mensen doen rare dingen als ze een paard zien.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: mensen doen rare dingen als ze een paard zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:49

arnjojo schreef:
khirshanta schreef:
Kelly_ann: ja, ik had wel zo'n moment van 'zo, what goes around, comes around' Knipoog

Maar ik moet fatsoenshalve ook wel zeggen dat er sommige 'aso's' waren die niet beter wisten. Soms vinden mensen het leuk om te toeteren en begrijpen niet dat je paard daarvan kan schrikken.

Even de moraalridder uithangen: ik vind dat we als ruiters dus ook nooit mogen vergeten dat er meer paarden 'dummies' op de weg zijn dan paarden kenners, en daar hoor je ook rekening mee te houden. Sommige mensen gaan er gewoon van uit dat je paard 100% bomproof is. Oordeel niet te snel, en probeer daarom ook begrip op te brengen voor anderen! Ja, ook als je haast hebt in de stad, en een blonde doos houdt het kruispunt op omdat ze de weg kwijt is Tong uitsteken

Ik ben zo'n blonde doos Haha!

Ik ook! Daarom denk ik: maak meteen van de gelegenheid gebruik, misschien dat de volgende keer, mensen niet wanhopig staan te toeteren op me Huilen van het lachen

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:58

Ik ken het ook! Vorige keer toen ik met mijn (pas zadelmakke) paard IN mijn wei reed, kwamen er brommertjes voorbij. Mijn paard heeft daar dus nog steeds een panische angst voor en ging er dus al bokkend vandoor. Wat doen de brommertjes? Ze draaien zich om en komen nog eens al toeterend voorbij! Dit hebben ze nog een keer herhaald! Toen was ik echt woest, maar het haalt toch niets uit! Zij hebben er plezier in dat mijn paard er vandoor ging...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:19

wednesday schreef:
Ik ken het ook! Vorige keer toen ik met mijn (pas zadelmakke) paard IN mijn wei reed, kwamen er brommertjes voorbij. Mijn paard heeft daar dus nog steeds een panische angst voor en ging er dus al bokkend vandoor. Wat doen de brommertjes? Ze draaien zich om en komen nog eens al toeterend voorbij! Dit hebben ze nog een keer herhaald! Toen was ik echt woest, maar het haalt toch niets uit! Zij hebben er plezier in dat mijn paard er vandoor ging...

dit hebben wij ook gehad, er kwam een brommer aan op het fietspad (waar hij niet mocht rijden) ik gebaarde dat hij rustig moest doen, maar die sukkel gaf extra gas, 2 seconden later hoorden we een harde klap.. jongen was op een auto geklapt.. hij had niets, maar de bijrijdster van onze pony heeft hem goed de waarheid verteld, die jongen heeft een half jaar moeten fietsen Haha!

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:21

hahaha gebeurde dat ook maar eens met die 3 "oh zo stoere brommer-"jongens die mij ambeteren!

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:29

Die wielrenners haat ik echt... Wij noemen ze wielerterroristen ipv wielertoeristen.
Die kerels denken dat de openbare weg enkel en alleen van hun is! Hoeveel keer ik al een bocht neem, dat die kereltjes gewoon stomweg ergens uit een klein baantje komen gevlogen of gewoon de straat oversteken zonder kijken!
Dan staat er in de kranten "weer een wielertoerist verongeluk", ja sorry hoor, maar ze zoeken het zelf!
Ik woon in een erg toeristische streek voor dat soort dingen en nu in de zomer moet je echt 10 paar ogen hebben als je achter je stuur zit, het zijn mieren die van alle kanten komen afgestoven.

