Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:08

Dat continu verkeerde beslissingen nemen (tezamen met de fixatie op per se willen rijden) heeft in mijn optiek als grondoorzaak dat TS gewoon de beginselen van het wezen "paard" en de daarbij behorende mentale en biomechanische ontwikkelingspatronen niet kent. Daarin is zij de enige natuurlijk niet, ik merk echter wel op dat ook aanwijzingen en raadgevingen eigenlijk niet goed aankomen bij TS.
Ik begin mij dan ook af te vragen in welke mate TS eigenlijk dergelijke informatie stof kan opnemen, ik krijg ook niet de indruk dat het onwil is, eerder dat het (na meerder topics) onvermogen is.
Dat het TS érg veel moeite kost van een eenmaal ingenomen idee of standpunt (zoals dat er gereden moet worden) af te stappen, is inmiddels wel duidelijk, maar in dat geval krijgt zij het met een nog zo jong paard gegarandeerd meer problemen.
Ik heb de indruk dat TS ook geen ervaren paardenmensen in haar contactbereik of om zich heen heeft om haar hiermee bij te staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 15:34

Er is nog een optie ipv verder weg te gaan zoeken naar een wei.

Ik zou aan de stalbazin kunnen vragen of Harley bij de weidepaarden mag staan (kleine groep diverse leeftijden oa een jaarling en paarden die niet gereden worden). Die staan op een grotere wei tezamen. Maar die komen in de winter vanaf november ook weer op stal te staan. Dus zou hij er maar voor 3 maanden bij kunnen staan.
Op zich wel beter maar of Harley erbij mag is weer de vraag.
Ook zou Harley de beek in kunnen vallen (diepe en brede gracht) als hij opgejaagd zou worden door de groep. Er staat geen draad langs namelijk.

Maar waarom ik niet verder weg wil? Omdat ik dan voorgelogen kan worden dat hij goed verzorgd wordt maar in werkelijkheid misschien juist geen eten krijgt of vol beetwondes zit door andere paarden wat me niet gemeld zou worden. En ja sommige mensen zijn zo laks als het om geld draait.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 31-08-16 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:36

Hier gaat zo te lezen nog wel veel meer mis dan het slecht passende zadel of de jonge leeftijd en bijbehorende bouw van de pony. Doodzonde.

Vooral over het verhaal van de knieblessure van de pony schrok ik wel even. En ook de huisvesting.

Ik heb in het verleden ook berichten gelezen van de TS en het kwam op mij altijd over alsof ze ongeduldig de dagen aan het aftellen was totdat de pony 2,5 jaar oud was en zij kon beginnen met beleren.
Volgens mij is er wel vaker aan TS gezegd om de pony lekker naar de opfok te brengen, of naar een goede stal, maar altijd was er wel wat.
Ik geloof ook echt niet dat er in België zo weinig goede stallen te vinden zijn, zoals de TS beweert. Maar misschien kunnen andere Belgische bokkers daar wat meer over zeggen.

TS geeft aan dat ze bang is dat de pony teveel energie krijgt en dat ze daarom al met hem aan het werk is. Ondanks dat de pony nog te jong toont en blijkbaar al een knieblessure gehad heeft. Maar lieve TS; jonge pony's hebben nu eenmaal veel energie en die horen ze te kwijt te kunnen op de weide door met soortgenootjes te spelen!
Als ze in een kudde op een groot weiland opgroeien, zijn ze in hun hoofd vaak ook veel rustiger wanneer ze eenmaal geschikt zijn om te beleren. Bijkomend voordeel is dat ze van het rennen en spelen op de wei al wat spieren opbouwen.

Dus: zorg voor een geschikt weiland en een kudde en ik kan je bijna verzekeren dat Harley niet (meer) zal ontploffen van de energie! Hier heb jij als ruiter uiteindelijk ook voordeel van.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:39

Art_Ificious schreef:
Maar waarom ik niet verder weg wil? Omdat ik dan voorgelogen kan worden dat hij goed verzorgd wordt maar in werkelijkheid misschien juist geen eten krijgt of vol beetwondes zit door andere paarden wat me niet gemeld zou worden. En ja sommige mensen zijn zo laks als het om geld draait.

Hij is jong, hij zal stoeien en ja, daar zal hij bijtwonden van krijgen. Nou en? Die trekken wel weer weg. Geen punt toch. Hoort erbij. Als je dat wil voorkomen moet je hem voor de rest van zijn leven isoleren en alleen houden +:)+

Je kan er ook eens een paar dagen over nadenken (in het belang van je paard!!!) en je dan realiseren dat het voor je paard veel beter is als hij een tijdje bij jou weg is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:43

Van bijtwonden heb ik nog geen een paard zien overlijden, van veel te veel op gehokt staan en dan ineens als een dolle te keer gaan als het eindelijk een keer mag wel!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:44

Ik heb het hele topic doorgelezen en ik vraag me oprecht af waarom jij een pony hebt Ts. Overal heb je een Ja maar en een Nee want op als antwoord... Wat jij graag wilt en wat jij belangrijk vind staat op 1 en niet het belang van de pony, zoals het zou moeten zijn...

