Veronia's eerste dappere stapjes onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Veronia's eerste dappere stapjes onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:59

Er is een verschil tussen slap en slungelig en tussen wat dit paard deed. :) Als je dat niet ziet dan maak je idd best geen opmerkingen. Maar dit dier was onregelmatig op zijn minst. En dat is één van die dingen waarvan ik vind dat je het nooit mag zwijgen om eerlijk te zijn. :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:05

Ayasha schreef:
Er is een verschil tussen slap en slungelig en tussen wat dit paard deed. :) Als je dat niet ziet dan maak je idd best geen opmerkingen. Maar dit dier was onregelmatig op zijn minst. En dat is één van die dingen waarvan ik vind dat je het nooit mag zwijgen om eerlijk te zijn. :-)

Hier ben ik het helemaal mee eens. Hier ook geen twijfel over de onregelmatigheid/kreupelheid Ik zie meer topics langskomen waarbij mensen blijven rijden op kreupele paarden. Daar kan ik niet enthousiast over zijn; sterker nog, ik wordt daar altijd erg verdrietig van, vooral als de eigenaar zo'n tip uberhaupt niet serieus lijkt te nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:07

Sterker nog, je ziet ze ook op wedstrijd. En het hoeft niks groot te zijn, zeker een kleine onregelmatigheid kan vaak simpel op te lossen zijn maar dan moet je het wel willen zien. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:14

En dan even, gelijk of geen gelijk, ik weet wat ik zie, dat is mijn werk, als ik bij iemand op het erf kom en ik zie dit voorbij komen zeg ik stap af en ga op zoek , ik geef dan geen les.ts post hier zelf film en daar beoordeel ik op , en ik schrok ervan hoeveel mensen dit of niet zien en alleen maar roepen oh geweldig n wat is ze braaf en evenzoveel die dit wegwuiven van het komt wel goed. Schrikbarend :\

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:32

Murosch schreef:
Time flies, het voelt nog als gisteren toen we de fokplannen aan het maken waren.. Een fijn allround paard, liefst met wat meer maat en body dan moeders en een fijn karakter. Dat waren mijn wensen. Nou hier is ze dan, helemaal compleet en nog toffer dan ik had durven wensen!

Een weekje of 2-3 geleden voor de eerste keer eens de stoute schoenen aangetrokken en in het zadel gezeten. Even zitten, en er weer af. Braaf paard! De tweede keer een klein stukje gestapt aan de longe, geen stap verkeerd, super! De derde keer een rondje in draf aan de longe en een stukje los gestapt, zo fijn. Vandaag de vierde keer en ook het galop-knopje is gevonden, zelfs al los in draf. Lief, braaf dier, geen stap verkeerd gezet. Ik ben zo trots op haar! Zo ontspannen en zo prettig en vol vertrouwen met alles.

Ze zeggen dat een Groninger zadelmak wordt geboren, nou... het lijkt er veel op zo. Deze zomer lekker rustig aan 1 tot 2 keer per week zo bezig, kan ze mooi alles verwerken en positieve ervaringen verzamelen.

Murosch, ik neem jouw startbericht erbij om te reageren. Wat is Veronia braaf en dat betekent ook dat je de eerste stappen keurig netjes hebt aangepakt +:)+ Lekker rustig aan opbouwen, laten kennismaken, ga zo door, dan heb je er straks een superfijn paardje aan.
Met Dunja ben ik ook zo bezig, zadeltje erop, wandelen, schriktraining, enz. Straks in de meivakantie ook beginnen met het "inrijden" en dan hoop ik net zo'n fijn paard te krijgen als jij!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:37

Samenvattend }> :
Murosch krijgt twee adviezen:
1. Laat dierenarts eventjes naar je paard kijken;
2. Laat haar wat meer uitgroeien voordat je erop klimt en kijk dan ook of je zadel wel of niet past.
Zelf heb ik de opmerking gemaakt waarin ik probeerde aan te geven dat de boodschap wel aangekomen is want dat dit een ITP topic is en dat → [RT-D] Paard inrijden met.... gediscussieerd kan worden over wel of niet op een jong paard stappen.
Zoals te verwachten waren mensen het niet en wel met mijn opmerking eens. Inmiddels zijn we bijna op blz 6 aangekomen van dit topic .

