Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:39

Ayasha schreef:
Zijn belgen dan zoveel verstandiger dat er hier geen hengsten op merrie's klimmen ondanks dat er geen WP nodig is om ze mee te nemen?
Of hebben ze hier al 18 jaar geluk? :+ (langer ook wsl maar 18 jaar weet ik zeker gezien dat de periode is dat ik wedstrijden start en dat er iig in Limburg geen voorval geweest is met onhandelbare hengsten bij nieuwe wedstrijdruiters.)

Ik heb toch wel regelmatig hengsten gezien flink brullend met hun swaffel enorm aanwezig.
Door kundig rijden geen ongelukken, maar daar zaten dan ook geen ruiters op die nog nooit op concours waren geweest.
Wil zo'n hormoonbom toch echt niet tegenkomen bij iemand die niet eens L is. Want wat is L nu?

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:41

Citaat:
In het springen hoef je niet zo dramatisch slecht te rijden om verliespunten te rijden hoor. Een keer een slechte dag met twee weigeringen op een spannende hindernis en je hebt er twee aan je broek. Maar dat is toch niet erg? Het zou meer uitzondering dan regel moeten zijn, anders hoor je nog niet in de rubriek thuis.

Bij springen en eventing blijven de verliespunten als ik het goed begrijp, alleen bij de dressuur worden de verliespunten geschrapt.[/quote]

Afbeelding

Zo te zien wordt het bij springen afgeschaft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:45

Tuurlijk gaat het niet alleen om mijn hengst. Het gaat imo om het onder controle hebben van je paard in het algemeen. Ik begrijp niet wat geslacht daarmee te maken heeft. Veelal wordt het door mensen die zelf geen hengst hebben als excuus gebruikt wanneer ze zelf hun paard in bijzijn van een hengst niet kunnen controleren. Een eigenaar van een paard, hengst of niet, zal er snel genoeg achter zijn hoe het dier in vreemde omgeving functioneert, of niet :+ Ruiters die hun paarden niet onder controle hebben, blijf ik bij uit de buurt met mijn paard, zal me een rotzorg zijn van welk geslacht het beest is. Daarbij bestaat er ook nog zoiets als een ringmeester. Maar blijkbaar is Nederland nog niet toe aan een wereld waarin een hengst geen monster is, jammer. In België is dit al jaren zo en ken geen enkel probleem daardoor. Maar vanuit Groningen is dat een beetje ver.

Duopenotti, 2 paarden is verdubbeling tov 1 paard. En ik heb 2, maar de merrie is afgekeurd voor de sport. Dus vertel me maar hoe ik dan aan een paard kom om punten mee te rijden.

Ik rij dus ook geen L, wel hengsten keuringen, buitenritten in groepen, mijn hengst dekt natuurlijk aan de hand. Ik heb zelf een wisselende kudde door paarden in training. Hengst gaat mee naar clinics etc. Net als mijn merrie (voorheen). Ik zou ook puur de punten willen rijden zodat we daarna verder kunnen in de endurance.

Overigens is B L M allemaal op 1 terrein en zijn in de L en M ook genoeg ruiters die geen controle hebben. Dus vraag me af wat exact het nut is...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:48

MyWishMax schreef:
Je hoeft iets niet belachelijk te maken, omdat je het er niet mee eens bent he?

Misschien starten mensen minder snel bij jullie of weet ik het. Ik ken de Belgische wedstrijden niet, jij de Nlse wel? Als ik hier zie in de lage klasses hoe weinig controle er vaak is, dan vind ik het echt geen goed idee om de regels aan te passen. Het is ook weer geen Z wat je gereden hoeft te hebben. Helemaal met het online starten nu is het veel makkelijker.

Voor de goede ruiters en brave hengsten erg jammer, natuurlijk.

Gebaseerd op bokt zou de kwaliteit van de belgische rijderij veel lager zijn dan bij jullie. Dus dat vind ik vreemd. :)
Hoe groot of klein de wedstrijden hier zijn hangt af van of je LRV of PSV rijdt. Wat de regels in de LRV zijn weet ik niet. Als de regel daar ook niet bestaat dan is het gewon hetzelfde als bij de NL wedstrijden gezien de LRV nagenoeg letterlijk jullie systeem over genomen heeft.

