Hoe snel kunnen dingen gaan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:23

fijn dat je nu in ieder geval weet wat er aan de hand is...en dat het (grotendeels) te verhelpen is...

mijn fries zat begin dit jaar ook tegen hoefbevangenheid aan (ze was echt moddervet) en zij moest op een dieet van beperkt hooi en zo min mogelijk vet gras en de pavo summerfit koeken...maar aangezien mevrouw haar favoriete hobby eten is moesten we een manier vinden om haar minder hooi/gras te laten eten op een manier dat ze wel happy blijft en net zo lang over het eten doet...de oplossing hadden wij gevonden in zo'n little bit hooizak en een graaskorf... ze moest eraan wennen maar dat was al snel over...vooral toen ze doorhad dat ze toch nog wel kon eten...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 21:49

Bedankt voor jullie reakties!

Helaas is mijn merrie eerder te mager dan te vet...
dus die zal warschijnlijk alleen maar meer af gaan vallen op alleen hooi... -O-
maar even kijken wat we daarop kunnen bedenken, hopelijk kunnen we snel weer een beetje iets gaan doen, dan mag ze ook weer een beetje meer eten!

Fietsen of wandelen gaat helaas echt niet voorlopig, want ze kan nog bijna geen voet verzetten op harde ondergrond...
Haar zolen zijn ook erg gevoelig en haar hoeven vrij kort...
Ze moet de komende weken zoveel mogelijk in de paddock blijven, waar de grond lekker zacht is en waar ze wel goed uit de voeten kan.
En als de gevoeligheid dan wat minder is kunnen we weer voorzichtig iets qua beweging in de bak gaan opbouwen, zoals longeren en lange teugelen...

Hoe lang konden ze nog niet precies zeggen, maar hij gaf wel aan dat als de gevoeligheid op zachte bodem nog minder wordt en de hoefsmid iets met haar hoeven kan kunnen (moeten vond hij eigenlijk :D ) we weer vrij snel gaan beginnen met rustig wat longeren en lange teugelen, omdat beweging alleen maar goed voor 'r is!

Fijn dat de zwarte man nog hoog en droog staat, die kan ook wel tegen een stootje volgens mij!
geef 'm maar een knuffel van me! 8-)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:53

Zal ik doen morgenvroeg.. :j

Kan er geen ijzertje onder evt met zooltje oid ? Of praat ik nu onzin ??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 21:58

ja gaan we even naar kijken of de hoeven daar lang genoeg voor zijn...
Heb de hoefsmid al gebeld, die zou kijken of hij er evt een licht uitgesmeed ijzertje met een zooltje onder kan doen als 'ie terug is van vakantie...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:02

eefielover schreef:
kijk je nou niet met gruwels tegen die bewuste paal in de paddock aan?

ja dat blijft een naar hoekje...
ik heb er nu een draadje voor gespannen en we hebben de paddocks iets anders ingedeeld, zodat ze niet meer helemaal langs die weg staan, al is het alleen maar voor mijn eigen gevoel...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:06

Heej wat goed Fifi weer thuis! Heerlijk om het toch weer in eigen hand te hebben, denk ik zo.. Vaak als je d'r zelf even heb gezien ben je eerder gerust gesteld. Ook goed dat je meteen naar de kliniek bent geweest voor verder onderzoek. Nu kun je aan de slag met een gepast advies.

Lust ze de Senior Priores een beetje? Ik heb sinds een week die omega 369 mix erbij voor de anglo's, want die worden ook weer wat schraal. Ze vinden het erg lekker, waarschijnlijk door de kokosolie.. Ik weet niet of Fifi dat ook mag? Het is wel een handige dikmaker, zonder dat je voerbak verzuipt in de olie, want dan hoeven die jongens van mij het ook niet meer.

Geef d'r een welkom thuis-knuffel namens mij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:21

ja, het is inderdaad misschien nog het meeste voor mijn eigen gevoel...
ik weet dat ze het daar super had en heel goed verzorgd werd, maar ik ben zo blij als ik 'r weer zie staan! <3
en ik was ook zo opgelucht dat er niks ernstigers met 'r aan de hand is, je weet toch nooit...
dit overleven we ook wel weer zullen we maar denken! :D

Ze lust het graag, vooral met nog een beetje extra zemelen er door heen! :j
Maar ik mag nu zo min mogelijk extra's geven, dus ik houd het maar even bij hele kleine beetje nu voor het idee tot ik zeker weet dat het weer de goede kant op gaat...
Olie mag ze denk ook wel hebben inderdaad, dat zijn geen suikers of eiwitten...
is misschien nog een optie om 'r een beetje op gewicht te houden...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:49