Wat die auto's betreft, er staat nochtans in het verkeersreglement dat je moet vertragen als je een paard nadert én indien het paard tekenen van angst vertoont STOPPEN!
Het is echt schandalig hoe sommige mensen zo voorbij vliegen! Ik vertraag altijd en wijk extra uit...
Ik kijk er echt niet naar uit om mijn jonge paarden later verkeersmak te maken als er zo'n wegpiraten rondrijden!
Een paar maand geleden nog was m'n vader aan het wandelen met m'n jaarling en ik reed er enkele meter achter met de auto, zie ik achter mij een auto naderen en doe ik teken vanuit m'n raam dat ze vaart moet minderen.
Wat doet mevrouw de ouwe tr*t? Juist ja, ze steekt mij voorbij en raast langs m'n jaarling! Die sprong echt 2 meter weg en zat bijna tegen die tr*t haar auto!
Echt ongelooflijk... Ze mogen zulke mensen stande pede hun rijbewijs afnemen en hun examen volledig opnieuw laten doen, ik durf wedden dat meer dan de helft er niet door is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:30

wednesday schreef:
hahaha gebeurde dat ook maar eens met die 3 "oh zo stoere brommer-"jongens die mij ambeteren!

misschien gebeurd dat nog wel eens Ja die jongen is zich kapot geschrokken, en toen de bijrijdster hem nog even flink de waarheid heeft verteld, werd hij knalrood.. zijn moeder kwam er bij, "och arme jongen, och jongen toch" bijrijdster: helemaal geen och arme jongen!! wij hebben hem gezegd dat hij rustiger moest gaan rijden!! de man in de auto had 2 kleine hondjes in de auto, en reed gelukkig stapvoets.. hondjes hadden hun nek wel kunnen breken.. zegt de politie ook nog "die auto mag hier toch niet rijden?" jawel, nu wel want de andere weg is afgesloten, die jongen mag niet op het fietspad rijden! tjsa.. stoere jongen.. wss heeft ie zijn brommertje ook nog opgevoerd, want hij wou de politie er niet bij hebben.. die jongen bedenkt zich nu wel 2 keer om gas te geven als er iemand op een paard zegt dat ie rustiger moet gaan rijden Haha!
gelukkig zijn er hier ook jongens die hun brommer stil zetten, en de motor uit doen, zolang je vriendelijk tegen ze blijft, is het vaak wel goed Ja

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:37

bron;3vo

Informatiefolder voor een veilig en verantwoord gebruik van de openbare weg voor ruiters en koetsiers, evenals overige weggebruikers.

Veilig met paarden in het verkeer

Tekst: Folder 3VO

Volgens onze verkeerswetgeving (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) zijn ruiters en koetsiers bestuurders. dat geldt ook voor geleiders van rij- en trekdieren en vee. Bestuurders zijn immers alle weggebruikers, behalve voetgangers. Ruiters en koetsiers hebben dus evenveel rechten op een veilig en verantwoord gebruik van de weg als ieder ander. De paardensport in ons land groeit nog steeds. het is daarom van belang dat alle weggebruikers beter met elkaar samenwerken, zodat ook ruiters en koetsiers veilig onder weg zijn.

Praktische tips voor Ruiters en Koetsiers

Uit een oogpunt van verkeersveiligheid kan het gewenst zijn dat twee ruiters naast elkaar rijden. Houd er wel rekening mee dat dit in de verkeerswetgeving (nog) niet is toegestaan.

Maak gebruik van het ruiterpad.

Rijd altijd rechts op de rijbaan of gebruik als ruiter de wegberm.

Zowel binnen als buiten de bebouwde kom zijn ruiters en koetsiers verplicht van de rijbaan gebruik te maken. De verkeersveiligheid kan het noodzakelijk maken dat zij uitwijken naar het fietspad. Ruiters en koetsiers geven uiteraard de andere gebruikers van het fietspad altijd voorrang.

Kom niet op voetpaden en nooit op auto(snel)wegen. Mijd als het even kan drukke verkeerswegen.

