Paardenvierdaagse Epe! Ik ben al aan het aftellen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:10

mysa schreef:
Geen menner en geen tips, dus, behalve dan de raad om te duimen voor een heel klein beetje regen een paar dagen voor de vierdaagse, de paden zijn vaak erg mul en zwaar hier (route woensdag en donderdag)

zijn die routes al bekend dan?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:31

Josfoto schreef:
mysa schreef:
Geen menner en geen tips, dus, behalve dan de raad om te duimen voor een heel klein beetje regen een paar dagen voor de vierdaagse, de paden zijn vaak erg mul en zwaar hier (route woensdag en donderdag)

zijn die routes al bekend dan?

De routes zijn ieder jaar voor het grootste deel hetzelfde.

Zack

Re: Paardenvierdaagse Epe! Ik ben al aan het aftellen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:33

Mensjes ik heb even jullie mening nodig.
Zack heeft sinds 2 weken na het rijden lichte neusuitvloeing.
(echt wit doorzichtig en minimaal)
Hoest totaal niet, is niet langzamer met rijden oid.
Merk verder helemaal niks aan hem, wat moet ik doen?!
Vind 2 weken wel erg lang namelijk, ga iig even een vitamine spuit erin proppen maar wat kan ik nog meer doen?

Kijk als hij zou hoesten, of dat hij levenloos gaat doen komt de DA natuurlijk meteen maar dat is niet het geval..
Vind het een beetje moeilijk.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:39

In ieder geval is het gunstig dat het (nog) wit/doorzichtig is. Maar als hij daar eerder nooit last van had lijkt het me toch niet goed. Voor alle zekerheid zou ik je DA even bellen en om advies vragen. Bellen kost (iig bij mijn DA) sowieso niets. En temperaturen kan ook nooit kwaad.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:45

Ja dat weet ik..
Hij heeft door zijn allergie ook een klein koudje gehad, dacht dat dit gewoon het gevolg van was zeg maar.
Maar het duurt me nu wel erg lang :S

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:46

Wat voor allergie heeft hij?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:51

Had :)
Hij heeft het nogal snel warm.
Maar door deze kou, had ik toch een 300 grams op gegooit.
Dit was dus echt te dik voor hem waardoor hij dus ontstoken haarzakjes kreeg. (verstopt etc)
Waardoor ik dus niet anders kon om een lichte deken op te doen.
Al had hij het nog steeds heel erg warm.. Toen het niet meer vroor heb ik dus meteen zijn deken afgelaten (op aanraden van de DA)
De allergie was idd binnen 1 week vertrokken..
Maja kaal paard... met 0 graden gewoon zonder deken.
Maar het was duidelijk dat hij het veel fijner vond zonder deken.
Dus had het maar zo gelaten.
Hij kreeg toendertijd een koudje (wat niet geheel vreemd is)
Maar die is dus nog steeds niet helemaal weg.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:56

Oke, duidelijk. Voor de zekerheid zou ik toch even de DA bellen als het mijn paard was. Een vitaminekuurtje lijkt me sowieso niet verkeerd, aangezien zijn weerstand wel verminderd zal zijn.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:01

Ja dat denk ik wel :j
Hij heeft er ook antibiotica voor gehad enzo.

Pfff

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:07

Misschien kun je Foenegriek proberen; heeft een gunstige uitwerking op de luchtwegen en werkt slijm oplossend.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:09

ja heb ik ook al naar staan kijken :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:18

Het probleem met Foenegriek is dat het een symptoombestrijder is. Je bestrijdt dus weliswaar het symptoom (uitvloeiing uit de neus), maar je pakt de oorzaak ervan niet aan.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:18

true..
Maarja, wat is de oorzaak?
Ga vanavond even thermometer in zn aars steken :+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:28

Voor de oorzaak heb je een DA nodig, daar kan ik je helaas niet bij helpen, maar Foenegriek ook niet.
Je hebt groot kans dat het uit zichzelf overgaat, maar ik ben zelf altijd erg voorzichtig met neusuitvloeiing, omdat - als je het verwaarloost en het gaat niet uit zichzelf over en het blijkt toch een infectie te zijn - het verder de luchtwegen in kan gaan en dan ben je nog verder van huis.

Ik moet zeggen dat dit nou ook niet een situatie is waarvoor ik direct de DA zou laten langskomen, maar ik zou na 2 weken toch wel mijn DA bellen voor advies.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:19

Mja dat heb ik dus ook..
Maarja alst nou wel nodig is?

kzal dr kliniek ff bellen morgenochtend.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:17

je kan er altijd een vitamine boost ingooien voor de zekerheid; bij de welkoop te koop, maar volgens mij ook wel bij ruitersportzaken. Net zo'n spuit als van wormenspuiten, geeft echt een 'boost' zeg maar.

Ot is ook erg gevoelig in het seizoen om verkouden te worden, soms wat snotterig en ook hoesten. Maar bij haar is het snot, als het er al is, vaak in combinatie met hoesten dus krijgt ze dan standaard een kuur Ventipulmin. Hier hebben we al redelijk vaak de afgelopen jaren de DA daarbij moeten halen; ze is gewoon wat gevoelig voor verkoudheden en met de luchtwegen; heeft 2 jaar geleden ook echt ontzettend veel groen snot gehad en heeel veel hoesten tijdens het rijden, toen had ze het echt zwaar te pakken.

