Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:33

JoSav schreef:
Misschien dat ik deze zomer wel tijd heb wat te organiseren. :j En anders volgend jaar op veulenbezoek in Verweggistan, haha. ;)

Jaaaaa *\o/*

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:41

Wat een ontzettend gaaf koppel! Ik ben helemaal weg van de Akhal Teke, geweldig ras, ik wil ook niet anders meer. Heb stage gelopen bij de fokkerij in De Wijk, en ja, ook ik ben blijven plakken *\o/* Leuk om te zien dat je Dahilly, Mansur en Ghilzai noemt :D Stuk voor stuk geweldige hengsten, ik vind ze echt machtig, ze eisen op één of andere manier respect.. Heel erg bijzonder.

Overigens is in De Wijk woensdagavond het eerste veulentje van dit jaar geboren! *\o/*

jokari

Re: Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:58

Tot voor kort zou ik gedacht hebben "mooi maar echt niet geschikt voor mij." Omwille van het karakter. Alleen... mijn huidige Tennessee Walker heeft mij zó gedwongen om na te denken en compromissen te leren sluiten (anders kreeg ik er nl niks van gedaan), dat ik denk dat een AT best ook moet lukken. :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 07:49

Ze doen me denken aan mijn appaloosa Shet :')
Superslimme pony, wil ook echt voor me werken, maar vreemden trapt ze de wei uit :oo

Is ook het enige paard wat ik ken die juist altijd op de terugweg naar huis gaat vertragen.
Echt, als we bij het begin van de straat zijn aangekomen, kan ik doen wat ik wil, maar dan blijft het bij een slome stap, om maar even duidelijk te maken dat ze niet naar huis wil |o

Als ze al een keer schrikt van een trekker oid doet ze drie galopssprongen, en dan is het weer prima. De volgende keer dat we het ding tegen komen geeft ze er niets meer om.

Dus het heeft zo zijn voor en nadelen, zo'n slim paard, maar ik kan me goed voorstellen dat je niets anders meer wilt <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:15

De ultieme test: een AT muildier :')

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:27

JoSav schreef:
Retjethorse: vind ik een gaaf compliment, dankjewel. :D Toch eens met je oom op stoeterijbezoek of niet dan? Misschien dat ik deze zomer wel tijd heb wat te organiseren. :j En anders volgend jaar op veulenbezoek in Verweggistan, haha. ;)

Een bezoek aan de stoeterij in Nederland staat normaal deze zomer gepland, tenminste dat hebben mijn ouders beloofd. :')
Aangezien ze het te ver vinden om 1 dag te gaan, zouden we er een kleine vakantie aan koppelen. Maar dan heeft mijn oom pech, want iemand moet dan mijn merrie die thuis blijft verzorgen. :o

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:39

Retjethorse schreef:
JoSav schreef:
Retjethorse: vind ik een gaaf compliment, dankjewel. :D Toch eens met je oom op stoeterijbezoek of niet dan? Misschien dat ik deze zomer wel tijd heb wat te organiseren. :j En anders volgend jaar op veulenbezoek in Verweggistan, haha. ;)

Een bezoek aan de stoeterij in Nederland staat normaal deze zomer gepland, tenminste dat hebben mijn ouders beloofd. :')
Aangezien ze het te ver vinden om 1 dag te gaan, zouden we er een kleine vakantie aan koppelen. Maar dan heeft mijn oom pech, want iemand moet dan mijn merrie die thuis blijft verzorgen. :o

Wat leuk! Al een datum in gedachten? :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:52

Nog niet, eerst mijn examens heelhuids doorkomen en dan ga ik er eens over praten met mijn ouders. :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:06

Josav, bedoel je met persoonlijk zou je Kambarbay niet gebruiken voor Muzanna, of voor geen enkele AT merrie?
Want deze hengst word wel in drie disceplines van de sport uitgebracht, met ook nog verschillende ruiters, en dat is toch wel bijzonder voor het ras.
Hij is sportief, en heeft een voor AT hengst zijnde een makkelijk karakter, wat vind jij dan minder aan deze hengst?

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:54

Retjethorse schreef:
Nog niet, eerst mijn examens heelhuids doorkomen en dan ga ik er eens over praten met mijn ouders. :D

Ik wens je alvast veel plezier, de eigenaresse kan uren vertellen over haar paarden en het ras zelf. Wandelende encyclopedie :j
En succes met je examens :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:38

Leuk zeg Rixx, dat je daar stage loopt, inderdaad een hele gave bijzondere plek.
Leuk dat het eerste veulentje er is!
Is het een merrie of hengst?
En welke kleur?
Altijd super schattig die AT veulens!
Ik heb ook zin in die meeting, en zeker volgend jaar naar het noorden!!!

