"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:18

Als ik je verhalen lees, zou ik het doen! Beter spijt van iets dat je gedaan hebt, dan iets wat je niet gedaan hebt, in dit geval. En het is niet leuk om te horen, maar je kunt het paard altijd verkopen als het te duur blijkt te zijn. Onwenselijk, maar het kan.

Wel zou ik je willen adviseren om je “principes”/voornemens betreffende het houden van je paard uit het raam te kieperen. :+ Ik herken dit heel erg van mijzelf, ik merk dat jij hier ook vrij naïef instaat als ik het zo mag zeggen.

Ik wilde ook geen dekens. Paard begon echter flink in te vallen en stond te rillen op zijn benen. Deken erop, aan twee soorten hoeveelheid vulling gemoeten, voor koud en heel koud weer. En in allebei zit nu een grote scheur, hoera!

Ik wilde ook geen ijzers. Hoeven bleken echter veel te snel te slijten waardoor de niet meer naar buiten konden. Zit nu aan hoefschoenen rondom a 100 euro per stuk.

Ik wilde geen supplementen naast een vitaminebrok. Maar paard viel dus in, en ik kon flink aan de slobber, iedere dag een voerschep, en aan drie scheppen lucerne per dag voor de eiwitten. Kassa.

Ik wilde geen osteopaat oid erbij. Ponylief kreeg last van zijn rug en gaf ongemak aan. Toch maar laten komen, en loopt nu weer als een zonnetje. Dus, eens in het half jaar komt ze nu preventief.

Deze post is niet bedoelt om je bang te maken, maar ik wil je graag even deze reality check tonen. :)
Maar ik kan het je wel van harte aanraden, want mijn paard is het beste wat mij is overkomen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:29

Sober houden wil niet zeggen dat je 'm maar buiten moet gooien en er zo min mogelijk kosten aan hebt.
Mijn sobere paarden (staan op een paddock paradise, 24/7 buiten) krijgen gewoon wat ze nodig hebben. Voor mijn haflinger is dat 2x per jaar een osteopaat en/of masseur, een goed passend zadel, bekapbeurt op de juiste tijd en medische zorg (en door een blessure is dat het afgelopen jaar al ruim over de 3000 euro).
Mijn paint horse veulen staat op hetzelfde paddock paradise, ook sober, heeft een draadwond opgelopen door met rollen aan de verkeerde kant te belanden. Heeft inmiddels ook een flinke dierenartsrekening het afgelopen half jaar door een eerdere wormbesmetting en dit ongelukje.

Dus ja, je kunt prima paarden sober houden. Aan stalgeld betaal ik per maand 175 euro per paard. Daar komen nog kosten bij voor 'krachtvoer' (veulenmuesli en vitaminebrok en slobber voor het lekker) en stro bij. Bekapper elke 6 weken. Voor 450 euro ben ik per maand wel klaar, want alle spullen zijn er al. Maar, dat is in het oosten van het land. In het westen betaal je veel meer voor stalling, ook met alleen maar basisvoorzieningen.

Dus nee, je hoeft niet super rijk te zijn.
Maar dit jaar was ik toch blij met een flinke spaarpot, want alles bij elkaar ben ik bijna 5000 euro kwijt aan alle dierenarts bezoeken, medicijnen, verbandmiddelen en nazorg. En was ik blij dat ik ook alle benodigde onderzoeken kon laten doen en de juiste behandeling kon bieden.
Nu is dat uitzonderlijk. Mijn haflinger heb ik 12,5 jaar en op wat kleine dingen na heeft hij nooit echt wat gemankeerd. Maar 1 klap van een ander paard in de kudde en het is mis. En dan moet het geld er wel zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:39

Je hoeft er niet rijk voor te zijn, maar dan moet je wel bereid zijn om andere dingen er voor opzij te zetten.
En ik vind dat je altijd een spaarpotje moet hebben voor onvoorziene kosten. Je hebt voor een dier gekozen en dan heb je de verantwoording om er goed voor te zorgen, ook als er kosten komen wegens ziekte, wonden, etc...

