Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:54

Niet waar je op hoopte, maar hopelijk gaat graasje het zelf opknappen.
We duimen gewoon een tandje harder.

Julu72

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:26

Heel veel sterkte gewenst voor jullie saampjes! Hopelijk vindt Graasje de kracht om deze koers in elk geval wél te winnen... voor jou én voor haarzelf. Ze heeft een topbaasje aan jou! Hou je taai Ruitje! :(:)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:20

Dit is rottig zeg! Hopelijk kan Graasje dr lichaam het zelf enigzins aan.
Ze heeft iig wel de beste eigenaresse die ze zich kan bedenken! Respect hoor.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:30

Oef...nieuws waar je al bang voor was dus, maar er is nog een klein sprankje hoop. Graas is een vechter. Als het te bevechten valt waar ze tegen strijdt, gaat het helemaal goed komen met haar! Hoop houden hoor :(:)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:53

Hoe is graas het weekend doorgekomen ruitje?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:12

Ik ga er morgenochtend heen. Ik weet dat ze echt extreem goed verzorgt word daar( laatst was
een vriendin daar op een ander tijdstip en toen werd ze door 3 man gewassen en getut en wandelen en grazen, de queen :') ) . Iedereen vind haar ook leuk daar :+.

Dus ik ga niet alle dagen heen :) . Zeker een zondag vind ik dan toch wat om heen te gaan als je paard verder wel 'normaal' oogt :o .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:17

Ik rijd overigens sinds gister op een scooter omdat ik nu geen geld wil steken in het repareren van mijn oude auto/het kopen van een nieuwe. Ik weet dat mijn ouders altijd achter mij staan om voor Graas resterende behandelingen te betalen, iets wat heel erg fijn is want het geld raakt echt op :+

Dus op bezoek gaan doe ik steeds met de auto van mijn ouders :') .

Ben je 28, ben je zo intens blij met je familie in dit soort tijden :o

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:20

Fijn om te weten dat ze daar zo goed verzorgd wordt. Heb ook altijd alleen maar positieve berichten over die kliniek gehoord inderdaad. Kan me voorstellen dat je aan de ene kant heel graag bij haar bent nu, maar dat 7 dagen in de week ook wel heel zwaar is...
En oei, geen geld meer voor reparatie auto...nog even en we roepen een 'Help Gaasje' crowdfunding in ;)

Wel heel fijn dat je ouders als achterban willen dienen (zijn natuurlijk ook paardenmensen)...Die optie heb ik hier helaas niet...Ben tot nu toe dan ook heel blij dat ik gekozen heb mijn paardje te laten verzekeren...en daarnaast een potje te hebben...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:29

Ja niet iedereen heeft de 'luxe' die ik heb en op dit soort momenten voel ik mij extra dankbaar dat de ooievaar mij hier heeft losgelaten en niet ergens in Zoetermeer :') .

Ik snap dat je dan verzekerd ja :) . Crowdfunding hoeft niet hoor haha, denk dat er een hoop mensen zijn die het zwaarder hebben :o

En die scooter is best rustgevend :D

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:39

Als ze goed verzorgd word hoef je er idd niet elke dag heen! Balen van je auto maar snap dat je heg geld liever even bewaard.
Mijn ouders geen paarden mensen hebben gelukkig ook altijd klaargestaan met mijn vorige paard voor de kliniekkosten ze konden zowat een nieuwe vleugen bouwen hihi.

Erg fijn als je familie achter je staat als reserve. Hou ons morgen vooral op de hoogte als je haar gezien hebt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 16:06

Net langs geweest en eigenlijk hoefde de DA mij niks meer te vertellen, nu na 4 dagen zonder antibiotica maar met goede zorg zag haar huid er dramatisch uit en was ze een dood vogeltje in de omgang |( . Voor mijzelf echt besloten dat dit zo niet kan.

Dat gevoel werd gevolgd door een gesprek met mijn eigen DA. Ze heeft de volgende diagnose gekregen: Equine Multisystemic Eosinophilic Epitheliotrophic Disease ( afgekort MEED) . Een auto-imuunziekte die zich vooral manifisteerd in de huid, de lever, de dunne darm en de longen.
Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn inderdaad alle plekken waar ze klachten heeft gehad, al deze 'losse' klachten zijn nu hier aan te koppelen.

Achteraf gezien zijn de 'schommelingen' in haar ziektebeeld nu te verklaren, omdat het steeds beter ging als ze medicatie in het bloed ingespoten kreeg, en minder als ze bij mij thuis op de poeders stond. De darmen konden dan de medicatie gewoon niet opnemen.

