Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:23

En wat stond erin?
Een vrachtwagen bedoeld voor 15 grote warmbloeden kun je makkelijk 25 D pony's in kwijt, logisch dat ze dan de schotten eruit halen.
En ja, er gaan veel makke schapen in een hok, als ze lang op transport naar het buitenland gaan is het idd twijfelachtig maar ik zie het probleem niet altijd.

Tendance; medische keuring is pas sinds 2-3 jaar verplicht.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:24

de mensen van stal zijn ook naar zuidlaren geweest ik had de oppas op stal haha
hun vertelde dat er een shetlander verkocht werd voor 5 euro!! dat is toch niet normaal meer
vorig jaar ben ik wel geweest dit jaar ga ik naar hedel

LadyMadonna

Re: Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:28

Nop, ik probeer niet op elk bericht af te geven. Ik probeer voor mezelf een beeld te schetsen gezien ik er niet bij was.
En de politie was er al bij, en liet het doorgaan. Als het dan echt zo ontzettend erg is, kan je altijd nog verhaal bij de politie halen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:35

anneliesdj schreef:
En wat stond erin?
Een vrachtwagen bedoeld voor 15 grote warmbloeden kun je makkelijk 25 D pony's in kwijt, logisch dat ze dan de schotten eruit halen.
En ja, er gaan veel makke schapen in een hok, als ze lang op transport naar het buitenland gaan is het idd twijfelachtig maar ik zie het probleem niet altijd.

Tendance; medische keuring is pas sinds 2-3 jaar verplicht.

Ik ben niet snel van het zielig vinden, maar hier stonden bijna alleen maar paarden in. Zeker 10 Friezen, 2 zwart bles tuigers, een aantal rijpaarden en dan ook nog wat veulens en wat pony's en 2 belgen!
Echt niet van het kleine spul dus!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:38

En stef, dat gevoel kreeg ik wel, maar snap nu waarom je het wilde weten.
Ik vond eigenlijk dat het er in vergelijking met vroeger allemaal beter aan toe ging, maar dit met die vrachtwagen vond ik echt niet kunnen.
Ik was erbij toen hij die zwartbles tuigers kocht en toen vertelde hij dat hij uit Polen kwam, dus ze moeten ook nogal een stukje met die vrachtwagen!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:06

persoonlijk had ik gevoel door dat voorval met dat zwarte paard
dat er niet veel gedaan werd aan dingen

ik heb ook geen controles gezien onderweg
anders moet je nog wel eens blazen (alcóhol) en wij met duits kenteken worden altijd dan aangehouden
nu niks

ik moet wel eens lachen als men duitser aanhoud
blasen betekend iets anders op sexgebied namelijk in DLD :+

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:28

ik moet wel eens lachen als men duitser aanhoud
blasen betekend iets anders op sexgebied namelijk in DLD :+[/quote]

Hihi en die gekke hollanders hebben daar geen idee van wat ze je vragen. Gewoon weigeren whahaaa

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:28

er waren controles op de snelwegen rondom zuidlaren, grote gezamelijke controles alcohol ,douane etc. waarbij trailers en vrachtwagen eraf moesten voor controle.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:34

Maar gewone auto's niet hoor. Overigens heb ik rond 5 uur ook niet gezien, dat op de weg richting Hoogeveen/Meppel trailers naar de kant werden gehaald.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:59

snd schreef:
er waren controles op de snelwegen rondom zuidlaren, grote gezamelijke controles alcohol ,douane etc. waarbij trailers en vrachtwagen eraf moesten voor controle.

bij de grensovergang nieuwe schans was niks geen controles
morgens niet en middags niet
en een groot gedeelte gaat vaak bij hoogezand eraf om via daar naar zuidlaren te rijden
anders staan ze vaak in de groeve nog wel eens
nu niks

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:33

No_No schreef:
loriene schreef:
Wij hebben ook een shet staan van 26 jaar.Als veulen van 3 mnd oud van de rodermarkt gekocht.Met kromme beentjes.
Gewoon voor de gezelligheid. ;)

zolang die diertjes zonder pijn kunnen leven en goed verzorgd worden is er niets op tegen toch?
Ik heb genoeg paardjes gezien die, goed bedoeld, opgevangen werden en die eigenlijk continu met pijn rond lopen. Paarden die bijvoorbeeld niet eens meer een paar passen kunnen draven in de wei omdat ze stokkreupel zijn. Volgens mij doe je daar een dier geen plezier mee.

Onze shet loopt nog steeds voorop te dribbelen wanneer we naar het land lopen.
Hij heeft menig hengst hier opgevoed en deze winter komt hij bij ons Power en Paint veulen in een grote box.Heeft hij ook weer wat te doen. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:17

Ik weet niet waar precies, maar uit eerdere berichten blijkt toch echt dat er ergens een controle fuik stond

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:14

Slachtkosten in NL zijn 165 euro heb ik begrepen. Voor een hoop pony's moet je geld bijleggen dus.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:24

Evelli schreef:
Slachtkosten in NL zijn 165 euro heb ik begrepen. Voor een hoop pony's moet je geld bijleggen dus.

je krijgt toch per kilo schoon vlees betaald ipv te betalen??

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:26

snd schreef:

:j

Idd ben ik de weg afgehaald bij Beilen.
alcohol check, Auto check, trailer check, en pony check.
4 punten bekeken dus.

Overigens werden enkel de trailers en vrachtwagens van de weg gehaald.
Laatst bijgewerkt door Happinez op 25-10-11 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:28

Bij Beilen dit jaar? Ik heb niets gezien... Na de afslag Beilen of ervoor?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:29

suuzepuus schreef:
Evelli schreef:

je krijgt toch per kilo schoon vlees betaald ipv te betalen??

