Shan en ik @ wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 09:53

Dat ga ik na mijn vakantie ook zeker regelen!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:00

Wat neem je alles goed op kim! Ik zie een enorme groei tussen jullie, ik denk als af en toe iemand anders hem rijdt, het helemaal goed gaat komen.

Mijn paard lijkt op bepaalde aspecten wel op Shan (de ene dag is de andere niet :P ). Ik voer dit bij:
http://www.equiprotecta.nl/producten/algae-vitalis/
Hij doet het hier enorm goed op! 1 schepje door het voer. Het is wel homeopatisch maar het werkt bij mij enorm goed. Zorgt voor onder andere energie en spanning kunnen loslaten, de vertering, prikkels verwerken, beter afval uit het lichaam werken en een betere lichaamsopbouw. Misshien eens leuk om naar te kijken. :) Als ik het een dag niet voer heb ik een paard waar ik niets mee kan. :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 10:01

Dankjewel Fair!

Ik ga na dat voer kijken!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:27

Heb je iemand die in jouw vakantie Shan elke dag kan bijrijden? Dat is nog het enige advies dat ik heb. Als je iemand hebt die Shan goed kan rijden, dan is het wel zinvol als die persoon dat minimaal drie keer per week kan doen. Een keer per week zet geen zoden aan de dijk. Stap eens op nadat zij hem gereden heeft en laat haar jou vertellen wat ze precies heeft gedaan. Je zal dan na een aantal keer verschil moeten merken. Ik liet mijn instructeur ook Um wel eens een half uur rijden waarna ik opstapte. Dan voel je waar je naartoe moet gaan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 14:41

karijn, ik heb iemand die hem helaas maar vier keer kan rijden. Maar dat is gelukkig meer dan niks.
Het is nu ook te laat om een nieuw iemand te zoeken, dat vindt ik namelijk te gevaarlijk.
Degene die hem gaat rijden, kent hem al. Hij is nogal eenkennig, dus als er een nieuw iemand komt vindt hij het vaak weer spannend. En dan vindt ik het dus niet fijn als ik er zelf niet bij kan zijn.
Ik ga dat zeker doen als ik terugkom!

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:09

Jeetje wat kunnen sommige mensen hier hard reageren zeg.

Het gaat hier om een beginnende ruiter die nog een hele hoop moet leren. En oke, het is misschien niet het meest ideale paard als leerpaard. Maar Kim staat overal voor open en neemt vrijwel alle adviezen van harte aan.

Iedereen is bij het begin begonnen, misschien bij de een nog wel slechter dan bij de ander. Dus gelijk vooroordelen en conclusies trekken vind ik een beetje overdreven.

Maar goed, dat is mijn mening :)

Kimmie, verder heb je al veel goede tips en adviezen gehad, dus verder heb ik zelf weinig toe te voegen. Jullie zijn van ver gekomen!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 15:09

Dankjewel!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:39

Ik vind ook wel dat sommigen best wel hard zijn voor TS.
Zij weet volgens mij heel goed dat het plaatje rijtechnisch helemaal nog niet perfect is , maar ze heeft wel het lef om weer een topic te openen. Ze staat volgens mij ook wel open voor veel tips. Maar sommigen dingen opbouwen en aanleren hebben nu eenmaal tijd nodig.
Chapeau hoor TS ik doe het je niet na. Ook mijn plaatje klopt rijtechnisch nog niet maar ik heb niet het lef om er een topic van te openen te bokt.
Volhouden en kritisch blijven voor jezelf dan kom je zeker!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:41

Varekaj schreef:
Het noemertje "GP-ruiter" zegt inderdaad niet alles. Ooit van een GP-ruiter gehoord "nou, ik maak geen paarden zadelmak, zou niet weten hoe ik dat moet doen". Dat is voor mij iemand die alleen maar kan wegrijden op een paard waar de basisknoppen al op zitten, maar die de basis zelf niet kan bijbrengen.

Maar nu zet je dat wel negatief neer.
Heb met GP dressuur het verschil gezien tussen een ruiter die thuis vooral veel jonge paarden reed en de ander dus niet.
Jonge paarden rijden was een zichtbaar nadeel in die wedstrijd.
Terwijl als ik een jong paard heb, ik liever les zou krijgen van de GP ruiter met juist die ervaring....
Maar ook het opleiden van minder ervaren ruiters is een vak apart, wsl juist erg lastig voor een talentvolle GP ruiter.
Want een ruiter met talent loopt tegen andere problemen aan dan een ruiter zonder dat talent en de tijd wanneer hij zelf minder ervaren was en/of minder ervaren ruiters les gaf, is wsl lang geleden.

Het moet gewoon passen met een instructeur en paard. Daar valt zo weinig overige zeggen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:42

Het gaat niet omdat ts rijtechnisch niet zo ver staat an sich maar wel dat het paard in bespiering enzo er op achteruit gaat. Dat iemand nog niet goed kan rijden is niet erg maar het paard moet daar niet het slachtoffer van zijn.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:08

Ik wilde even zeggen dat ik het knap vind hoe positief je alle reacties oppakt! Daar kunnen veel mensen dan weer wat van leren!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 20:14

Dankjewel allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:47

@ sneeuwpop: ik deel je mening volledig hoor, was misschien wat fout neergezet van me :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:52

Kimmie25501 schreef:
Babootje, ik voer hem ook al tijden een halve kilo (droog, nat veel meer) speedibeet bij per dag. Wat voor voer zou je me nog meer kunnen aanraden?

