Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tessyke schreef:Mensen die al langer een eigen weide hebben vergeten soms dat het voor iemand die het niet kent heel zwaar is.
Je beginpost doet mijn nekharen overeind staan.
Deze meid is 18 jaar, net haar eigen pony en heeft nog veel informatie nodig.
Ze ineens voor 3 paarden extra laten zorgen en de onderhoud te doen is heel zwaar en niet te onderschatten voor iemand die het niet gewend is.
En op anderhalve maand leer je geen wei runnen
Dat deze meid zo reageert is eigenlijk niet eens zo onlogisch.
Ze heeft elke dag haar stinkende best gedaan om het naast haar eigen leven ook te doen en als je dan terugkomt krijgt ze te horen wat ze allemaal niet goed heeft gedaan.
Groot kans dat ze niet eens hoefbevangenheid kan spotten tot het paard niet meer kan bewegen en dan nog...
Ik denk dat je haar heel hard hebt aangepakt.
Iemand anders kan nooit voor ons paard zorgen hoe we het zelf doen want we kennen ze dan ook door dik en dun.
Dat ze na zo'n korte tijd verzorging niet echt heeft gemerkt dat je andere paard niet goed in zijn vel zat kan haar ook niet kwalijk genomen worden.
FjordHorse schreef:Maar ik vind het fijn (ja, ook al lijk ik kwaad, ik vind dit fijn en dat zeg ik niet zomaar) om te horen dat jullie denken dat we ze niet hadden moeten vertrouwen omdat ze te jong was voor de verantwoordelijkheid. Echter had ik dit zelf nog niet zo bekeken. En ik geef jullie daarin ook gelijk, we hadden dat niet moeten doen. Maar om erover te blijven doordrammen, dat het mijn schuld is dat ik ze maar niet had moeten toevertrouwen? Nou komop, ik weet het nu wel hoor. Ik had het niet moeten doen om erop te vertrouwen omdat ze zo jong was, en heb hieruit een wijze les geleerd. Ik doe dit dan ook nooit meer. Ik dacht bij haar, omdat ze 18 was, dat ze het wel aan kon.
xSCWx schreef:FjordHorse schreef:Maar ik vind het fijn (ja, ook al lijk ik kwaad, ik vind dit fijn en dat zeg ik niet zomaar) om te horen dat jullie denken dat we ze niet hadden moeten vertrouwen omdat ze te jong was voor de verantwoordelijkheid. Echter had ik dit zelf nog niet zo bekeken. En ik geef jullie daarin ook gelijk, we hadden dat niet moeten doen. Maar om erover te blijven doordrammen, dat het mijn schuld is dat ik ze maar niet had moeten toevertrouwen? Nou komop, ik weet het nu wel hoor. Ik had het niet moeten doen om erop te vertrouwen omdat ze zo jong was, en heb hieruit een wijze les geleerd. Ik doe dit dan ook nooit meer. Ik dacht bij haar, omdat ze 18 was, dat ze het wel aan kon.
Je ziet zelf toch hopelijk wel hoe passief agressief dit is he?
''Fijn dat jullie zeggen dat ik haar niet had moeten vertrouwen'' WANT ''zij is niet te vertrouwen/te jong/kan de verantwoordelijkheid niet aan''.
Dit soort dingen siert je gewoon echt niet en dat is waar veel mensen nu over vallen. Dit komt terug in al je voorgaande berichten
FjordHorse schreef:Ik heb idd in losse topics mijn ongenoegen geuit, volledig terecht denk ik zo. Heb nog geen ander topic geopend hoor hierover?? Dit is een kopie uit een topic over haflingers...
Ik wou het begrijpen, daarom heb ik dit topic geopend. Maar hoe jullie het zeggen is dat ik haar NOG meer had moeten begeleiden en steunen en handje vast houden, en DAT maakt me boos. Wij hebben in mijn ogen al veel te veel energie erin verloren en ik vind het erg kwetsend te horen dat het blijkbaar nog niet genoeg is geweest. Wij hebben echt enorm veel energie en tijd verloren met haar... En het was altijd graag gedaan, omdat het leek te klikken.. ik verwachtte er niets voor in de plaats, maar als ze nu zo plots besluit te vertrekken, dan gaan mijn haren ook even recht staan ja, het leek gewoon opeens uit het niets te komen.