En soms moet je ineens naar een andere stalling die duurder is of heeft net jouw paard toch een deken nodig, of aangepast voer...
daar moet je gewoon rekening mee houden en dan moet je kunnen betalen op z’n moment.

Amalarab

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:49

Hier in Friesland zoveel taferelen gezien van mensen in de bijstand, studenten enz die toch een pony of paard hadden. Het kan omdat stalling betaalbaar is. Niet alle stallingen hoor! Maar de stallingen die (voor eenzame opsluiting) meer dan €200 vragen, moeten we boycotten.
Ik kies het liefst weidegang zonder stallen met onbeperkt ruwvoer. Kunnen ze ook niet opgehokt worden, blijven de darmen bezig en lopen ze meer. (En blijven gezond)
Op die manier hoef je niet rijk te zijn om een paard te hebben.
We hebben een goede hoefsmid €25 pp. Als iedereen nou braaf die €45 gaat betalen voor bekappen dan maak je het ook duurder voor anderen.
Enz...

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:56

In 1989 mijn eerste paardje gekocht, jaja ik ben inmiddels 50+ :+

Had destijds geen fantastische baan, maar ik heb als klein kind al gezegd: als ik zelf verdien dan koop ik een paard!! Dus zo gezegd , zo gedaan!
Nooit spijt van gehad, zoals eerder gezegd het is een way of living, kost klauwen met geld maar haal er ook zoveel uit en wat het me gebracht heeft is de meest fantastisch lieve man die je maar kunt wensen. Mijn man ging lesgeven op de manege waar ik mijn eerste paardje had staan in Zwolle (destijds Wilten), ook alweer een eeuwigheid geleden.

Nu in 2021 hebben we 3(binnenkort 5) paarden bij huis staan, heerlijk maar we hebben het ondertussen financieel een heel stuk beter :o

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:27

Ik heb als student zijnde mijn eerste eigen paard gekocht. Ik had van te voren behoorlijk wat geld gespaard door zomerbaantjes. En aangezien ik nog thuis woon , had ik een behoorlijk mooi bedrag bij elkaar gespaard. In eerste instantie was de pony die ik kocht ook niet de bedoeling , maar het is zo gelopen en ik ben er tot aan vandaag nog super blij mee!
Inmiddels heb ik al 2 paarden dus het is wel al een beetje uit de hand gelopen. :')

Ik studeer nu ook nog , maar het is voor mij prima te doen. Ik heb een mooie buffer opgebouwd , dus als ze naar een dierenarts moeten is dat geld beschikbaar. Ik heb ook enorm geluk met de stal waar ik sta omdat het voor 2 paarden behoorlijk goedkoop is. Als ik het vergelijk met bij een sportclub zitten zal het net zo duur zijn.

Dus als tip: spaar veel als het nog kan , natuurlijk heb ik ook wel wat geluk gehad met stufie en thuis wonen waardoor het mogelijk is geworden. Sommige maanden is het wat duurder als bijvoorbeeld de hoefsmid komt.

Het ras kan ook wel het bedrag beïnvloeden. Ik heb twee Fjorden die 24/7 buiten staan en geen stal. De stal waar ik sta is geen grote luxe maar gewoon simpel ( maar wel heel netjes). Qua voer ben ik bijvoorbeeld niet veel nodig , omdat ze aan een beetje voer genoeg hebben.

Ik ben aan stalgeld €210 per maand kwijt voor twee paarden. Een paard staat nog in de opfok dus dat is iets goedkoper. Uiteindelijk ga ik €220 betalen.
Hoefsmid komt bij mijn oude paard om de 3 maanden en betaal ik €30 voor. Mijn jonge paard heeft een andere hoefsmid omdat ze dan in de wei bekapt kan worden. Voor haar betaal ik € 25.
1x per jaar worden ze ontwormd ik betaal dan voor een mestonderzoek en een wormenspuit. Ik ben voor 2 paarden hier ongeveer €50 voor kwijt.
Tot nu toe is alleen mijn oude paard geënt. Volgens mij was dit ongeveer €27 euro dus straks x twee.
Voer koop ik denk ik 1 keer in de 6 maanden. Ik ga wel overstappen van voer en weet nog niet het exacte bedrag wat ik daaraan kwijt ga zijn.
1x per jaar laat ik de tandarts komen voor nu 1 paard ik denk dat dat wel het duurste is €125 per paard.