Murosch wat ik vanochtend dacht toen ik mijn paardjes verzorgde: "heb je er wel eens over nagedacht om te gaan mennen met Veronia"? Dit vraag ik natuurlijk niet voor niets. Wij hebben indertijd voor Hercule een behoorlijk pittig bedrag moeten neerleggen toen we hem kochten als 3 jarige die 2 maanden later 4 zou worden. Dat pittige bedrag (voor een merens) had alles te maken dat dit paard bij een van de beste menners van Nederland voor de wagen beleerd was. Verder was hij zadelmak en braaf, maar er was nog niet veel op hem gereden. Paar buiten ritjes waar hij zadelmak is gemaakt dat hij eigenlijk al was net als Veronia. Kortom een ideaal en braaf paard voor ons gezin, die van alles een beetje kon (en voor de wagen top was), dus al het geld waard.

Omdat Hercule zo graag voor de wagen liep ben ik men lessen gaan volgen (Achenbach mensysteem) en heb een tweede hands men marathon gezinswagen gekocht en een tweede hands tuig. Ik kan niet goed mennen, maar ik kan wel Hercule mennen en het paardje heeft overal in Nederland en België voor de wagen gelopen, zonder ooit een stap verkeerd te zetten! Hij en wij (ook de kinderen en hun vriendjes) vonden het fantastisch. Ik kan je deze investering (2de hands valt wel mee, alleen een goede menner die dit gaat doen kost geld) echt aanraden. Je krijgt er zo'n super fijne paarden van die al heel erg veel kennen en je krijgt er zoveel voor terug. Want je kunt met heel je gezin op pad en het is iets totaal nieuws maar echt gaaf.
Veronia doet me namelijk heel erg aan Hercule denken (ook al zijn ze van uiterlijk totaal verschillend) want zij is ook zo verschrikkelijk braaf, dat ik denk dat dit wel eens heel erg leuk zou kunnen zijn voor jullie allemaal. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Daarnaast zo heb ik me door menners laten vertellen, is het voor een jong paard fysiek beter om ze eerst voor de wagen te beleren zodat ze nog wat verder kunnen uitgroeien voordat je er op gaat zitten. Voor de wagen moet namelijk minder belastend zijn voor het lichaam.

Iedere keer op nieuw komen er voordelen van een beleerd paard naar boven drijven. Zelfs nu we Polie aan de hand aan het revalideren zijn, is Polie (geen men paardje) diegene die zenuwachtig was de 1ste keren en waar alle aandacht naar toe moet en die moet leren gewoon braaf er naast mee te lopen in stap en draf aan de hand (gutteguttegut }> ). Terwijl Hercule waar ik dan op rijd, op stem tot op de mm precies doet wat hij moet doen, zonder dat ik me op hem hoef te concentreren. Dat is zo gaaf <3 . Denk er maar eens over.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-04-18 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:39

Ts, het is een beetje simpel om te stellen: dit is de manier waarop wij t doen.. ! Je paard is er niet geholpen met deze starre houding, zonder dat je kijkt naar wat jou paard nodig heeft! De ontwikkeling ( bouw/ spier) van dit paard verteld mij dat dit paard geholpen is met ruimschoots nog de tijd krijgen om verder te kunnen ontwikkelen! Betekent niet dat je niets kunt doen om dat te bevorderen.. lekker aan de de hand trainen, wat longeerwerk, balans zien te ontwikkelen alvorens je erop stapt!
Suc6!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:41

Los van de leeftijd van het paard, bij een 4 jarige had ik precies hetzelfde gezegd. Ik zie een paard wat fysiek niet klaar is voor het werk dat het nu moet doen en daarbij of daardoor niet lekker loopt vanachter.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:43

Ja het is inderdaad simpel om dat te stellen. Het is namelijk haar eigen paard :+ Ze mag haar goddelijke gang gaan en hoeft niks aan te nemen van een ander. Kan wenselijk zijn maar het moet niet.