DuoPennoti: als je geen paard hebt buiten die hengst dan wordt het moeilijk he. :)
Vreemd dat het daar zo veel voor komt. Heb dat in al die jaren hier nog nooit gezien. En er lopen hier genoeg hengsten tussen. De "ballen er af!" mentaliteit is in België nl een stuk minder dan NL in mijn ervaring. :)
Ik ben mijn eerste wedstrijd ook met een (pony)hengst gestart. Ik had geen ander paard om mee te starten.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-02-21 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:50

Caily, ik heb al mijn eerste punten op paarden van andere gereden...dus....
Zonder 1 eigen paard gehad te hebben zou ik dus een hengst mogen starten.

En eigenlijk zegt jou post genoeg; ik begrijp niet wat geslacht ermee te maken heeft.
Zegt mij meer dan voldoende en laten we de veroordelingen dat andere hun paarden niet onder controle hebben nog maar niet meenemen.
Sorry, maar jou berichtje geeft mij dus aan dat L echt heel hard nodig is voor een klein beetje wedstrijd inzicht.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 05-02-21 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:51

Ayasha, zoveel is misschien ook wat overdreven :D
Maar in de jaren dat ik wedstrijd reed zag je het wel, vooral in de lente zo bij de eerste buitenwedstrijden.

Nu kom ik al jaren niet meer op wedstrijd, misschien is het nu anders? Maar lijkt me niet, over het algemeen zijn de paarden niet rustiger geworden betreft karakter.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:56

In het noorden heb je voor het springen impuls rubrieken. Dat is ongeveer 50/60 cm en mag zonder dubbel sprong. Daarnaast BB laag en BB hoog. Ook hebben we wel een keer een instap rubriek georganiseerd. Dat is een rubriek met drafbalkjes lage hindernissen maar ook dat je laat zien dat je een overgang kunt rijden van draf naar galop en terug. Dat je de dressuurmatige basis op orde hebt om te springen. Na je eigen oefen rondje rij je ronde 2 onder begeleiding. Overal krijg je punten en kun je nog een leuke prijs winnen.
Enige nadeel neem veel tijd in beslag! Dus als je het organiseert doe het niet als tussen rubriek oid maar trek er een dag voor uit en als organisatie hou er rekening mee dat het waarschijnlijk meer geld kost dan dat het geld oplevert. Maar voor de deelnemers is het wel leuk en leerzaam.
Laatst bijgewerkt door Marijkeeee op 05-02-21 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:56

Ja jullie laten het bijna voorkomen alsof het wekelijkse kost is. In de lente (de 1e buiten wedstrijden.) zijn het vooral de jonge paarden die wel eens voorbij gestuift komen als ongeleide projectielen. _O- En dan valt het me juist op dat de ruiters met hengsten veel bewuster zijn van hun paard dan de mensen met ruinen en merrie's.
Maar ik heb iig in al die jaren nog nooit iets weten mis lopen met een hengst bij ons op wedstrijd. Een keer een jonge ruin die de losrijpiste uit vloog en door een heg probeerde te springen en halfweg vast kwam te zitten. En een jonge merrie die haar ruiter er af wierp waar de ruiter een gecompliceerde breuk in de pols aan over hield. Ik zit echt te denken maar kan me geen voorval op wedstrijd voor de geest halen met hengsten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:10

Nee nee geen wekelijkse kost, maar ook niet maar 1 keer gezien in 20 jaar zeg maar :D
En wat ik dan heb gezien is ruiters die toch heel bewust hun hengst aan het werk moesten zetten, dus echt rijden. Geen seconde verslappen omdat hun hengst toch liever oog heeft voor de omgeving.
Wat je dan ook wel zag aan het 5e been :+
Echt zelf die ruimte moesten houden tussen de andere paarden, dus de omgeving goed in de gaten hebben.
En juist zo losrijden leer je door vaker op wedstrijd te komen.
Keuringen zijn naar mijn idee vaak veel rustiger.

