kareltje, ex manegepony, hopelijk een nieuwe kans

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chan34

Re: kareltje, ex manegepony, hopelijk een nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:11

Arm ding. Bloedprikken lijkt me ook wel verstandig idd. Ik hoop dat hij snel opknapt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:23

Poeh.. Dat voetje voor ook zeg, dat leerlingen daar nooit iets over gezegd hebben zo'n manege. Of als e zo dun zijn, geen opmerkingen.
Fijn dat de pony nu een veilig eind station heeft gevonden, hopelijk heb jij en je zoontje er straks heerlijk veel plezier van!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 04:23

Wat word ik altijd blij van zulke topics! Die deken niet afdoen hoor....brrrr

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 07:38

Doe ik enkel even dagelijks af om te kijken hoe het met hem is en even zachte borstel over hem heen halen, voor de rest staat hij dus onder twee dekens.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:10

Hij doet me qua "magerheid" aan Bambi denken. ;(
Ik hoop dat zijn tanden minder erg zijn als dat die van haar waren en hij straks gewoon weer hooi kan eten.
Daarnaast zou ik je ook aan willen raden te controleren op Cushing. Dan weet je zeker dat je niet aan het dweilen bent met de kraan open.

Geef je al seniores priores? Dit kreeg Bambi 3x daags en grasmix en de kilo's kwamen er toen goed bij.

Succes met de kleine man!!!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 08:13

Seniores priores vind ik meer oplichting, als ik zeg meng in juiste verhouding heb ik veel meer voer voor zelfde prijs, meng bietenpulp met zemelen en slobber en mueslie en daarbij vitaminestoot over voer. Ook krijgt hij een schep brok per dag. Wacht eerst even tandarts af zaterdag. Kan daarna altijd nog bloed laten trekken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:18

Als je het zelf in de juiste verhoudingen mengt is dat ook zeker een optie. Heb er even overheen gelezen misschien, maar voer je dat mengsel 3x per dag? Bambi stond op een gegeven moment stil met aankomen, en toen ben ik van 1 à 2 x per dag naar standaard 3x per dag SP gegaan. En toen zag je echt duidelijk verschil.
Vind het onwijs goed wat je doet. Enkel snap ik het "wachten op de tandarts" niet helemaal? Als het gebit te slecht is, laat je hem dan gaan?
Een slecht gebit EN cushing kan heel goed samen gaan. Dus snap niet helemaal welke conclusie je straks aan het gebit wil hangen?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 08:24

Kijken of dat al verschil maakt kwa eten, hij heeft geen verleden van bevangenheid dus vermoed zelf niet dat hij cushing zou hebben en aangezien hij net verhuist is kan het stressniveau in zijn bloed omhoog zijn en dan positief testen op cushing terwijl hij dat niet heeft. Dus als ik ga testen dan pas als hij gewend is om geen positief resultaat te krijgen terwijl hij het niet heeft.

Voer meerdere keren per dag en dan is het vaak nog niet op als ik weer wat erbij doe.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:50

SandravdB schreef:
Seniores priores vind ik meer oplichting,

Dit is natuurlijk niet waar. Uiteraard heb je meer voer voor je geld als je zelf mixt, maar je hebt er dan veel meer werk aan. Zij hebben het al gemixt en dat is makkelijk, dus daar betaal je voor. En je krijgt nooit zo'n goede mixverhouding als wat er in die zak zit.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:33

Je zou ook NutriMash van feral horse care kunnen proberen. Is wel een dikmakers, maar zit weinig suikers in.Maar wel boordevol vitamine en mineralen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:37

Wat zie ik toch aan dat witte voetje linksvoor? Dat ziet er boven de hoef zo gek uit?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:41

Heb je het topic gelezen Amaris?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:52

Ja. Er staat iets van een misvormd voetje, maar ik snap nog steeds niet wat ik nou zie.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:57

GamblersCup schreef:
SandravdB schreef:
Seniores priores vind ik meer oplichting,

Dit is natuurlijk niet waar. Uiteraard heb je meer voer voor je geld als je zelf mixt, maar je hebt er dan veel meer werk aan. Zij hebben het al gemixt en dat is makkelijk, dus daar betaal je voor. En je krijgt nooit zo'n goede mixverhouding als wat er in die zak zit.