Geef het veranderen van richting tijdig aan en kijk altijd even over uw schouder.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:45

ik heb het tijdens de buitenrit ook bijna altijd, mensen gaan helemaal in de berm rijden ze kijken bang naar je. oude vrouwtjes stappen af, pas liep ik met m'n verzorgpony bij ons in de straat. Een vrouw durfde niet door te rijden, dus ik wenken van je kan wel komen maar nee hoor! Knipoog Maar ik vind ook dat mensen veel vaker hallo of hoi tegen je zeggen terwijl ze anders hun mond houden en ze glimlachen heel aardig naar je en kijken je na, kleine kindjes fietsen achter je aan :S lastig hoor! Haha!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:16

In het licht dat mensen rare dingen gaan doen als ze een paard zien, heb ik dus ook maar de regels gebroken. Jaja! Rebel in hart en nieren! Meteen een boete aan mijn kont.
Maar dat gaat dan offtopic, dus heb ik zelf een vvdd gemaakt: [VVDD] Boete shet niet op de weg

overigens: er waren daar trouwens ook vrachtwagens die lekker luid gingen toeteren en met volle licht ornamenten gingen signalen. Gelukkig is ze niet zo'n schijterd, dus dat was het probleem niet, maar voor hetzelfde geld denken andere mensen dat er ergens heel wat aan de hand is.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:25

Hier komen veel toeristen over de weg (ik moet altijd 5 min over de weg naar de bak). Nog maar 1 keer gehad dat iemand een boze reactie naar me maakte. "Wat moet een paard hier, dat hoort hier helemaal niet"... Het is dat hij ontzettend hard doorfietste (racefietser) maar anders had hij toch een heel boze reactie terug gehad. Kom op zeg, het is hier een landweg, dan vind ik dat paarden hier meer passen dan racefietsers..

En ik liep een keer met een vriendin en haar paard door het dorp (was aan de andere kant van het dorp wezen lessen) begon een ouderevrouw te schreeuwen en schelden dat we die kútknol hier weg moesten houden en nog meer dingen. Dus zei terug geroepen dat zij het volste recht had daar met het paard te lopen. Die vrouw zal wel heel bang zijn geweest ofzo, maar ze liep toch op zeker 20 meter afstand van ons.

Vind het wel altijd hele lastig zulk soort mensen, weet nooit zo goed hoe ik daarop moet reageren.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:32

okee wij wonen vlak aan de hei en bos (havelte),
dat is geweldig rijden ,MAAR....wij zijn niet alleen natuurlijk,
wij hebben namelijk heel veel mountainbikers die zichzelf bepaalde paden toeeigenen,en als jij daar rijd met je paard ,moet je maar opdonderen want dat is hun pad?!?
vervolgens scheuren ze je keihard voorbij ,paarden schikken...
wij hebben echter paarden die waneer ze een groep mountainbikers voorbij zien scheuren ze dat blijkbaar met een kudde verwarren en dr vervolgens keihard achter aan gaan...haha moet je kijken wie er dan schikken .....

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:47

Die mountainbikers zouden een klop moeten krijgen op hun achterlijke smoel! Clown

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:47

Ik heb geen last van hard rijdende auto's of wielrenners. Mijn paard begint al te dribbelen als het in de verte is. Dan gaan de meeste óf met een boog erom heen óf ze staan stil tot ik voorbij ben.
Bedank ze dan wel altijd. Voor een trekpaard van ong 1.70 zou ik ook wel uitkijken denk ik.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:16

Angie_ke schreef:
Die wielrenners haat ik echt... Wij noemen ze wielerterroristen ipv wielertoeristen.
Die kerels denken dat de openbare weg enkel en alleen van hun is! Hoeveel keer ik al een bocht neem, dat die kereltjes gewoon stomweg ergens uit een klein baantje komen gevlogen of gewoon de straat oversteken zonder kijken!
Dan staat er in de kranten "weer een wielertoerist verongeluk", ja sorry hoor, maar ze zoeken het zelf!
Ik woon in een erg toeristische streek voor dat soort dingen en nu in de zomer moet je echt 10 paar ogen hebben als je achter je stuur zit, het zijn mieren die van alle kanten komen afgestoven.