FjordHorse schreef:Maar ik vind het fijn (ja, ook al lijk ik kwaad, ik vind dit fijn en dat zeg ik niet zomaar) om te horen dat jullie denken dat we ze niet hadden moeten vertrouwen omdat ze te jong was voor de verantwoordelijkheid. Echter had ik dit zelf nog niet zo bekeken. En ik geef jullie daarin ook gelijk, we hadden dat niet moeten doen. Maar om erover te blijven doordrammen, dat het mijn schuld is dat ik ze maar niet had moeten toevertrouwen? Nou komop, ik weet het nu wel hoor. Ik had het niet moeten doen om erop te vertrouwen omdat ze zo jong was, en heb hieruit een wijze les geleerd. Ik doe dit dan ook nooit meer. Ik dacht bij haar, omdat ze 18 was, dat ze het wel aan kon.

xSCWx schreef:Ik stond met mijn pony in de randstad. Duurder krijg je het niet
Dus ik denk dat zij voor 50 euro en 3x voeren zeker niet weinig heeft gedaan. De overige kosten die jullie hebben gemaakt, dus paaltjes en lint, hebben jullie uit eigen beweging gekocht. Dan kan je daar nu niet geïrriteerd om worden.
Ik heb meer het idee dat je nu aan het zoeken bent naar dingen die jullie allemaal voor haar hebben gedaan en haar afvallen dat ze met smoesjes niet kwam voeren.
Ja het is zeer balen dat zij nu van de ene op de andere dag weg is, maar laat het gaan, zet je paarden bij je vriendin zodat je man er ook geen omkijken naar heeft.
Wat denk je dat het dichtst bij de waarheid ligt ? En welke voel jij je stiekem het prettigst bij? Vaak kiezen we een interpretatie die voor onszelf het makkelijkst te verwerken is, en in dit geval is dat wellicht 'ze was verschrikkelijk en deed alles al verkeerd dus moet ik blij zijn' ipv 'Dat ging toch verschrikkelijk mis, jammer, ik ben overstuur en heb daarom niet echt volwassen gepraat - hoe ga ik dit oplossen?'
Een gesprek of excuses als je afgekoeld bent lijkt me dan ook helemaal niet slecht, waarin je juist niet zegt "jij deed x fout" maar je openstelt en je onmacht en verdriet, maar ook dankbaarheid kunt laten zien over wat er gebeurd is - ik had het als onervaren paardenpersoon heel fijn gevonden als zo iemand zei "het is rot dat er wat dingen misgingen, maar ik zie dat jij je best doet en dat paard ziek is, is niet jouw schuld."

FjordHorse schreef:Ze moest niet alle mest van de weide ruimen.. 4 dagen in de week werd het om te beginnen al door mij gedaan, en dan was de afspraak dat ze 1 dag in de week de mest weghaalde van de paddock, wat bij onze pony's neer komt op 1,5 a 2 kruiwagens.
Ik kan de prijzen helaas ook niet goedkoper maken in onze regio, daar heb ik zelf helemaal niets aan te zeggen. Wij huren het complex zelf ook gewoon hoor en moeten net als zij veel geld betalen om onze pony's te kunnen houden. De prijs is overigens ook opgesteld op aantal dieren door de eigenaar en niet door grootte van het dier. Wij betalen niet meer of minder als we er een paar van 1m80 zetten, of als er een mini staat. Het is voor de weide een groot verschil, maar voor de prijs niet. Ik kan hier zelf bitter weinig aan doen..
Moest ze gestaan hebben aan de prijs die ik betaal dan zou ze 120 euro moeten betalen. Dit is geen prijs die ik zelf kies hé, ik heb een huurcontract voor die weide voor 3 pony's of paarden en dit is ongeacht de grootte. Als ik morgen besluit zelf enkel mini's te houden, dan wordt de prijs voor mij ook niet goedkoper en betaal ik erg veel geld voor mini's te houden. Net als dat het voor mij niet duurder wordt als ik besluit morgen belgische trekpaarden in huis te halen (wat dan weer goedkoop wordt in opzicht van hoe groot het dier is). Dus ik vind de 50 euro best een nette prijs dan.
