Nou bedankt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 22:38

Ik heb idd in losse topics mijn ongenoegen geuit, volledig terecht denk ik zo. Heb nog geen ander topic geopend hoor hierover?? Dit is een kopie uit een topic over haflingers...

Ik wou het begrijpen, daarom heb ik dit topic geopend. Maar hoe jullie het zeggen is dat ik haar NOG meer had moeten begeleiden en steunen en handje vast houden, en DAT maakt me boos. Wij hebben in mijn ogen al veel te veel energie erin verloren en ik vind het erg kwetsend te horen dat het blijkbaar nog niet genoeg is geweest. Wij hebben echt enorm veel energie en tijd verloren met haar... En het was altijd graag gedaan, omdat het leek te klikken.. ik verwachtte er niets voor in de plaats, maar als ze nu zo plots besluit te vertrekken, dan gaan mijn haren ook even recht staan ja, het leek gewoon opeens uit het niets te komen.

Maar ik vind het fijn (ja, ook al lijk ik kwaad, ik vind dit fijn en dat zeg ik niet zomaar) om te horen dat jullie denken dat we ze niet hadden moeten vertrouwen omdat ze te jong was voor de verantwoordelijkheid. Echter had ik dit zelf nog niet zo bekeken. En ik geef jullie daarin ook gelijk, we hadden dat niet moeten doen. Maar om erover te blijven doordrammen, dat het mijn schuld is dat ik ze maar niet had moeten toevertrouwen? Nou komop, ik weet het nu wel hoor. Ik had het niet moeten doen om erop te vertrouwen omdat ze zo jong was, en heb hieruit een wijze les geleerd. Ik doe dit dan ook nooit meer. Ik dacht bij haar, omdat ze 18 was, dat ze het wel aan kon.

Maar voor mij blijft het gewoon kwetsend dat hier half bokt op af vliegt van "had ze meer geholpen" / "had ze meer gesteund" / "waarom haar je werk laten doen" terwijl dat van het werk gewoon de afspraak was van in het begin, en dat ze al ENORM veel steun heeft gehad van ons. Net als ze ook haar best heeft gedaan voor ons. Dus vind het erg te horen dat we dat zogezegd nog meer zouden moeten hebben doen, want zou niet weten hoe. Buiten in haar plaats de rekeningen betalen of haar gratis laten staan, of al haar voerbeurten overnemen.

Alles ging redelijk prima op de dingen zoals mest dat vaak niet deftig gedaan werd na, maar heb hier nooit veel opmerkingen over gemaakt en heb alles meer zitten opkroppen altijd, waarschijnlijk daarom ook dat het nu er in 1 keer uit komt, daarom dat ik zelf verschoten ben dat ze het plots af trapt en daarom heb ik dit topic gemaakt. Ik WIL het ok gewoon verstaan wat er is fout gelopen. Want ik zag het niet aan komen.
Maar nu doen jullie precies of ik heb ze altijd zitten zwart maken sinds ze bij ons staat terwijl ik niets dan lof had doorgaans, maar ik heb dit pas gedaan het moment dat ze me meedeelde dat ze morgen vertrok, ipv pas binnen 2 weken. TOEN is het bij mij beginnen borrelen. Al de vorige keren was ik gewoon vriendelijk...
Laatst bijgewerkt door FjordHorse op 23-05-16 22:41, in het totaal 2 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:38

En ipv je te frustreren op bokt kun je nu juist alleen maAr blij zijn dat je van haar af bent toch. Ze heeft alle vrijheid om te gaan.

Buiten dat is 50,- voor een shet op veel plekken gangbaar, en logisch dat jou paarden groter en dus duurder zijn.
Neem je verlies en doe het gewoon lekker zelf, heb je ook niks om je over op te winden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:41

Hoe meer ik lees over de gegeven begeleiding, hoe meer ik een dwangbuis voor mij zie en geen vangnet/vraagbaak. Dan is er geen zelfstandigheid mogelijk en zeker niet in de combi 18 jarig kind (want hoewel voor de wet volwassen zijn de hersenen pas met 21 uitontwikkeld) sterke persoonlijkheid (wat je als ondernemer wel moet zijn). 18 jarige was niet tegen jullie opgewassen, die flinke ongelijkheid in de relatie is funest gebleken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:45

Ik heb nergens gelezen dat iemand heeft gezegd, dat jullie haar nog meer moesten begeleiden of nog meer haar handje moesten vast houden?

Je moet gewoon je verlies nemen.
Het meisje is weg door die hele situatie.
En nu moet je het weer samen doen met je man.

Dus je kan beter je energie daarop gaan richten.
(en hopen dat het meisje nooit op Bokt zal komen)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-05-16 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:45

50 euro voor een shet O.o.. ik dacht nog dat we het over een rijpony hadden, oops..

Dan moet ze niet dankbaar zijn.. dan over betaalt ze flink..

want hier op stal geld.. als je wat moeite met het stalgeld hebt, kun je ook uurtjes komen helpen..
voor ieder uur dat je helpt mag je 5 euro inhouden op het stalgeld.

3 maal per week x 4.5 = 13 (grof genomen) * 5 euro = 65 euro (uurtje per keer).. plus de 50 die je al vraagt.. is niet echt een gunprijs voor een shetlander pfff..

