Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:16

Murosch schreef:
Ik laat even een filmpje zien. Dit is jaren geleden en het beroerdste filmpje dat ik bezit maar het laat wel zien hoeveel spanning Wainonia kan hebben en wat er dan gebeurt. Dan denk ik toch echt dat we nu een veel beter uitgangspunt hebben!

[ Video ]

Ik zie een ruiter die geen tempocontrole heeft en een paard die daardoor maar wat loopt aan te klooien en nerveus wordt omdat ie niet weet wat ie moet doen. Als jij in deze houding zou gaan rijden mét tempocontrole krijg je al een heel ander beeld. Ruimere passen, meer lengte in de hals en veel meer rust

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:22

Murosch schreef:
Ik laat even een filmpje zien. Dit is jaren geleden en het beroerdste filmpje dat ik bezit maar het laat wel zien hoeveel spanning Wainonia kan hebben en wat er dan gebeurt. Dan denk ik toch echt dat we nu een veel beter uitgangspunt hebben!

[ Video ]

En toch is het een verschrikkelijk leuk paard!

Ik zie een gespannen Amazone wat dat overbrengt op het paard.

Teugels op maat houden, handen dragen en STIL houden en naar voren rijden. Weg met die longeerzweep. Zitten en rijden. Contact houden van voor en van achter er bij.

MariekeS_

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:34

Ik heb even de laatste 2 pagina's gelezen. In je vorige topics viel me ook al op dat je met dezelfde redenering het idee van KS of ander fysiek ongemak weerlegde. Ik geloof echt wel dat er merries zijn die van nature nukkiger of gevoeliger zijn.
Maar, wat als ze nou vanaf de geboorte al een problem heeft waardoor ze niet lekker in haar vel zit?
Het minste wat je kan doen is een keer de hals en rug op de foto zetten, voor hetzelfde geld is ze al haar hele leven 'gehandicapt' en heeft dat altijd in meerdere of mindere maten geirriteerd.
En zeggen dat ze het echt niet zou doen als ze pijn had...eerlijk is eerlijk, ze heeft met vlagen ook wel echt herrie geschopt. Hoe ver moet ze gaan?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:52

Picasso schreef:
Maar Murosch: het begint toch bij een actieve achterhand? Het heet toch niet voor niets voorwaarts neerwaarts? Dat ontbreekt er een beetje aan als je het mij vraagt. :o

Paarden die in een krul gereden zijn hebben vaak moeite om hun balans te vinden zodra ze de ruiterhand niet meer hebben om op te leunen. Eerst sterker worden, de balans terug krijgen en dan pas de motor harder. Wat gebeurd er als je nu als je meer voorwaarts vraagt?

Ik zou ook proberen wat lichter te gaan zitten, maar jullie zijn lekker bezig!! Ik vind Wainonia al veel gespierder worden. En ze kijkt blij.

Ik wil je ook aanraden om met haar aan te hand te gaan werken.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:54

Om een actiever achterbeen te krijgen, moet je er met je been aan zitten.
Ik heb het idee, vanaf de foto's en het filmpje wat als laatst geplaatst is, dat ts er amper met haar been aan kan/durft te komen.
Ts zegt ook dat het paard voorheen eerder te rennerig was dan lui, en dan is het al snel zo dat je je been eraf gaat houden.
Laatst bijgewerkt door different1 op 16-08-16 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:56

damian23 schreef:
Picasso schreef:
Maar Murosch: het begint toch bij een actieve achterhand? Het heet toch niet voor niets voorwaarts neerwaarts? Dat ontbreekt er een beetje aan als je het mij vraagt. :o

Paarden die in een krul gereden zijn hebben vaak moeite om hun balans te vinden zodra ze de ruiterhand niet meer hebben om op te leunen. Eerst sterker worden, de balans terug krijgen en dan pas de motor harder. Wat gebeurd er als je nu als je meer voorwaarts vraagt?