Er komen dit jaar wel wat meer kosten bij , maar tot nu toe valt het mij wel mee. Ik ben nogal zuinig op mijn geld dus sommige uitgaven heb ik wel een beetje moeite mee :'). Qua spullen koop ik eigenlijk niks meer , ik heb echt genoeg! Voor mijn jonge paard koop ik straks nog wat spullen maar het is zeker niet zo dat ik elke maand in een paardenwinkel te vinden ben. Daar bespaar je ook echt veel geld mee.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:32

Tegenwoordig wordt er nogal wat overdreven bij de paardenhouders. Onze paarden komen niks tekort. Onbeperkt ruwvoer, 's morgens en 's avonds extra granenvrije muesli erbij, zoutblokken, om de zes weken bekapt, jaarlijks ingeënt, om de drie maanden ontwormd, jaarlijks de tandarts. Dat zijn dingen die noodzakelijk zijn. Maar die rage tegenwoordig om regelmatig ostheopatie, dry needling, equissage, noem maar op toe te passen, sorry, maar dat vind ik overdreven. Ik doe dat bij mezelf ook niet. Ik ga ook niet naar -peuten en -pathen en word niet gemasseerd.
Nog even het nut daarvan (wat ik sterk betwijfel) in het midden gelaten, ben ik van het principe : if it ain't broke, don't fix it.
Als een paard ziek is, komt er een DA bij. Als ze OK zijn, laten we hen met rust. We hebben al jaren een solarium voor de paarden. Gebruiken we soms in de winter als ze nat zijn na een rit, om ze te laten opdrogen. Verder niks. Bij de sportpaarden komt er, als er een probleem is een osteopaat die ook dierenarts is. Maar dat is echt heel zelden.
Ik vind het niet nodig om mijn paarden te laten masseren. Dat moeten ze maar bij elkaar doen :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:37

sevke schreef:
Tegenwoordig wordt er nogal wat overdreven bij de paardenhouders. Onze paarden komen niks tekort. Onbeperkt ruwvoer, 's morgens en 's avonds extra granenvrije muesli erbij, zoutblokken, om de zes weken bekapt, jaarlijks ingeënt, om de drie maanden ontwormd, jaarlijks de tandarts. Dat zijn dingen die noodzakelijk zijn. Maar die rage tegenwoordig om regelmatig ostheopatie, dry needling, equissage, noem maar op toe te passen, sorry, maar dat vind ik overdreven. Ik doe dat bij mezelf ook niet. Ik ga ook niet naar -peuten en -pathen en word niet gemasseerd.
Nog even het nut daarvan (wat ik sterk betwijfel) in het midden gelaten, ben ik van het principe : if it ain't broke, don't fix it.
Als een paard ziek is, komt er een DA bij. Als ze OK zijn, laten we hen met rust. We hebben al jaren een solarium voor de paarden. Gebruiken we soms in de winter als ze nat zijn na een rit, om ze te laten opdrogen. Verder niks. Bij de sportpaarden komt er, als er een probleem is een osteopaat die ook dierenarts is. Maar dat is echt heel zelden.
Ik vind het niet nodig om mijn paarden te laten masseren. Dat moeten ze maar bij elkaar doen :D

Eens , ik doe daar ook niet zo aan. Maar de tandarts vindt ik persoonlijk wel echt belangrijk. Toen ik mijn paard kocht kwam dat een beetje in opmars maar mijn oudere paard heeft er zeker wel baat bij. Bij mijn jonge paard laat ik het straks ook doen omdat ze gaat wisselen en ik niet wil dat ze last krijgt tijdens het inrijden. En de zadelmaker maar die komt ook niet heel erg vaak moet ik zeggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:38

Ik heb nu best toevallig een flinke reservepot, maar ga geen grote/dure behandelingen meer doen bij mijn paarden.
Geen dure (koliek)operaties meer enz.
Heb diverse keren best wat geld uitgegeven maar nooit meer een goed paard voor terug gehad en die binnen een korte tijd alsnog ingeslapen moesten worden zelfs 1 die tijdens de behandelingen (na 1000-en Euro's te hebben uitgegeven) moest worden ingeslapen.

