zuidlaardermarkt 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:56

Leorah schreef:
Elk jaar als ik weer richting de auto loop vanaf de zuidlaardermarkt denk ik, waarom ga ik hier eigenlijk naartoe? En toch.. volgend jaar ben ik er vast weer, evenals de afgelopen 25 jaar.

mischien om de sfeer?

divinegoddes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:56

liiisette schreef:
Hebben jullie trouwens vlakbij die export tent naast de prinsbernardhoeve die grijze A of B pony ook zien staan. hij stond vast aan een hek met daaromheen een vierkant van hekken (hij had wel ruimte) was eigelijk benieuwt wat daarmee was
iemand een idee?

ja dat vroeg ik me ook al af

Lyonesse

Re: zuidlaardermarkt 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:03

Misschien een schopper oid? Of iemand die gewoon erg goed was voor zn pony :D 2 jaar geleden was er ook een palominomerrie met veulen. Die stonden ook in een afgezet stuk. Merrie stond vast en veulen liep er los bij :j

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:06

Vindt wel dat veel mensen lichtelijk overdrijven hoor.
Ik durf te zeggen dat ik groot dieren liefhebber ben, en toch vindt ik de zuidlaardermarkt prachtig. Tuurlijk staan er veel slechte paarden bij, maar ook veel goeds. Mijn opa verkocht zijn veulens daar ook altijd, KWPN'rs met papieren van elcaro, faram, nimmedor enzovoorts.
Tuurlijk zie ik ook dingen die niet door de beugel kunnen, maar ik zie toch voornamelijk relatief goed paardjes, die normaal behandeld worden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:07

Onverantwoordelijk vind ik een groot woord als je er met de kids loopt. Zelf heb ik dat niet zo ervaren alleen in sommige gevallen komt er opeens een paard aan en zeggen ze niets, dat is wat minder... Maar gevaarlijk, nee.

Het is ook een soort traditie Alet74 en je kunt nu niet eenmaal overal iets aandoen omdat wij het allemaal zo zielig vinden.
Tegenwoordig vind ik juist dat het een beetje betuttelend is en daar heb ik een hekel aan.
Tuurlijk ben ik tegen dierenmishandeling maar sommige mensen winden zich werkelijk overal over op.
Wij kunnen nu eenmaal niet overal iets aandoen, ik denk dat we dat eens af moeten leren...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:12

Tradities zijn belangrijker dan het welzijn van dieren, bedoel je MB? Vast niet! :) Gevaarlijk is het wel, voor mens en dier, op de een of andere manier gaat het gelukkig meestal goed. De goden zijn de Zuidlaardermarkt goed gezind (ook qua weer, wat was het mooi weer dinsdag!). Het is geen plaats waar je met kleine kinderen naar toe zou moeten gaan, onverantwoord lijkt me in dit kader een goede kwalificatie.
Ik houd ook niet van betutteling, maar aangezien dieren niet voor zichzelf op kunnen komen, moeten wij dat maar doen. Betutteling zou ik dat toch niet willen noemen ;)
Ik wind me absoluut niet op, maar verbazen doe ik me wel. Misschien is het geen dierenmishandeling, maar toch zeker ook niet het toonbeeld van een ideale situatie.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:14

Ideale situatie, zeker niet. Maar een dramatisch oorlogsslachtveld is het ook niet. Doorsnee paard staat er gewoon op zn hooi te kauwen, maar wat gevoeligere paarden heb je altijd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:16

Beter lezen Alet, je leest nu wat je wilt lezen!

En ik zou zo weer met de kids gaan hoor, als je een beetje uitkijkt is het makkelijk te doen maargoed, je moet wel op je kinderen letten en dat is voor sommigen een probleem...

