Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:23

Tendance schreef:
Verder ga ik niet terugzoeken wie het als reactie op jou zei, maar er was daadwerkelijk iemand, die niet geloofde, dat je een pony zou kopen zonder doel, anders dan sportdoeleinde of recreatie.

Kon ik idd ook niet meer vinden, maar het gros van de shetjes wordt zonder doel gekocht en functioneerd puur als grasmaaier

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:25

Tendance schreef:
Anneliesdj:
Ten eerste staan paarden niet in een asiel, dus daarmee gaf ik ook al aan, dat er nog al wat verschil zit tussen een paard en een kat of hond en dat ik een vergelijking als deze dus niet op zijn plaats vond.

Verder fok ik inderdaad mijn toekomstige paard weer zelf! Net als wij bij mijn jonge dier gedaan hebben!
En ik laat dus niet een veulen fokken, ik combineer zelf!

En het stukje over paarden, die niet voor de slacht gefokt worden? Hier in de buurt is er toch echt een boer, die dat wel heeft gedaan. Alleen nu de slachtprijzen zo omlaag gaan is hij overgestapt op het fokken van rijpony's. De enige reden, dat hij af en toe een shet naar een gezin deed, was omdat hij er dan nog net wat meer voor kreeg, dan als hij ze naar de slacht deed.
De wereld is niet zo mooi en schattig als er soms gedacht wordt!

Omdat er geen asielen voor paarden zijn, als je er vanaf wilt breng je ze naar een handelaar. Zogezegd is een handelaar dus vergelijkbaar met een asiel.

En nogmaals; was het maar zo dat er gefokt werd voor de slacht, daar is niets zieligs of schattigs aan. Dan zijn er tenminste regels en wordt er voor die dieren gezorgd.
De handelaar die jij in de buurt hebt wonen is een van de weinigen, veel handelaren brengen dieren naar de slacht als ze denken er niets voor te kunnen krijgen, dat is wat anders dan specifiek voor de slacht gaan fokken.
Waarom denk je dat de slachtprijzen zo omlaag zijn gegaan?? :)*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:28

tina

Re: Wie gaan er dit jaar allemaal naar de Zuidlaardermarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:31

1e kolom is minium prijs ,2e de maxium prijs wat geteld is
als er staat bij shetlander 20 200
betekend dat de goedkoopsten voor 20 weggingen en de duursten voor 200

zo laag is de slachtprijs niet trouwens als je zegt
eerder goed en stijgend ? (hier wel van 0,78 naar 0,98 laast in de krant bij gevraagd )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:35

mwah... ik weet nog dat de slachtprijs 2.95 (gulden) was....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:36

Een handelaar vergelijken met een asiel vind ik ook niet een juiste vergelijking. Je ontvangt geld van een handelaar en de handelaar probeert er ook zo veel mogelijk geld aan te verdienen bij een nieuwe koper.
Een asiel vraagt een vast bedrag en kijkt daarbij niet naar soort of leeftijd.
Verder vind ik de overeenkomst tussen een paard en een hond bijvoorbeeld sowieso niet te maken, want ze zijn nu eenmaal niet gelijk!
Eh en sort of asiels zijn er wel voor paarden! Zoek maar op internet, dan zijn ze te vinden!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:38

engeland heeft wel paardenasiels

hier is dat onder de noemer van bepaalde stichtingen
lees altijd eentje die adverteert op MP

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:40

das toch niet relevant? We zijn in nederland, het gaat om nederlandse paarden op een nederlandse markt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:49

Ook in Nederland zijn ze er!

En de Nederlandse markt zou niet zo groot geworden zijn als er geen handel was met het buitenland, dus om nu te zeggen, dat het echt allemaal zo Nederlands is.

Ik denk, dat er meer paarden en pony's naar Duitsland, Polen, België en Italie zijn verkocht, dan dat ze daadwerkelijk in Nederland zijn gebleven.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:49

annepanne schreef:
Maar vond het een beetje troep wat die kocht (en heeel veel) dus dacht (om even in de transportdiscussie te vallen) dat dit wel een slager zou zijn (even kort door de bocht zeg maar).

Dirk Kroon is de zoon van Bertus Kroon, de broer van Bertus was paardenslager, zijn dochter zat bij mij in de klas en op de ponyclub.

De slechte paarden worden door Kroon op transport gezet naar slachterijen in het buitenland, wat goed is gaat de verkoop in voor maneges of naar particulieren. Ik heb daar mijn eerste paard vandaan, 20 jr. geleden, geen slechte koop.
De paarden staan er goed bij bij hun op stal of in de wei, netjes schoon en goed verzorgd/gevoerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:50

tina schreef:
zo laag is de slachtprijs niet trouwens als je zegt
eerder goed en stijgend ? (hier wel van 0,78 naar 0,98 laast in de krant bij gevraagd )

Maar wat houd je ervan over?
Even rekenen: we hebben een gezonde shetlander van 250kg levend gewicht, paardje moet medisch gekeurd worden voor hij geslacht word á 100 euro, dan de slacht en wordt alle afval eraf gehaald, houd je max. 120 kg vlees over, á een euro is 120 euro, blijft 20,- over.
En dat is een gezonde shet, verwaarloosd of mager moet een handelaar de slager betalen om te mogen slachten, als ze uberhaupt al door de keuring komen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:51

En dan ook nog de slachtkosten. Geloof dat die in Nijkerk iets van 75 euro zijn.
Dus dan zou je er bijna geld op toe moeten leggen.

Mijn shet weegt trouwens 170 kg :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:52

Tendance schreef:
Ook in Nederland zijn ze er!

En de Nederlandse markt zou niet zo groot geworden zijn als er geen handel was met het buitenland, dus om nu te zeggen, dat het echt allemaal zo Nederlands is.