Wij wonen vast in hetzelfde dorp Clown

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:23

Haha, zou best kunnen! Tong uitsteken Ik woon op de grens van Zottegem/Brakel, vlakbij de o zo beroemde berendries (en die willen ze natuurlijk allemaal oprijden Rolleyes )

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:11

Angie_ke schreef:
Die mountainbikers zouden een klop moeten krijgen op hun achterlijke smoel! Clown

Ongelooflijk...... Weet je dat wij heeel blij mogen zijn dat we uberhaupt nog met ons (levensgevaarlijke) paard tussen het verkeer mogen komen? Moeten weggebruikers nu ook al rekening gaan houden met jou als je in je eigen wei rijdt? Al komt er een halve motorcross voorbij, ons probleem.
Als ik al jullie gevloek zo lees is het echt slecht gesteld met ons ruiters, stel jezelf eerst maar eens wat beleefder op.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:18

Tha, ik lach eigenlijk altijd met de wielrenners, ze zijn zo sullig... Ze denken allemaal dat ze Eddy Merckx zijn of Tom Boonen, en maar roepen dat ik aan de kant moet gaan. (Want stel je voor dat hun gemiddelde snelheid omlaag gaat omdat ze even moesten vertragen door mij...)

Tja, je hebt altijd aso's op de weg, zowel voetgangers als fietsers als motorrijders als ruiters als....
Ik lach er altijd een beetje weemoedig mee, veel valt er niet te zeggen tegen die mensen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:20

Herkenbaar. Hier zijn wielrenners ook zo... vriendelijk.

Overigens maken ze wel verschil of ik op de vriendelijke witte reus (174 ongeveer en toont groot) of Utixo met z'n 162 zit. Voor de schimmel gaan ze net wat makkelijker opzij.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:27

moeshie schreef:
Tha, ik lach eigenlijk altijd met de wielrenners, ze zijn zo sullig... Ze denken allemaal dat ze Eddy Merckx zijn of Tom Boonen, en maar roepen dat ik aan de kant moet gaan. (Want stel je voor dat hun gemiddelde snelheid omlaag gaat omdat ze even moesten vertragen door mij...)

En de wielrenners lachen eigenlijk altijd om de ruiters, ze zijn zo arrogant... Ze denken allemaal dat ze Anky of Imke zijn, en maar roepen dat we eens meer aan de kant moeten gaan. (Want stel je voor dat we dat mooie dier laten schrikken en het de rest van de rit van slag is...)

Knipoog

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:30

wielrenners..ik heb der een hekelaan..Laast was ik ook lekker met me paardje buiten aan het rijden..Opeens hoor ik geschreeuw van EEEHY EEHY AAN DE KANT! ik schrok me dood Huilen van het lachen me paard dus ook..Heb hem even flink de waarheid vertelt..wat denkt die wel niet..Rare mensen.. Tong uitsteken

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:39

Kelly_ann: tuurlijk heb je gelijk, er zijn genoeg zeikende ruiters. Het punt van het verkeer is dat je rekening moet houden met elkáár, maar eerlijk is eerlijk dat verhalen die hier verteld worden vaak ook met echte aso's te maken hebben, toch? Lachen

Maar om het topic misschien een beetje in perspectief te zetten: ik reed laats met mijn fiets (mountainbike trouwens Tong uitsteken ) op het fietspad. Ik rij richting twee ruiters, die het hele pad in beslag nemen, dus ik bel. Geen reactie. Ik kom dichterbij, en vraag of ze even aan de kant willen gaan. Geen reactie. ik bel nog eens, 'Hallo meiden, kunnen jullie een beetje aan de kant gaan?' Neeeuh hoor! Dus het eerste stuk dat veilig vrij was, rij ik de berm in (links), zeg ook nog netjes dat ik langs kom, en ik kríjg me toch een tirade over me heen! Wat ik wel niet dacht, dat ik gevaarlijk bezig was, en dat de paarden wel hadden kunnen schrikken. Of ik dan helemaal geen verstand had?

Wat nog mooier was: dit waren dus twee meiden van een rusthuis....

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:43

Wielrenners!!! Ik heb er echt een hekel aan! Boos!

