Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 06:12

Even ene reactie nav de vragen mijn richting op pagina 39:

Ik baseer mijn post niet op cijfers want die heb ik niet en acht ik ook niet nodig om te onderbouwen.
Dat hoeft niet enkel met cijfers, dat kan ook met andere argumenten.

Mijn eerste argument is dat ik het echt erg naief vind om te denken dat het overgrote deel niet eindigd bij de slacht.
Het is maar weinigen gegeven om te eindigen zoals een aantal genoemd in dit topic.
Daarbij: wie echt op de markt is geweest heeft de italianen gezien door alleen al op de kentekens te letten.
Ik heb die gezien, dus ik weet dat het zo is.

Verder is het gewoon een kwestie van op de hoogte zijn en logisch nadenken. (of je ogen sluiten omdat je het niet wilt en kunt zien)

Lees vooral de laatste paar zinnen van dit artikel.
http://www.depers.nl/binnenland/505764/ ... -koop.html

Nog een ander vrij recent artikel:
http://www.nhk.nl/695.php

Of deze:
http://www.nhk.nl/index_1721.php

Het is jaren bekend dat de italianen geheel Europa afstruinen om paarden en pony's op te kopen voor de slacht.
Ik heb ze niet voor niets zelf gezien.
Dat op zich is niet zo erg, maar er is ook al jaren strijd gaande over de wijze waarop de transporten plaats vinden.

We weten allemaal dat de handel op zijn kont ligt.
Dat is niet voor niets.
Mensen kunnen het gewoon steeds minder betalen, ook dat is een feit.
Een beetje weldenkend mens kan dus zelf de optelsom maken.

Maar voor wie wil blijven geloven dat mijn post van geen kant klopt: be my guest....
Niet iedereen kan of wil de realiteit onder ogen zien.
En dat hoeft ook niet, want de realiteit is doorgaans niet zo leuk.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 06:24

stef schreef:
Met alle respect, een krom veulen wat krom is omdat er bij de fok niet nagedacht is, is voor mij kromme zooi. Beestje kan er niks aan doen, maar rommel is het in mijn ogen wek. Dat is gewoon een uitspraak en zegt er niets over dat het beestje niet lief is oid

Dat kun je over oud ijzer zeggen,maar niet over een dier,maarja misschien weet je niet beter en hoor je alleen van dit soort dingen in je leefomgeving en heb je dat of van iemand overgenomen of in je opvoeding meegekregen en jezelf niet verder ontwikkeld op dat gebied waarschijnlijk.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 06:50

Paddenpad schreef:
stef schreef:
Met alle respect, een krom veulen wat krom is omdat er bij de fok niet nagedacht is, is voor mij kromme zooi. Beestje kan er niks aan doen, maar rommel is het in mijn ogen wek. Dat is gewoon een uitspraak en zegt er niets over dat het beestje niet lief is oid

Dat kun je over oud ijzer zeggen,maar niet over een dier,maarja misschien weet je niet beter en hoor je alleen van dit soort dingen in je leefomgeving en heb je dat of van iemand overgenomen of in je opvoeding meegekregen en jezelf niet verder ontwikkeld op dat gebied waarschijnlijk.

Wat een belachelijke reactie.
Geloof dat dit een discussieforum is waar er op een respectvolle en inhoudelijke wijze met argumenten wordt gereageerd?
Dat is deze post verre van. Jammer! :(

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:45

Tendance schreef:
Ik zie standaard een aantal mensen deze woorden gebruiken, die ik overigens zelf nooit zou gebruiken, maar uit de rest van hun bericht heb ik niet het gevoel, dat ze geen respect voor dieren hebben!
Ik noem mijn leerlingen in gesprek met andere mensen ook wel eens etters, maar dat wil niet zeggen, dat ik het eigenlijk niet gewoon de geweldige jeugd vindt!?
De één gebruikt gewoon andere bewoording dan de ander, maar we bedoelen soms hetzelfde. Ik ga me daaraan niet irriteren!

Ik vind de vergelijking toch niet volledig opgaan. Allereerst zullen die kinderen het wel aan zichzelf te danken hebben ;-) en zal deze beschrijving gekscherend gebruikt worden ( anders zou ik een andere baan zoeken) Het taalgebruik en de context waarin deze gebruikt wordt en waar ik mij, tot verbazing blijkbaar van andersdenkenden, zo aan stoor zijn zoals gezegd de termen " zooi" en " troep" Dit klinkt toch meer alsof je het over dingen hebt ipv een levend dier in een kwetsbare positie ( dat even daar gelaten). Begrijp me niet verkeerd, ik heb mijn paard ( of andere paarden) ook wel eens uitgemaakt voor " rotknol" maar het nooit bewust omschreven als zijnde een wegwerpartikel.
Dit wordt vast een eindeloze discussie en wellicht zal iedereen vanuit zijn referentie kader, normen en waarden hier het zijne van denken. Ik hoef ook niemand te overtuigen maar ik hoop wel dat er tenminste 1 seconde over nagedacht wordt dat woorden niet zomaar betekenisloos zijn en nogmaals zeker in deze context wel met meer zorg uitgekozen mogen worden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:14

Brainless schreef:
suuzepuus schreef:

je krijgt toch per kilo schoon vlees betaald ipv te betalen??

Ja en nee.
Je krijgt een bedrag per geslachte (bruikbare) kilo's waar de slachtkosten weer vanaf gaan.
Deze zijn gemiddeld tussen de 75 a 100 Euro.

