Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:28

tita schreef:
Hoe leren jullie achterwaarts aan?
Heb nu veel moeite met middengalop en terug rijden....pfffff

Op stem. Eerst helemaal bevestigd ernaast. En dan onder het zadel. Soms eerst iemand ernaast maar meestal is dat niet nodig. Dat snappen ze meestal wel.

Middengalop en terugrijden verschilt per paard. Emma doet het heel makkelijk maar heb ook een jong dier gehad waarbij dat heel moeilijk was en die snel in draf viel. Kon moeilijk kleiner galopperen en balans houden. Komt goed, is een kwestie van kracht, balans en oefenen. Op een volte en dan volte kleiner draaien bij het terugrijden.

Monster_tos

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:32

Belangrijk bij terugrijden in galop is dat je ze niet afstraft als ze in draf vallen. Je vraagt namelijk tempo terug, en dat doet hij ook. Alleen niet helemaal zoals jij gepland had :P En als ze terugvallen komt het puur doordat ze de kracht nog missen. Kwestie van veel trainen :)

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:33

Ja achterwaarts zit ik ook mee. Ze doet het wel, maar alleen als ze stil staat en het haar te lang duurt }>
Zonder dat ik enkele druk op de teugels heb. Nu leer ik het haar aan met een balkje die iemand naar achteren rolt. Werkt voor mij ook makkelijk

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:39

Ernaast gaat goed, doe het nu met druk naar achter met halstertouw of teugels.... Oefenen dus.

Kracht mist door iid ik heb zoveel pech met haar gehad ze is pas weer sinds okt onder het zadel dus mag niet klagen.
Stap- galop is wel super :)
Halthouden ook kan ze uren volhouden en mevr staat ook vierkant...hopelijk blijft dat erin

Thanks suus die tip ga ik proberen heb za gelukkig weer les.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:35

Dat horsefood dressuur talent dinges vind ik echt veel en veel te ver weg... :n
Achterwaats was ik nog helemaal niet mee bezig tot van het zomer we op buitenrit waren met hele grote groep en hij bij de stop wat pasjes naar achter deed. Ben toen gaan uitproberen wat die deed als ik de hulp gaf voor het achterwaarts en stem commando terug, weer wat pasjes terug. Gigantisch beloond en later in de bak nog weer keertje geoefend, hij snapte het nog. :)

Bij ons is het er dus op een speelse manier perongelijk in gekomen, moet nog wel het e.e.a. aan gesleuteld worden maar hij snapt op welke hulp hij achterwaarts moet. Verder staat ie overigens altijd wel netjes stil, heb geen last ervan dat hij wanneer hij ongeduldig word achteruit gaat lopen.

Maar pff wat is het een rot weer zeg, wij hebben alleen een buitenbak en gisteravond heb ik heeeeeeel hard zitten hopen dat de bak in elk geval VLAK was zodat we iig een beetje staptraining konden doen, dat was die, heb stalhouder giga zitten bedanken voor het slepen haha! Maar meer durf ik niet aan, paardlief was wel goed fris en spurte er nog keer goed vandoor, misschien had drafje best gekund maar ben toch te bang dat de bak daar veel te hard voor is. Hoe doen jullie dit nu met dit weer eigenlijk met alleen een buitenbak tot beschikking? Wel rijden? Niet rijden? Staptraining?

Zou graag naar de club (binnenbak) heen willen maar zit beetje met vervoer probleempje, helaas.. ;(

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:56

achterwaarts ben ik nog helemaal niet mee bezig, aan de hand is het in ieder geval geen probleem.
Hier ook alleen een buitenbak, die is wel mooi vlak, maar ik heb dr ff vakantie gegeven. Vervoerprobleem heb ik niet, maar vind het wel prima. Als er sneeuw ligt ga ik niet met de trailer op pad en een vakantie is ook niet zo erg voor die jonkies.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:00

Daar heb ik zelf ook last van met mijn eigen, dit weer.. Kan helemaal niks nu, ben inderdaad ook veelste band dat het te hard is en hij zijn pezen beschadigd ofzo. (Maar ja mijn eigen staat dan ook al sinds oktober stil dus die paar weekjes extra..) maar baal er wel van, wil zo graag ook weer met mijn eigen aan de slag!
Dieke staat voor deze wintermaanden op een stal met een binnenbakje dus dat is wel erg prettig, kan ik altijd rijden! Alleen ben ik gister even gevallen met de fiets door die gladheid en zit nu met beentje omhoog :(

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:24

Zolang de wegen waar we over heen moeten besneeuwd zijn ben ik ook geen voorstander om met de trailer weg te gaan, alleen van stal naar de club is goed begaanbaar eigenlijk. Maarja, kan alsnog niet weg dus.

Opzich is een harde vlakke gelijke ondergrond niet zozeer schadelijk voor de pezen, sterker het schijnt juist wel goed te zijn omdat het ook direct een soort training/stimulans van de pezen is om ze sterker te maken waardoor je peesblesures in de toekomst kan voorkomen, is ook de reden waarom je wel eens hoort van verschillende stallen dat de paarden elke dag x aantal minuten aan de hand over het harde gestapt worden.