Kijk anders eens voor Dodson and Horrel: Safe and Sound, dat is voer speciaal voor HB paarden :)

Toch jammer dat ze dit er boven op moet krijgen, ook al lijkt het mee te vallen :(:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:42

Wijs dat je haar opgehaald hebt, als ze op zo'n afstand staat, hoe goed ook verzorgd, heb je toch steeds een rottig gevoel volgens mij. En ook super dat je gelijk naar de kliniek bent geweest en daar een toch goede uitslag hebt gekregen.
Met ( PAVO?)-koeken zou ik erg oppassen, ik heb begrepen dat daar juist veel suikers ( of eiwitten, wat was het nou?) in zitten en dat ze dus niet zo goed zijn als ze lijken voor paarden die hoefbevangen zijn.
Hopelijk heb je dat nu snel onder controle en kan ze snel weer rustig wat gaan longeren en langeteugelen, dat zal haar dan vast goed doen! Zie je die Senior Priores als extra? Ik dacht dat dat juist vervanging van hooi was voor paarden die slecht van hooi op gewicht bleven? Ik had niet de indruk dat dat slecht was voor paarden met HB...

Sterkte maar weer, jammer dat het in Friesland nu even niet meer de juiste plek was voor haar, ze heeft er toch wel een hele lekkere tijd gehad volgens mij. Maar wel weer heerlijk om haar in je buurt te hebben en weer dagelijks te kunnen knuffelen volgens mij!

julio111

Re: Hoe snel kunnen dingen gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 01:16

Wat fijn dat ze weer thuis is :)

Trouwens.. gefeliciteeerd! *\o/*

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 06:21

Jet schreef:
Wijs dat je haar opgehaald hebt, als ze op zo'n afstand staat, hoe goed ook verzorgd, heb je toch steeds een rottig gevoel volgens mij. En ook super dat je gelijk naar de kliniek bent geweest en daar een toch goede uitslag hebt gekregen.
Met ( PAVO?)-koeken zou ik erg oppassen, ik heb begrepen dat daar juist veel suikers ( of eiwitten, wat was het nou?) in zitten en dat ze dus niet zo goed zijn als ze lijken voor paarden die hoefbevangen zijn.
Hopelijk heb je dat nu snel onder controle en kan ze snel weer rustig wat gaan longeren en langeteugelen, dat zal haar dan vast goed doen! Zie je die Senior Priores als extra? Ik dacht dat dat juist vervanging van hooi was voor paarden die slecht van hooi op gewicht bleven? Ik had niet de indruk dat dat slecht was voor paarden met HB...

Sterkte maar weer, jammer dat het in Friesland nu even niet meer de juiste plek was voor haar, ze heeft er toch wel een hele lekkere tijd gehad volgens mij. Maar wel weer heerlijk om haar in je buurt te hebben en weer dagelijks te kunnen knuffelen volgens mij!

dat van die summerfitkoeken klopt niet...als je kijkt naar de percentages op de verpakking kijkt lijkt het wel zo, maar ga je het vergelijken met een gewone standaard basis brok (of zoals ik friesche brok of hesta mix van st hyppolit, waar al veel minder suikers en eiwitten in zitten) dan zit er in de pavo summerfit koeken alsnog veeeeeeeel minder suikers en eiwitten...ik heb het destijds aan mijn dierenarts gevraagd en daarna zelf nog na gerekend en vergeleken en toen zelf ook tot dezelfde conclusie gekomen als de dierenarts....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 08:44

Ik heb nog een emmer force staan, vitaminekorrels van Marstall, die krijgt ze elke dag samen met een schepje Equilin (vit E + magnesium).
De subli senioren priores en de marstall vito zijn inderdaad grotendeels ruwvoer en geschikt voor HB paarden (daarom had ik dat al gekocht vorige week), maar het zal met alles wat er in zit toch wat rijker zijn dan hooi, dus ik wil er wel mee oppassen, zeker nu in het begin, elke dag klein beetje voor het idee maar even...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:35

Stille meelezer.
Nouvel volgens mij ken ik je nog van Cavaletti?
Vind het superknap van je dat je het zo hebt gedaan!

Over de summerfit koeken, klopt wel.
Er zitten onwijs veel suikers en eiwitten in.
Overigens in alle dingen van pavo :j
(staat niet op de verpakking)

Nouvel
Gefeliciteerd met je verjaardag!
Geniet ervan :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:53

Gefeliciteerd.