Nee :n de slachtkosten zijn 165 euro. Die gaan dus af van de opbrengst van het schone vlees.
Dus als je voor minder als 165 euro schoon vlles hebt, moet je bijbetalen.
Slachters moeten ook betaald worden, evenals het transport e.d.

suuzepuus

Re: Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:26

Maar betaal je altijd die 165 euro? ongeacht het formaat van het paard?
ik snap dat een shetlander minder vlees heeft en dus minder geld opleverd dan een dikke groninger. Maar bij een kleine shetlander moet je dat in nederland altijd bijbetalen..... dan is het logisch dat ze voor 5 euro verkocht worden!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:28

Ja, dat zijn gewoon de standaard slachtkosten :) die worden van de opbrengst afgehaald.

Precies ;) voor 5 euro verkopen is goedkoper als slachten ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:39

Dat heb ik nooit geweten!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:40

Kreeg die informatie per PB van iemand die bij een slachthuis werkt :)
Slachters moeten betaald worden, transport moet betaald worden e.d. Als ze dan de eigenaar van het paard alle opbrengst zouden geven, dan zijn ze dus voor niets aan het werk :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:43

Moderatoropmerking:
Letten jullie er op dat jullie niet teveel offtopic gaan en respectvol blijven tegen elkaar. Dit topic gaat over de zuidlaardermarkt, discussies over slachten/slachtprijzen en wel of niet slecht gefokte dieren kunnen op een andere plek gevoerd worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:12

Evelli schreef:
Kreeg die informatie per PB van iemand die bij een slachthuis werkt :)
Slachters moeten betaald worden, transport moet betaald worden e.d. Als ze dan de eigenaar van het paard alle opbrengst zouden geven, dan zijn ze dus voor niets aan het werk :)

Ik betaalde 95 euro slachtkosten... wel bij een andere slachter.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:14

Dan zal dat per slachter verschillen :) dat kan.
Die ik per PB doorkreeg was 165 euro :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:17

Hoe minder personeel hoe goedkoper de slachtkosten lijkt me, dus er zal inderdaad zeker verschil in zitten..

Maar het kan natuurlijk van veel meer dingen afhangen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:53

Over het wel of niet kopen van de dwergjes / arme verwaarloosde pony's:

Of je ze nou koopt of niet, de handelaar fokt ze er niet speciaal voor hoor.
Die koopt gewoon van alles op, wat bij particulieren weg moet, en neemt het hele spul mee naar de markt,
per saldo zal hij wat meer geld krijgen als hij een paar pony's verkoopt voor het leven, voor een te hoge prijs uit sentiment.
Maar die verkoop is dus niet bepalend voor het aanbod het volgende jaar, tenminste, zo zie ik dat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:42

Marigold: Helaas zijn er wel degelijk mensen die bewust dwergen proberen te fokken omdat ze "zo schattig" zijn. Vervolgens worden ze voor 3000 euro aangeboden als zeer uniek dwergpaardje, dekt en bevrucht goed! |o

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:24

De dwergfries ken ik wel, maar de dwergshetlander eigenlijk niet. Is dit 'dezelfde' genetische fout? Of bedoelen jullie een shet die steeds kleiner gefokt wordt?

Heb wel hele kleine (geschoren) shetveulens zien staan, met fleecedekentje om, waren dit de zogenaamde 'dwergshetlanders'? Heb het arme ding nog even warm staan wrijven, stond zo te bibberen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:26

Nee annepanne, dit is "dezelfde" genetische fout.. *gaat zich weer over artikel buigen*

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:27

Tumbelina is een bekend voorbeeld van een dwerg shetlander, als je even op google zoekt kun je haar vinden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:28

annepanne schreef:
De dwergfries ken ik wel, maar de dwergshetlander eigenlijk niet. Is dit 'dezelfde' genetische fout? Of bedoelen jullie een shet die steeds kleiner gefokt wordt?

Heb wel hele kleine (geschoren) shetveulens zien staan, met fleecedekentje om, waren dit de zogenaamde 'dwergshetlanders'? Heb het arme ding nog even warm staan wrijven, stond zo te bibberen..

http://www.horsegroomingsupplies.com/ho ... 61669.html

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:33

Sica schreef:
Letten jullie er op dat jullie niet teveel offtopic gaan en respectvol blijven tegen elkaar. Dit topic gaat over de zuidlaardermarkt, discussies over slachten/slachtprijzen en wel of niet slecht gefokte dieren kunnen op een andere plek gevoerd worden.

_/-\o_
Precies ja, ik dacht namelijk Goh laat ik even weer op dit topic kijken of er zich nog mensen gemeld hebben die een paardje van de zuidlaardermarkt hebben gekocht, en het gaat alleen maar over slachten, vlees en slachtprijzen :')

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:35

xElienx schreef:
annepanne schreef:

http://www.horsegroomingsupplies.com/ho ... 61669.html

O bah, wat een nare foto's staan erbij zeg. Pff. Echt ernstig dus.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:11

Dank jullie voor de info! Bij nader inzien heb ik de plaatjes wel vaker gezien maar nooit de link gelegd naar het 'dwerggen'.

Vond die hele kleintjes op de markt niet zo krom als die op de foto's, iemand die weet of er 'echte' dwergshetten liepen op de markt?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:28

dit jaar waren er opvallend weinig, maar ze waren er wel

vorig jaar werd deze voor €1200 aangeboden als zijnde uniek en leuk voor in de achtertuin :r te walgelijk voor woorden :r :r
Afbeelding

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:37

Tis ook best een bijzondere aankoop als je deze in de supermarkt gekocht hebt!
Bij ons wordt er niets levends in de supermarkt verkocht.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:37

Ach arm dier!