Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 01:15

Bewonderenswaardig hoe jij je in 16 jaar ontwikkeld hebt. Je komt enthousiast over in het delen van je kennis dus ik volg even.
Je paard is ongelooflijk opgeknapt, Chapeau!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 01:19

dank je wel,
ja dat was de eerste keer op een paard, 16 jaar geleden, maar mijn eerste schouder binnenwaarts reed ik pas in laat 2010 :)

nog altijd meer dan de helft van mijn ruiterbestaan heeft alsnog uit trappen en trekken bestaan, slechte gewoontes die ik af moest leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 01:23

Wat een metamorfose! :wow:

Hoe ben je zo in de klassieke dressuur terecht gekomen als ik vragen mag?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 01:41

Airnt schreef:
dank je wel,
ja dat was de eerste keer op een paard, 16 jaar geleden, maar mijn eerste schouder binnenwaarts reed ik pas in laat 2010 :)

nog altijd meer dan de helft van mijn ruiterbestaan heeft alsnog uit trappen en trekken bestaan, slechte gewoontes die ik af moest leren.

Dat is je dan aardig gelukt, zag ik in je profiel. Je hebt een goede leermeester gehad en ik vermoed dat velen, waaronder ik, nog iets van jou kunnen leren. De eenheid van paard en ruiter. Mooi!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 01:48

Mkango schreef:
Wat een metamorfose! :wow:

Hoe ben je zo in de klassieke dressuur terecht gekomen als ik vragen mag?

Ik wilde altijd al, maar in nderland was het moeilijk

in 2008 heb ik Roughriding gedaan voor de valencia cavaldaca, waar ik 60 spaanse paarden heb gereden om ze uit te proberen.
Daarna vond ik spaanse paarden tof...

in 2010 heb ik met een vrind in Nyköbing Falster, in Denemarken een riddertoernooi bij het Middelaldersentret aldaar gereden, en daar liep ik Bent Branderup tegen het lijf, die daar om de hoek woont. Hij stelde mij voor aan Wolfgang Krischke, de Hofreitmeister van de Fürstliche Hofreitschule in Bückeburg.

Wolfgang was daar om ons toernooi te zien èn Bent te bezoeken, want , een paar km uit elkaar.

naja, Wofgang vond ons helemaal tof, omdat hij ooit nog gejoust had, en toen het harnas super onhandig vond. Dus hij dacht dat alles wat niet ging door het harnas kwam en alles wat de paarden eruit gooide de bedoeling was.

toen sprak hij ons drie ruiters met zijn vrouw aan, ik weet het nog goed, en toen oden ze aan dat wij 'ten alle tijden langs konden komen en ook op hun paarden konden lessen'

dat zeiden ze omdat ze dachten dat wij alle drie uit de UK kwamen, dus die reis is zo uitgebreid dat we dan een weekje misschien eens kopmen en dat is het dan....

naja, ik woonde toen weer in NL dus ik was binnen 3 weken op bezoek,

daarna een weekseminar gedaan met mijn paard. (herfst 2010)

toen had ik ineens gezeur met stalling, en moest mijn hengst ergens kwijt....ik heb Wolfgang gebeld.

hij bood aan het paard in berit te nemen tot ik wat gevonden had, dus ik ben gelijk daarheen gereden

na een jaar elk weekend naar duitschland te rijden, en daar te werken en rijden (naast mijn baan) boden ze me daar een baan aan en werd ik Kurator, en haalde toen eerst de graad Cavalier en daarna Equrier.

Toen ik een clinic door mijn strot geduwd kreeg van Arien Aguilar, ben ik dus begonnen les te geven, en dat liep nogal uit de klauw, nu geef ik zo'n 45 clinics per jaar in 16 landen.

Ik ben dus maar verhuisd naar een Rittergut in Thüringen zodat ik ook weekstudents kon aannemen (en ik HEEL geodkoop een huisje kon kopen) en dat maakt het leven wel heel veel makkelijker, met evenementen thuis, gastverblijven voor ruiters en paarden,

met de Hofreitschule heb ik nog heel innig contact...

xfloorremy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:55

Jeetje hey! wat een verschil... <3 Heel gaaf paard geworden, om trots op te zijn! :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:57

Mooi!!
Om de foto's te zien en ook alle reacties.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:09

Airnt schreef:
Een paar dingen zijn wat tegen inmiddels heilige huisjes schoppen...