Plus dan nog de tijd dat ze alles moest doen toen je het niet kon..

echt zo'n fantastische gun is het nu ook weer niet..

het is fijn dat je geholpen wordt als je net een eigen pony hebt.
Maar dat is gewoon wie je bent als stalhouder.. Of je doet zoiets omdat het in je zit..
of het laat je koud en het is een zakelijke overeenkomst.

Het is vrij menselijk en normaal dat je als nieuwe houder van een paard of pony bij andere mensen vraagt, je wilt het goed doen.. en het is ook redelijk gangbaar dat mensen dat helemaal niet erg vinden..

je moest wel eens extra komen omdat ze iets niet snapte.. tja het zijn ook jouw dieren die er staan..

In feite deed ze al flink meer dan haar portie.. immers zij heeft er 1 jij meer... logisch dan dat je zelf ook meer doet toch?

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 22:46

Dat is waar Zsazsa, ik ben gewoon blij dat heel dit verhaal stopt uiteindelijk. Het was voor ons ook heel erg veel stress uiteindelijk sinds ze erbij stond omdat ze zo van ons afhankelijk was. Wat me weer bij de conclusie brengt, ik had ze idd nooit mogen alleen laten met mijn paarden. Maar haar intenties waren goed, en met mijn bericht naar haar was werkelijk geen enkel kwaad bedoelt. Dat was echt gewoon gestuurd toen met de gedachte "ok ze beseft het misschien niet, ik ga het vermelden" maar waarschijnlijk kwam het harder over dan bedoelt doordat ik nog redelijk emotioneel was. Maar was zeker nooit bedoelt als een slechte opmerking of om haar echt ze zeggen "je doet het niet goed". Het was gewoon ter informatie bedoeld en besef nu ook wel dat het zo niet over kwam bij haar misschien. Maar los hiervan, ging het maanden gewoon super en had zij niets dan lof voor ons en ik niets dan lof voor haar (los van de inwendige frustraties die ik wel had, maar ik ging ervan uit dat ze als we haar tijd gaven al die dingen ook nog wel zou leren). Had er zelfs niet bij stil gestaan dat het bij haar zo verkeerd zou overkomen als ik dat van de paarden zou zeggen, ik wou het gewoon gezegd hebben voor de toekomst, dat ze hierop moest letten...

We hebben ze nooit verplicht 3 dagen te doen, had ze 1 dag willen doen was dat ook prima, dat was haar eigen idee.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:47

Laat haar lekker gaan, stop met klagen en mopperen. Als je het zo slecht hebt gehad, kan je toch alleen maar blij zijn dat ze weg is?

Ik hoop niet dat het meisje op bokt zit. Want zo te lezen kan jij je energie niet kwijt nu je onthand bent.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:47

Wat een ontzettende nare situatie voor jullie!
Je hebt zo te lezen erg veel energie, tijd en geld in haar gestopt.

Het komt behoorlijk ondankbaar over, wat zij heeft gedaan.
Uiteraard zal zij ook haar kant van het verhaal hebben, maar toch vind ik dat zij zich aan de 2 maanden opzegtermijn had moeten houden.
Afspraak is immers afspraak!

Sterkte met alles!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:49

tessyke schreef:
Mensen die al langer een eigen weide hebben vergeten soms dat het voor iemand die het niet kent heel zwaar is.
Je beginpost doet mijn nekharen overeind staan.

Deze meid is 18 jaar, net haar eigen pony en heeft nog veel informatie nodig.
Ze ineens voor 3 paarden extra laten zorgen en de onderhoud te doen is heel zwaar en niet te onderschatten voor iemand die het niet gewend is.
En op anderhalve maand leer je geen wei runnen :=

Dat deze meid zo reageert is eigenlijk niet eens zo onlogisch.
Ze heeft elke dag haar stinkende best gedaan om het naast haar eigen leven ook te doen en als je dan terugkomt krijgt ze te horen wat ze allemaal niet goed heeft gedaan.
Groot kans dat ze niet eens hoefbevangenheid kan spotten tot het paard niet meer kan bewegen en dan nog...

Ik denk dat je haar heel hard hebt aangepakt.
Iemand anders kan nooit voor ons paard zorgen hoe we het zelf doen want we kennen ze dan ook door dik en dun.
Dat ze na zo'n korte tijd verzorging niet echt heeft gemerkt dat je andere paard niet goed in zijn vel zat kan haar ook niet kwalijk genomen worden.

Hier ben ik het mee eens. Ik had al lang mijn biezen gepakt. Je bent ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor je paarden en als je dan erna een bericht naar haar stuurt wat er dan allemaal niet goed is, dan is dat zeker niet netjes. De beller is sneller denk ik dan. Hoe lang ben je in het ziekenhuis geweest dan, omdat de hoeven zo lang waren?

Ik denk dat er een hoop verwachtingen niet zijn uitgesproken en dat kan de verstandhouding killing maken. lees ook dat zij o.a. de mest en alles van alle paarden opruimde, enig idee hoeveel een paard per dag mest? Ik vind dat nogal iets voor een meid dat net haar eigen pony heeft. Water bijvullen en andere klussen?