De duurste behandeling nu van mijn paard is de tandarts 2x per jaar ivm met flinke diastase.
Mijn kleintje is koliekgevoelig, dan komt ook echt de DA, ook al is het op zondagnacht met spoed, maar geen koliek operatie.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:00

Sja ik ben hbo studente en heb een eigen paard die ik volledig zelf betaal. Had daarnaast ook nog een mini pony, die ik een paar maandjes terug weg moest doen vanwege stalkosten verhoging. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Als je spaargeld apart hebt staan voor onverwachte dierenarts kosten etc en zeker weet dat je de maandelijkse kosten kan dragen, hoef je echt geen rijk mens te zijn voor een eigen paard

Edit;

Ik lees een paar reacties terug met enorm goedkope stalling :o ik weet niet uit welke regio ts komt, maar hier betaal je rustig 300 per paard per maand in de omgeving haha, dus dat is ook iets om je goed op te oriënteren!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:18

Als je een paard hebt, ben je rijk toch? :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:26

boemel schreef:
Als je een paard hebt, ben je rijk toch? :D

En zo is het.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:20

ik denk dat je zowieso iets van minimaal 100 euro bovenop je stalgeld moet rekenen aan extra kosten iedere maand. Wat denken jullie ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:23

Dat vind ik veel.
Dat heb ik gelukkig niet elke maand nodig.
Behalve als je paard dan cushing krijgt en pracend moet elke dag, dan gaat het ineens hard...
Dus ja het "moet" er wel zijn, maar zou het niet als standaard zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:30

Nou, dat hangt van je stal af. Zo zit bij mij wel hooi in het stalgeld, maar verder niet. Dus mijn veulen krijgt Vitalbix Breed & Grow, mijn haflinger Marstall Force met Agrobs muesli en magnesium. 2x per week krijgen ze een halve emmer bietenpulp met slobber (haflinger 1/4 en veulen 3/4 daarvan), dan nog eens wortels of appels. Als je dat optelt voor 2 paarden kom je een eindje richting de 100 :D
Maar wanneer je echt volpension staat, dan kom je er niet aan, dan zit het al in je stalgeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:55

Ja dan weer wel.
Maar ik bedoel het op je vaste lasten/voer.
Dus dat jij bovenop je voeren nog eens 100 euro voor onvoorzien gaat tellen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:04

Nee je hoeft niet rijk te zijn, maar ik vind het zelf wel heel prettig dat ik de keuzes voor mijn paarden niet hoef te laten afhangen van mijn budget. Wat nodig is kunnen ze gewoon krijgen. En het loopt altijd anders dan je had gedacht, die voorbeelden zijn hier ook al aangehaald. Een chronische aandoening als zomereczeem, PPID, CPL of wat dan ook zorgt al snel voor meer kosten, meer noodzakelijke zorg.

Maar als ik jullie situatie zo lees lijkt het me allemaal wel stabiel genoeg om een paard aan te schaffen. Echt in de toekomst kijken kun je toch niet, dus vanuit waar je nu ben zou ik zeggen ga er voor.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:12

Bosbewoner schreef:
Precies, wat nodig is is nodig en wordt dan geregeld. Maar mijn principe is om met zo min mogelijk toe te kunnen. En niet om het geld, begrijp me niet verkeerd! Als er meer geld uitgegeven moet worden om het paard gezond en gelukkig te houden dan doe ik dat. Maar omdat ik echt geloof dat paarden zo "natuurlijk" mogelijk gehouden moeten worden.
Dank voor jullie meningen en tips, ik ga het allemaal in overweging nemen!

Hou er rekening mee dat als je een paard op het land/paddock zet en er een paar uur per week mee gaat rijden, je al snel afwijkt van de natuur. :D

Wilde paarden scharrelen op zoek naar verschillende kruiden, maar die vindt je niet in de gemiddelde Nederlandse wei. Het kan zijn dat je zonder ijzers wil rijden, maar dat de hoeven te hard slijten. Als je op een verkeerde manier rijdt, kan je paard vast komen te zitten in z'n lijf en dan zou je wel willen lessen en een paatje of peutje erbij. Ik heb mijne het liefst zonder deken, maarja ik heb er ook één die erg rillerig kan zijn met slecht weer. Als een vriendje uit speelsheid de deken sloopt heb je daar ook zo weer extra kosten aan.