-Hoe laag is 'lang en laag' en waarvoor? => ga niet te laag => genick blijft hoogste punt
-buiging is het eieren eten. vanaf dag 1 Schouder binnenwaarts! ZIJGANGEN!
-'schouder binnewaarts' is niet 'muil terug'! rijdt de schouder ook naar binnen als het buitenvoorbeen vrij is
-begrijp standbeen -speellbeen en wanneer elke hulp z'n moment heeft.
-hulpen die niet doorkomen zijn ofwel niet op tijd, ofwel overstemd door een probleem (meestal zit)
-knieligging en knierichting zijn essentieel
-begrijp de stijgbeugeltrit
-been zonder hand en hand zonder been
-verzameling is alles
-been correleerd met een achterbeen.. dus geef 1 been tegelijk op het juiste moment.
-een vrije zit komt door de juiste houding van de femur.
-gebruik je back train en niet de voorkant
-schouders naar achteren
-schouders ruiter paralel met shouders paard.
-de hand geeft na op erenwoord
-voorspel, want wachten op een ondervinden is altijd te laat
-een vrije rug komt meer van een goeie zit en buiging dan 'stretchen' (lang verhaal)
-stang is niet scherper, vaak eigenlijk lichter... begrijp dat bitten veel complexer zijn dan alleen maar 'scherp' of 'minder scherp', trensjes zijn de duivel :P (lang verhaal), hefboomwerking is de bomb want die geeft het paard een beter idee van wat bedoeld is.
-légèreté komt van duidelijkheid, duidelijkheid komt uit timing en een zit die ook hetzelfde verhaal verteld als de rest van de hulpen
-een vrije hand komt uit de hele arm, vrije schouder komt uit een gedragen romp
-nageven doe je vanuit je buik en alles verder ook
-proximo-distaal bewegen
-naar voren zitten is doorgaans helemaal niet lichter
-pas op verdraaiende zadels in asimuth
-renvers en apuyement is de bomb
-de binnenteugel is de duivel
-the power of the outside leg compells you
-paard moet aan de buitenhulpen staan
- een dag niet gegaloppeerd is enen dag niet geleefd
-galop is de gang voor spieropbouw
-gewicht binnen en druk op de binnenzitbeenknobbel zijn niet per se hetzelfde.
-het midden van het paard is ook veranderlijk bij buiging en verzameling, dus weet waar je zit.
- als je het begrip 'trabstellung' en 'galopstellung' van Heuschmann begrijpt, dan weet je ook dat je alleen in 'galopstellung' wil werken.
-een schouder 'vrijmaken' met de binnenteugel geeft een buitenschouderblad dat de schoft naar beneden houdt. Het buitenvoorbeen mag niet wegvallen.
- een paard heeft recht op je trots
-als je een probleem hebt in het hoofd, zoek naar een oplossing in de croupe
-achter de verticaal trekken is UIT DEN BOZE!
-aanleunging mag niet veel meer dan het gewicht van de teugel zijn, constante druk is uit den boze.
-een paard dat achter de vertikaal gaat moet in zijn rug en achterbeen worden gecorrigeerd en als het echt niet anders gaat ook in de teugel.
-achter de vertikaal is gewoon absoluut niet een 'sehgewohnheit' die we mogen dulden

er zijn nog zo wat dingetjes.

Hihi heb het hele lijstje opgeslagen, er zijn ook nog meer dan genoeg dingen om bij mijzelf aan te werken,

Merk dat ik ook veel zal moeten werken aan mijn zit en timing.

Krijg er wel inspiratie van als ik dit zo zie :D

Wat ik inderdaad ook gemerkt heb is dat bitten met hefboomwerking snel worden afgestempeld als scherp,
(het kan natuurlijk ook scherp zijn, als je er in gaat hangen, maar dat is ook bij een 'normale trens' het geval, en de meeste mensen rijden daar met een contante, vrij zware druk mee)

Erg interessant om te lezen hoe je er in gerold bent ook!
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 25-10-17 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:16

Wat een metamorfose. :wow: Het is dat hij die vlek op zijn neus had want anders dacht ik echt dat het een ander paard was. Interessant ook om te lezen van die HKO. Het hoeft dus niet altijd einde verhaal te zijn. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:25

Alles wat ik kan zeggen over de verandering van dit paard zou een understatement zijn, dus daar begin ik niet aan...

Maar deze toevoeging ook "er zijn nog zo wat dingetjes" :')
Dat het niet moeilijk is, geloof ik niet...

overigens, die cliniclijst voor NL ... kom maar door hoor :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:26

Tjoh hier zouden we nou nog heel veel meer van moeten zien op bokt en erbuiten.

Prachtig! Je hebt me geïnspireerd op deze woensdagmorgen. Waarvoor veel dank

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:42

Ik baal er zo van dat ik geen paard meer heb. Zou zo graag nog een keer bij je lessen. -O-
Wat ik echt jouw kracht vind is dat je op ieder niveau met een ruiter kan werken. Je bent nooit te beroerd om dingen nog een keer uit te leggen of op z'n Jip en Jannekes. Zelfs een beginner als ik heeft zo veel aan jouw lessen gehad.