We hebben ze heel vaak bedankt tijdens mijn afwezigheid hoor, elke dag om precies te zijn. Enkel achteraf heb ik dus de vermelding gedaan, maar ook dat, was helemaal niet slecht bedoeld
En voor alle duidelijkheid: het leek altijd super te gaan van haar kant, dat zij tevreden was dus. Wij hadden van onze kant zo onze frustraties owv het soms last minute afzeggen en mest niet weg doen. Maar het was zeker niet iemand die "nooit" kwam hé. We hadden met haar gewoon het gevoel dat ze vaak eerst de leuke dingen deed en achteraf tot besef kwam dat er geen tijd meer was voor de minder leuke dingen en die dingen eraan door schoten. Maar van haar kant, leek het goed te gaan en leek ze heel tevreden te zijn en te genieten van de plek bij ons en haar pony. Ook ik heb met momenten genoten omdat ze me extra ademruimte gaf op sommige dagen, maar ik geef ook toe dat het me dikwijls een benauwd gevoel gaf omdat het een extra zorg was.
FjordHorse schreef:Ik heb idd in losse topics mijn ongenoegen geuit, volledig terecht denk ik zo. Heb nog geen ander topic geopend hoor hierover??
Dorien66 schreef:Ja.... TS uit haar frustratie al dagen in meerdere topics. De boosheid lijkt maar niet te zakken.
Ygritte schreef:Ik denk dat je vooral even rustig adem moet halen nu TS, en je moet richten op jouw genezing en die van je paard.
Ik lees namelijk veel frustratie en onmacht, en je bent zelf geloof ik nog niet helemaal helder over de situatie. De ene post noem je haar een meisje dat nooit kwam, niks deed en vooral frustratie opriep en geld/moeite 'kostte' waar jij meer voor terugverwachtte: de volgende post hadden jullie een geweldige band en ging alles tot aan dat jij hoorde dat paardlief ziek was eigenlijk heel goed. Tja, welk verhaal is het nou?Wat denk je dat het dichtst bij de waarheid ligt ? En welke voel jij je stiekem het prettigst bij? Vaak kiezen we een interpretatie die voor onszelf het makkelijkst te verwerken is, en in dit geval is dat wellicht 'ze was verschrikkelijk en deed alles al verkeerd dus moet ik blij zijn' ipv 'Dat ging toch verschrikkelijk mis, jammer, ik ben overstuur en heb daarom niet echt volwassen gepraat - hoe ga ik dit oplossen?'
Overigens kom je in je posts wel wat dominant en aanwezig over. Dat is niet erg, maar wellicht heb je met je manier van schrijven en met haar praten toch meer indruk gemaakt dan je dacht. Zoals ik al eerder zei, ik ben iemand die niet goed om kan gaan met confrontaties en als 18-jarige was ik erg onzeker en ook wel een beetje overstuur geraakt als een oudere vrouw die ik als mentor of begeleider zag zo boos, teleurgesteld en vol wrok/schuld tegen mij praatte.Een gesprek of excuses als je afgekoeld bent lijkt me dan ook helemaal niet slecht, waarin je juist niet zegt "jij deed x fout" maar je openstelt en je onmacht en verdriet, maar ook dankbaarheid kunt laten zien over wat er gebeurd is - ik had het als onervaren paardenpersoon heel fijn gevonden als zo iemand zei "het is rot dat er wat dingen misgingen, maar ik zie dat jij je best doet en dat paard ziek is, is niet jouw schuld."
