Voor de zoveelste keer een auto door de omheining

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 04:11

Klopt niet.
Een inbreker mag je ook niet verwonden als die bij je inbreekt.

Kidde
Berichten: 3496
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 07:51

Little_Gift schreef:
Klopt niet.
Een inbreker mag je ook niet verwonden als die bij je inbreekt.

Maar die vergelijking gaat toch nergens over :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:07

Little_Gift schreef:
Klopt niet.
Een inbreker mag je ook niet verwonden als die bij je inbreekt.


Dat ligt genuanceerder. Als de inbreker jou met geweld bedreigt en jij gebruikt geweld tegen hem wat niet excessief is (dus niet inbreker die jou slaat en jij schiet hem overhoop, niet meer geweld dan nodig) dan valt het onder de strafuitsluitingsgrond noodweer.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Voor de zoveelste keer een auto door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 13:25

Er wordt niemand verwond. Er wordt schade aangericht aan een voertuig dat hij evengoed zou hebben als hij mijn omheining door gaat zonder dat er wat voor staat.
En er hadden ook struiken of een boom kunnen staan, of een afgrond. De bestuurder bezorgt zelf de schade aan zijn auto.
Alles is goed zichtbaar, er zijn borden, er geldt een snelheidsbeperking. Als je dat allemaal negeert ben JIJ strafbaar. Daar valt echt niet over te twisten. Als er schade ontstaat uit jouw fouten, is dat aan jou.

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Voor de zoveelste keer een auto door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:05

Dat is in de letter van de wet niet correct, lusitana, van zodra jij er een object plaatst die er voorheen niet stond.
Zelfs als je nu een boom aanplant, volledig natuurlijk object, terwijl geweten is dat dit een gevaarlijke bocht is, ben jij verantwoordelijk voor het opzettelijk toebrengen van schade.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Voor de zoveelste keer een auto door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:08

Lusitana woont in Portugal, niet in België of Nederland...
Daar zijn de regels dus ook anders.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 15:34

Little_Gift schreef:
Dat is in de letter van de wet niet correct, lusitana, van zodra jij er een object plaatst die er voorheen niet stond.
Zelfs als je nu een boom aanplant, volledig natuurlijk object, terwijl geweten is dat dit een gevaarlijke bocht is, ben jij verantwoordelijk voor het opzettelijk toebrengen van schade.


Waar er obstakels zijn was eerst de omheining. Die is al naar achteren geplaatst in de hoop minder auto´s te vangen. Dus er was wel degelijk al iets en dat is vervangen.

Dit is een landweggetje hè in the middle of nowhere. Was bedoeld voor tractors, en alleen de bewoners. Het stond vroeger niet eens als doorgaande weg op de kaart en was volkomen privé. Het was onverhard en het is eigenlijk pas sinds dat het geasfalteerd is dat het problemen geeft omdat de mensen harder gaan rijden, en er veel meer mensen over gaan. Om maar niet te spreken over een evenement met een RACE AUTO die de hele dag heen en weer scheurde met betalende mensen, onaagekondigd, en die nooit schade betaald hebben (want die zijn er uiteraard ook doorgeknald in de verkenningsronde) en achteraf bleek dat ze dit zonder toestemming van de gemeente hebben gedaan; en mensen die hier met ralley wagens lekker komen driften door de bochten en vliegen over de korte heuveltjes.


Maar ik wil vooral dat de gemeente gewoon wat doet. En die geeft al jaren geen gehoor.


Ik zeg trouwens ook nergens dat ik er een boom zou planten, ik zeg dat die er had kunnen staan (van oudsher, als eerder dan het weggetje, zoals de arme boom die er inderdaad staat en ook regelmatig geraakt wordt), of een afgrond, oftewel er had gevaar kunnen loeren die helemaal niks met mij te maken heeft.

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Voor de zoveelste keer een auto door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:32

Maar je legt er wel stenen/beton/blokken neer. Is vergelijkbaar met een boom.

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Voor de zoveelste keer een auto door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:44

Euh.. als jij stenen in jou weiland legt mag dat gewoon.. hun horen daar niet te komen..

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 19:16

Little_Gift schreef:
Maar je legt er wel stenen/beton/blokken neer. Is vergelijkbaar met een boom.

