zijn ook van allerlei kleine stukjes aan elkaar gezet, beetje zonde voor dat geld.

Dat longeren gaat vast goedkomen vanmiddag, en dan binnenkort weer eens de kar erachter, gaaf!!!