Meer werk, meer zakken voer die meer ruimte innemen en staan te verouderen...

Ik kies ook voor gemak en juiste verhoudingen.
Iets toevoegen naar eigen behoefte of smaak kan altijd ;)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:11

Ach het arme manneke :(:)
Dat sommige maneges hun pony's zo kunnen 'afdanken en weggooien' onbegrijpelijk!
Gelukkig is hij nou in goede handen en krijgt hij een nieuwe kans! Ik hoop dat hij er bovenop komt! :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:14

Wat ik vooral extreem vind, is dat deze pony er als een skelet uitziet en er gewoon elke dag uren op gereden werd?!? Iemand anders kreeg daar een verbod op het houden van paarden voor, zag ik hier op bokt voorbij komen! Al meen ik me te herinneren dat dat niet in Nederland was, maar het toch wel aangeeft dat dat heel erg fout is.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 16:45

Amaris schreef:
Ja. Er staat iets van een misvormd voetje, maar ik snap nog steeds niet wat ik nou zie.

Overhoef, vorm van artrose, dus zijn kootbeentje is als het ware vergroeit met kroonbeentje, deze botten bewegen eigenlijk niet van elkaar dus heeft daar geen last van, het ziet er alleen niet mooi uit.

Shirley met voorsnelheid en feit dat het voer in me keuken staat krijgt het geen tijd te verouderen. Denk dat deze zakken binnen twee weken leeg zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:07

Nou...Rena van mij heeft ook artrose rondom kogel- en kootgewricht, lang niet zo opvallend als Kareltje en die loopt er toch best stram van hoor. Hij zal vast niet helemaal zuiver lopen neem ik aan...? :(:)

Wel lekker dat hij al een beetje bijkomt +:)+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:10

Dacht dat het alleen voor Kareltje was :D
Vier/vijf verschillende zakken van gemiddeld 20 kilo zal hij in z'n eentje niet verorberen in twee weken, denk ik ;)

Wat trouwens ook heerlijk spul is: All-in soup van de Aveve (Belgische grens) :9

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 17:34

pmarena schreef:
Nou...Rena van mij heeft ook artrose rondom kogel- en kootgewricht, lang niet zo opvallend als Kareltje en die loopt er toch best stram van hoor. Hij zal vast niet helemaal zuiver lopen neem ik aan...? :(:)

Wel lekker dat hij al een beetje bijkomt +:)+

Stomme is dus dat hij gewoon zuiver loopt en ook geen moeite heeft met voetje geven van dat been.

Jojda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:39

Arm dier Ik hoop dat hij snel ansterkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:41

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog een halve ton (ongeveer) Seniores Priores die ik niet gebruik. Je mag hem zo op komen halen :) Ik woon in Zaanstad, NH.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 17:45

Zit zelf in brabant, maar ga denk ik volgende week even naar dungense molen, daar hebben ze paardenmeel wat heel goed werkt.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:00

Ik volg!

Kan ook zijn dat die wat magerder is omdat die wat ouder is en misschien in de laatste 2 jaren bij iemand geeft gestaan die er niet over nadacht wat hij/zei de pony moest voeren. Want ik heb even snel door het topic gelezen en maak daaruit op dat niemand weet waar die de laatste 2 jaar gestaan heeft.

Hij ziet er iniedergeval wel leuk uit!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 16:00

Helaas is vandaag eindoordeel gevallen. De paar kiezen die hij nog blijkt te hebben zitten erg los en prikken in andere kaak. Hier is eigenlijk niets meer aan te doen want als je gaat vijlen vallen ze uit. Hij kan dus echt geen eten vermalen en krijgt het dus ook niet opgenomen en eten zou altijd pijnlijk zijn. Dus besloten dat hij dus terug gaat.