Veel paarden reageren met jeuk op pavo koeken.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:54

yvonnedv schreef:
Gefeliciteerd.

even offtopic O:)

Mijn paard reageerd extreem op bijna alle producten van pavo.
(lees: Tot bloedens aan toe schuren)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:51

Zack schreef:
yvonnedv schreef:
Gefeliciteerd.

even offtopic O:)

Mijn paard reageerd extreem op bijna alle producten van pavo.
(lees: Tot bloedens aan toe schuren)

nog even off topic, mijn paard dus totaal niet, terwijl zij extreem gevoelig is voor suikers en eiwitten...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 15:59

Mijn merrie schuurt niet van de koeken, maar vanwege de suikers geef ik ze nu toch ook maar even niet, Force had ik nog staan, dus dat krijgt ze nu gewoon...

hoezo verkeersmak... :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ze staat heerlijk rustig in de paddock... :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:07

Wat ziet ze er goed uit :j

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:08

Wat fijn voor je dat ze weer thuis is. +:)+
Ze ziet er goed uit, ook fijn dat je nu zeker weet wat er aan de hand is met haar voeten, dan kan je daar tenminste gericht naar handelen.........
Mooi plekje heeft ze ook nu :D

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:29

Lekker verjaardagscadeau dat ze nu weer thuis is. Lekker zo'n verkeersmak/bomproof paard. Hopenlijk komt het met haar voetjes weer helemaal goed

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 14:16

Ja ik ben ook blij dat ik nu gewoon helemaal de zekerheid heb wat er aan hand is dmv de foto's, dan kun je daar inderdaad gericht naar handelen.
In het zand loopt ze best heel goed, alleen op het harde vindt ze het nog echt heel vervelend...
Maar dat zal straks ook best weer goed komen!

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:56

wat een eng verhaal! dat hoop je echt nooit mee te maken, laat staan met je eigne paard! je voelt je dan denk ik iid machteloos, maarja het is niet jouw schuld.. en je had denk ik ook niet veel kunnen doen. hopelijk revalideert ze goed en dat ze er weer helemaal bovenop komt!
veel sterkte allebei!

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:06

wat verschrikkelijk...
zoiets is 4 jaar terug ook op onze manege gebeurt.
een pony brak een ruggewervel en moest ingeslapen worden.
echt verschrikkelijk om mee te maken.

allebei veel succes

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:34

Nouvel, wat een goede nieuwsjes. Fijn voor jou dat Fief weer thuis is. Mensen in Friesland hebben het super gedaan, maar toch fijn dat ze weer thuis is! Zeker als de DA zegt dat je straks weer rustig mag gaan opbouwen en met het ingewikkelde voeren van een HB paard (wij hadden hier een SB paard... ik moest dat voeren wel eens overnemen, nou stond voor haar langer te 'koken' dan voor mezelf ;) ).
Jij blij dat je ook met lange teugelen prima uit de voeten kan :) Ze komt er echt weer helemaal bovenop :) (En heb je jezelf ook al in de laatste Revista gespot? ;) )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:05

Het is inderdaad super dat ze in Friesland heeft kunnen logeren, de wond is er enorm goed door gaan genezen! :j
Maar wat betreft de bevangenheid is het gewoon voor mijzelf een prettig idee om haar nu weer in de buurt te hebben, zodat ik zelf alles kan regelen en in de hand heb voor zoveel als mogelijk...

Er staan hier inderdaad ook inmiddels een berg aan potten en pannen op stal voor haar voer, haha! :D
Een klein beetje van dit en een klein beetje van dat...
3x per dag hooi weken, vitaminekorrels, medicijnen, supplement voor de voetjes...

Maar goed, we zijn lekker bezig zo, ze staat heerlijk op haar gemak en ze eet goed, en dat is op zich al hartstikke fijn!
Donderdag gaan we naar de hoefsmid, kijken wat die van haar voetjes zegt en wat die er evt al mee kan doen zodat ze op het harde ook wat beter gaat lopen, want dat is echt nog drama op 't moment...

En als ze dan op het zand weer echt fijn loopt voor mijn gevoel gaan we maar eens heel rustig wat avonturen qua beweging geven, dat is alleen maar goed voor 'r denk ik...

Ja, foto's in de revista kwam ik inderdaad tegen, leuk!
zit nog steeds te twijfelen of ik dit hele verhaal eens kort samen zal vatten voor in de Revista...