X2305 schreef:Ik vind echt dat het zo unfair is tegenover Gal hoe er telkens wordt gepraat. Ik vraag me dan ook oprecht af of mensen alle proeven van de laatste tijd (en het zijn er niet zo veel hè) goed bekeken hebben en zij geen verbetering zien tegenover voorgaande jaren? Echt helemaal niets?
Dat hij überhaupt de ring nog in is gegaan. Ik had het nooit gedaan in zijn positie. Alles wordt bij hem gigantisch uitvergroot. Als hij op dezelfde manier als een Charlotte Dujardin zijn hand omhoog zet in een pirouette omdat hij duidelijk aan voelt dat de oefening anders mislukt omdat het paard extreem gaat zitten (en ik durf te wedden dat niemand hier dat gevoel ooit gehad heeft als Total Us geeft) dan is alles klaar. De hele proef is poedersuiker en klote en het is een vreselijke ruiter. Dag in dag uit wordt dit besproken op de socials en in reallife. Dan ga je de ring in en weet je dat iedereen naar jou kijkt. Niet naar die voor jou, niet naar die na jou: maar vooral naar JOU. Want over jou wordt continue gepraat. De berichten die ik voorbij heb zien komen nadat hij überhaupt voor de eerste keer had ingeschreven. Bij Hermes zijn rentree niet gezien hoor, van die proportie…
Wie weet heeft het daarom even geduurd voor hij het lef had of zin genoeg had om de ring in te gaan? Als je daarna, wat je ook doet, toch een hoop stront over je heen krijgt. Het is een mens hè.
Vergeet vooral ook niet dat de jury’s dit ook wel weten. Op sommige onderdelen wordt hij heel zuinig gepunt. Die score gaat nooit naar 90% bij hem; óók door al het commentaar eromheen (naast dat ze nu nog niet op dat niveau zitten). Er worden geen bizar hoge cijfers gegeven want iedereen heeft dit verhaal in zijn achterhoofd.
Ik heb alle proeven van het CHIO rotterdam bekeken en er kan gewoon niet gesteld worden dat Gal de meest onvriendelijke rijder was van alle proeven die voorbij kwamen. Ik heb echt paarden met veel meer taktproblemen, onregelmatigheden, grote storingen etc. gezien die veel vaker op wedstrijd gaan. Ook met onbegrijpelijke resultaten.
De spanning is ook iets wat normaal is hoor, kijk even op de gemiddelde B-Z wedstrijd om de hoek. Daar zie je het nog 200x vaker voorbij komen. En elke week weer.
Ik vind dat er veel veranderd is in zijn rijden en hij Total heel respectvol voor heeft gesteld.
Ondanks dat ik absoluut fan ben van Marlies, er waren twee selectie wedstrijden en Total en Edward hebben dáár beter gescoord. Als jij nu alle drie de wedstrijden verliest met voetbal was je ook niet door geweest, al had je het het hele jaar heel goed gedaan (of het nu door de scheidsrechter komt of niet). Marlies heeft zelf ook een hele mooie reactie daarover gedeeld. Een groot deel van de juryleden van Parijs zat daar. Het is een strategische keuze. Die -helaas voor Marlies, en ik had het haar ook echt gegund!- wel te begrijpen is.
Dinja heeft geweldige proeven neergezet en ik vind Emmelie zoals ik al vaker heb aangehaald wederom ondergewaardeerd. Die verdient imo ook gewoon een dikke 85%, als het niet meer is. Maar dat gezeik over alleen Gal. Alsof hij echt continue alleen maar dingen neer zet die niet door de beugel kunnen. Hij heeft óók hele nette proeven neergezet en het paard is enorm, bijzonder kwaliteitsvol. So be it.
Weet je, niet iedereen hoeft het gevoel te hebben gehad wat een bepaald paard geeft. Het gros van liefhebbers staat in het publiek of zit voor de tv (of er achter, ik heb daar altijd moeite mee gehad taalkundig gezien). Dat zijn de mensen waarvoor wordt gereden en die ervoor zorgen dat het geld in de sport verdiend kan blijven worden.
Zoals Swah heel duidelijk laat zien in het printscreentje is naast het publiek ook de jury niet van mening dat er sprake is van progressie na 3 jaar afwezigheid in de ring. Ik vind dat best wel toonaangevend.
Jaren geleden zag ik een kür van Edward met Romanov, Romanov moest vooruit en vlak voor de camera zet Edward me daar toch een partij z'n sporen haaks in die buik. Eerlijk is eerlijk, dat zal menigeen wel eens overkomen, maar zéker op dat niveau moeten zulke grove hulpen verschrikkelijk bestraft worden. Want dat niveau is het voorbeeld voor iedereen die er onder rijdt, maar ook het beeld dat we naar buiten brengen en dat het bestaansrecht van onze sport kan maken of breken.
Ik geloof dat die bewustwording in de afgelopen 3 jaar behoorlijk is doorgedrongen. De jury's nemen hun verantwoordelijkheden hierin steeds meer. En dat is ook in de Nederlandse top zijn vruchten gaan afwerpen. Zie daar drie topamazones die ineens allemaal bij een Reiningamazone trainen! En laten die reiningmensen nu eens precies weten hoe je LOS moet laten
Helaas zag ik in april HP in Tolbert rijden met Invictus, niet echt het toppaard wat het had moeten worden. Op het voorterrein was ik al niet bepaald gecharmeerd van de rijderij. Maar in de ring verbaasde ik me opnieuw. Hoe er zogezegd ongemerkt grove hulpen worden uitgevoerd. Paard moest van de uitgestrekte galop terug naar een pirouette. Heel zwaar meezitten in de beweging en het paard van links naar rechts door z'n muil trekken om terug te krijgen.
Dat zijn toch echt dingen die je op de camera een stuk minder goed ziet dan in het echt.
En wat betreft de spanning, hoe normaal is dat? Is het doel van de dressuur niet een vorm van gehoorzaamheid die vanzelfsprekendheid laat tonen? Die harmonie en samenwerking uitstraalt?
Straalt spanning harmonie en samenwerking uit? In mijn optiek niet... En dat komt bij mij (en ik denk vele andere kijkers) op een lijstje met dingen die me niet aanstaan bij een combinatie en dat wordt een optelsom. Het vervelende is dat iedereen in de paardensport zo z'n eigen ervaringen heeft opgedaan met verschillende types en karakters en die optelsom vervolgens met daarop gebaseerde logica gevuld wordt, en dat geeft conclusies.