Ik vond het echt leuk en dat meen ik! :j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:20

Ik chargeer misschien een beetje ;) Maar ik vind welzijn wel belangrijker dan tradities.
Mijn dochter van bijna 6 zouden we aan de ketting moeten leggen, die ziet geen gevaar en wil alles met een vacht aaien (zo lijkt het soms althans). Lang leve de kinderboerderij!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:26

Welzijn vind ik ook belangrijk hoor maar tradities ook, ik ben daarin een beetje ouderwets... :D

Kids hebben constant mijn hand vastgehouden hoor, geen moment los! :n

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:47

Ik had het over wandelwagens en baby's in buik/rugdragers en niet over kinderen in het algemeen. Met een wandelwagen kom je echt niet snel aan de kant als er een paard op je af komt (of nog erger, een paar achterbenen van een paard). Ik heb zelf een dochter van 8 maanden en ik zou haar de eerste jaren never niet mee nemen, hoe leuk ik het zelf ook vind. Dus ja,.. ik vind het onverantwoord.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:54

ik vond dat de meeste dieren er wel verzorgd uit zagen hoor
ik had 3 paardjes gezien die echt veel te mager waren en dan een paar shetveulens gezien die geschoren waren en alleen een fleecedekentje ophadden en het daardoor veel te koud hadden maar voorderest heb ik weinig verkeerds gezien

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:57

Leorah schreef:
Ik had het over wandelwagens en baby's in buik/rugdragers en niet over kinderen in het algemeen. Met een wandelwagen kom je echt niet snel aan de kant als er een paard op je af komt (of nog erger, een paar achterbenen van een paard). Ik heb zelf een dochter van 8 maanden en ik zou haar de eerste jaren never niet mee nemen, hoe leuk ik het zelf ook vind. Dus ja,.. ik vind het onverantwoord.

Is toch goed dan dat je je kind niet meeneemt in de wandelwagen!
Heb dat wel gedaan hoor, geen probleem. :)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:08

HEY MENSEN EVEN EEN OPROEP IK ZOEK NAMELIJK EENPONY DIE VORIG JAAR OP DE ZUIDLAARDERMARKT IS VERKOCHT EN IK HOOP IN CONTACT TE KOMEN MET DE EIGENAREN DIE HAAR NU HEBBEN.

het gaat om een merrie uit 2008 bruin bont met zwarte plukken door de manen.
Het is een haflinger x kwpn (misschien weten de kopers dit niet) Haar naam was of is misschien nogsteeds Vera.

Ik wil graag weten waar ze gebleven is het is namelijk familie van mijn pony en ik houd het bij hoe het met die paarden gaan.
Ze ongeveer een stokmaar van 1.50m tot 1.60 krijgen.

Hier een foto:
Afbeelding
Afbeelding

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:10

_janet_ schreef:
Ninx schreef:

Die kans is groot... veel eigenaren knippen toch de staart om te voorkomen dat een paard vanaf het slachthuis alsnog de handel in gaat. Ook dat helpt al niet dus. Grrrrrrr.......mensen :(

Ze knippen op de markt ook de staart eraf als "teken" dat het paard verkocht is :)

Hoe kom je daar nou bij?!?! :S Die met die afgeknipte staart ( en manen ook trouwens) heb ik ook gezien, vaak zijn dat paarden die afgekeurd zijn en via de verzekering bij een handelaar terecht zijn gekomen. Die zal ook wel als slachtpaard verkocht worden lijkt me dan.
Sommige merrie's hebben hun staart kort omdat hun veulens eraan hebben geknabbeld, kan ook dat mensen de staart dan recht afknippen i.p.v zo rafelig van het veulen...

Ik vind dat sommige mensen wel heel overdreven reageren over een paardenmarkt hoor.
De meeste paarden stonden er goed bij, een hoefsmid her en der was geen overbodige luxe mischien maar geen hoeven zo lang en krom dat ze er niet meer mee konden lopen...
De wat magere paarden die ik gezien heb waren meestal oude paarden. En degene die wat schraal waren waren veelal jonkies ( jaarlingen) en die zijn wel vaker wat schraal omdat ze enorm in de hoogte aan het groeien zijn.
Wondjes kunnen nou eenmaal wel eens komen van het transport, of van een ander paard dat niet zo lief was en die genezen wel weer.
Er was water en hooi voor de paarden aanwezig. De mannen met stokken die "horen" kennelijk op de markt, maar lang niet iedereen die met zo'n stok loopt die slaat ermee hoor. Meestal zit er een meetstok in, erg handig dus! Dat slaan met die stokken op die paarden dat hoeft van mij ook absoluut niet, maar soms is er wel een die een tik nodig heeft. Maar die stokken worden veel te veel onnodig gebruikt!
Ik vond het prima geregeld dit jaar!