Lees het hele topic nog eens goed door.. haal de goede tips eruit en doe er wat mee..

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:44

Art_Ificious schreef:

Ik zou aan de stalbazin kunnen vragen of Harley bij de weidepaarden mag staan (kleine groep diverse leeftijden oa een jaarling en paarden die niet gereden worden). Die staan op een grotere wei tezamen. Maar die komen in de winter vanaf november ook weer op stal te staan. Dus zou hij er maar voor 3 maanden bij kunnen staan.
Ook zou Harley de beek in kunnen vallen (diepe en brede gracht) als hij opgejaagd zou worden door de groep. Er staat geen draad langs namelijk.

Jeetje, je doet alsof je paard een porseleinen poppetje is die ieder moment kan breken. Pak hem in bubbeltjes plastic! Just in case.

Zoek niet overal een weerwoord op en ga je eens verdiepen in wat een paard nodig heeft en vermenselijk dat beest niet zo!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:56

Art_Ificious schreef:

Misschien een harde opmerking, maar veel slechtere verzorging dan nu kan bijna niet... Zowel de stalling als "verzorging" is dusdanig slecht dat in belang van de pony ik heel hard hoop dat je dit heel snel gaat in zien...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:58

Art_Ificious schreef:

3 Maanden is wel kort; ik weet niet of hij kan uitzwaren in die tijd. En er kan altijd wel wat gebeuren in de weide. Dat risico neem je nou eenmaal. Dat risico neemt iedereen die zijn paard in de wei zet. En toch zie je (gelukkig!) genoeg paarden in de weide.
Bij ons staat er ook geen draad langs de slootkant (en er is veeeel slootkant!), maar er is nog nooit een paard in de sloot terecht gekomen zover ik weet. Ze kijken heus wel uit waar ze gaan en staan.

En je moet mensen ook kunnen vertrouwen. Ik lees een beetje tussen de regels door dat jij hier wellicht problemen mee hebt...
Ja; ik ga ook elke dag naar mijn pony, die ook in hetzelfde dorp staat als waar ik woon. Maar ik vertrouw de stal eigenaar; ook als deze stal verderop was gelegen.
Daarom ga je ook kijken op stallen waar je je paard neer wilt zetten. Je krijgt er dan sowieso al een goed of een slecht gevoel bij. Dit is een stukje mensenkennis wat je moet hebben (neem desnoods iemand mee waarvan je weet dat die dit heeft!). Je gaat op internet zoeken naar informatie over de stal of praten met mensen die er staan of hebben gestaan.
Er zijn vast genoeg Bokkers die jou een goede en betrouwbare opfokstal kunnen/willen aanraden. Ik zie weleens topics van Nederlandse eigenaren die hun jonge paarden naar de Eiffel in Duitsland hebben gebracht en dat gaat ook goed!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:04

Dat je zuinig bent op Harley als in het niet op willen laten lopen van beetwonden is iets wat je niet kunt voorkomen als je hem een paardwaardig bestaan geeft. Paarden gaan nu eenmaal (soms) lomp met elkaar om en dat is ook een vorm van opvoeding. Juist in een gemende kudde leren ze heel veel.
Je zegt dat als hij daar bij zou mogen staan dat het maar voor tot eventueel november is. Nu heeft hij dat niet en als het wel kan heeft hij wel een aantal maanden lekker door kunnen groeien-spelen-opvoeding van andere paarden. Dat er veel paarden naar binnen gaan in de winter is jammer. Voor een paard is het niet nodig, die gaan heel anders met kou om dan wij mensen. Maar het vaak meer omdat er te weinig land is en te veel paarden op 1 plek waardoor het niet mogelijk is.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:11

Ik wil je er even op wijzen dat een paard vaak meer groeit als hij met rust gelaten wordt.
Ik heb mijn paard januari 2015 gekocht, hij was toen 3,5 jaar oud en op tijd van de keuring 1.64 schofthoogte. Bij mij hoefde hij ineens een stuk minder te doen en was het rijden dat we al deden 70% minder intensief, raad eens hoe hoog hij nu is? 1.76 schoft.