Enne lijkt mij dat ts wel degelijk ook bezig is met longeren en grondwerk. Paard is gewoon nog wat jong en slungelig dat zie ik ook. En ik twijfel ook of ze wel helemaal rad loopt (denk t niet). Maar waarom dan iemand zo afbranden? Dat vind ik echt jammer en onnodig. -O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:46

pien_2010 je hebt de link over de barebackpad erbij gepakt ipv de leeftijd :+

Veronia is een geweldig braaf paard, zou haast zeggen dat je daar extra zuinig op moet zijn :o
Vond het filmpje met het stilstaan en weer weg stappen er super netjes uit zien.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:50

Super fijn dat ze het zo makkelijk op pakt!
Mooi dier hoor! <3
Mag je trots op zijn!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:00

Ik denk dat de meeste goedbedoelde adviezen in belang van paard en ts zijn! Ts en paard zijn er mee gebaat lang plezier van elkaar te kunnen hebben!
Een paard koopt niks voor: dit is nou hoe wij t eenmaal doen en al helemaal niet als er nu al een ( lichte) kreupelheid wordt gezien! Paard geeft dus wel degelijk aan dat er iets niet klopt! Waarom dan stug doorgaan? Voor wie doe je t dan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:04

Murosch schreef:
Komt goed, maar vandaag gaan we eerst Veroons derde verjaardag vieren.

Gefeliciteerd met de verjaardag.
Blijft altijd speciaal je eigen gefokte product. *\o/*

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:01

xApple, ik lees persoonlijk nergens dat ts 'afgebrand' wordt. Ik lees wel herhaaldelijk dat diegenen die de video hebben gezien een kreupelheid/onregelmatigheid constateren, en daarop reageren. Jij zelf ook overigens.

TS, je reageert erg defensief. Zo doe ik het, ik ken mijn paard het beste. Maar juist je eigen paard kun je, zeker als leek, heel moeilijk objectief beoordelen.
Degenen die hier reageren kennen jouw paard niet en gaan puur af op wat ze zien op foto's en video. Daar zitten voor zover ik het kan beoordelen verschillende mensen tussen met ervaring met veel verschillende paarden, alsmede een degelijke rijtechnische achtergrond. Die zien wellicht dingen die jij zelf niet ziet/voelt, of die je niet serieus neemt omdat het maar zo minimaal is. Maar ook een heel klein 'slagje in het wiel' is al een reden voor een trainingspauze en nader onderzoek. Anders loop je een risico dat zo'n minimale onregelmatigheid zich ontwikkelt tot echt duidelijk kreupel.

Nogmaals veel wijsheid toegewenst, het is een leuke sympathieke merrie, ook nog zelfgefokt, extra reden om zuinig op haar te zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 12:06

Ik heb haar net even vrij laten bewegen om eens goed te kijken en goddank loopt ze weer helemaal goed. Helemaal niks te zien. Ik heb het gefilmd, tig keer terug gekeken en nog in slow-motion bekeken, geen onregelmatigheid of misstap te bekennen. De eerstvolgende keer dat ik er weer op ga (ik denk volgend weekend), laat ik het weer filmen en gaan we kijken of het nou net toevallig iets is geweest wat haar niet lekker heeft gezeten of dat het door de belasting komt (dan zou ik het de volgende keer weer moeten zien en merken). In het laatste geval, stap ik er voorlopig niet meer op en gaan we lekker vanaf de grond aan het werk de komende maanden. In het eerste geval, dan gaan we rustig door zoals we deden. Ik ga zeker niet verder op een paard die mij nog niet kan dragen, dat moge duidelijk zijn.