Ik denk, dat er meer paarden en pony's naar Duitsland, Polen, België en Italie zijn verkocht, dan dat ze daadwerkelijk in Nederland zijn gebleven.

Jij denkt..... Cijfers graag....
En met exporteren is trouwens niks mis IMO

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:52

Evelli schreef:
En dan ook nog de slachtkosten. Geloof dat die in Nijkerk iets van 75 euro zijn.
Dus dan zou je er bijna geld op toe moeten leggen.

Mijn shet weegt trouwens 170 kg :+

En hoeveel bruikbaar vlees zit daaraan?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:54

Geen 120 kg zoals het bericht boven mij :+ Denk iets van 40/50 kg :)
Bijna niet waard om te slachten voor het vlees

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:55

Onze ruin is nooit medisch gekeurd hoor toen die geslacht werd!?
Tegenwoordig staan de gegevens in het paspoort als het dier niet voor consumptie gebruikt mag worden....
Die van ons ging gewoon mee en toen was het einde verhaal.

Nu praat ik er vrij nuchter over, maar in die tijd was ik er kapot van!
Soms is het nu eenmaal niet anders en sorry, maar als het dan toch het einde is voor het dier, dan kun je uiteindelijk beter gebruik maken van de mogelijkheid, dat het paard voor consumptie gebruikt wordt, dan dat je het een spuitje laat geven bij de veearts en met een kadaver opgescheept zit, dat weer opgeruimd moet worden.

Sorry ik klink misschien heel hard, maar het is wel de realiteit!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:56

Maar hoelang is dat geleden Tendance? Aangezien je het over toen en tegenwoordig hebt ;)

Dwalen we overigens niet erg ver van het onderwerp zuidlaren af?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:05

Ik weet toevallig, dat er 2 mannen naar Polen zijn gegaan met in het totaal 200 pony's, heb namelijk met deze man staan praten.
En dat er een Duitser weg ging met 3 vrachtwagens vol, die hij gekocht had.
En verder heb ik meer buitenlanders zien handelen, dan Nederlanders, dus ik weet zeker, dat er heel veel naar het buitenland is gegaan en dat dus alles echt niet binnen Nederland blijft en het dus niet alleen Nederlandse handel is.

En ookal zou het maar 1 paard zijn, dat naar het buitenland is gegaan, dan kun je het toch al geen Nederlandse markt meer noemen.

En ik heb deze mannen inderdaad weg zien gaan met veel te vol gepakte vrachtwagens, helaas!
In een vrachtwagen voor plus minus 15 paarden, stonden er zo 25 tegen elkaar gedrukt!
Wat ik dan wel weer een kwalijke zaak vind!

En als ik het over toen en tegenwoordig heb, dan heb ik het over een tijdsbestek tussen nu en 5 jaar geleden en alles wat daar dus tussen valt.

Overigens heb ik het voortdurend over Zuidlaren en kijk in niet naar andere markten als ik het over een markt heb.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:14

waar moet ik aan denken met vrachtwagen? Die heb je in héél veel verschillende formaten.

Heb je ergens je zegje gedaan bij de organisatie over de volle vrachtwagens?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:16

Evelli schreef:
Geen 120 kg zoals het bericht boven mij :+ Denk iets van 40/50 kg :)
Bijna niet waard om te slachten voor het vlees

Bijna? Het is het gewoon niet waard.
Wat ik hierboven heb aangehouden zijn nog hele royale getallen.
Bruikbaar gewicht is 35%, dat zou bij jouw pony betekenen dat 60 kg x 1 euro p/kg = 60 - 75 euro medische kosten moet je al 15 euro bijbetalen. Heb je het nog niet eens over het loon van de slager.

Zeker bij de kleine paardje moet worden bijbetaald om ze te kunnen slachten, waarom denken jullie dat al die hummels gratis weggegeven worden? Er zijn er zelfs velen die je een tientje bij doen als je er een meeneemt, dat is de realiteit.
Ze kosten geld, leveren niets op, slachten = gemiddeld 50 euro bijbetalen dus wat doe je?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:18

Ik zal haar niet laten slachten om het vlees.
Maar zal haar zeker laten slachten mocht dat nodig zijn ivm ziekte/gebreken. Al moet ik bij betalen :)
Maar dat is een andere discussie :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:19

stef schreef:
waar moet ik aan denken met vrachtwagen? Die heb je in héél veel verschillende formaten.

Heb je ergens je zegje gedaan bij de organisatie over de volle vrachtwagens?

Je kon zien, dat er ooit van die schotten in gezeten hadden en dan konden er 15 in, maar die schotten waren eruit en toen stonden er 25 in.
Aangeven bij de organisatie had niet veel zin, want er was al politie bij en die lieten hen na navragen gewoon doorrijden, als hij er maar niet nog meer bij op zette.
Dit was een vrachtwagen, die volgeladen werd bij de kermis in de buurt. Dus die waren met de vrachtwagen ook gewoon de markt over gereden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:20

aangeven had geen zin... tja. als iedereen zo denkt kom je nooit ergens natuurlijk....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:21

Wij hebben toch echt geen medisch onderzoek hoeven te betalen, toen ons paard naar de slacht ging hoor!
Maar goed, dat toen is wel al wat langer geleden... 7 of 8 jaar?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:22

stef schreef:
aangeven had geen zin... tja. als iedereen zo denkt kom je nooit ergens natuurlijk....

Probeer je nu op ieder bericht van mij af te geven? Dat is best, maar dan moet je wel goed lezen.
Politie was al ingelicht en was al met de vrachtwagen bezig, maar liet ze gewoon doorrijden als het er maar niet meer werden.