Ja en nee.
Je krijgt een bedrag per geslachte (bruikbare) kilo's waar de slachtkosten weer vanaf gaan.
Deze zijn gemiddeld tussen de 75 a 100 Euro.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:30

Net erna, ik zat nog te twijfelen of ik door de polder terug ging, maar dacht doe het maar niet al die hobbels met een pony in de trailer.

Werd door een motoragent direct van de weg gehaald, parkeerplaats bij de benzinestation daar op.

Gelukkig had ik alles in orde :D

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:49

Ik heb dit topic afgelopen week in de gaten gehouden. Vooral uit nieuwsgierigheid en stiekem vond de penny en dierenvriend in mij het natuurlijk ook prachtig dat enkele bokkers de zorg op zich hebben genomen van een aantal paardjes die er niet best aan toe zijn. Niets anders dan respect! Toch heb ik ook begrip voor de argumentatie om de zielige exemplaren te laten staan aangezien je toch zo deze handel in stand houd ( een beetje hetzelfde argument als tegen de broodfok van puppies uit de oostblok landen, je mag er dan voor je gevoel 1 gered hebben, op hetzelfde moment heb je er in feite direct voor gezorgd dat moederhond aldaar opnieuw een nestje moet werpen, maar goed we gaan offtopic.) Ik ken mijzelf goed genoeg om nooit naar een paardenmarkt te gaan, geheid dat ik ook overstag ga en het gevoel het even overneemt van verstand , ik leef immers bij het motto " if there is nothing to safe there is nothing to life for"
Maar nu even to the point : waar ik me alleen vreselijk aan stoor in dit topic en dat moet ik echt even kwijt, is dat ik regelmatig de term" zooi" en "troep" tegenkom alszijnde de omschrijving van de paarden en ponies die er blijkbaar ,buiten hun eigen schuld, slecht bij staan. Kunnen we de door ons geliefde diersoort met iets meer respect behandelen? Ze leveren mijns inzien al genoeg aan waardigheid in door daar de gehele dag in de stromende regen, in alle drukte, als verkoopwaar uitgestald te worden.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:13

bruceandnoon schreef:
Maar nu even to the point : waar ik me alleen vreselijk aan stoor in dit topic en dat moet ik echt even kwijt, is dat ik regelmatig de term" zooi" en "troep" tegenkom alszijnde de omschrijving van de paarden en ponies die er blijkbaar ,buiten hun eigen schuld, slecht bij staan. Kunnen we de door ons geliefde diersoort met iets meer respect behandelen? Ze leveren mijns inzien al genoeg aan waardigheid in door daar de gehele dag in de stromende regen, in alle drukte, als verkoopwaar uitgestald te worden.

Waar is nu de 'vind ik leuk' knop? Helemaal mee eens!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:22

Met alle respect, een krom veulen wat krom is omdat er bij de fok niet nagedacht is, is voor mij kromme zooi. Beestje kan er niks aan doen, maar rommel is het in mijn ogen wek. Dat is gewoon een uitspraak en zegt er niets over dat het beestje niet lief is oid

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:44

mizzpoez schreef:
bruceandnoon schreef:

Waar is nu de 'vind ik leuk' knop? Helemaal mee eens!

Helemaal mee eens!

Woorden als overschot of wrakke dieren daar kan ik mee leven, dat is de realiteit, maar troep of zooi ligt op de vuilstort en zo betitel je geen dier en zeker geen edel dier.
Daarnaast behandel je een dier ook niet zo dat ze in zo'n slechte staat verkeren dat ze wrak te noemen zijn.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:45

stef schreef:
Met alle respect, een krom veulen wat krom is omdat er bij de fok niet nagedacht is, is voor mij kromme zooi. Beestje kan er niks aan doen, maar rommel is het in mijn ogen wek. Dat is gewoon een uitspraak en zegt er niets over dat het beestje niet lief is oid

Ehm? Welk respect dan ook alweer? Denken, zeggen en schrijven zijn 3 verschillende manieren om bij een ander 'binnen' te komen. Als ik het hier en daar zo lees op dit forum en dan met name in dit topic is het alles behalve respect.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:00

Ik zie standaard een aantal mensen deze woorden gebruiken, die ik overigens zelf nooit zou gebruiken, maar uit de rest van hun bericht heb ik niet het gevoel, dat ze geen respect voor dieren hebben!
Ik noem mijn leerlingen in gesprek met andere mensen ook wel eens etters, maar dat wil niet zeggen, dat ik het eigenlijk niet gewoon de geweldige jeugd vindt!?
De één gebruikt gewoon andere bewoording dan de ander, maar we bedoelen soms hetzelfde. Ik ga me daaraan niet irriteren!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:49

stef schreef:

Helemaal mee eens, die dieren kunnen er niets aan doen maar met troep bedoel ik paarden of pony's die gefokt zijn en die geen enkele waarde hebben. Heeft niets met het lief zijn of respect te maken.

Dieren met hele slechte bouw, dieren die niet te rijden zijn (stond een pony vanaf een camping, die gooide alle kinderen eraf :D ) rare aftekeningen. Alles wat hier op Bokt ook niet verkocht wordt omdat ze niet aan het ideale plaatje voldoen. Uiteraard zijn er mensen die juist dit soort dieren wil hebben, maar over het algemeen niet.

Dus om hier nou over te vallen? Dieren eten er geen hooispriet minder om hoor!