Wil die van mij best stil zetten maar wil eigenlijk ook wel heel graag naar ons debuut eind volgende week, kan hem nu wel stil zetten en helemaal niks meer doen maar dan hoef ik eind volgende week ook niet naar cc te gaan. :n

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:00

Mijn pup heeft ijsvrij. Het is nu voor mij sowieso te gevaarlijk om de weg op te gaan naar stal met mijn rijdende wrak van meer dan een decennia oud zonder winterbanden. Helaas... Wordt dus een studiedag vandaag

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:16

Mijn merrie heeft nu ook ijsvrij. En daarna ook nog en paar weken vrij. Eerst ijsvrij, zondag ben ik naar Jumping Amsterdam, dinsdag en zondag hoop ik weer te kunnen rijden daarna heeft ze twee weken vrij. Hier is carnaval en daarna ga ik een weekje naar de zon. Vanaf dan heb ik overdag weerk vrij en mag ze vier keer in de week aan de slag en mijn hengs komt na 6 weken stilstaan door hele licht blessure ook weer onder het zadel

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:10

Hier ook ijsvrij. Ik merkte vorige week dat ik er misschien toch wat teveel mee gedaan heb, dus eigenlijk komt het perfect uit.
De tandarts komt nog even langs deze week en verder mag ze lekker in de wei spelen.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:49

_Marinke_ schreef:
Opzich is een harde vlakke gelijke ondergrond niet zozeer schadelijk voor de pezen, sterker het schijnt juist wel goed te zijn omdat het ook direct een soort training/stimulans van de pezen is om ze sterker te maken waardoor je peesblesures in de toekomst kan voorkomen, is ook de reden waarom je wel eens hoort van verschillende stallen dat de paarden elke dag x aantal minuten aan de hand over het harde gestapt worden.

Hmm interessant :) Helaas is de grond hier ook niet vlak :(

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:30

Het hoeft inderdaad niet schadelijk te zijn voor de pezen, maar het zou wel schadelijk kunnen zijn voor de gewrichten.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:46

zo die van heb geen sneeuwvrij hoor.. heb binnenbak , en heb vandaag rondje er op gestapt in de sneeuw...

Wij stoppen met de wedstrijden!:)
Blijf jullie volgen vind ik we leuk ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:49

Hier ook een bevroren bak. Dus maar heeel snel een abbo op de binnenbak genomen :)) die is 10 min stapjes te paard.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:50

Moonforever waarom stop je met de wedstrijden????

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:55

Yvank_ schreef:
Hier ook een bevroren bak. Dus maar heeel snel een abbo op de binnenbak genomen :)) die is 10 min stapjes te paard.

Ah das handig!! *\o/*

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:03

Marika: Ik kon niet met bit rijden vanwege wond in ze mond door bit ofzo....???
Hij heeft nog nooit zo ontspannen gelopen en nog nooit zo moe normaal had die zoveel engerie over na rijden en dribbelen altijd.. en nu met lange teugel Bitloos zelfs buite gereden en heerlijk in de bak dan kies ik voor zijn geluk want hier geniet die meer van dan de wedstrijden & Dressuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:06

Bitloos mag je ook wedstrijden mee rijden :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:19

Ja i know maar heb geen trailer en auto en hier in de buurt zijn ze niet,

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:23

die van mij kon al prima achterwaarts voor ik erop ging. Ik sta op een western stal en heb ook les van mensen die nu voornamelijk in de western uitkomen ( basis blijft hetzelfde). Mijn gup gaat puur op mn zit en beenhulp achterwaarts.

Net heerlijk ruim een half uur op het besneeuwde donkere land gereden, feestje!! :D

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:09

Heerlijk he! Ik heb het maar op wandelen gehouden. Mijn merrie vond sneeuw leukkkkk en ze wilt er d'r hele tijd aan snuffelen. En aangezien ze helemaal zwart is geeft dat grappige effecten:p

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:11

Ik ben een beetje terughoudend met achterwaarts aanleren. Als ik nu halthoudt kont ze soms nog wat tegen de teugel en maakt ze wat pasjes zijwaarts alsof ze de juiste pose aan het zoeken is haha. Eerst maar netjes stilstaan dus.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:23

Ook ik ga me melden in dit topic. Ik zal van het voorjaar waarschijnlijk gaat starten met mijn 4 jarige hengst Grand Amour (Gameboy x Las Casas). Op andere terreinen echt super braaf en ook buiten. Hij heeft alleen veel moeite met de galop, heeft een hele grote en nu nog onstuimige galop. Op dit moment ook erg aan het puberen.
Afbeelding

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:49

snowylover schreef:
Ook ik ga me melden in dit topic. Ik zal van het voorjaar waarschijnlijk gaat starten met mijn 4 jarige hengst Grand Amour (Gameboy x Las Casas). Op andere terreinen echt super braaf en ook buiten. Hij heeft alleen veel moeite met de galop, heeft een hele grote en nu nog onstuimige galop. Op dit moment ook erg aan het puberen.
[ Afbeelding ]

Oewww ik vind je man ruig! Kan ook aan het weer liggen, heeft die van mij ook