Verder meng ik me niet in de discussie en vind ik het ook niet meer dan normaal als een paard met 3 jaar ingereden wordt, als dit maar rustig en met beleid gebeurt en niet "nu doen we dit, nu doen we dit" geef hem de tijd om indrukken te verwerken. En als een paard er nog te puppy en iel uitziet (zoals Harley ..) ga er niet opzitten, komt zijn groei en ontwikkeling niet ten goede.

Veel succes verder.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:16

Art_Ificious schreef:

-O- Ik heb al best vaak dit soort posts van jou gelezen.
Dat als het halverwege het topic weer eens duidelijk wordt dat hij (nog steeds) praktisch dag en nacht op stal staat, jij wat mogelijke alternatieven opnoemt, doet alsof je zelf ook iets aan de situatie wilt veranderen, maar vervolgens direct alles ook weer afschrijft omdat het niet ideaal is.
Ondertussen blijft hij staan waar hij staat, op stal en moet jij er wel opklimmen omdat hij anders te wild wordt en te veel energie heeft op de momenten dat hij wel naar buiten mag.
Tegen beter weten in blijft iedereen adviezen geven tot dit topic straks ook weer doodbloed en over een paar weken in een volgend topic zich weer zal herhalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:21

Dit is al een drama vanaf dat ze hem heeft. Ik ga ook met Terpentijn mee, hoe erg er ook op ts word ingepraat, ze zegt sorry, bedenkt dan weer iets en een paar maanden later weer het zelfde of een ander probleem.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:21

de energie is er snel genoeg uit als ze lekker buiten kunnen lopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:28

Wendy_Komen schreef:
Art_Ificious schreef:

Misschien een harde opmerking, maar veel slechtere verzorging dan nu kan bijna niet... Zowel de stalling als "verzorging" is dusdanig slecht dat in belang van de pony ik heel hard hoop dat je dit heel snel gaat in zien...

Dat is eigenlijk ook wat ik dacht. Hoeveel slechter kan het worden. Het is nu eenmaal een paard en die spelen of luisteren niet naar de leider en dat kan consequenties hebben. Zo erg is dat niet dat haar komt van zelf terug. En je paard is weer een les wijzer. Er zijn genoeg stallen die goed te vertrouwen zijn. Maar volgens mij heb je die wil gewoon niet. En is dat zo erg?
Meningen verschillen. Punt is dat je nogal veel aandacht op eist en toch keer op keer topics maakt die volgens mij zo goed als altijd op hetzelfde uitdraaien. Als je geen verandering wil prima maar wellicht een idee om het dan gewoon voor jezelf te houden en hopelijk dat je ooit een keer echt het licht gaat zien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 17:03

Ik had hem eerst op de wei gedurende 9 maanden bij mijn kennissen. En juist die mensen vertrouwde ik maar toch kreeg Harley geen eten. Zijn zak voer was na 3 maanden nog niet op en begon zelfs al te schimmelen, ook hooi kreeg hij amper.(!!)
In de andere stal waar ik daarna stond was hij ook dagelijks oo de wei maar regen? Hij werd gek en wou het liefst op stal staan. Dit was bij de kennissen ook zo hij stond dan als enige in de schuilstal.
Die plaats was goed tot hij ook schimmels hooi kreeg en begon te hoesten.
Ik was dus blij met een stal dicht bij huis zodat ik meer inzicht had.
Dat hij niet dagelijks buiten kan begrijp ik als ik zie hoe de weides erbij staan. Zo goed als kaal. En als ze toch langer buiten staan krijgen ze hooi maar toevallig is dit een baal dat Harley niet lekker vindt. Hij eet namelijk ook liever zijn stro dan het hooi als hij op stal hooi krijgt.
Als ik in de wei kom wil hij ook altijd met me mee eruit. Zelfs al staat hij bij een ander paard.
Hier heb ik zelfs een filmpje van!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:29

Mijn paard wil ook mee naar binnen.
Hij vind aandacht heerlijk.
Maar hij staat ook graag buiten.
Dus dat zegt niks.

Een stal waar slecht hooi gevoerd wordt moet je niet accepteren daar betaal je niet voor.