Ja klopt hier zijn de hengstenrijders ook bewuster, maar hier hebben ze dan iig ook 1 paard L gereden (dus tot zover de ervaring :D )
En ja ik vind ook dat je als hengstenrijder bewuster moet zijn van je omgeving.
Overigens ook als je een paard hebt dat trapt. Je kan wel zeggen die andere ruiter moet afstand houden, wat ook zo is natuurlijk, maar toch ben je als ruiter verantwoordelijk als je paard wat minder braaf kan zijn.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:17

Maar zeker met de dagstartpassen van tegenwoordig is het toch vrij makkelijk om even een wedstrijdje te starten op een ander paard voor dat punt? Dus eigenlijk is die regel maar een schijnveiligheid en voegt deze in de praktijk niet bijzonder veel toe. Een ruiter die z'n hengst niet onder controle heeft, maar op een afgericht paard van een ander even een punt scoort, kan z'n hengst vervolgens gewoon uitbrengen zonder dat dit veiliger is geworden. Wat dat betreft zou de regel afgeschaft kunnen worden, echter weet ik zo gauw niet hoe je dit wel zou kunnen voorkomen. De toezichthouder op het losrijterrein zou hier wellicht een oplossing voor kunnen zijn.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:26

Je moet toch L2 geklasseerd zijn om een hengst te mogen starten?
Dan moet je dus eerst 10 wp in de B halen, dan 10 in het L1, en dan nog 1 in het L2.
Dat is geen kwestie van even met een dagstartpas een al geklasseerdd paard starten. Daar moet je serieus een paar wedstrijden voor rijden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:46

Oh ja, tuurlijk, ik zit even verkeerd te denken omdat ik zelf gewoon een paard kan uitbrengen in het L2. Als je zelf niet geklasseerd bent, gaat dat natuurlijk niet, stom.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:08

Maik79 schreef:
Bij eventing krijg (kreeg) je ook twee verliespunten als je er bij de dressuur, het springen of de cross af valt. Dus, paard weigert voor een sprong of schrikt en draait scherp weg en je kukelt eraf, dan je hebt 2 minpunten te pakken.

Dat heeft dan al een stuk minder te maken met dramatisch rijden zoals de punten die je moet rijden in de dressuur om verliespunten te krijgen.

Overigens hadden ze voor mij niet afgeschaft hoeven te worden, daar niet van :).

Dit klopt niet wat je zegt, bij de eventing krijg je alleen verliespunten bij een onvoldoende prestatie in de cross. Dressuur en springen zijn alleen bepalend voor het wel of niet behalen van winstpunten en het wel of niet mogen vervolgen van de wedstrijd. Staat duidelijk vermeld in het reglement.

Mijn ervaring is echter wel dat het bij de uitslagverwerking bij de KNHS weleens mis gaat met het (onterecht dus) toekennen van verliespunten in de eventing.

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:18

Een lager niveau in de eventing en springen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:20

agee schreef:
Gini schreef:
Vind ik een gevaarlijk argument om tegen die wensen in te werpen. Een persoon die kort door de bocht denkt, zou hier zomaar kunnen denken dat meer paardenwelzijn dus financieel onwenselijk is. Dat komt dan niet overeen met het beeld dat de paardensport probeert te scheppen dat ze 'paardenwelzijn prioritair is'.

Ik snap je punt wel, maar waarom zou de organisatie moeten 'betalen' voor het welzijn van jouw paard bij afmelding wegens hoge temperaturen en niet jijzelf?
Als eigenaar ben je toch nog altijd zelf verantwoordelijk voor je paard, lijkt mij.

Omdat het een organisatie is die in de eerste plaats een veilig evenement moet aanbieden waarbij paardenwelzijn prioritair is. Wat de organisatie aanbiedt moet per definitie veilig en gezond zijn. (En dan kan de ruiter nog de keuze maken of die zijn paard met stroomschokken over een hindernis jaagt of niet.)
Een wedstrijd tijdens een hittegolf is in de basis al niet veilig en gezond en daar ligt dus nog de verantwoordelijkheid van de organisatie.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:53

Gini schreef:
Vind ik een gevaarlijk argument om tegen die wensen in te werpen. Een persoon die kort door de bocht denkt, zou hier zomaar kunnen denken dat meer paardenwelzijn dus financieel onwenselijk is. Dat komt dan niet overeen met het beeld dat de paardensport probeert te scheppen dat ze 'paardenwelzijn prioritair is'.