Ik zou ook proberen wat lichter te gaan zitten, maar jullie zijn lekker bezig!! Ik vind Wainonia al veel gespierder worden. En ze kijkt blij.

Ik wil je ook aanraden om met haar aan te hand te gaan werken.

Ze moet wel eerst actief naar voren gaan om correct neerwaarts te kunnen gaan en te kunnen dragen: er moet iets van aanspanning zijn anders kan zo'n dier niet dragen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:21

Dat er mensen zijn die die eerste foto beter vinden :=

Ik vind haar op die bitloze voor-foto's wel mooi in model ogen. Hoe lang is dat geleden? Ze is zwaar op de hand en wat stekerig, maar ze oogt mooi in model. Jij zit er ook netjes op en het zadel ligt wat meer in balans. Ik denk dat dat voornamelijk het beeld maakt.

Het filmpje van juni 2016 vind ik ook netjes. Wat ik fijn vind aan de foto's nu, is de ontspanning en de zachtheid op de foto's.

Ik heb het idee dat je voor het fysieke stukje in een heel lastig parket zit. Het lijkt mij eigenlijk een heel goed idee om haar eerst eens wat verder vanaf de grond te trainen. Zeker omdat je zelf zo'n last van je lijf hebt. Ik denk dat doorzitten het heel lastig maakt voor haar op dit moment.

Je wil die schoft omhoog krijgen, wat duidelijk heel lastig is voor haar, doorzitten maakt dat vaak nog moeilijker.
Als ze de schoft kan liften, dan ligt het zadel waarschijnlijk beter in balans. Dan kan jij ook weer beter in het zadel zitten. Een paar lessen centered riding zijn ook altijd heel fijn voor je eigen lijf.

Ik denk dat een behandeling van een chiropractor/osteopaat en/of een blik van een dierenarts ook geen overbodige luxe is. Dat kan eventueel ook onder sedatie ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:28

Murosch schreef:

[ Video ]

Ik vind het een leuk paard..dat even ten eerste! ten tweede snap ik waarom je vanuit ontspanning wilt werken want er is veel spanning hier.

Wat ik ook zie is een loperig, vluchterig paard wat heel erg tegengehouden word door een ruiter met de hand en in een houding gedwongen word terwijl er inderdaad totaal niet met been gereden word.
Dat zijn de ingredienten om het fout te laten gaan met zo'n paard..nu vraag ik me af..is dat uit angst? want je lijkt angstig te rijden op haar daar.

Heb je weleens van wachtoefeningen gehoord? zo'n paard moet je op het achterbeen zetten, aan het been maken {en schakelen}en met wachtoefeningen gaan rijden dan krijg je je ontspanning, aanspanning en horizontaal evenwicht.
Dat is imo belangrijker dan de hoofdhouding aan de voorkant.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:30

Hmmm murosch, ik zie de verbetering helaas ook niet, ik ben het eens met Picasso, sanne different en babootje,
Je werkt er hard voor murosch en er zijn verbeteringen maar ik zou de adviezen hier echt ter harte gaan nemen om je paard echt te verbeteren en van de voorhand af te halen.
Je reageert altijd netjes en legt alles steeds goed uit, maar toch lees ik er wel elke keer excuses in, in de vorm van, ja ik snap wat jullie bedoelen, maarrrrr en dan volgt een heel verhaal, probeer eens uit wat de mensen je hier zeggen. Ik zou zeggen waar woon je? Kom eens bij me langs met je paard en dan ga ik met je aan de slag, ik verwacht dat ik je een eind met de activiteit en aan het been rijden op weg kan helpen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 23:17

Ik pik er even weer wat tussenuit.