Ik denk, helemaal niet aardig gezegd dat je gewoon een handige hand kon gebruiken voor de klusjes en haar daarom hebt laten komen. Klusjes doen is overigens niks mis mee, maar ik zou mij toch wel gebruikt voelen. Ze neemt zonder klagen die zorg over en als je dan nog klaagt dan had je ook zo verantwoordelijk moeten zijn om iemand anders even in te seinen om even bij je paarden te kijken. Want wat al was zij er niet geweest? Dan had het ook met het thuisfront opgelost moeten worden.

Ik zou dit iig nooit meer zo doen maar iemand met meer ervaring laten komen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:52

FjordHorse schreef:
Maar ik vind het fijn (ja, ook al lijk ik kwaad, ik vind dit fijn en dat zeg ik niet zomaar) om te horen dat jullie denken dat we ze niet hadden moeten vertrouwen omdat ze te jong was voor de verantwoordelijkheid. Echter had ik dit zelf nog niet zo bekeken. En ik geef jullie daarin ook gelijk, we hadden dat niet moeten doen. Maar om erover te blijven doordrammen, dat het mijn schuld is dat ik ze maar niet had moeten toevertrouwen? Nou komop, ik weet het nu wel hoor. Ik had het niet moeten doen om erop te vertrouwen omdat ze zo jong was, en heb hieruit een wijze les geleerd. Ik doe dit dan ook nooit meer. Ik dacht bij haar, omdat ze 18 was, dat ze het wel aan kon.

Je ziet zelf toch hopelijk wel hoe passief agressief dit is he?
''Fijn dat jullie zeggen dat ik haar niet had moeten vertrouwen'' WANT ''zij is niet te vertrouwen/te jong/kan de verantwoordelijkheid niet aan''.
Dit soort dingen siert je gewoon echt niet en dat is waar veel mensen nu over vallen. Dit komt terug in al je voorgaande berichten.
Overigens stalde ik mijn shetje voor 60 euro en hoefde daarvoor helemaal niks te doen. Dus denk dat dat meisje voor dat geld nog best veel heeft geholpen
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 23-05-16 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 22:54

xSCWx schreef:
FjordHorse schreef:

''Fijn dat jullie zeggen dat ik haar niet had moeten vertrouwen'' WANT ''zij is niet te vertrouwen/te jong/kan de verantwoordelijkheid niet aan''.
Dit soort dingen siert je gewoon echt niet en dat is waar veel mensen nu over vallen. Dit komt terug in al je voorgaande berichten

Dat was helemaal niet zo bedoeld? Ik heb werkelijk wat aan jullie commentaren want zo kan ik het tenminste beter begrijpen.. Het is toch ook niet anders samen te vatten als dat ze het werk niet aan kon en dat het te zwaar was? Dat is toch wat jullie hier ook zeggen of versta ik het verkeerd? Leg het dan gerust uit hoor.

Ik zie ons gewoon niet als veeleisende mensen, daarom ook dat die opmerkingen redelijk hard komen. Maar achteraf gezien zijn we het idd gewend om hard te werken en kan het voor een ander wat voor ons "amper werk is" aanzien worden voor veel werk. Dat kan wel kloppen denk ik. Ik draai al jaren aan een hoog ritme, ben dit tempo ook prima gewend en vind het prima zo. Neemt niet weg dat een beetje ademruimte soms fijn is, dus in dat opzicht, iemand extra om de weide mee te delen was fijn.

Over de 50 euro: onze regio is enorm duur, daar kan ik ook niet zo veel aan doen. Onze weide is zelfs nog redelijk goedkoop in dat opzicht, je betaalt hier met gemak 200 euro voor een halve hectare en al het werk zelf te doen... Ik beslis ook niet over de huur die ik zelf betaal per dier voor onze weide te mogen gebruiken hé.. Bedoeling was ook gewoon om hier een fijne vriendschappelijke ervaring van te maken, waarin ze voor een veel kleinere prijs hier zou mogen staan, en waarin ik de rest van het bedrag zelf bijpaste (dit heb ik ze trouwens nooit gezegd). Ik heb het overschat, ik heb de zorg die een 18 jarige kon dragen overschat want ik dacht dat omdat ik het kon en iemand leek over te komen zoals ik, dat zij dat ook zou kunnen. Wat ook mijn fout is dan. Maar ik dacht echt dat ze het wel ging leren en gezien ze zelf altijd zei zo gelukkig en blij te zijn met de weide etc, had ik echt geen graat in dat ze niet tevreden was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:59

FjordHorse schreef:
Ik heb idd in losse topics mijn ongenoegen geuit, volledig terecht denk ik zo. Heb nog geen ander topic geopend hoor hierover?? Dit is een kopie uit een topic over haflingers...

Ik wou het begrijpen, daarom heb ik dit topic geopend. Maar hoe jullie het zeggen is dat ik haar NOG meer had moeten begeleiden en steunen en handje vast houden, en DAT maakt me boos. Wij hebben in mijn ogen al veel te veel energie erin verloren en ik vind het erg kwetsend te horen dat het blijkbaar nog niet genoeg is geweest. Wij hebben echt enorm veel energie en tijd verloren met haar... En het was altijd graag gedaan, omdat het leek te klikken.. ik verwachtte er niets voor in de plaats, maar als ze nu zo plots besluit te vertrekken, dan gaan mijn haren ook even recht staan ja, het leek gewoon opeens uit het niets te komen.