En DK is wel D.Kroon, hebben ook wel eens een shet gekocht van de man waar ik voorheen een paard voor reed ;)
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 21-10-09 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:23

henk??
een vos shetlander hengst? die was van ons!!!
Sundral schreef:
ghihi wij hebben nog 2 pony's gehaald roosje en henk super grappige shetlanders hahah, gewoon als gezelschapsdiertjes

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:53

divinegoddes schreef:
liiisette schreef:
Hebben jullie trouwens vlakbij die export tent naast de prinsbernardhoeve die grijze A of B pony ook zien staan. hij stond vast aan een hek met daaromheen een vierkant van hekken (hij had wel ruimte) was eigelijk benieuwt wat daarmee was
iemand een idee?

ik weet het!!

3 vriendinnen van mij stonden bij de markt, en plots kwam de pony er aan,(liep los) zij hebben gezocht naar de eigenaar, maar was niet te vinden, zijn ze daar heen gegaan(pbh) en daar moest hij tot aan het einde van de dag blijven staan of de eigenaar zich melde.

Komt er deze week geen eigenaar, is ie voor de dames.. erg leuk beestje trouwens,, !

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:04

ik ben niet zo kapot van die markten ben vorig jaar op de hedelse paarden geweeest heb daar veel ellende gezien

gelukkig heeft een man mijn dag weer goed gemaakt
ik vroeg aan hem of zijn 2 maanden oude veulen te koop stond hij zij ja maar dan zul je de moeder er ook bij moeten kopen of nog 3 maanden moeten wachten vooor je hem op kan halen (zo lief)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:40

@silverbrumby: vind jij de Zuidlaardermarkt dan DE plaats om je paard te verkopen?
Het gaat mij niet om hoe de paarden erbij staan (heb ik niet gezien omdat ik er niet was), maar hoe het daar is qua drukte, qua herrie, hoe ze daar de hele dag (hele lange dag!) aan een touwtje staan. Ik vind het helemaal niks.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:53

Ik heb die pony ook zien staan ja en vroeg me ook af wat ie daar deed!

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:56

divinegoddes schreef:
liiisette schreef:
iemand een idee?

Ik vroeg me dat ook af en heb het nagevraagd. Die pony was ontsnapt en er werd een eigenaar bij gezocht. Werd mij verteld.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:40

silverbrumby schreef:
En DK is wel D.Kroon, hebben ook wel eens een shet gekocht van de man waar ik voorheen een paard voor reed ;)

D.kroon? Leg uit :-)

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:58

Nogmaals

ik weet het!!

3 vriendinnen van mij stonden bij de markt, en plots kwam de pony er aan,(liep los) zij hebben gezocht naar de eigenaar, maar was niet te vinden, zijn ze daar heen gegaan(pbh) en daar moest hij tot aan het einde van de dag blijven staan of de eigenaar zich melde.

Komt er deze week geen eigenaar, is ie voor de dames.. erg leuk beestje trouwens,, !

divinegoddes schreef:
liiisette schreef:
iemand een idee?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:00

annastasia schreef:
Getverdemme, belde net naar m'n ouders, maar wordt er naar van :r
Bij hun is het dorp is er ingebroken vandaag bij een handelaar. Z'n hele huis overhoop gehaald.
ALLE PAARDENPAPIEREN WEG!!!!! :r
Of ze goed op z'n paarden wouden letten dat zodra er iets vreemds is ze hem direct willen bellen.

Ik zou alle dieren direct ergens anders hebben ondergebracht.............

Zo iemand moet geweten hebben dat ie naar de markt toe ging en dan rustig z'n gang kon gaan.

Bah, hoe kan zo iemand zoiets doen!!!

Das een kennis van ons, hij is ook bij ons geweest met de vraag of als wij wat zagen meteen te bellen.
Toen hij was geweest had ik een vreselijk naar gevoel ;( Ik heb die nacht ook niet lekker geslapen.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 12:22

Een man gaf ook zo een pony weg.. heel apart.