MariekeS, als ik het idee heb dat mijn paard iets mankeert dan zal ik zeker niet de beroerdste zijn om er iemand bij te halen. Ik geloof daar alleen in dit geval niet in omdat ik haar simpelweg echt ken en ik weet hoe ze is. Dat boze moment op de foto's die ik liet zien kwamen, jawel, gewoon door opspattende modder dat tegen haar aan kwam door het rennen (rijden) erin. Daar heeft ze de pest aan. Ik kijk heel vaak en veel naar het gedrag van mijn paarden. Ook als ze gewoon lopen te grazen of te niksen of wat dan ook. Ik kijk altijd naar de reactie op mijn handelen en ik probeer ze echt te lezen. Als ik denk dat er iets niet in de haak is, dan probeer ik daar iets aan te doen. Ik heb die twijfel echter echt niet, sorry.

Elisa2 dit filmpje is 6 jaar oud. Ik had inderdaad heel veel wedstrijdspanning en heb ook een tijd nodig gehad om haar meer te durven rijden (nare val gehad van een ander paard in die tijd), dus dat zal er best mee te maken gehad hebben. Dat is alleen nu helemaal niet meer het geval. Wat bedoel je met wachtoefeningen? Die term ken ik niet.

sanne83 dat werken vanaf de grond sta ik wel voor open, dus ik ga eens kijken of en wat we daarmee kunnen. Ik denk niet dat ik haar meer belemmer in het doorzitten dan in het lichtrijden. Juist andersom, daarom ben ik gaan doorzitten. Ik zal eens kijken of ik de volgende keer weer eens een filmpje kan plaatsen, dat geeft misschien een beter beeld dan de laatste foto's.

Knollentuin, als eerste wil ik zeggen dat ik het heel lief van je vind dat je dat aanbiedt. (en daar komt dan weer de maarrrr ;) ) Ik bedenk geen excuses hoor. Ik ben alleen heel bewust met deze weg bezig en ook de opbouw daarin. Tuurlijk lees ik alles en haal daar dingen uit die ik gebruiken kan en die passen binnen mijn visie op dit moment. Ik waardeer alle reacties, hoe ze ook geschreven zijn want iedereen die reageert heeft de moeite genomen om mijn foto's/filmpjes te bekijken en wil daar met goede bedoelingen wat op zeggen. Dat wil alleen niet zeggen dat ik alles ook moet gaan doen wat er wordt gezegd. Iedereen heeft zijn eigen visie erover. Zoals ik al zei, mijn doel is hetzelfde, maar mijn weg er naartoe waarschijnlijk anders. Laten we zien hoe het gaat de komende tijd. Ik ben zuinig op mijn meisje, dat is een ding dat zeker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:30

Ik geloof direct dat je zuinig bent op je paard, maar even heel hard: je rijdt haar zo de vernieling in. Ga gas geven en krijg haar van dat voorbeen af. Dat ze nu zakt in de hals is compleet nutteloos, dit is duikboot spelen. Je paard moet eerst naar voren en daarna ga je pas bezig met het laten zakken van de hals. Want stretchten zoals jij probeer te doen moet ook vanuit activiteit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:35

Ik zie op het fimpje eigenlijk een heel leuk paard waar best meer in zit. Ze is voorwaarts, mooi oortjes erop en ze ontspant heel mooi zodra jij de teugels loslaat. Ik denk dat het probleem in jouw merrie niet in de merrie zit. Een andere ruiter zou hier iets heel moois kunnen laten zien.

Is het geen mogelijkheid dat je met een andere instructeur eens zitlessen gaat doen? Dus niet je paard opbouwen vanaf de basis maar jezelf opbouwen vanaf de basis en dat begint met een goede, onafhankelijke zit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:25

Nou ja ik zie op het filmpje een enorm loperig paard die niet echt openstaat voor communicatie. Alles wat je dan kunt gaan rijden met langere lijnen zonder dat je paard gaat lopen is een voordeel.
Dat TS het nog niet voor elkaar heeft, is volgens mij niet erg. Dat ze wil werken aan iets anders is het belangrijkst.

Overigens, van een jaartje heuvel af lopen gaat dat dier niet meteen stuk hoor :Y) en wellicht gaat ze uiteindelijk wel weer opwaarts lopen. Er zijn legio dieren die standaard beroerd lopen en waar verder niemand over nadenkt. Hier zit tenminste nog een idee achter.. :j

En trouwens, verzameling zonder contact kan wel, niet alles hoeft voorwaarts te lopen en paarden vlug aan t been maken hoeft heel niet handig te zijn. Er is verschil tussen impuls en hollen.. T paard moet wel actief naar voren, maar in het filmpje kan je zien dat ze wel voorwaarts is, maar zeker niet op de juiste manier. Ik zou dan ook eerst rust erin gaan maken en van daaruit weer voorwaarts gaan rijden, maar pas als t beestje niet meer gaat rennen. Een heet dier aan het been maken is echt heeeel onhandig :D je moet er wel aan kunnen rijden voor de juiste tact etc... En dat heeft tijd nodig.

T is wel een mooi topic om alle verschillende meningen en ideeen te lezen :j

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:36

Ik heb niet alle paginas doorgelezen, dus geen idee of het al gezegd is hoor....rijtechnisch geef ik geen commentaar...ik ken jullie niet als combi en weet niet waarvandaan jullie zijn gekomen.
Maar als je een paard over zijn rug wilt laten lopen, moet de schoft omhoog kunnen....ik zeg kunnen, want in de laatste foto's zie ik een zadel en ruiter die letterlijk OP de schoft liggen/zitten. Zo kan de schoft niet omhoog komen en dus geen correct ruggebruik. Misschien ligt het aan mij, maar dat zadel zou m.i. echt veeeeeeel verder naar achteren moeten en kunnen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:45

Het is geloof ik al een paar keer eerder aangegeven, maar ik zou echt iemand zoeken die samen met jou aan de houding kan werken. Ik rijd zelf ook volgens deze manier en les ook nog steeds. Maar ik krijg inmiddels ook les van een klassiek geschoolde die mij heel erg helpt met mijn houding en zit. In balans zijn met je paard is heel belangrijk anders kan hij zijn balans ook niet vinden. En geen balans is niet voorwaarts.

Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:54

Een heet paard is vaak juist niet aan het been, maar vlucht voor het been.
Juist bij een heet paard moet je leren AAN het been te zijn/komen, een lui paard moet je VOOR het been maken.
Een heet paard draagt vaak niet, maar rent onder je uit.
Wachtoefeningen is idd een goede oefening voor dit paard, eigenlijk zegt het woord het al: het paard moet wachten op jou.
Dit kun je doen door o.a (schijn)overgangen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:13

Schijnovergangen willen niet altijd helpen bij een heet paard.. als je terugrijdt en weer voorwaarts gaat ie anticiperen en komt niet meer terug.. (of ik moet niet helemaal snappen wat een schijnovergang is, dat kan ook).

Overigens, wie zegt dat de TS niet aan alle dingen werkt maar dat het op dit moment gewoon nog niet lukt? Mag iemand alleen maar fotos plaatsen van dingen die goed gaan ipv dingen waar aan gewerkt wordt?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 08:25

WiancaR, dan verschillen onze meningen daarover, want ik ben niet van mening dat ik mijn paard de vernieling in rijd en ik heb meerdere keren aangegeven hoe en wat daarover. Gas geven in een te vroeg stadium zou een averechts effect hebben gehad.

janderegelaa, het paard zal het toch echt met mij moeten doen. Ik heb een goede instructeur en ik heb al aangegeven dat ik best aan mijn zit wil gaan werken. Ik heb een prima zit gehad, maar dit is inderdaad versloft in de laatste jaren omdat ik daar denk ik niet bewust genoeg mee bezig ben geweest.