Ik snap je punt wel, maar waarom zou de organisatie moeten 'betalen' voor het welzijn van jouw paard bij afmelding wegens hoge temperaturen en niet jijzelf?
Als eigenaar ben je toch nog altijd zelf verantwoordelijk voor je paard, lijkt mij.[/quote]

Omdat het een organisatie is die in de eerste plaats een veilig evenement moet aanbieden waarbij paardenwelzijn prioritair is. Wat de organisatie aanbiedt moet per definitie veilig en gezond zijn. (En dan kan de ruiter nog de keuze maken of die zijn paard met stroomschokken over een hindernis jaagt of niet.)

Een wedstrijd tijdens een hittegolf is in de basis al niet veilig en gezond en daar ligt dus nog de verantwoordelijkheid van de organisatie.[/quote]

Als de organisatie de hele wedstrijd annuleert, dan vind ik dat je recht hebt op je inschrijfgeld retour, maar als jij als ruiter zelf afmeldt, dan vind ik dat die kosten dan ook voor jezelf zijn. Wat de reden van de afmelding ook is, de organisatie kan daar niets aan doen.
Blijft natuurlijk altijd een lastig punt, die temperatuur. De pony van onze dochter had het graag warm dus was op haar best bij een temp van boven de 25 graden. Andere zullen dat misschien juist weer te warm vinden.
Als je bij 25+ al niet meer zou mogen rijden, dan kun je in de zomer niets organiseren, want je weet nooit vooraf hoe warm het wordt. En ook niet of het net tussen 14.00 en 16.00 uur boven de 25 is, of al om 9.00 uur smorgens.

Wat je opmerking over de stroomschokken betreft, die kan ik echt niet vatten in deze discussie. :?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:44

agee schreef:
Als de organisatie de hele wedstrijd annuleert, dan vind ik dat je recht hebt op je inschrijfgeld retour, maar als jij als ruiter zelf afmeldt, dan vind ik dat die kosten dan ook voor jezelf zijn. Wat de reden van de afmelding ook is, de organisatie kan daar niets aan doen.

En dus gaat zo een organisatie bijna nooit een wedstrijd annuleren, zelfs als de mussen dood van het dak vallen, om financieel verlies in de schoenen van de deelnemers te schuiven.

agee schreef:
Blijft natuurlijk altijd een lastig punt, die temperatuur. De pony van onze dochter had het graag warm dus was op haar best bij een temp van boven de 25 graden. Andere zullen dat misschien juist weer te warm vinden.
Als je bij 25+ al niet meer zou mogen rijden, dan kun je in de zomer niets organiseren, want je weet nooit vooraf hoe warm het wordt. En ook niet of het net tussen 14.00 en 16.00 uur boven de 25 is, of al om 9.00 uur smorgens.

Hoeft niet heel lastig te zijn. Je zou al kunnen spreken van: bij een hittegolf of wanneer de temperatuur boven 30 graden is mogen geen competities met levende dieren doorgaan. Een hittegolf is vast gedefinieerd en voorspelbaar. Boven de 30 graden is ook meetbaar. En dat er 27 graden voorspelt wordt en het wordt op de wedstrijddag zelf dan toch 31, ja, dat zal wel eens voorvallen ja. Is dan ook geen ramp. Maar omdat iets niet 100% waterdicht is, is geen reden om heel de kwestie dan maar meteen overboord te gooien.

agee schreef:
Wat je opmerking over de stroomschokken betreft, die kan ik echt niet vatten in deze discussie. :?

Staat ook tussen haakjes, dus dat is zeker niet mijn hoofdbetoog. Jij zegt dat het de verantwoordelijkheid is van de ruiter en op vlak van hoe iemand met zijn paard omgaat is dat zeker zo. Wanneer jij beslist je paard bv. slecht te behandelen, dan kan een organisatie in het beste geval alleen maar sanctioneren.
Dat een wedstrijdevenement echter in de basis in veilige omstandigheden georganiseerd moet worden, is de verantwoordelijkheid van de organisatie.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:04

@Gini: Dat de organisatie verantwoordelijk is voor een veilige wedstrijd zal ik nooit betwisten. Dat is absoluut zo.