Ik heb geen idee welke regio je woont.
Maar een fatsoenlijke stal is er met goed zoeken overal wel te vinden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:33

Ze woont in België. Juist in haar geval zou ik absoluut kiezen voor de eifel als opfok.
Super in die bergen, daar zou hij spieren krijgen joh. Een waar paradijs voor de paarden! http://www.eifelopfok.com

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:39

TS mocht je er voor open staan om Harley lekker een jaartje in een gemengde kudde op de wei te zetten wil ik wel eens overleggen of wij een pensionplekje voor hem vrij hebben.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 31-08-16 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:40

Afbeelding
Dit is mijn paard toen hij nog geen 2.5 jaarwas. Vergeleken met jou puppie al heel volwassen. Ik heb hem nu een keer in de week onder het zadel en met de nodige tijd vrij. Eens in de zoveel tijd mag hij lekker een aantal weken de wei op om alles te verwerken en om het voor hem keuk te houden. Jou paardje is er nog lang niet aan toe. Die moet lekker de wei op met soortgenootjes om te kunnen uitgroeien. Vooral met zijn knieen geen verkeerd idee. Beweging is goed voor ze dan maar zoals jij doet werkt het alleen maar tegen hem. Hij is jong en is nog puppy plus zijn benen voor mij genoeg redenen om nog niets met hem te doen. Ja wandelen en dat soort di gen maar voor de rest vooral paard laten.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:50

Er zijn toch zovéél dingen die je met je jong paard kan doen..
Ik heb vorig jaar (exact 1jaar) mijn ruin gekocht:4.5 jaar. Net teruggekomen van zijn fokker waar hij professioneerl zadelmak was gemaakt. Veel mensen zouden hem toen ingereden hebben, oud genoeg. Maar ik vond hem te jong.

Dit afgelopen jaar hebben we:
* sept: aankoop - 3 eerste weken enkel aan de hand in de manege en rond het erf aan de hand gestapt
* okt: onze eerste (basis!!)les, wandelingen aan de hand, 2à3x20min erop,
* nov-dec: 3x max 30min veel stappen en vooral véél indrukken opdoen (veel paarden in de bak, in bak zijn terwijl er gesprongen werd door anderen, in waterbak stappen, over zeil stappen, leren vast staan, leren alleen staan,...)
Tot dan stond hij 24/7 op weide en toch gingen we veel wandelen en liet ik hem 2/3 per week los in de padock. Daar liep hij continu heen en weer, was hij drijfnat na 5min.

Eind dec: verhuis naar 8u/dag buiten met vriendjes. Eerste 3weken volledige paniek, hij bleef maar lopen/hinniken/rondsrpingen. Hij bleef ook op stal geen 5mn stilstaan. Paniek.
En dan !! Jan tot juni (ja 6maand!! door zijn enorme angst die zich uite naar steigeren en slaan) enkel grondwerk, longeren, 1uur aan de hand stappen en opbouwende bosritjes (nu tot gemakkelijk 3u). En dit heeft ons zo veel vertrouwen gegeven.

Ondertussen: osteo-tandarts-passend zadel
En nu sinds juli hebben we een passend zadel en beginnen we heel licht basiswerk op te nemen. En echt, wat ben ik blij dat hij zo fijn mocht groeien tot dit fantastisch volwassen paard (nu 5.5j) waarbij we wederzijds vertrouwen hebben ;)

Enja, ik zie veel paarden van 5.5j die al op wedstrijd gaan en rijvaardig al véél verder staan. Maar als ik hem zie, weet ik dat hij alles heeft wat hij als paard nodig heeft :) Het is mijn vriendje en geen machine die zo snel mogelijk een bepaald niveau moet behalen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:00

TS, het valt me op dat jouw reacties eigenlijk alleen maar gaan over anderen die het niet goed deden, maar vind je het zelf normaal dat je een kuddedier afzondert van z'n soortgenoten? Vind je het normaal dat je je paardje opsluit? Kun je kritisch naar jezelf kijken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 18:45

Liet bedankt maar in het buitenland zetten kan ik echt niet doen. :/

Hier in de buurt zijn er maar enkele en ben overal wezen kijken en verhalen gehoord. Geen enkele is echt perfect.
En dat kun je ook ergens in mijn berichten terugvinden (jullie spitten toch graag hier doorheen).

En ik kan verder weg niet wat wat als de veearts moet komen voor inenting en ontworming/tanden? Ik geraak er zelf niet wegens geen vervoer

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:47

Art_Ificious schreef:
Liet bedankt maar in het buitenland zetten kan ik echt niet doen. :/

Hier in de buurt zijn er maar enkele en ben overal wezen kijken en verhalen gehoord. Geen enkele is echt perfect.
En dat kun je ook ergens in mijn berichten terugvinden (jullie spitten toch graag hier doorheen).

En ik kan verder weg niet wat wat als de veearts moet komen voor inenting en ontworming/tanden? Ik geraak er zelf niet wegens geen vervoer

Als er een goede staleigenaar is hoef jij helemaal niet aanwezig te zijn voor ontwormen. Kleine moeite. En inenten is maar eens per jaar, dat is het probleem ook niet.
Waarom kan hij niet naar het buitenland of verder weg bij jou vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:51

Ja waarom niet als dat beter voor hem is?