Ze komen op Bodegraven 1 paard per 2/3 jaar tegen met een soortgelijke ziekte, het is enorm zeldzaam. Ik heb gevraagd of het voorkomen had kunnen worden. Het is niet erfelijk, de theorie is dat het imuunsysteem getriggerd word door een parasiet( leverbot/worm) of allergie. Het kan in Graas haar geval beide zijn denk ik, ze reageerde ook erg heftig toen op een bepaalde ontstekingsremmer dus ik weet dat ze gevoelig is, maar leverbot sluit ik ook niet uit.
Het imuunsysteem neemt dan in zijn gevecht hiertegen een verkeerde afslag, en gaat het eigen lichaam aanvallen.
Dat is dus pech, gewoon pech hebben.

Normaal gesproken schat mijn DA het 'dragelijk kunnen houden van het leven' op 5%, dan zou ze op onderhoudsdosis antibiotica en corticosteroïden moeten. Deze 5% geef je dus als kans voorafgaand aan de behandeling.

Nu is Graas voor haar wat we toen nog dachten 'leverproblemen' constant behandeld met antibiotica en corticosteroïden en is ze alleen maar slechter geworden, wat dus betekend dat de 5% kans die je nog had willen proberen hierbij dus geprobeerd is en niet werkt.

Mijn DA heeft nog speciaal gezocht naar alternatieve/nieuwe behandelingen, om te kijken of er toch nog mogelijkheden zijn, maar helaas is dit een van die dingen waar gewoon niks aan te doen is.....

Dat betekend maar 1 ding en dat is dat ik mijn meest bijzondere paard ooit moet laten gaan. Ik kan niet vertellen hoeveel indruk dit paard op mij gemaakt heeft. Ik heb veel paarden meegemaakt en heb er ook al een aantal gehad, maar dit was voor mijn gevoel 'die ene' , dat paard wat precies bij mij paste, wat mij uitdaging gaf, wat mij veel over mijzelf leerde, dat paard waarmee ik soms kon lezen en schrijven en soms wel achter het behang kon plakken. Precies het enige paard waar ik ooit dit gevoel mee heb gehad, dat moet ik op 2 jarige leeftijd laten gaan. Dit was het paard waar ik mee ging koersen, dan ging fokken en wat nog 20 jaar bij mij bleef zodat als ik straks 50 was ik kon zeggen: 'Ik hoef er geen een meer, dit was het' .

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:09

Och jeetje caath. Altijd in stilte meegelezen km een beetje Up to date te blijven en dan dit.. Sterkte meid :(:)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:09

Jeetje wat verdrietig |( |( |(
Wat een ontzettende schijtbeslissing die je moet nemen, maar wel heel dapper dat je m neemt!

*droogt ogen*

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:10

Grandioos k*t gewoon. ;(

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:11

Wat ontzettend heftig om te lezen.
Heel veel sterkte met dit moeilijke besluit

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:11

:(:) :(:) |(
Heel veel sterkte :(

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:12

Pfoe, ik heb je hele topic meegelezen, en ben enorm onder de indruk van jou en Graasje. Wat ontzettend naar dat het zo moet eindigen. Ik had ontzettend gehoopt voor jullie dat het allemaal goed was gekomen. Heel erg veel sterkte!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:13

Stille meelezer meld zich.

wat ongelooflijk poedersuiker nieuws zeg.

Heel veel sterkte de komende tijd.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:13

Wat een vreselijk nieuws. Ik wil je alle sterkte toe wensen. Het is moeilijk om een dierbare te laten gaan.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:14

Echt niet tof dit. Onwijs veel sterkte Ceet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:15

Ach nee............

Sterkte.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:15

Ooooh nee..... Wat ongelofelijk r*k. -O- Heel veel sterkte Ruitje! :(:)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:17

Nee niet Graasje... wat verschrikkelijk. Je hebt echt alles voor haar gedaan wat je had kunnen doen, groot respect voor jou.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:17

Al een hele poos stil aan het meelezen.. Maar jeetje. Wat een k*tnieuws is dit zeg!!
Heel veel sterkte! Heel dapper besluit, maar pfoe..
Wat ontzettend klote gewoon!!!!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:18

Nog een stille meelezer hier. Getverdemme. Woorden schieten tekort. Heel veel sterkte de komende tijd. ;(