Je verwachtte er niets voor in de plaats? In ieder geval: 50 euro per maand voor een shetje op de wei, daarnaast drie keer per week de paarden doen en alle mest van drie paarden uit de wei ruimen. Tenminste: Dat zeg je zelf.

Ik vind t nogal wat.

En dan heeft ze ook nog voor je paarden gezorgd toen je weg was.

Dus het zal wel wat genuanceerder liggen, of niet?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:02

FjordHorse schreef:

Dit soort dingen siert je gewoon echt niet en dat is waar veel mensen nu over vallen. Dit komt terug in al je voorgaande berichten[/quote]
Dat was helemaal niet zo bedoeld? Ik heb werkelijk wat aan jullie commentaren want zo kan ik het tenminste beter begrijpen.. Het is toch ook niet anders samen te vatten als dat ze het werk niet aan kon en dat het te zwaar was? Dat is toch wat jullie hier ook zeggen of versta ik het verkeerd? Leg het dan gerust uit hoor.

Ik zie ons gewoon niet als veeleisende mensen, daarom ook dat die opmerkingen redelijk hard komen. Maar achteraf gezien zijn we het idd gewend om hard te werken en kan het voor een ander wat voor ons "amper werk is" aanzien worden voor veel werk. Dat kan wel kloppen denk ik. Ik draai al jaren aan een hoog ritme, ben dit tempo ook prima gewend en vind het prima zo. Neemt niet weg dat een beetje ademruimte soms fijn is, dus in dat opzicht, iemand extra om de weide mee te delen was fijn.

Over de 50 euro: onze regio is enorm duur, daar kan ik ook niet zo veel aan doen. Onze weide is zelfs nog redelijk goedkoop in dat opzicht, je betaalt hier met gemak 200 euro voor een halve hectare en al het werk zelf te doen... Ik beslis ook niet over de huur die ik zelf betaal per dier voor onze weide te mogen gebruiken hé.. Bedoeling was ook gewoon om hier een fijne vriendschappelijke ervaring van te maken, waarin ze voor een veel kleinere prijs hier zou mogen staan, en waarin ik de rest van het bedrag zelf bijpaste (dit heb ik ze trouwens nooit gezegd). Ik heb het overschat, ik heb de zorg die een 18 jarige kon dragen overschat want ik dacht dat omdat ik het kon en iemand leek over te komen zoals ik, dat zij dat ook zou kunnen. Wat ook mijn fout is dan. Maar ik dacht echt dat ze het wel ging leren en gezien ze zelf altijd zei zo gelukkig en blij te zijn met de weide etc, had ik echt geen graat in dat ze niet tevreden was.[/quote]

Wat zou de oorspronkelijke prijs dan zijn voor een shet?
Daar ben ik dan wel weer erg benieuwd naar.

Iedere 18 jarige is weer anders, maar het feit blijft wel dat een volwassen iemand dit op bokt zit en haar niet eens kan benaderen om het op te lossen en/of uit te praten.

Ik hoop niet dat ze ook op bokt zit. Ik vind dat ze nog aardig veel heeft gedaan voor dat bedrag voor een shetje en dat je ten alle tijde zelf verantwoordelijk bent voor je paarden. want daar kan ik niet bij, hoe kan je nou in het ziekenhuis liggen en dat er niemand behalve zij naar je paarden om kijkt? Het is immers jouw verantwoording. Hoe deed je dat normaal dan?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:05

Ts ik vind zeker niet dat je haar meer had moeten begeleiden met haar eigen paard, want zo te lezen heb je haar al flink geholpen. Maar tegelijkertijd is dat een taak die jij jezelf met alle goede bedoelingen hebt opgelegd, maar niet een taak die je moest doen. Je had haar ook in haar sop gaar kunnen laten koken. Je hebt je zelf ongevraagd als hulp aangeboden, maar waardoor en in je hoofd dus wel verwachtingen zijn ontstaan en hebben frustraties zich opgebouwd.

Ik zie jou steeds zeggen dat jullie heel veel energie in haar hebben gestoken, maar daar tegenover stond wel dat ze jullie paarden een paar dagen in de week deed zodat julie niet hoefden te komen.
Het feit dat je 50 euro in paaltjes en lint heb geinvesteerd vind ik geen argument, dat hoort er gewoon bij als je stalling aan derden gaat aanbieden. Dit kan je ook gewoon weer gebruiken voor een volgende klant (mocht je daar nog zin in hebben).
Voor een volgende keer zou ik dit toch gewoon zakelijker bekijken en er met minder emotie in gaan zitten.