Is dat alles wat hij krijgt? Krijgt hij helemaal geen brok?
In speedibeet zit helemaal niets qua energie.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:56

Ik zou wel eens een filmpje willen zien van een super hete Shan!!
Dit paard heeft 0,0 energie..

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 09:04

Babootje, tuurlijk wel! Dat is wat ik zelf bijgeef. Verder krijgt hij bijna onbeperkt hooi en geven de staleigenaren hem brok. Ik weet niet precies hoe veel.
Pol, als hij zo heet wordt, en ik sta in het midden, stop ik meestal met filmen. Gewoon omdat ik het voor mezelf veiliger vindt om dan op mijn paard te letten. Verder heb ik geen filmpjes daarvan als ik erop zit. Vanwege de simpele reden dat er bijna nooit iemand is om te filmen als ik aan het rijden ben.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:28

Gaat hij nooit even uit zijn plaat in een paddock of weide dan? Best wel apart dat hij zo rustig is als hij iet zo veel weidegang heeft. Nu kan hij natuurlijk heel erg rustig van aard zijn, maar misschien komt het momenteel wel door die wormen.

Waar zit je ook alweer in Nederland?

Edit: ik lees nu dat je niet weet hoeveel hij precies bijkrijgt. Sta vind ik zelf erg vreemd. Nu wil ik je zeker niet afkraken want Shan heeft het volgens mij prima naar zijn zin bij jou. Maar hoe weet je nou of hij genoeg eten krijgt als je niet eens weet hoeveel hij krijgt.
Weet je wel welke brok hij krijgt? Hij is natuurlijk een reus, dus misschien heeft hij nog wel wat meer broknodig om spieren op te bouwen.
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 17-07-17 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:30

Waarschijnlijk krijgt hij ook niet veel brok. Onbeperkt hooi (hoe wordt dat gevoerd? Op stal? Op de wei? Kan hij er goed bij (dwz laten zijn weidemaatjes hem bij het hooi?) Hoeveel weidegang krijgt hij? Staat er genoeg te eten op de wei?

Het is echt belangrijk dat je er achter probeert te komen hoeveel je paard nu eigenlijk te eten krijgt. Wat een groot paard heeft voer nodig waar het voldoende energie uit kan halen.
Theoretisch zegt men wel dat een paard dat recreatief wordt bereden met onbeperkt hooi toe moet kunnen, maar dat is theorie. Sommige paarden eten niet al het hooi dat ze nodig hebben, sommige verwerken het niet goed. En het ene hooi is het andere niet (v.w.b. de kwaliteit)
Daarom moet je altijd goed blijven kijken naar je paard. Persoonlijk vind ik dat je paard - naast dat de bespiering totaal weg is - wat schraal oogt. Het is een erg groot paard en heeft misschien wat meer nodig.
Het kan best zijn dat je stalhouder weinig voert met de beste bedoelingen, omdat je paard dan misschien te sterk of te vlug voor jou wordt, maar je kunt hem in dat geval beter meer beweging geven dan minder te eten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:43

Je kunt hem eens filmen als je zelf niet in de bak staat!
Paard doet mij zeer futloos aan!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:51

Meer brok om meer spiermassa te kweken, is je doel voorbij schieten. Meer spiermassa krijg je door meer trainen en anders trainen. Meer brok (en ander spul anders dan hooi/gras) zorgt er alleen maar voor dat hij of heter wordt of luier. Een heter paard kan Kim niet gebruiken met haar beperkte kennis en ervaring. Pas als hij meer in het werk komt te staan, kan je meer brok gaan voeren.
De kijkers hier willen graag een paard zien met meer spiermassa, vinden hem schraal dus hij moet dikker worden. Belangrijkste nu is dat het paard los in zijn lijf wordt. Pas dan kan je gaan werken aan spiermassa en gewicht. Daarnaast moet hij conditie gaan krijgen om langer aan het werk te kunnen zijn. Dat betekent dat hij wel eens over zijn grenzen heen moet gaan. En daar is die extra ruiter voor nodig. Iemand die dat weet, kan en ook weet wanneer het even genoeg is. Dat is de ervaring van voelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:10

Het gaat erom Karijn, dat je naar behoefte voert. Een paard schraal laten worden omdat het anders te heet voor je wordt om op te rijden is natuurlijk verkeerd om. Een paard heeft wel energie nodig om spieren op te bouwen. Heet kan ik me bij Shan ook nauwelijks voorstellen hoe futloos hij is, mag er wel iets meer bij.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:16

Miss is ts haar interpretatie van heet anders dan de onze..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:29

pol1 schreef:
Miss is ts haar interpretatie van heet anders dan de onze..

Dat kan. En dat zal ongetwijfeld ook wel zo zijn. Maar als Kim een fitte Shan niet aan kan, moet ze daar een oplossing voor vinden en niet in minder voeding.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:35

Ben ik het mee eens.
Energie is nodig om aan te sterken en minder schraal te ogen. Minder futloos.
Energie in voer lijkt me belangrijk bij het trainen van een paard. Niet iedereen houdt van hetzelfde, maar het lijkt me niet dat je het vervelend vindt als hij drukker (vrolijker?) is tijdens het trainen als je hem wat meer (of anders) bijvoert. :)

Waar ben je precies bang voor bij ene te heet paard?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:39

Kim zou ook kunnen kiezen voor een volwaardig supplement zodat ze iig zeker weet dat ie de juiste voedingswaarde binnen krijgt!