Mijn ervaring met 15 jaar paarden hebben is dat het regelmatig meer kost dan je hoopt, zowel qua tijd als kosten. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:33

Eigenlijk vind ik wel dat mensen genoeg geld moeten hebben.

Op Bokt lees ik te vaak dat dingen geen geld mogen kosten; stal is te duur, behandelingen, medicatie, passende zadels etc.
Dan heb je gewoon niet genoeg.

Maar het verschilt enorm per regio en wensen hoeveel een paard je werkelijk kost.

Daarnaast is de rest van je leven ook belangrijk. Bij ons gaat erg veel geld naar de dieren, maar dat is onze keus. Wij gaan niet of heel weinig op vakantie, we roken niet, drinken geen sterke drank, gaan nooit uit eten en shoppen ook weinig voor kleding bijv.
Klinkt saai, maar mijn man loopt in werkkleding en ik loop in paarden kloffie. En de rest gewoon minder behoefte aan.
Wel een huis gekocht met een stukje grond en dat is voor ons elke dag vakantie.

Voor extra kosten zou je een potje moeten hebben, maar ook dat kan tegenvallen en leeg. Wij kregen een paard en waren in 5 maanden enkele duizenden kwijt. Dan gaat het hard en baal je weleens.

Of het echt uitmaakt hoeveel je verdient, weet ik niet. Er zijn mensen die beginnen met 1000 euro per maand en nooit geld hebben en als ze 5000 verdienen nog steeds geen geld over houden. Ergens op die route had je dan de keus kunnen maken voor een paard en dat onderhoud, maar als je andere dingen belangrijker vindt, gaat dat gewoon niet.

Wel denk ik dat heel veel mensen teveel uitgeven aan onzin. Paarden zouden veel meer basic gehouden kunnen worden en hebben echt niet altijd 10 supplementen, allerlei kleuren dekjes nodig etc.
En bij een goed management zou er vaak bespaard kunnen worden op onnodige kosten.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:00

Toch ook met volpension. Iedere 8 weken bekappen, 6,5 keer a 37,50, een keer 125 euro voor enten en tandarts, mijn ervaring is dat er altijd wel iets bijgevijld moet worden en er dan ook met een vrij braaf paard snel wat verdoofd wordt om er goed bij te kunnen, 4 keer wormonderzoek en 1 pramox is ook 100 euro, dan zit ik toch al bijna aan 40 euro per maand extra.
En dan heb je nog geen nieuw halster oid gekocht, of iets van paardensnoepjes, wortels etc. Ik zou toch ook wel 50 euro per maand apart leggen voor onverwachte kosten, dan spaar je 600 per jaar wat er zomaar doorheen kan gaan als voor iets betrekkelijks kleins een paar keer de dierenarts nodig is. Dus 100 euro extra is zo gek nog niet.

Overigens had ik zelf als student al een paard, mijn buffer en achtervang was geleend stufi geld waar ik meer rente voor kreeg dan dat ik hoefde te betalen. Natuurlijk wel het geluk gehad dat ik voor mijn studie dat geld niet perse nodig had en altijd goed betaalde bijbaantjes geregeld. Nooit spijt van gehad, het was mijn bijrijdpaard, nog Z dressuur mee gereden en nu staat hij van zijn pensioen te genieten in de achtertuin. Daarna starte ik eigenlijk wel op een zo ongeveer modaal salaris en kon ik het prima betalen. Kwestie van keuzes maken inderdaad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:04

Ontwormen, tandarts, hoefsmid enz tel ik bij vaste lasten.
Je weet gewoon dat dat elke x/weken/jaar moet.
Dat tel ik dus bij stalgeld/voergeld, trailer stallen. lesgeld, enten, zijn voor mij vaste dingen.
Dat valt redelijk goed uit te rekenen wat daarvoor per maand neer geteld moet worden.
Is ook geen luxe kan ook niet op beknibbeld worden.