Wat het betreft het stukje vertrouwen. Niet vertrouwen klinkt gelijk zo zwaar en negatief. Ik denk dat het stukje verandwoordelijkheid net iets te veel is geweest. Ik vind het bv niet raar dat ze niet heeft gezien dat je paard niet goed liep, want ik val nog met regelmaat van mijn stoel als ik in mijn omgeving zie hoeveel mensen het niet eens door hebben van hun eigen paad en er dan gewoon doodleuk mee doorrijden, laat staan dat die het zien bij het paard van een ander. En zeker als ze onervaren is, wordt dat makkelijk gemist.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:06

Ik stond met mijn pony in de randstad. Duurder krijg je het niet :+
Dus ik denk dat zij voor 50 euro en 3x voeren zeker niet weinig heeft gedaan. De overige kosten die jullie hebben gemaakt, dus paaltjes en lint, hebben jullie uit eigen beweging gekocht. Dan kan je daar nu niet geïrriteerd om worden.
Ik heb meer het idee dat je nu aan het zoeken bent naar dingen die jullie allemaal voor haar hebben gedaan en haar afvallen dat ze met smoesjes niet kwam voeren.
Ja het is zeer balen dat zij nu van de ene op de andere dag weg is, maar laat het gaan, zet je paarden bij je vriendin zodat je man er ook geen omkijken naar heeft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:07

ik denk niet dan het werk teveel werd..

ik denk dat ze gewoon een beetje klaar er mee is..

ze moet er behoorlijk wat doen voor de stalling van haar shetje..
het kan best dat ze dat met plezier heeft gedaan.

vervolgens doet ze alles omdat jij er niet kon zijn, ook prima..
Maar blijkbaar waren er geen goede instructies achtergelaten waar ze precies op moest letten en wat ze moest doen in welke situatie.. Je bent er gewoon van uit gegaan dat ze alles wel zou zien en weten.. Terwijl je zelf aangeeft dat je haar eigenlijk maar een beetje een dom wichtje vond.

Dat je zelf ook niet alles weet of gelijk ziet.. je stond zelf hier ook met een vraag over een scheur in een hoefwand een tijdje terug, terwijl het dier net bekapt was toch?

als jij zo'n vraag hebt over je eigen dier.. hoe moet zij dan alles zien en weten als je in acht neemt dat ze blijkbaar erg veel vragen en hulp nodig had..

Waar zij dacht het ok gedaan te hebben, en misschien ook wel blij dat ze er niet meer alleen voor stond omdat je er ook weer was.. Hoort ze eigenlijk gelijk dat ze het helemaal niet goed heeft gedaan.. zelfs als je dat vriendelijk zegt, komt dat hard aan.. zo'n meisje wil het immers goed doen..

Om een paar dagen later er nog overheen te krijgen 'als er eerder ingegrepen was, dan had hij niet zo hoeven te vechten voor zijn leven' in andere bewoordingen.. want je geeft zelf ergens aan dat je hem erdoor moet slepen.. Dus als je dat ongeveer ook zo hebt overgebracht, dan voelt het voor haar dat het dier straks zomaar dood neer kan vallen en dat het haar schuld is.

Ze weet ook dondersgoed dat dat niet het geval is en dat er geen instructies waren op het gebied van checken en hoefsmid etc (gok ik zo). Dus het gaat aan alle kanten knijpen.

En dan zou het voor mij wel een loden gang worden 3x per week op een plek waar iemand boos is, of waar je alles verkeerd doet in de ogen van de weidehouder. Dan gaat het plezier er rap af..

Dat ze haar 2 maanden niet inzet, is in mijn ogen omdat ze gewoon met spoed weg wil, omdat ze de sfeer niet fijn meer vind.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:13

xSCWx schreef:
Ik stond met mijn pony in de randstad. Duurder krijg je het niet :+
Dus ik denk dat zij voor 50 euro en 3x voeren zeker niet weinig heeft gedaan. De overige kosten die jullie hebben gemaakt, dus paaltjes en lint, hebben jullie uit eigen beweging gekocht. Dan kan je daar nu niet geïrriteerd om worden.
Ik heb meer het idee dat je nu aan het zoeken bent naar dingen die jullie allemaal voor haar hebben gedaan en haar afvallen dat ze met smoesjes niet kwam voeren.
Ja het is zeer balen dat zij nu van de ene op de andere dag weg is, maar laat het gaan, zet je paarden bij je vriendin zodat je man er ook geen omkijken naar heeft.

ik woon ook in de randstad, en daar zijn toch genoeg plekken waar je gewoon 150-200 voor een shet kan aftikken. Maar goed, dat is off topic

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:14

Ik denk dat je vooral even rustig adem moet halen nu TS, en je moet richten op jouw genezing en die van je paard.

Ik lees namelijk veel frustratie en onmacht, en je bent zelf geloof ik nog niet helemaal helder over de situatie. De ene post noem je haar een meisje dat nooit kwam, niks deed en vooral frustratie opriep en geld/moeite 'kostte' waar jij meer voor terugverwachtte: de volgende post hadden jullie een geweldige band en ging alles tot aan dat jij hoorde dat paardlief ziek was eigenlijk heel goed. Tja, welk verhaal is het nou? :? Wat denk je dat het dichtst bij de waarheid ligt ? En welke voel jij je stiekem het prettigst bij? Vaak kiezen we een interpretatie die voor onszelf het makkelijkst te verwerken is, en in dit geval is dat wellicht 'ze was verschrikkelijk en deed alles al verkeerd dus moet ik blij zijn' ipv 'Dat ging toch verschrikkelijk mis, jammer, ik ben overstuur en heb daarom niet echt volwassen gepraat - hoe ga ik dit oplossen?'