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:44

ieris schreef:
Leuk zeg Rixx, dat je daar stage loopt, inderdaad een hele gave bijzondere plek.
Leuk dat het eerste veulentje er is!
Is het een merrie of hengst?
En welke kleur?
Altijd super schattig die AT veulens!
Ik heb ook zin in die meeting, en zeker volgend jaar naar het noorden!!!

Ik heb er vorig jaar stage gelopen, die is al voorbij haha, maar ik kom er nog steeds, blijven plakken :D
Het is een vosje geworden, merrietje! Helemaal verliefd, wat een droppie. <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 20:39

Risxx: haha tja, ze vroeg naar AT hengsten dan kan ik ze moeilijk niet noemen. :D :D AT zijn trots en willen graag respect en dat stralen ze ook uit. :D Leuk dat het eerste veulentje van dit jaar zich alweer heeft aangediend!

jokari: haha, stiekem heb je meer in je mars dan je denkt wat paarden betreft. :P Weet je wat het is, je groeit er vaak ook gewoon in. :j

Retjethorse: lijkt me verstandig. Je krijgt toch zoveel indrukken op zo'n dag en dan is de reis terug toch wel erg vermoeiend, denk ik.

Fenrir: haha, nou daar waag ik me met mijn merrie iig niet aan. Maar ik fantaseer er soms wel over, uit nieuwsgierigheid... want... hoe zou dat zijn... omg... awesome...

ieris: voor een hengst die in drie disciplines loopt adverteren ze zijn huidige niveau wel angstvallig weinig. Het is nu niet echt zo makkelijk terug te vinden wat hij recent gedaan heeft en welk niveau. Ik kom alleen novice klasse tegen, ook recent, maar wel met erg fraaie foto's. Kan aan mij liggen.
Eenkennig en/of tijd nodig hebben met een nieuwe ruiter is natuurlijk niet hetzelfde als een extreem eenkennig eenmanspaard dat nooit een andere ruiter duldt (ja, ik ken er ook die agressief zijn tegen vreemden, maar zou dat nou ook weer niet willen promoten) en tussen dat en allemansvriend is natuurlijk een groot grijs gebied. Op hoog, internationaal niveau onder diverse ruiters presteren is een ander verhaal natuurlijk.
Ik zou hem persoonlijk sowieso nooit voor mijn merrie gebruiken, omdat ik hem niet geschikt vind. Ik vind het een leuk sportpaard. Als dekhengst vind ik dat er eea op hem aan te merken is die voor mij persoonlijk onvoldoende worden gecompenseerd door zijn positieve kanten, o.a. wat betreft zijn beenstand en als je naar zijn veulens kijkt missen die vaak lengte in de hals en/of hebben geen ideale beenstand of lengte achterbeen. Dat lijkt iets dat vaker terugkomt en ik vind zijn volbloedveulens in hoeverre je van foto's e.d. mag uitgaan tot nu toe ook niet heel bijzonder. Verder niets ten nadele van de fokkers overigens, want er zijn ook sterke kanten, niets ten nadele van zijn eigenaren en ruiters die hem super voor elkaar hebben. Er zijn genoeg merriehouders die met hem dekken, iig, dus genoeg mensen die duidelijk wel enthousiast over hem zijn. :D Ik vind hem persoonlijk heel erg mwah en word er dus niet warm van. Zoals ik zei: leuk sportpaard. Dat hij in de sport wordt uitgebracht is natuurlijk helemaal *\o/* en de wijze waarop hij gepromoot en gepresenteerd wordt is ook :wow: en iets waar veel AT hengsteneigenaren eea van kunnen leren, maar er zijn absoluut crème en dubbel crème AT hengsten beschikbaar die meer kwaliteit hebben, waar ik meer van verwacht en/of naar mijn mening mooiere veulens geven, maar de meerderheid wordt niet zo fantastisch gepresenteerd en dat is een van de grote drijvende krachten achter de relatieve bekendheid en populariteit van Kambarbay in het Westen. Maar misschien kraam ik in de ogen van echte fokkers wel onzin uit. :Y) Het is gewoon wat mij opvalt en daarbij spreekt hij me echt niet aan. I dunno.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:28

Ik vind Kambarbay erg "plain" om het zo te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat door de promotie, het feit dat hij er relatief warmbloedpaard-achtig uitziet (lees: niet als het stereotype wat mensen van de AT hebben) en hij een dubbele verdunning heeft (dus altijd een crème gen bij het veulen) hij relatief populair is.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:21

Misschien moet ik maar mini AT's gaan fokken :D ;) het is idd wel erg aanstekelijk als je je een beetje in dit prachtige ras verdiept :)
Promotie is het halve, zo niet het hele werk; ik zie dat binnen onze fokkerij ook, bepaalde stallen promoten zich suf met glamourfotos. Leuk hoor maar ik zie liever de gewone fotos zoals ze er echt uitzien ;)
Maarja veel mensen kopen daar omdat ze er door de presentatie vanuit gaan dat het met de kwaliteit ook wel goed zit. Geloof me, dat is echt niet altijd het geval. :D

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:02

Wat een gave hengst <3 Moet wel een mooi veulen uitkomen!