Je staat trouwens in uitgelicht. O:)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:42

Wat een enorm gaaf paard is dit zeg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:58

Wauw, mooie verandering! :)
Je geeft me weer "hoop". Niet in de zin dat ik de illusie heb dat mijn kneusje zo ver zal komen, maar wel in de zin dat hij verder zou kunnen komen dan ik momenteel geloof. :) (en momenteel twijfel ik er zelfs aan of hij uberhaupt basis gereden zou kunnen worden dus het is niet dat ik nu ineens hoge verwachtingen van hem ga krijgen. ;) )
Maar het kan dus wel nog een paar jaar langer nodig hebben... ;)

Mooi om te zien Airnt! :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:35

Airnt schreef:
... en dat liep nogal uit de klauw, nu geef ik zo'n 45 clinics per jaar in 16 landen.

Ik ben dus maar verhuisd naar een Rittergut in Thüringen ...

Ahum, en ik maar denken dat MIJN weekendje paardrijden uit de hand was gelopen _O- _O- _O-

Laat die clinic data maar komen :D

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:04

Prachtig om dit te zien Arne!
Max is een bewonderenswaardig mooi paard. Je kunt trots zijn op wat jullie hebben bereikt! :j

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:14

Wat een mooi en trots paard is het geworden! :wow: _/-\o_

Jammer dat er dergelijke dingen als een Serreta bestaan in de paardenwereld. Maar bon, ook andere hulpmiddelen zijn niet altijd even vriendelijk + de ruiterhand doet inderdaad ook veel.

Gemma_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:18

Wooow helemaal flabbergasted hier
Wat een ontzettend gave transformatie!! Ontzettend veel respect!

Deze klassieke stijl is echt fantastisch. Mijn interesse is opnieuw getriggerd :j

Kom inderdaad maar door met die clinic en les data :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:18

Pownie_01 schreef:
Kom inderdaad maar door met die clinic en les data :D

Count me in as well!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:03

Cer schreef:
Alles wat ik kan zeggen over de verandering van dit paard zou een understatement zijn, dus daar begin ik niet aan...

Maar deze toevoeging ook "er zijn nog zo wat dingetjes" :')
Dat het niet moeilijk is, geloof ik niet...

overigens, die cliniclijst voor NL ... kom maar door hoor :j

Hier wil ik even op reageren. Het is ergens wel moeilijk, maar aan de andere kant ook niet. Je zal er zelf altijd voor moeten werken, maar met een paar kleine dingen kan je eigenlijk al zo veel veranderen en leren. Vooral het afleren van de foute dingen is moeilijk, maar zodra je eenmaal door hebt dat een schouderbinnenwaarts, travers of appuyement gewoon al met het losrijden meegepakt kan worden en je echt niet hoeft te wachten tot de Z voor je er een keer mee begint, maak je het wel een stuk makkelijker voor jezelf :+ En ook vooral dat elk paard dat gewoon kan, zelfs al 'kent' hij het niet. Door je hulpen goed te geven is het voor een paard gewoon heel logisch.

Ik heb volgens mij 2 jaar terug voor het eerst les van Arne gehad en in die korte tijd heb ik zoveel meer geleerd dan in die 15 jaar ervoor := En ik ben er nog lang niet, maar dat maakt het ook wel weer heel gaaf om er mee bezig te zijn!

Wat is Max trouwens enorm opgeknapt Arne! Toch maar weer een bewijs van hoe ver je eigenlijk kan komen met correct trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:08

Ik ga geloof ik een keer polsen hoeveel animo er is in mijn omgeving en kennissenkring voor een clinic in België :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:09

Varekaj schreef:
Ik ga geloof ik een keer polsen hoeveel animo er is in mijn omgeving en kennissenkring voor een clinic in België :D

regio? :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:15

goldenarrow schreef:
Hier wil ik even op reageren. Het is ergens wel moeilijk, maar aan de andere kant ook niet.
Ik reageer dan gewoon even terug :D
90% van het puntenlijstje snap ik niet :') Alleen het lezen is al lastig..

Dus sja, toelichten in persoon, dat moet dan maar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:16

Zal waarschijnlijk Oost-Vlaanderen zijn, ergens tussen Gent en Brussel in. Heb 3 locaties in gedachten, zou een keer moeten polsen wat er allemaal mogelijk is en hoeveel animo qua ruiters.
Hangt er ook van af of een ruime buitenbak voldoende is, of dat men echt graag een binnenbak wil.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:16

Maar even serieus... hoe dan?!

Wat een prachtig paard is het geworden. Knap dat je die potentie zag en er uit wist te halen.