Halster, dekje, tuig snoepjes is inderdaad voor mij wel extra.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:12

Ja ik weet wel dat het niet echt samen kan met nog meer hobby's als je niet echt een goede baan hebt. Ik heb een vrij slecht betaalde baan, maar ben er blij mee. Ik werd altijd nagekeken door mensen die hard werkten en een paard hadden (ik had een tijd een uitkering door traumatische ervaring en mijn paarden hebben mij daaruit geholpen). Nu ik een baan heb wordt ik blijkbaar wel meer geaccepteerd. Maargoed, ik moet overal rekening mee houden: Scooter is mijn enige vervoer wat betaalbaar blijft naast het hebben van een paard en ik spaar iedere cent die overblijft per maand voor in het dierenarts potje. Zo doe ik het al jaren en dat gaat prima. Maar het is zeker een investering waarin je met alle dingen die geld kosten rekening moet houden. Stiekem gaat het met de benzine kosten ook hard als je bijna elke dag naar je paardje wilt/moet. Ik had eerst een stal waar alles zelf gedaan moest worden, dus standaard 2x per dag er heen. Dat kostte me uiteindelijk meer aan scooterkosten dan dat ik een duurdere stalling zou nemen. Het is ook echt niet altijd zo klaar als een klontje wat kosten betreft zodra je aan je eigen paard gaat beginnen. In de jaren heb ik 3 paarden/ponys gehad en alle 3 met andere behoeften wat voer betreft/ suplementen/ijzers of geen/ga zo maar door. En daar heb ik me telkens in de financieen wat aan aan moeten passen, maar was zeker altijd te doen.

Heb wel mijn andere 2 hobby's er voor opgegeven. Ben ook maar alleen, dus als er iets is komt de zorg altijd op mezelf aan. Verder kunnen er hier wel mooie lijstjes staan met wat de lasten zijn, maar zoals gezegd komt daar altijd nog wel eens iets bij.....

Gewoon echt goed naar je situatie kijken en vooral je financiele situatie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:14

Bosbewoner schreef:
Wij zijn gelukkig gesetteld, hebben een koophuis, een vaste baan, een gevulde spaarrekening en geen kinderen.
Ben inmiddels 44 jaar en krijg het gevoel dat ik iets mis loop als ik het nu niet ga doen. Het is nog steeds mijn droom en beter dan nu word het niet, zeg maar.
Ik ben niet van de dure spulletjes, heb alle tuig en benodigdheden al in huis.
Stalling is al geregeld, a €225 per maand, inclusief alles.

Wat zeggen jullie, doen of niet?

Ga aan de gang met die droom, je weet nooit of het 'later' nog kan. Houd er wel rekening mee dat de prijzen momenteel klein beetje hoog liggen en je voor het paard van je dromen waarschijnlijk meer moet neertellen dan je had gehoopt.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:25

Pipodipo schreef:
Bosbewoner schreef:
Wij zijn gelukkig gesetteld, hebben een koophuis, een vaste baan, een gevulde spaarrekening en geen kinderen.
Ben inmiddels 44 jaar en krijg het gevoel dat ik iets mis loop als ik het nu niet ga doen. Het is nog steeds mijn droom en beter dan nu word het niet, zeg maar.
Ik ben niet van de dure spulletjes, heb alle tuig en benodigdheden al in huis.
Stalling is al geregeld, a €225 per maand, inclusief alles.

Wat zeggen jullie, doen of niet?

Ga aan de gang met die droom, je weet nooit of het 'later' nog kan. Houd er wel rekening mee dat de prijzen momenteel klein beetje hoog liggen en je voor het paard van je dromen waarschijnlijk meer moet neertellen dan je had gehoopt.

inderdaad, de basis is perfect. Dus ik zou zeggen, beter kan het niet worden om je droom waar te maken *\o/*

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 15:30

Als je paard bijv geopereerd moet worden ben je zo 1000en verder en dan heb je nog geen nazorg meegerekend.. Dus ligt er aan wat je onder rijk verstaat, maar je zou in principe best wat euro's moeten kunnen missen mocht het nodig zijn. Of ze goed verzekerd hebben natuurlijk.