Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Airnt schreef:dank je wel,
ja dat was de eerste keer op een paard, 16 jaar geleden, maar mijn eerste schouder binnenwaarts reed ik pas in laat 2010
nog altijd meer dan de helft van mijn ruiterbestaan heeft alsnog uit trappen en trekken bestaan, slechte gewoontes die ik af moest leren.
Mkango schreef:Wat een metamorfose!![]()
Hoe ben je zo in de klassieke dressuur terecht gekomen als ik vragen mag?
Airnt schreef:Een paar dingen zijn wat tegen inmiddels heilige huisjes schoppen...
-Hoe laag is 'lang en laag' en waarvoor? => ga niet te laag => genick blijft hoogste punt
-buiging is het eieren eten. vanaf dag 1 Schouder binnenwaarts! ZIJGANGEN!
-'schouder binnewaarts' is niet 'muil terug'! rijdt de schouder ook naar binnen als het buitenvoorbeen vrij is
-begrijp standbeen -speellbeen en wanneer elke hulp z'n moment heeft.
-hulpen die niet doorkomen zijn ofwel niet op tijd, ofwel overstemd door een probleem (meestal zit)
-knieligging en knierichting zijn essentieel
-begrijp de stijgbeugeltrit
-been zonder hand en hand zonder been
-verzameling is alles
-been correleerd met een achterbeen.. dus geef 1 been tegelijk op het juiste moment.
-een vrije zit komt door de juiste houding van de femur.
-gebruik je back train en niet de voorkant
-schouders naar achteren
-schouders ruiter paralel met shouders paard.
-de hand geeft na op erenwoord
-voorspel, want wachten op een ondervinden is altijd te laat
-een vrije rug komt meer van een goeie zit en buiging dan 'stretchen' (lang verhaal)
-stang is niet scherper, vaak eigenlijk lichter... begrijp dat bitten veel complexer zijn dan alleen maar 'scherp' of 'minder scherp', trensjes zijn de duivel(lang verhaal), hefboomwerking is de bomb want die geeft het paard een beter idee van wat bedoeld is.
-légèreté komt van duidelijkheid, duidelijkheid komt uit timing en een zit die ook hetzelfde verhaal verteld als de rest van de hulpen
-een vrije hand komt uit de hele arm, vrije schouder komt uit een gedragen romp
-nageven doe je vanuit je buik en alles verder ook
-proximo-distaal bewegen
-naar voren zitten is doorgaans helemaal niet lichter
-pas op verdraaiende zadels in asimuth
-renvers en apuyement is de bomb
-de binnenteugel is de duivel
-the power of the outside leg compells you
-paard moet aan de buitenhulpen staan
- een dag niet gegaloppeerd is enen dag niet geleefd
-galop is de gang voor spieropbouw
-gewicht binnen en druk op de binnenzitbeenknobbel zijn niet per se hetzelfde.
-het midden van het paard is ook veranderlijk bij buiging en verzameling, dus weet waar je zit.
- als je het begrip 'trabstellung' en 'galopstellung' van Heuschmann begrijpt, dan weet je ook dat je alleen in 'galopstellung' wil werken.
-een schouder 'vrijmaken' met de binnenteugel geeft een buitenschouderblad dat de schoft naar beneden houdt. Het buitenvoorbeen mag niet wegvallen.
- een paard heeft recht op je trots
-als je een probleem hebt in het hoofd, zoek naar een oplossing in de croupe
-achter de verticaal trekken is UIT DEN BOZE!
-aanleunging mag niet veel meer dan het gewicht van de teugel zijn, constante druk is uit den boze.
-een paard dat achter de vertikaal gaat moet in zijn rug en achterbeen worden gecorrigeerd en als het echt niet anders gaat ook in de teugel.
-achter de vertikaal is gewoon absoluut niet een 'sehgewohnheit' die we mogen dulden
er zijn nog zo wat dingetjes.
Cer schreef:Alles wat ik kan zeggen over de verandering van dit paard zou een understatement zijn, dus daar begin ik niet aan...
Maar deze toevoeging ook "er zijn nog zo wat dingetjes"![]()
Dat het niet moeilijk is, geloof ik niet...
overigens, die cliniclijst voor NL ... kom maar door hoor