Michellejump

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:05

Wat is hij knap!! <3 <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:13

Ik vind Kambarbay echt prachtig :o.

Maar als ik heel kritisch kijk vind ik zijn hals te zwaar. Verder heb ik geen kont verstand van AT's :P.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:15

Smaken verschillen toch? Ik vind hem persoonlijk erg saai (vooral ook zijn hoofd/uitstraling), zeker vergeleken met veel andere AT's, maar er zullen er genoeg zijn die hem schitterend vinden :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:45

Ah ja, sowieso :).

Ben wel benieuwd wat jij een mooie en vooral rastypische AY vindt? Als ik google krijg ik vooral plaatjes van dat gouden paard.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 20:01

Fenrir: wij zijn het met elkaar eens. Niks tegen mensen die hem geweldig vinden, maar ik vind dat dus niet en inderdaad vind ik persoonlijk ook zijn hoofd en uitstraling niet mooi. :j

Tosadog: mogelijk zijn Kaspische paarden een miniatuurvariant van de AT. <<) :Y) (Loopt een onderzoek over, maar weet niet hoe het zit met de voortgang daarvan...) Haha, gekheid. En daarbij fokken ze ze in Europa vaak veel groter dan in het land van oorsprong en forser ook. En herkenbaar, hoor. Denk dat het een universeel iets is in de paardenwereld. Maar het speelt wel echt een rol, zeker voor leken die niet door foto's heen kunnen kijken. :j

floripori: dankjewel! Ben erg benieuwd wat ze ervan gaan maken!

Michelejump: dankjewel, vind ik nou ook. :D :D

San87: Hij mist voor mij o.a. type en compenseert dat niet met een uitmuntende bouw danwel prestaties danwel super nakomelingen - vind ik. Hij is natuurlijk ook niet gekocht met als doel raszuiver fokken, maar met het oog op warmbloedfokkerij en dat snap ik heel goed als ik naar hem kijk, maar op menig warmbloedmerrie vind ik hem persoonlijk óók niet passen, maar eigenlijk uitsluitend op selectieve merries. Goed, dat is mijn persoonlijke mening en die gaat overigens ook op voor veel andere dubbel crème hengsten, want helaas laten sommige fokkers zich toch leiden door de kleurgarantie boven de best passende combinatie... maar dat is natuurlijk een andere discussie. :j

Wat ik echt een heel goed voorbeeld vind van een rastypische hengst, en overigens een van mijn favoriete hengsten, is Karaoglan. Asat is qua type wat eenvoudig, maar daar staat zijn lijn om bekend en compenseert hij ruimschoots door zijn andere kwaliteiten - en met mijn merrie naar Stavropol karren gaat me ook iets te ver, hahaha. Daar is mijn spaarvarkentje niet groot genoeg voor. :))

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:11

Wanneer zijn de 18 dagen om voor de dracht scan? :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 20:28

fleurtjeuh: mevrouw wil maar niet hengstig worden... 8)7 Die denkt och, lekker vakantie! En ik maar zenuwpezen...

Nog een voorbeeld van een zeer rastypische hengst, maar van het type moet je wel houden: Tokhtamysh. Let wel, hij heeft wel een vrij extreme hooded eye. Dus voor de leken, schrik niet van zijn dragon look. <<)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:34

Oh ze staat daar nog!
Dat had ik niet begrepen :o?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:38

Haha ik wilde al dezelfde linken :') Jorieke en ik hebben min of meer dezelfde smaak :)) Ik vind Karaoglan ook een van de mooiere hengsten als het gaat om het gehele plaatje.
Tokhtamysh is bijv. niet zo mijn type, maar ik vind zijn extreme hoofd juist wel weer ontzettend gaaf.
Er zijn best wat AT die ik een hele pakkende uitstraling vind hebben (en/of een mooi hoofd of kleur) maar die ik verder qua bouw of type bijv. minder aantrekkelijk vind. Een voorbeeld daarvan is Feisal - ik vind hem oa te overbouwd en echt geen mooie hals hebben maar hij heeft wel uitstraling die ik bij een paard als Kambarbay mis (dus even los van verschillende types).
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 09-05-17 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt