Murosch schreef:Ik laat even een filmpje zien. Dit is jaren geleden en het beroerdste filmpje dat ik bezit maar het laat wel zien hoeveel spanning Wainonia kan hebben en wat er dan gebeurt. Dan denk ik toch echt dat we nu een veel beter uitgangspunt hebben!
[ Video ]
Ik zie een ruiter die geen tempocontrole heeft en een paard die daardoor maar wat loopt aan te klooien en nerveus wordt omdat ie niet weet wat ie moet doen. Als jij in deze houding zou gaan rijden mét tempocontrole krijg je al een heel ander beeld. Ruimere passen, meer lengte in de hals en veel meer rust

en wellicht gaat ze uiteindelijk wel weer opwaarts lopen. Er zijn legio dieren die standaard beroerd lopen en waar verder niemand over nadenkt. Hier zit tenminste nog een idee achter.. 
je moet er wel aan kunnen rijden voor de juiste tact etc... En dat heeft tijd nodig.
Ik vind het fantastisch om te lezen hoe zuinig je bent op de merrie en dat je tot het inzicht bent gekomen dat je op de oude manier niet verder kon en daarom keuzes hebt gemaakt. Maar of je hiermee de goede weg bent ingeslagen....ik zeg het maar gewoon eerlijk: ik denk van niet. Maar onder aan de streep zie ik je liever zo rijden als je nu doet dan die krampachtige dressuurproef hoor! Ze wordt van beiden geen happy athlete, maar ik denk dat ze van wat je nu doet in ieder geval fysiek veel minder last heeft.
. Stangbit dient om de neus eruit te vragen. In dit plaatje toont het stangbit eigenlijk te strak aangespannen, klopt
Maar er dient wel een licht contact met het stangbit te zijn. In de hoogste graad van academische dressuur (de dressuur zoals hij ooit was, en waar de moderne dressuur een lichte afslag heeft genomen