Maar heel iets lichte neusvloeing wat gewoon doorzichtig is of ietsje wit, hebben ze allemaal wel eens. Maar als het al een tijdje zo is en hij is er ook gevoelig voor, zou ik er igg na een tijdje toch even de DA naar laten kijken.

En zo'n vitamineboost dat werkt écht en kan nooit geen kwaad natuurlijk.

Edit: @ Suzan; voor wat betreft de bitten e.d.; ik heb uitgebreid in je topic gereageerd, maar ga helemaal mee met Horseware. Pompwerking vinden die van mij ook fijner, vooral Ot, die loopt daar ook lekkerder op en ze neemt het bit ook eerder aan, gaat minder in protest bij druk op het bit en knabbelt er soms ook lekker op.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:00

Jeps, ben heel blij met je reactie, daar kan ik wat mee :j

De vierdaagse zal tot het eind toe spannend blijven of we een dag mee kunnen rijden hahaha, maar we gaan ervoor en trainen gewoon door.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:26

Suzan_bobar schreef:
Jeps, ben heel blij met je reactie, daar kan ik wat mee :j

De vierdaagse zal tot het eind toe spannend blijven of we een dag mee kunnen rijden hahaha, maar we gaan ervoor en trainen gewoon door.

Hoe was/ging het mennen vandaag?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:49

Komt vast goed; je hebt igg een mooi doel om naar toe te werken.
Ot heeft helaas haar oksels wel weer kapot :( dat is echt al een járenlang probleem, en we doen er echt al jaren vanalles aan; we hebben al honderden euro's gespendeerd aan bontjes, hoesjes, sokken, smeermiddeltjes, tuig verbouwen, niets hielp.

Dachten we vorig jaar zomer toch écht dé oplossing gevonden te hebben, en toegegeven; het werkte ook echt goed, ze had wondjes en die gingen daarna dus ook weer weg. Van echt lamswol met vel/leer de tuigenmaker met de hand een speciale singelhoes met klittenband laten maken; wondjes verdwenen als sneeuw voor de zon.

In de winter heeft ze er nooit last van, dan kan ik gerust zonder rijden, dan heeft ze genoeg (dons)haar op de singelplek en bij haar oksels. Maar nu heeft ze dus al weer toch redelijke schaafplekken.... :( Ik weet het echt niet meer.... heb haar vorig jaar 4 weken stil gezet en toen was het pas genezen. Maar dan rijdt je weer 1x en dan is alles voor niets geweest.

Bovendien heeft ze er verder niet echt 'last' van, is niet pijnlijk oid.... is dan zo dubbel he, eigenlijk wil je haar wel stilzetten maar je weet dat dat eigenlijk gewoon zinloos is. Daar ondervind ze alleen maar nadeel van (nee, niet omdat ik bijv. persé de vierdaagse zou willen rijden, maar omdat ze dan zelf echt een stuiterbal wordt en van gekkigheid niet meer weet wat ze met haar energie moet).

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:49

Ken het joyce zack heeft dat ook, maar alleen aan de linkerkant.
Heb er toen een bontje aanvast gemaakt (zo'n neusbontje) en toen was het over.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:55

Kan je het bontje niet weer gaan gebruiken dan als dat vorig jaar goed hielp?

Ik heb ook 1 paard die iedere keer van die plekjes krijgt in de zomer, hoewel ik de zachtste en best gevomde singels gebruik. Ook bij hem helpt niets anders dan echt schapenbont om de singel heen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:41

@ sandrina, long story, ik heb een topic gemaakt met het hele verhaal erin (zie mijn onderschrift ;))

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:33

Horseware; natuurlijk heb ik dat bontje al lang en breed weer over de singel heen zitten.... maar blijkbaar helpt het nu niet zo goed als vorige zomer.....
had het ding nog wel speciaal uitgewassen met een speciaal wol/leerwasmiddel, zodat hij weer lekker schoon en zacht was.

Ot heeft het echt aan beide kanten; begint met klein schuurplekje en wordt steeds groter. Heb er nu maar weer een lading van dat groene leem spul opgesmeerd.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:35

@Joyce
klote man..
heb je een foto van hoe het tuig zit?
miss hebben de mensen hier nog een idee..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:39

JoyCiej007 schreef:
Horseware; natuurlijk heb ik dat bontje al lang en breed weer over de singel heen zitten.... maar blijkbaar helpt het nu niet zo goed als vorige zomer.....
had het ding nog wel speciaal uitgewassen met een speciaal wol/leerwasmiddel, zodat hij weer lekker schoon en zacht was.

Ot heeft het echt aan beide kanten; begint met klein schuurplekje en wordt steeds groter. Heb er nu maar weer een lading van dat groene leem spul opgesmeerd.

Ik herken het helemaal. Mijn paard heeft echt precies hetzelfde. Gelukkig blijft het schapenbont bij hem werken. Jammer en ook wel vreemd dat het bij jouw pony niet blijft helpen. Ik heb helaas geen andere tips voor je; ik heb destijds ook van alles en nog wat uitgeprobeerd en dit was hetgene dat hielp.

Succes, hopelijk vind je snel een andere oplossing!