Overigens kom je in je posts wel wat dominant en aanwezig over. Dat is niet erg, maar wellicht heb je met je manier van schrijven en met haar praten toch meer indruk gemaakt dan je dacht. Zoals ik al eerder zei, ik ben iemand die niet goed om kan gaan met confrontaties en als 18-jarige was ik erg onzeker en ook wel een beetje overstuur geraakt als een oudere vrouw die ik als mentor of begeleider zag zo boos, teleurgesteld en vol wrok/schuld tegen mij praatte. -O- Een gesprek of excuses als je afgekoeld bent lijkt me dan ook helemaal niet slecht, waarin je juist niet zegt "jij deed x fout" maar je openstelt en je onmacht en verdriet, maar ook dankbaarheid kunt laten zien over wat er gebeurd is - ik had het als onervaren paardenpersoon heel fijn gevonden als zo iemand zei "het is rot dat er wat dingen misgingen, maar ik zie dat jij je best doet en dat paard ziek is, is niet jouw schuld." :j

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 23:21

Ze moest niet alle mest van de weide ruimen.. 4 dagen in de week werd het om te beginnen al door mij gedaan, en dan was de afspraak dat ze 1 dag in de week de mest weghaalde van de paddock, wat bij onze pony's neer komt op 1,5 a 2 kruiwagens.

Ik kan de prijzen helaas ook niet goedkoper maken in onze regio, daar heb ik zelf helemaal niets aan te zeggen. Wij huren het complex zelf ook gewoon hoor en moeten net als zij veel geld betalen om onze pony's te kunnen houden. De prijs is overigens ook opgesteld op aantal dieren door de eigenaar en niet door grootte van het dier. Wij betalen niet meer of minder als we er een paar van 1m80 zetten, of als er een mini staat. Het is voor de weide een groot verschil, maar voor de prijs niet. Ik kan hier zelf bitter weinig aan doen..
Moest ze gestaan hebben aan de prijs die ik betaal dan zou ze 120 euro moeten betalen. Dit is geen prijs die ik zelf kies hé, ik heb een huurcontract voor die weide voor 3 pony's of paarden en dit is ongeacht de grootte. Als ik morgen besluit zelf enkel mini's te houden, dan wordt de prijs voor mij ook niet goedkoper en betaal ik erg veel geld voor mini's te houden. Net als dat het voor mij niet duurder wordt als ik besluit morgen belgische trekpaarden in huis te halen (wat dan weer goedkoop wordt in opzicht van hoe groot het dier is). Dus ik vind de 50 euro best een nette prijs dan.

We hebben ze heel vaak bedankt tijdens mijn afwezigheid hoor, elke dag om precies te zijn. Enkel achteraf heb ik dus de vermelding gedaan, maar ook dat, was helemaal niet slecht bedoeld ;-)

En voor alle duidelijkheid: het leek altijd super te gaan van haar kant, dat zij tevreden was dus. Wij hadden van onze kant zo onze frustraties owv het soms last minute afzeggen en mest niet weg doen. Maar het was zeker niet iemand die "nooit" kwam hé. We hadden met haar gewoon het gevoel dat ze vaak eerst de leuke dingen deed en achteraf tot besef kwam dat er geen tijd meer was voor de minder leuke dingen en die dingen eraan door schoten. Maar van haar kant, leek het goed te gaan en leek ze heel tevreden te zijn en te genieten van de plek bij ons en haar pony. Ook ik heb met momenten genoten omdat ze me extra ademruimte gaf op sommige dagen, maar ik geef ook toe dat het me dikwijls een benauwd gevoel gaf omdat het een extra zorg was.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:30

FjordHorse schreef:
Ze moest niet alle mest van de weide ruimen.. 4 dagen in de week werd het om te beginnen al door mij gedaan, en dan was de afspraak dat ze 1 dag in de week de mest weghaalde van de paddock, wat bij onze pony's neer komt op 1,5 a 2 kruiwagens.

Ik kan de prijzen helaas ook niet goedkoper maken in onze regio, daar heb ik zelf helemaal niets aan te zeggen. Wij huren het complex zelf ook gewoon hoor en moeten net als zij veel geld betalen om onze pony's te kunnen houden. De prijs is overigens ook opgesteld op aantal dieren door de eigenaar en niet door grootte van het dier. Wij betalen niet meer of minder als we er een paar van 1m80 zetten, of als er een mini staat. Het is voor de weide een groot verschil, maar voor de prijs niet. Ik kan hier zelf bitter weinig aan doen..
Moest ze gestaan hebben aan de prijs die ik betaal dan zou ze 120 euro moeten betalen. Dit is geen prijs die ik zelf kies hé, ik heb een huurcontract voor die weide voor 3 pony's of paarden en dit is ongeacht de grootte. Als ik morgen besluit zelf enkel mini's te houden, dan wordt de prijs voor mij ook niet goedkoper en betaal ik erg veel geld voor mini's te houden. Net als dat het voor mij niet duurder wordt als ik besluit morgen belgische trekpaarden in huis te halen (wat dan weer goedkoop wordt in opzicht van hoe groot het dier is). Dus ik vind de 50 euro best een nette prijs dan.