Mijn paard Beauty heeft er al eens 1 de sloot in gewerkt. Bloos Ik liep in de berm rustig in stap. Kwam die wielrenner schreeuwend aan dat ik aan de kant moest. Ik geroepen dat mijn paard angstig was. Hij weer AAN DE KANT!! Nou toen hij mij passeerde ging Beauty op achterste benen in het rond. En meneer de wielrenner moest uitwijken naar de sloot. Bloos Hij is verder gefietst een eindje door de sloot en er toen weer uitgekrabbelt! Koe Achteraf moet ik er om lachen dat hij door de sloot ging. Bloos
Eigenlijk was het gewoon een schitterend gezicht!! Cool

En motoren, tot nu toe heb ik niet veel slechte ervaringen met motoren. Mijn paard wordt er snel nerveus van maar dat is niet de schuld van de meeste motoren. Zij rijden hier in de buurt juist er keurig langs de paarden heen. Een enkeling trket dan nog snel even weg op 1 wiel. Daar ben ik niet van gediend.
Een keer toen ik op weg was met mijn paard naar het land kwam er een groep van mischien wel 40 motoren langs. Oh wat was ik bang! Ik wilde afstappen maar dat kon al niet meer. Ik heb een zo breed mogelijk stukje berm opgezocht. En Beauty met de neus richting de motoren gezet. Ze stond te springen en te hupsen op de plek. Maar het was controleerbaar. De motorrijders seinden ekaar dat ze kalmaan moest doen. Dat deden ze ook wel. Maar 40 was gewoon te veel.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:56

gister ook ik en een vriendin naar buiten ( linnietje ) hier

kwam er van achter een auto aan ( zo gepimptewagen met dubbele uitlaat )
zij midden op de weg rijden van je remt maar af, dat deed hij en ze ging aan der kant.
willen vriendelijk knikken van bedankt, rijd hij naast ons en geeft gas.
dan goer je echt een geluid van weet niet wat, noude paarden schrokken zich dood, mogwen blij zijn dat ze er niet vandoor gingen.

linnietje schreeuwen, helaas was het jammar dat mijn paard zijn hoeven gevoelig waren maar anders waren we verder langs kiezel pad gegaan en hem eens goed de waarheid hebben gezegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:33

Kelly_ann schreef:
Angie_ke schreef:

Ongelooflijk...... Weet je dat wij heeel blij mogen zijn dat we uberhaupt nog met ons (levensgevaarlijke) paard tussen het verkeer mogen komen? Moeten weggebruikers nu ook al rekening gaan houden met jou als je in je eigen wei rijdt? Al komt er een halve motorcross voorbij, ons probleem.
Als ik al jullie gevloek zo lees is het echt slecht gesteld met ons ruiters, stel jezelf eerst maar eens wat beleefder op.

Je kunt toch rekening houden met elkaar? Waarom moet je als ruiter wel overal rekening mee houden en hoeft een andere weggebruiker dat niet?
Hier heb je geen ruiterpaden, je moet dus over de weg. Als ik nu probeer daar de veiligste route te rijden voor mezelf het paard en een andere weggebruiker, wat geeft het ander dan het recht om mijn paard expres te laten schrikken (door te toeteren, extra gas te geven of wat ook), waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan?

Er zijn genoeg ruiters die wel netjes op hun plek op de weg rijden, er zijn helaas ook een hoop mensen die het leuk vinden een ander in de knoei te zien. Tja en dat is misschien een klein deel, maardat deel is wel erg vervelend.

Wielrenners hebben helemaal geen respect voor andere weggebruikers, ze zijn ronduit asociaal. Laatst fietse ik met mijn zoontje achterop naar een dorpje verder op. Alleen een smalle weg, geen fietspad. Komt er ook een kudde wielrenners aan te schreeuwen dat ik aan de kant moet, ze hebben me in de berm geduwd, ik lag bijna met mijn zoontje in de sloot, door de hobby van die "volwassen " kerels. Het moet hun eigen vrouw en kinderen maar eens overkomen, dan banketstaaf ze wel anders. Als ze daar al geen respect voor hebben, hebben ze het voor je paard al helemaal niet.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:48

Alle rekening die met jou wordt gehouden is mooi meegenomen, voor de rest mastercard Clown

Je laatste alinea is flink generaliseren, jammer want wat is er dan nog over van 'rekening houden met elkaar'?

Zie hier het verhaal van de wielrenners, lees vooral ook even de link die wordt gegeven in het topic Knipoog
http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&p ... &TID=24575