Cer, dat is precies wat er gebeurt in die wisselwerking van spanning bij beide. De communicatie stokt en we verstijven eigenlijk beide. Dan valt er eigenlijk ook niks meer aan te rijden op zo'n moment. Het mooie is dat dit vluchterige en angstige er nu eigenlijk helemaal uit is! Nu kan er aan gereden worden, kan ik mijn been er rustig tegenaan houden zonder dat ze eruit vlucht en angstig wordt. En van daaruit kan ik nu ook verder. Ik zou nooit terug willen naar de situatie zoals in dat filmpje. Zowel voor mijzelf niet als voor mijn paard niet. We werken nu samen en hebben daar ook samen plezier in en die basis is voor ons beide belangrijk.

different1 heel interessant en heel herkenbaar, dat is zoals ik het ervaren heb. Ik begrijp nu ook wat wachtoefeningen zijn. Zoals ik schreef, het vluchterige is er nu eigenlijk uit en ik kan er nu veel meer mee!

dems75 het zadel ligt niet op de schoft maar achter de schoft. De laatste foto's zijn allemaal schuin van voren genomen en ik denk dat dat vertekent. Dat het zadel vrij ver voor op de rug ligt, daar is helaas niet veel aan te doen, dat heeft echt met haar bouw te maken.

damian23, dank je voor je tip. Ik ken deze plaatjes inderdaad. Zoals gezegd wil ik wel aan mijn houding gaan werken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:42

Maar dan heb ik nog een paar vragen murosch, waarom Let je instructie niet op je houding? Het blijft een kip ei verhaal, je paard kan niet fijn lopen als je niet goed zit en jij kannetje lekker zitten als je paard niet lekker loopt
Dus een instrukteur moet in mijn ogen beide aanpakken, en houding en hoe het paard te rijden en hoe paard onder harnacement staat.
Het is een totaalpakket,jij kan heel best zitkussen op een dummy nemen maar als je dan op je paard gaat zitten en je paard begint met lopen heb je al geen vergelijk, naar mijn idee moet je het doen op je eigen paard, in de training.
Het lijkt er idd ook op dat dit zadel naar voren komt, als dit zo blijft kun je naar de singel kijken, als de singelplaats meer naar voren ligt dan waar je zadel ligt kan een anatomische of een banaan singel uitkomst bieden, of een h Girth van wow, dat zijn helemaal topsingels

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:59

Ik ben blij voor je dat je er nu eindelijk aan kunt rijden en met je been aan kunt zitten..dat is inderdaad een stap in de goede richting. Klinkt ook alsof je een stukje fijngevoeligheid hebt {terug} gevonden bij jezelf.

Wachtoefeningen zijn niet perse alleen schijnovergangen, al kun je die er wel voor gebruiken. Maar het is dat het paard leert wachten op jouw hulpen en dan voornamelijk op je hand. Als jij je hand sluit moet het paard reageren door terug te komen niet ergens doorheen te drammen zeg maar. Even simpel uitgelegd..hoe je dat doet kan ik ook nog wel uit gaan leggen maar dan word het weer een heel verhaal.

Dit is even het laatste wat ik erover ga zeggen: ik denk dat je op de goede weg bent, en ik denk dat het belangrijk is om nu als volgende stap naar horizontaal evenwicht te gaan rijden. Dat is dus nummer twee op het plaatje van Damian.
Niet te lang blijven hangen in wat je nu doet maar naar horizontaal evenwicht zodat het gewicht gelijk verdeeld gaat worden over voor en achterbenen, het paard de buikspieren gaat aanspannen en de rug gaat gebruiken. Ik denk dat als je dat voor elkaar hebt dat je al een heel ander beeld/ paard hebt en je paard ook heel houdt. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:19

Als ik de beelden zie denk ik alleen maar: "oh, meid, ga rijden!" Tussen 'geel gel*l, in de krul' en alles losgooien zit nog een hele wereld. Als je wilt dat je paard sterker wordt en beter kan ontspannen, moet het echt de rug gaan gebruiken en het lijf gaan dragen. En dat kan alleen als jij daarbij helpt.

Maar dat was al gezegd geloof ik. :+ Ik vind het fantastisch om te lezen hoe zuinig je bent op de merrie en dat je tot het inzicht bent gekomen dat je op de oude manier niet verder kon en daarom keuzes hebt gemaakt. Maar of je hiermee de goede weg bent ingeslagen....ik zeg het maar gewoon eerlijk: ik denk van niet. Maar onder aan de streep zie ik je liever zo rijden als je nu doet dan die krampachtige dressuurproef hoor! Ze wordt van beiden geen happy athlete, maar ik denk dat ze van wat je nu doet in ieder geval fysiek veel minder last heeft.