Waar het hier om gaat is dat er in dit topic een aantal zaken als verbeterpunten/wensen genoemd worden die volgens mij een financieel gevolg hebben en het niet duidelijk is waar die kosten dan moeten komen te liggen. Daar was mijn oorspronkelijke reactie op bedoeld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:26

agee schreef:
@Gini: Dat de organisatie verantwoordelijk is voor een veilige wedstrijd zal ik nooit betwisten. Dat is absoluut zo.

Waar het hier om gaat is dat er in dit topic een aantal zaken als verbeterpunten/wensen genoemd worden die volgens mij een financieel gevolg hebben en het niet duidelijk is waar die kosten dan moeten komen te liggen. Daar was mijn oorspronkelijke reactie op bedoeld.

En daar zou de knhs dus bij moeten komen. Ze zijn met welzijn bezig, maar verenigingen moeten wel gewoon blijven betalen. Waarom zou een ruiter geen kosten mogen hebben, maar de vereniging wel? Dan krijg je of geen wedstrijden meer in de zomer, of herfst of winter als er kans is op warm weer, of sneeuw of storm. Of het moet allemaal een stuk duurder om risico af te dekken zodat de verenigingen niet er aan onderdoor gaan.

Je mag bij een bepaalde temperatuur al geen dieren meer vervoeren. Ik vind dat alsnog eigen verantwoording het stuk daaronder. Huidige paard heeft geen last van warmte, dus in de ochtend start ik wel als het warm wordt. S middags en s avonds meld ik gewoon af (ik vind de warmte te veel blijven hangen in de avond dus alleen ochtend).

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:01

Marijkeeee schreef:
In het noorden heb je voor het springen impuls rubrieken. Dat is ongeveer 50/60 cm en mag zonder dubbel sprong. Daarnaast BB laag en BB hoog. Ook hebben we wel een keer een instap rubriek georganiseerd. Dat is een rubriek met drafbalkjes lage hindernissen maar ook dat je laat zien dat je een overgang kunt rijden van draf naar galop en terug. Dat je de dressuurmatige basis op orde hebt om te springen. Na je eigen oefen rondje rij je ronde 2 onder begeleiding. Overal krijg je punten en kun je nog een leuke prijs winnen.
Enige nadeel neem veel tijd in beslag! Dus als je het organiseert doe het niet als tussen rubriek oid maar trek er een dag voor uit en als organisatie hou er rekening mee dat het waarschijnlijk meer geld kost dan dat het geld oplevert. Maar voor de deelnemers is het wel leuk en leerzaam.

Deze heb ik hier helaas nog nooit gezien (provincie Groningen), waar heb je deze?

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:29

eventueel schreef:
[ [url=m/4lcPlD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt een slechte zaak. Je ziet zoveel mensen die na twee keer -2 hun conclusies trekken en toch maar verder trainen.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:50

LiselotZorro schreef:
eventueel schreef:
[ [url=m/4lcPlD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt een slechte zaak. Je ziet zoveel mensen die na twee keer -2 hun conclusies trekken en toch maar verder trainen.

Van mij had het ook echt niet gehoeven, snap de gedachte erachter ook niet.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:57

Ik vind het een hele slechte zaak dat er geen verliespunten meer gereden kunnen worden, vooral bij het springen.. Mag je nu theoretisch wel zelf beslissen van het gaat niet, ik doe een stapje terug? Of zit je nu gewoon vast in die klasse tenzij je toestemming hebt van de KNHS, als je meer dan 1 startpas hebt? En helaas zijn velen niet zo verstandig en gaan alleen terug naar de vorige klasse als het moet..

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 00:06

Texas02 schreef:
Ik vind het een hele slechte zaak dat er geen verliespunten meer gereden kunnen worden, vooral bij het springen.. Mag je nu theoretisch wel zelf beslissen van het gaat niet, ik doe een stapje terug? Of zit je nu gewoon vast in die klasse tenzij je toestemming hebt van de KNHS, als je meer dan 1 startpas hebt? En helaas zijn velen niet zo verstandig en gaan alleen terug naar de vorige klasse als het moet..

Je kan toch altijd nog in HC een klasse lager rijden? Of heb ik het nou verkeerd? := (vgm telt het dan niet mee voor de uitslagen)

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:10

Texas02 schreef:

Je mag sowieso altijd een klasse lager springen, dus dat maakt niet uit.