FjordHorse schreef:Ik wou het begrijpen, daarom heb ik dit topic geopend. Maar hoe jullie het zeggen is dat ik haar NOG meer had moeten begeleiden en steunen en handje vast houden, en DAT maakt me boos. Wij hebben in mijn ogen al veel te veel energie erin verloren en ik vind het erg kwetsend te horen dat het blijkbaar nog niet genoeg is geweest. Wij hebben echt enorm veel energie en tijd verloren met haar... En het was altijd graag gedaan, omdat het leek te klikken.. ik verwachtte er niets voor in de plaats, maar als ze nu zo plots besluit te vertrekken, dan gaan mijn haren ook even recht staan ja, het leek gewoon opeens uit het niets te komen.
Maar ik vind het fijn (ja, ook al lijk ik kwaad, ik vind dit fijn en dat zeg ik niet zomaar) om te horen dat jullie denken dat we ze niet hadden moeten vertrouwen omdat ze te jong was voor de verantwoordelijkheid. Echter had ik dit zelf nog niet zo bekeken. En ik geef jullie daarin ook gelijk, we hadden dat niet moeten doen. Maar om erover te blijven doordrammen, dat het mijn schuld is dat ik ze maar niet had moeten toevertrouwen? Nou komop, ik weet het nu wel hoor. Ik had het niet moeten doen om erop te vertrouwen omdat ze zo jong was, en heb hieruit een wijze les geleerd. Ik doe dit dan ook nooit meer. Ik dacht bij haar, omdat ze 18 was, dat ze het wel aan kon.
Je leest duidelijk andere dingen dan dat ik lees in de afgelopen berichten.
Er wordt enkel gesteld dat het raar is dat je haar alle verantwoordelijkheid geeft terwijl jij zelf aangeeft dat ze zo weinig kennis had en al veel "fout" deed in jouw ogen.
Dit heeft niets te maken dat mensen van 18 jaar niet te vertrouwen zouden zijn.
Maar voor mij blijft het gewoon kwetsend dat hier half bokt op af vliegt van "had ze meer geholpen" / "had ze meer gesteund" / "waarom haar je werk laten doen" terwijl dat van het werk gewoon de afspraak was van in het begin, en dat ze al ENORM veel steun heeft gehad van ons. Net als ze ook haar best heeft gedaan voor ons. Dus vind het erg te horen dat we dat zogezegd nog meer zouden moeten hebben doen, want zou niet weten hoe. Buiten in haar plaats de rekeningen betalen of haar gratis laten staan, of al haar voerbeurten overnemen.
Dat ze meer gesteund had moeten worden lees ik niet, wel dat je niet moet doen alsof zij de boeman is in dit hele verhaal.
Als er iedere 3 weken (zoals jij aangeeft) een hoefsmid op het erf komt om alle paarden te bekijken vind ik het niet raar dat zij niet gealarmeerd heeft dat de hoeven van 1 paarden tussentijds zo "gigantisch" gegroeid zijn (tenzij het paard kreupel zou lopen maar daar hebt jij niets over gezegd). Simpel geredeneerd zou de hoefsmid toch reeds binnen een aantal dagen weer op het erf zijn.
Ook ik snap niet waarom je man niet om de dag even naar de wei is gereden om te kijken hoe de paarden erbij stonden. Dat hij het druk heeft geloof ik best, maar vanaf nu kan hij wel alle zorg dragen. Dus toen had er ook een half uurtje vrijgemaakt kunnen worden (Of is hij wel af en toe wezen kijken maar zag hij deze kwalen bij de paarden ook niet).
Alles ging redelijk prima op de dingen zoals mest dat vaak niet deftig gedaan werd na, maar heb hier nooit veel opmerkingen over gemaakt en heb alles meer zitten opkroppen altijd, waarschijnlijk daarom ook dat het nu er in 1 keer uit komt, daarom dat ik zelf verschoten ben dat ze het plots af trapt en daarom heb ik dit topic gemaakt. Ik WIL het ok gewoon verstaan wat er is fout gelopen. Want ik zag het niet aan komen.
Maar nu doen jullie precies of ik heb ze altijd zitten zwart maken sinds ze bij ons staat terwijl ik niets dan lof had doorgaans, maar ik heb dit pas gedaan het moment dat ze me meedeelde dat ze morgen vertrok, ipv pas binnen 2 weken. TOEN is het bij mij beginnen borrelen. Al de vorige keren was ik gewoon vriendelijk...