Ja, en die liggen gewoon op de lijn waar voorheen de omheining was... dus of ze nou daar door de omheining gaan of over blokken, wat is het verschil?

Heb je een oplossing voor me? Want mijn paarden lopen daar dus, hè.

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:22

snorkel1986 schreef:
Euh.. als jij stenen in jou weiland legt mag dat gewoon.. hun horen daar niet te komen..


Ze liggen niet in het weiland maar op de grens van de omheining naast de bocht dus.
Het moedwillig plaatsen van een verwondbaar obstakel is niet toegestaan, zelfs niet op eigen grond als bewezen is dat daar een risico is thv die plaatsing.

Storm

Berichten: 20881
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 08:58

Tjongejonge zeg 8)7 :') :roll:

Wat een leuk leven zal jij hebben Little_gift. Echt ál jouw posts, niet te geloven.

dierenfan
Berichten: 9733
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:05

Little_Gift schreef:
snorkel1986 schreef:
Euh.. als jij stenen in jou weiland legt mag dat gewoon.. hun horen daar niet te komen..


Ze liggen niet in het weiland maar op de grens van de omheining naast de bocht dus.
Het moedwillig plaatsen van een verwondbaar obstakel is niet toegestaan, zelfs niet op eigen grond als bewezen is dat daar een risico is thv die plaatsing.


Kom op zeg. Ben jij zo iemand die 79 rijdt als je 80 mag en nooit iets fout doet? Of race je graag en vind je het normaal dat iemands eigendom continu vernield wordt terwijl daardoor dieren vrij rond kunnen lopen? TS heeft groot probleem als iemand omheining stuk rijdt, er vandoor gaat, paarden los breken en daar knalt een volgende op die zich op het paard dood rijdt.

Van de openbare weg af rijden iemands prive terrein op zonder toestemming en met vernieling is de fout van de bestuurder. Een paard wat op straat loopt en dodelijk ongeval door onstaat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het betreffende paard.

Tenminste hier in NL. Ik snap volledig de aanpassingen!!

Suzanne F.

Berichten: 49653
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Voor de zoveelste keer een auto door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:07

Ik zou in staat zijn om een betonnen omheining voor dit deel van mijn paardenweide te plaatsen.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Voor de zoveelste keer een auto door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:18

In Nederland kun je 2e hands vangrail kopen.
Misschien bij jullie ook?
Dan kan niemand zemelen dat het onveilig is.
Maar beschermt misschien wel jou wei genoeg.

Prairy
Berichten: 9263
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Voor de zoveelste keer een auto door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 09:43

Als er weer eens goed gesnoeid wordt, maak een goede takkenwal, eventueel bovenop je stenen/beton.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:02

DuoPenotti schreef:
In Nederland kun je 2e hands vangrail kopen.
Misschien bij jullie ook?
Dan kan niemand zemelen dat het onveilig is.
Maar beschermt misschien wel jou wei genoeg.



Maar wel een kostbare grap als je die elke keer moet vervangen als die weer stuk gereden wordt en de dader foetsie is. Ik snap wel dat TS wil dat de gemeente hier wat aan doet. Dit is best een bodemloze put.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:02

Ik vind het altijd zo bijzonder als niet juridisch onderlegde mensen juridische uitspraken gaan doen := het is niet voor niets een studie van 5 jaar, laat staan het feit dat het recht in ieder land verschillend is :+ .

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:05

belle_boef schreef:
DuoPenotti schreef:
In Nederland kun je 2e hands vangrail kopen.
Misschien bij jullie ook?
Dan kan niemand zemelen dat het onveilig is.
Maar beschermt misschien wel jou wei genoeg.



Maar wel een kostbare grap als je die elke keer moet vervangen als die weer stuk gereden wordt en de dader foetsie is. Ik snap wel dat TS wil dat de gemeente hier wat aan doet. Dit is best een bodemloze put.

Dat valt misschien wel mee.
Is natuurlijk stevig van zichzelf en een deuk er in is zo erg niet.