Pien, mennen heb ik zeker over gedacht en ik denk dat ze er ook erg geschikt voor zou zijn, maar.. Ik heb helemaal niks aan menspullen (kar/tuig). ik heb daar totaal geen ervaring in en we wonen nou niet in een omgeving waar je zo de weg op kan of het bos in. Te drukke buurt. Mijn rijbak is net kleiner dan 20x40 en dus ook niet geschikt om in te mennen. Dus als je al iets wil dan moet je met de trailer weg en ik heb geen trailer waarbij je ook een menwagen mee kan nemen. Praktisch gezien is het allemaal niet echt handig zeg maar.

Jolliegirl dank je wel, dat is zeker heel bijzonder en ik ben zo blij met haar!

Al moet ik zeggen dat er wel echt een heel donker randje aan zit hoor. Ik heb echt een vreselijk weekend achter de rug. Wat zo mooi had moeten zijn.. we keken heel erg uit naar dit veulentje. 2017 was een rotjaar. Ik ben zelf heel lang ziek geweest (hernia) en net na de zomer kreeg mijn moeder onverwacht te horen dat ze ongeneeslijk ziek was. In december is ze veel te jong overleden. Zij keek ook erg uit naar het veulentje en voorspelde dat het een hengstje zou zijn (ze had gelijk). In oktober moesten we de pony van mijn dochter laten inslapen wegens snelgroeiende melanomen en dit zou haar veulentje worden. (en dan laten we het konijn en de kip die zijn overleden en onze hond die deze week wordt ingeslapen nog maar even buiten beschouwing). Allemaal bah zeg maar.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:34

Murosch, het heeft jullie ontzettend tegen gezeten :(:) . Kan me de nacht vd geboorte van Veronia nog goed herinneren, heb je toen ad telefoon gehad omdat het drinken moeizaam ging. Ik heb de filmpjes niet gezien maar uit de reacties moet je maar de conclusie opmaken dat iedereen die reageerd net als jij de beste bedoelingen met Veronia voor heeft dus geniet van haar karakter geef haar de tijd en hou de adviezen in je achterhoofd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:14

Sterkte met het verlies van je veulen, heel naar!

Ik ben eerlijkgezegd wel benieuwd waarom de video's meteen verwijderd zijn na het commentaar als je er zelf van overtuigd bent dat het paard zuiver loopt. Wellicht heb je het zelf niet gezien of niet gevoeld of ben je gewoon zo trots dat je het net niet hebt gezien, dat kan en snap ik helemaal. Als je zelf opnieuw gefilmd hebt maar de onregelmatigheid in de eerste filmpjes niet goed zag, is het wellicht handig om de nieuwe filmpjes samen met iemand anders te bekijken - een paar ogen zien meer dan 1. Ondanks dat bokkers superkundig zijn in het bepalen van de complete gesteldheid van je paard aan de hand van een paar foto's en 1 video en meer weten dan je dierenarts hoeft dat niet bokt te zijn ;). Wellicht een idee om ze naar een paar dierenartsen of hoefsmeden of kundige stalgenootjes / paardenbekenden te sturen om te bekijken? Dan weet je het in ieder geval zeker en kan je uitsluiten of dat er iets aan de hand is.

Misschien is ze nu nog net iets te slap om verder te gaan, geen probleem, weet je dat nu ook meteen. Ik zou zelf lichamelijk ongemak onder het zadel willen uitsluiten voor ik verder zou gaan. Ik wens je hoe dan ook heel veel succes met het verder beleren van je knappe eigen gefokte paard.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:19

Murosch, even een knuffel via Bokt, omdat je het verdiend! Ik weet zeker dat het met Veronia uiteindelijk helemaal goed gaat komen. Stapje voor stapje. Jij kent je paard, jij kan het beste beslissen wat voor nu goed is. Geniet hier vooral van, je hebt al zoveel tegenslagen om te verwerken!

En ook een knuffel voor je dochter. :(:)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 13:25

jobamara dat vergeet ik ook nooit meer! Ik moest er vrijdagnacht ook zeker aan denken.. Tot nu toe nog geen veulengeluk zonder strubbelingen gehad hier pff.

tmr001 dank je.