Ik hoop dat je de komende tijd stappen kunt gaan zetten om er wat meer aan te gaan rijden. Er zijn al best goede tips gegeven!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:30

damian23 schreef:

Grappig want hier op bokt wordt er altijd gesproken over vriendelijk stang"gebruik" als de stang compleet los hangt. En oh wee als de stang erbij gepakt wordt. Toch is zo'n onderste plaatje dan weer wel goed??? Meneer rijdt volledig op de stang en laat de trens doorhangen. Die zit er blijkbaar voor de sier in ofzo?
Om zo op stang te kunnen rijden zonder dat de strang doorslaat moet je de kinketting en vooral het bakstuk vrij strak doen en dan vind ik het een wonder als de stang de trens niet raakt in de mond
Soms snap ik helemaal niks van jullie :D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:40

Dat je angstig bent geworden na een val van een ander paard En eigenlijk nog nooit van wacht oefeningen hebt gehoord is duidelijk terug te zien in het filmpje!

Het loperige "hete" komt omdat ze het destijds helemaal van je heeft overgenomen En jij eigenlijk mee mag liften Als je daar 6 jaar geleden al aan had gewerkt had je deze problemen helemaal nooit gehad

Vind het dan ook niet helemaal kloppen om alles op het paard te schuiven dat deze zo moeilijk is Je hebt dit eigenlijk zelf zo laten gebeuren Zeker een toch al dominante merrie neemt het dan gwn van je over

Eigenlijk jammer dat je destijds niet de juiste begeleiding hebt gehad en niet van de dressuur hebt kunnen genieten Waardoor je nu in het andere uiterste bent beland Vind het echt geen verkeerd paard had wel wat uit te halen geweest

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:51

ja Dresjoepie... dat is heel constructief commentaar...
Als je alles van te voren weet kan je met een kwartje de wereld rond :')

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:12

Dorine92 schreef:
damian23 schreef:

Grappig want hier op bokt wordt er altijd gesproken over vriendelijk stang"gebruik" als de stang compleet los hangt. En oh wee als de stang erbij gepakt wordt. Toch is zo'n onderste plaatje dan weer wel goed??? Meneer rijdt volledig op de stang en laat de trens doorhangen. Die zit er blijkbaar voor de sier in ofzo?
Om zo op stang te kunnen rijden zonder dat de strang doorslaat moet je de kinketting en vooral het bakstuk vrij strak doen en dan vind ik het een wonder als de stang de trens niet raakt in de mond
Soms snap ik helemaal niks van jullie :D

Omdat een trensbit enkel dient voor stelling te vragen (en ook vw-nw), maar je in de hoogste graad van africhting je paard stelling en buiging vraagt met je zit en dus je trensbit eigenlijk niet nodig hebt :)* . Stangbit dient om de neus eruit te vragen. In dit plaatje toont het stangbit eigenlijk te strak aangespannen, klopt :) Maar er dient wel een licht contact met het stangbit te zijn. In de hoogste graad van academische dressuur (de dressuur zoals hij ooit was, en waar de moderne dressuur een lichte afslag heeft genomen ;) ) worden paarden helemaal zonder trensbit gereden, enkel met stang (of kandare).

Murosch ik ben ook van oordeel dat je dat motortje achteraan moet beginnen aan te zetten :) . Het ultieme doel in de rijkunst is een paard wat sterk genoeg is om ons te dragen, en die sterkte zit hem in de achterhand. Je wil een paard wat sterke achterbenen ontwikkeld, en zo tot een mooie oprichting en verzameling kan komen. De stretch en al is heel mooi, o.a. voor de ontwikkeling van de bovenste rugspieren, maar enkel daarmee ga je er niet mee komen.