Uiteraard de gemeente zou wat moeten doen. Maar als ze dat nalaten?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Voor de zoveelste keer een auto door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 10:20

Betonnen bielzen lijkt me effectiever. Dan rijden ze er in elk geval de onderkant van hun auto op kapot. In combinatie met 'n camera zodat je ze ook nog kunt aangeven bij de politie mocht je hekwerk toch schade oplopen.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 10:52

Little_Gift schreef:
snorkel1986 schreef:
Euh.. als jij stenen in jou weiland legt mag dat gewoon.. hun horen daar niet te komen..


Ze liggen niet in het weiland maar op de grens van de omheining naast de bocht dus.
Het moedwillig plaatsen van een verwondbaar obstakel is niet toegestaan, zelfs niet op eigen grond als bewezen is dat daar een risico is thv die plaatsing.

Jij hebt niet gelezen wat ik zeg. De omheining is meer dan een meter inwaarts geplaatst. Waar de omheining eerst was, en dat is ook al een meter binnen de grens om berm te hebben, al is bij het asfalteren een stuk daarvan ingepikt, liggen de blokken.
Dus inplaats van dat ze in de omheining vliegen die er was, gaan ze daar nu over de blokken. En laten we eerlijk wezen, als ze hard genoeg gaan, nog steeds ook de omheining in.
Ze liggen niet langs de rand van de bocht ofzo. En het is GEEN verwondbaar obstakel. Ze richten schade aan de auto aan, that´s all. Je doet alsof er een landmijn ligt.
En voor de goede orde, de bermen zijn ook van de landeigenaren.
Maar nogmaals, heb je ook een oplossing voor me? Denk eens de andere kant op?

Prairy er ligt inderdaad een takkenwal, maar achter, dus aan de weidekant, omdat ik niet wil dat de paarden daar bij de omheining kunnen komen (met gevaar voor leven).

DuoPenotti Vangrail is besproken, de eigenaar heeft het gehad over en nieuwe plaatsen, wist niet waar te kopen, ik heb hem een link gestuurd. De grond wa te hard maar nu heeft het goed geregend, dus kan men iets doen. Maar nogmaals, ik vind dat de gemeente die daar moet plaatsen, of beter nog, verkeersdrempels, want het komt altijd door snelheidsovertreding. Eerst wilde ik dat niet, het zijn tenslotte mijn dierbare buren die er ook over moeten, maar ik ben er nu wel een beetje klaar mee. De goede moeten maar onder de slechte lijden.

Prairy
Berichten: 9263
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Voor de zoveelste keer een auto door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:29

Ik zou met een verkeersdrempel in de bocht bang zijn dat ze zichzelf katapulteren je wei in :+

Takkenwal erachter is ook een goed idee inderdaad om de paarden erbij weg te houden.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:35

Prairy schreef:
Ik zou met een verkeersdrempel in de bocht bang zijn dat ze zichzelf katapulteren je wei in :+

Takkenwal erachter is ook een goed idee inderdaad om de paarden erbij weg te houden.


Dan blijft de omheining wel heel }>

paars

Berichten: 5656
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:48

Wat een toestand.
Denk dat de big bags met zand gevuld nog steeds de beste tip is die ik voorbij heb zien komen! En daar kan je reflectors op bevestigen. Of desnoods extra knipperende lampjes (stroom van een accu).
Rekening naar gemeente.
Jouw probleem opgelost naar jouw beste inzicht (je woont er immers en hebt deskundigheid ter plaatse) en hun probleem opgelost.
Reflectie alleen is niet genoeg, dat zie je als chauffeur in een krappe bocht gewoon te laat.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 12:21

Prairy schreef:
Ik zou met een verkeersdrempel in de bocht bang zijn dat ze zichzelf katapulteren je wei in :+

Het is de bedoeling dat die dan ruim voor de bocht komen op het rechte stuk waar men nu snelheid maakt. Eenmaal afgeremd daar zullen ze niet meer uit de bocht vliegen.
Ze mogen 40 en rijden meer dan 60 , ook op dat overigens hele korte (ik schat 150 meter) rechte stukje voor de bocht, maar eigenlijk op elk stuk dat maar enigszins recht is. Er mogen ook geen vrachtwagens over, maar die negeren het bord ook gewoon. Het lijkt wel of men hier geen borden kan lezen.

Er is (altijd al) flink refelecterend materiaal aanwezig en op het moment heb ik er ook een groot spook van laken met een reflecterend vestje, dat ze op grote afstand al zien.