We hebben ze heel vaak bedankt tijdens mijn afwezigheid hoor, elke dag om precies te zijn. Enkel achteraf heb ik dus de vermelding gedaan, maar ook dat, was helemaal niet slecht bedoeld ;-)

En voor alle duidelijkheid: het leek altijd super te gaan van haar kant, dat zij tevreden was dus. Wij hadden van onze kant zo onze frustraties owv het soms last minute afzeggen en mest niet weg doen. Maar het was zeker niet iemand die "nooit" kwam hé. We hadden met haar gewoon het gevoel dat ze vaak eerst de leuke dingen deed en achteraf tot besef kwam dat er geen tijd meer was voor de minder leuke dingen en die dingen eraan door schoten. Maar van haar kant, leek het goed te gaan en leek ze heel tevreden te zijn en te genieten van de plek bij ons en haar pony. Ook ik heb met momenten genoten omdat ze me extra ademruimte gaf op sommige dagen, maar ik geef ook toe dat het me dikwijls een benauwd gevoel gaf omdat het een extra zorg was.

Heb je de laatste alinea ook rustig met haar besproken?

Want uit het topic heb ik een beetje het idee dat het eigenlijk niet eens gaat om het feit dat ze weg is of om hoe de paarden werden aangetroffen. Ik geloof niet dat je om een eenmalig iets zo boos kunt zijn dat je nog urenlang zulke berichten typt als jij doet. Ik heb het idee dat je je al langer ergert aan haar, maar dat je die ergernis nooit op een goede manier tegen haar hebt uitgesproken, zodat zij nooit aan die punten kon werken, en jullie daardoor langzaam maar zeker tegenover elkaar zijn komen te staan tot dit moment, en nu is de emmer overgelopen.

Ik vind het best heftig dat je dat meisje zaken verwijt waar jij mede verantwoordelijk voor bent - zie bovenstaande - en dat je die verantwoordelijkheid zelf niet neemt.

JPS

Re: Nou bedankt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 01:23

Ik denk dat dit heel anders was gelopen als je onder vier ogen met haar had gesproken ipv een bericht te sturen. Ze zal wel zijn geschrokken. Je proeft in jouw zinnen de onuitgesproken en opgebouwde frustraties over het niet voldoen aan jouw hoge verwachtingen. Er vanuitgaande dat ze haar best voor je heeft gedaan, komt dat hard over. Ik kan me voorstellen dat ze is vertrokken. Het is de toon die de muziek maakt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 06:36

FjordHorse schreef:
Ik heb idd in losse topics mijn ongenoegen geuit, volledig terecht denk ik zo. Heb nog geen ander topic geopend hoor hierover??

Dat heb je mij ook niet zien schrijven, dit schreef ik:
Dorien66 schreef:
Ja.... TS uit haar frustratie al dagen in meerdere topics. De boosheid lijkt maar niet te zakken.

Als je al vier dagen in diverse topics zulke lappen met frustratie uitschrijft, en dan ook nog een apart topic erover opent, kan ik niet anders concluderen dat je al die dagen al boos bent en blijft. Maar goed, bijna iedereen voor mij heeft al hele zinnige dingen geschreven, dat ga ik allemaal niet herhalen. Ik wens jou en je paard een goed herstel.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 06:38

Ygritte schreef:
Ik denk dat je vooral even rustig adem moet halen nu TS, en je moet richten op jouw genezing en die van je paard.

Ik lees namelijk veel frustratie en onmacht, en je bent zelf geloof ik nog niet helemaal helder over de situatie. De ene post noem je haar een meisje dat nooit kwam, niks deed en vooral frustratie opriep en geld/moeite 'kostte' waar jij meer voor terugverwachtte: de volgende post hadden jullie een geweldige band en ging alles tot aan dat jij hoorde dat paardlief ziek was eigenlijk heel goed. Tja, welk verhaal is het nou? :? Wat denk je dat het dichtst bij de waarheid ligt ? En welke voel jij je stiekem het prettigst bij? Vaak kiezen we een interpretatie die voor onszelf het makkelijkst te verwerken is, en in dit geval is dat wellicht 'ze was verschrikkelijk en deed alles al verkeerd dus moet ik blij zijn' ipv 'Dat ging toch verschrikkelijk mis, jammer, ik ben overstuur en heb daarom niet echt volwassen gepraat - hoe ga ik dit oplossen?'

Overigens kom je in je posts wel wat dominant en aanwezig over. Dat is niet erg, maar wellicht heb je met je manier van schrijven en met haar praten toch meer indruk gemaakt dan je dacht. Zoals ik al eerder zei, ik ben iemand die niet goed om kan gaan met confrontaties en als 18-jarige was ik erg onzeker en ook wel een beetje overstuur geraakt als een oudere vrouw die ik als mentor of begeleider zag zo boos, teleurgesteld en vol wrok/schuld tegen mij praatte. -O- Een gesprek of excuses als je afgekoeld bent lijkt me dan ook helemaal niet slecht, waarin je juist niet zegt "jij deed x fout" maar je openstelt en je onmacht en verdriet, maar ook dankbaarheid kunt laten zien over wat er gebeurd is - ik had het als onervaren paardenpersoon heel fijn gevonden als zo iemand zei "het is rot dat er wat dingen misgingen, maar ik zie dat jij je best doet en dat paard ziek is, is niet jouw schuld." :j

AMEN!
TS, ik raad je heel sterk aan dit uitstekende advies op te volgen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:01

FjordHorse schreef:

Je leest duidelijk andere dingen dan dat ik lees in de afgelopen berichten.
Er wordt enkel gesteld dat het raar is dat je haar alle verantwoordelijkheid geeft terwijl jij zelf aangeeft dat ze zo weinig kennis had en al veel "fout" deed in jouw ogen.
Dit heeft niets te maken dat mensen van 18 jaar niet te vertrouwen zouden zijn.