Oh, maar ik heb niet geschreven dat ik niks heb gezien hoor. Ik heb geschreven dat ik denk dat het onbalans was. Dat zoeken we nu dus ook zeker uit.

Denise_Storm lief van je, dank je wel. Doen we ook, dat zeker!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:48

Je hebt t aardig voor je kiezen gehad lees ik. Sterkte met alles!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 14:38

Dank je

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:53

Gaat heus goedkomen!
Soms zijn zoveel goedbedoelde reacties net even een druppel op de gloeiende plaat. Al denk ik dat alles goedbedoeld is.

Gewoon even met rijden goed kijken hoe ze loopt. En vanuit daar verder kijken.

Komt heus goed!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:04

Murosch schreef:
Echt hoor.. proficiat. 8)7 _O-

Ieders eigen keuze om hier te reageren, maar dit is zoals wij het doen. Heel simpel. Daar kun je iets van vinden, je erbij neerleggen, of het volgen, wat je wilt. Daarom staat het op bokt, daar is iedereen vrij in. Maar ik hoef me hier door niemand iets te laten opleggen. Dat gebeurt ook niet.

Dit snap ik niet. Als er zoveel info is over dat het niet goed is om op zo'n jong paard te rijden, als er door heel veel wordt aangegeven dat het paard gewoon niet goed loopt....... waarom daar dan niets mee doen?

Informatie is er toch om van te leren?
Ik denk heus niet dat mensen die dingen zeggen om je af te branden, daar geloof ik niks van. En ik denk als jij open staat voor kritiek dat het dan ook geen 1000 keer gezegd wordt. Ik krijg ook wel kritiek, dat is prima. Mijn ervaring is wel dat als je daar iets mee doet, dat dat dan ook minder fel is en zeker niet steeds wordt herhaald.

Ik begrijp dat je het nu wel serieus neemt en daar ben ik blij mee. Ergens ben ik benieuwd naar je volgende filmpje, om te kijken hoe het dan gaat, ergens hoop ik dat je er idd niet meer opstapt en dat we leuke loswerk filmpjes aan de hand zien. Je kunt ook erg leuke dingen doen met je paard zonder erop te gaan zitten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:16

Ik ben wel benieuwd wat er tot nu toe vanaf de grond gedaan is aan training en spieropbouw?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:18

Avalanche81 schreef:
Murosch schreef:
Echt hoor.. proficiat. 8)7 _O-

Ieders eigen keuze om hier te reageren, maar dit is zoals wij het doen. Heel simpel. Daar kun je iets van vinden, je erbij neerleggen, of het volgen, wat je wilt. Daarom staat het op bokt, daar is iedereen vrij in. Maar ik hoef me hier door niemand iets te laten opleggen. Dat gebeurt ook niet.

Dit snap ik niet. Als er zoveel info is over dat het niet goed is om op zo'n jong paard te rijden, als er door heel veel wordt aangegeven dat het paard gewoon niet goed loopt....... waarom daar dan niets mee doen?

Informatie is er toch om van te leren?
Ik denk heus niet dat mensen die dingen zeggen om je af te branden, daar geloof ik niks van. En ik denk als jij open staat voor kritiek dat het dan ook geen 1000 keer gezegd wordt. Ik krijg ook wel kritiek, dat is prima. Mijn ervaring is wel dat als je daar iets mee doet, dat dat dan ook minder fel is en zeker niet steeds wordt herhaald.

Ik begrijp dat je het nu wel serieus neemt en daar ben ik blij mee. Ergens ben ik benieuwd naar je volgende filmpje, om te kijken hoe het dan gaat, ergens hoop ik dat je er idd niet meer opstapt en dat we leuke loswerk filmpjes aan de hand zien. Je kunt ook erg leuke dingen doen met je paard zonder erop te gaan zitten.

Dit vind ik drammen.. haar keuze lijkt me