Maar voor mij blijft het gewoon kwetsend dat hier half bokt op af vliegt van "had ze meer geholpen" / "had ze meer gesteund" / "waarom haar je werk laten doen" terwijl dat van het werk gewoon de afspraak was van in het begin, en dat ze al ENORM veel steun heeft gehad van ons. Net als ze ook haar best heeft gedaan voor ons. Dus vind het erg te horen dat we dat zogezegd nog meer zouden moeten hebben doen, want zou niet weten hoe. Buiten in haar plaats de rekeningen betalen of haar gratis laten staan, of al haar voerbeurten overnemen.

Dat ze meer gesteund had moeten worden lees ik niet, wel dat je niet moet doen alsof zij de boeman is in dit hele verhaal.
Als er iedere 3 weken (zoals jij aangeeft) een hoefsmid op het erf komt om alle paarden te bekijken vind ik het niet raar dat zij niet gealarmeerd heeft dat de hoeven van 1 paarden tussentijds zo "gigantisch" gegroeid zijn (tenzij het paard kreupel zou lopen maar daar hebt jij niets over gezegd). Simpel geredeneerd zou de hoefsmid toch reeds binnen een aantal dagen weer op het erf zijn.

Ook ik snap niet waarom je man niet om de dag even naar de wei is gereden om te kijken hoe de paarden erbij stonden. Dat hij het druk heeft geloof ik best, maar vanaf nu kan hij wel alle zorg dragen. Dus toen had er ook een half uurtje vrijgemaakt kunnen worden (Of is hij wel af en toe wezen kijken maar zag hij deze kwalen bij de paarden ook niet :o ).

Alles ging redelijk prima op de dingen zoals mest dat vaak niet deftig gedaan werd na, maar heb hier nooit veel opmerkingen over gemaakt en heb alles meer zitten opkroppen altijd, waarschijnlijk daarom ook dat het nu er in 1 keer uit komt, daarom dat ik zelf verschoten ben dat ze het plots af trapt en daarom heb ik dit topic gemaakt. Ik WIL het ok gewoon verstaan wat er is fout gelopen. Want ik zag het niet aan komen.
Maar nu doen jullie precies of ik heb ze altijd zitten zwart maken sinds ze bij ons staat terwijl ik niets dan lof had doorgaans, maar ik heb dit pas gedaan het moment dat ze me meedeelde dat ze morgen vertrok, ipv pas binnen 2 weken. TOEN is het bij mij beginnen borrelen. Al de vorige keren was ik gewoon vriendelijk...

Verwachtingen niet uitspreken en frustraties opkroppen zijn zaken waardoor veel onderlinge relaties "verpest" kunnen worden, hier zou ik in de toekomst aan werken als ik jou was. Dat deze frustraties er nu in 1 keer uitkomen is ook niet helemaal waar als je al dagen op bokt berichten hierover aan het plaatsen bent, je bent jezelf nu in een slachtoffer rol aan het wegzetten ipv kijken welke fouten jij hebt gemaakt in deze periode.

Dat mensen in je directe omgeving jou naar je mond praten over deze kwestie kan ik me nog enigszins begrijpen wanneer je met deze woede die je hier op bokt laat zien tegenover hun staat. :Y)
Ik wil eindigen dat ik hoop dat je paard er weer helemaal bovenop komt en mogelijk kan je nog eens contact op nemen met deze jonge dame wanneer bij jou de woede gezakt is.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:09

Een hoefbevangen paard is lastig om te zien, zeker in beginstadium. Toevallig heb ik 2 weken terug voor het eerst een hoefbevangen paard gezien. Ze liep moeilijk, maar het was niet kreupel te noemen, dankzij topics op bokt die over hoefbevangenheid gingen kon ik kenmerken erin terugzien.

Dit heb ik ook naar haar eigenaresse geappt dat haar pony moeilijk liep en vanuit mijn eerste bevindingen vermoedde dat ze hoefbevangenheid heeft. VA is meteen gekomen en heeft dit bevestigd.

En dat de hoeven van dat paard brokkelen, misschien heeft het meisje wel gedacht, de smid komt toch binnen 3 weken (stel dat hij net was geweest) dan kan dit wel. In een paar dagen tijd kan het snel gaan, maar weet zij veel?

En als 18 jarige voel je misschien net wat sneller aangevallen, zeker als je de weide totaal verzorgd. Dat er misschien iets minder gemest is, kun je misschien een beetje door de vingers zien. Dat is veel werk met school, huiswerk en eventueel bijbaantje. Je paarden zijn zo te lezen niks te kort gekomen met hooi en water.

Misschien had je je feedback iets anders kunnen plaatsen naar haar toe, eerst kunnen zeggen hoe blij je bent met haar verzorging en dan pas benoemen dat ze ook de hoeven en wijze van lopen van het paard in de gaten moet houden.