Wainonia goes klassiek deel huppeldepup

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 22:10

Nou ik ben sinds vanmiddag een Daaleman zadel rijker en een wintec zadel armer. Ik moet nog wel een beetje wennen want het is wel een groot verschil met de wintec. De zit is veel smaller, dat is wel prettig. Het is een wat ouder model met dikke kussens en verende boom, ligt mooi op het paard.

knollentuin

Re: Wainonia goes klassiek deel huppeldepup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:42

Ik denk dat je daar veel plezier van gaat krijgen....

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:53

Ik ben benieuwd hoe ze er onder loopt Murosch, hopelijk gaat ze nu nóg lekkerder lopen. Succes met trainen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:48

Top! Ben heel benieuwd naar de foto's Murosch.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 12:45

Let alsjeblieft even niet op het rijtechnische, want ik zat er puur even 10 minuten op voor foto's van het zadel en de bak is kletsnat ook. Het zadel ligt heel mooi op haar rug. Qua zitvlak had het voor mij net iets ruimer gemogen (is wel een 18 inch, maar ja), dus ik denk dat ik voor de toekomst nog even verder zoek of ik precies dit zadel in nog een maat groter tegenkom ergens. Maar voor nu is dit denk ik al een vooruitgang op de wintec qua ligging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:13

Zeker dat dit een 18 inch is Murosch? Ik vind jou nu ook weer niet zo enorm dat een 18 inch te klein voor je zou zijn. Want dit zadel is idd nog te klein voor jou. Je knieen komen over het zweetblad heen.
Je zou nog een gaatje langer kunnen zitten.
Hoewel het zadel nu beter ligt (minder over de schouder schuift) vind ik hem vrij krap op de schoft. Ligt het wel helemaal vrij, ook als je erop zit?)
Wat vind je er zelf van nu? Loopt je paard er ook beter onder?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 13:16

Hij ligt echt helemaal vrij, ik kan eronder doorkijken als ik vanaf de voorkant er bij in kijk wanneer ik erop zit. De hele schoft rondom ligt ruim vrij. Ik ben zeer zeker dat dit een 18 inch is. Dat was mijn vorige zadel ook. Ik heb op nog 6 andere 18 inch zadels gezeten met het passen en het is allemaal hetzelfde liedje qua zitmaat voor mij. Ik snap het ook niet eigenlijk. Ik weet best wel dat ik een paar kg kwijt zou mogen, maar ik heb gewoon broeknaat 44, wat vrij standaard is in NL dacht ik. Ik heb wel hele lange benen en dat is mijn probleem.

Hoe ze eronder loopt vind ik nog lastig te zeggen omdat het EN barst van de dazen EN echt kletsnat is, dus lekker constant stofzuigen met haar neus over de grond zit er sowieso even niet in. Wat wel opvallend was, is dat ze ondanks de natte bak vandaag niet bokte met het aandraven. Dat deed ze eigenlijk altijd wel even het eerste rondje. Of dat aan het zadel te danken is durf ik niet te zeggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:39

Kan je een foto maken dat t op je paard ligt en dat je er niet zit?
Het lijkt me beter te liggen, maar ik heb t idee dat de voorkant lager ligt en de zweetbladen naar achteren wijzen, daarom zit je met benen over wrong.
Ik zie ook dat je meteen voorover gezet wordt, minder als met de wintec, maar toch nog steeds wel wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:48

Murosch schreef:
Bedankt voor de reacties. De Wintec is goed herkend inderdaad, het is een Wintec Pro. Woensdag komt er iemand langs met een partij zadels en dan gaan we passen en proberen. Hopelijk zit er eentje tussen die wel helemaal goed ligt. Dat deze steeds minder goed gaat liggen is me ook opgevallen. Een paar maanden geleden sloot hij achter nog netjes aan, nu niet meer. Ze verandert erg in haar bespiering. Dat is positief te noemen. Dat het zadel op haar schoft ligt, klopt niet, dat weet ik echt zeker omdat ik daar enorm op let. Maar goed, we gaan ermee bezig dus.

Super dat je werk maakt van een beter passend zadel! :j
Ik lees stil mee met dit topic, maar misschien is het handig om als je weer met zadelproblemen zit een paar rijfoto's door te sturen naar je osteo/chiro/zadelpasser of wie dan ook (bijvoorbeeld zo een met een rode lijn die het zwaartepunt aangeeft)? In beweging de ligging van een zadel checken is nou eenmaal lastiger dan in stilstand, en aan de hand van een foto kan een professional soms tot andere conclusies komen dan in real life. Dat maakt ook dat je in zo'n topic zo makkelijk langs elkaar heen praat: jij hebt gehoord van een zadelpasser dat het zadel life goed ligt, en Bokkers zien op foto's duidelijk dat dat in beweging niet het geval is.
Maar dat je paard een moeilijke rug heeft voor zowel zadels als dressuur is wel duidelijk. :(:)

By the way: ik zou je zadeldekjes echt goed hoog optrekken in de kamer en daar goed vastbinden, want zeker met zo'n lastige rugvorm trekt het anders al heel snel strak over de schoft en achter het zadel en dat zorgt op de lange termijn voor nog meer problemen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-16 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 13:50

Dit zadel heeft een teruglopend zweetblad, dat is het model. Hij heeft veel kussen achter, maar het zwaartepunt ligt precies mooi in het midden als het zadel erop ligt en ik kijk er naar. Dat zijn allemaal punten waar ik op heb gelet. Ik heb ook al bedacht dat ik daaleman kan mailen om te vragen of ze iets met het zweetblad kunnen veranderen zodat mijn been er beter tegenaan ligt. Maar het kan ook zijn dat het met een maat groter ook beter past. Ik zie wel dat mijn paard dit model nodig heeft qua zadel, nu ik nog haha.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:51

De inch maat zegt niet alleen iets over je omvang.. maar vooral ook over de lengte van je bovenbeen ;)

Ik ben benieuwd of dat bokje nu helemaal weg gaat blijven! Zou wel super zijn toch!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:30

Een flinke verbetering zeg, hoe je paard nu loopt. Het zadel, hoe het ligt, heb ik geen mening over, maar ik vind het te klein ogen voor jouw grootte / lengte.

Wat mij in het filmpje wel opviel, is dat het erop lijkt dat je (mn) rechtsom aan de buitenkant van je zadel gaat zitten. Je lijkt als het ware naast je paard te gaan zitten, ipv recht in het midden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 16:05

Rocamor dat was op de foto's waarop in op de volte rij toch? Dat was me zelf ook al opgevallen :j. Ik blijf te recht zitten terwijl ik meer mee moet met mijn gewicht in de volte, heb je goed gezien.

horsies5 ja dat knie-over-de-wrong probleem heb ik bij veel zadels. Dit type heeft een teruglopend zweetblad waardoor het extra lastig is, maar misschien kunnen we er iets aan gaan doen. Ik ga sowieso even contact opnemen met Daaleman en ze ook even wat foto's laten zien van hoe ik hier nu op zit en hoe het ligt op het paard. Misschien dat er wat aangepast kan worden (ander/langer zweetblad bijvoorbeeld).

xyzutu2, Ik heb geen osteo/chiropractor/zadelpasser, alleen een DA en een hoefsmid :). Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Dit dekje is echt een prutdekje, die krult aan de achterkant altijd wat op, ook al hangt hij gewoon aan het rek. Ik trek mijn dekjes altijd omhoog in de kamer om niet strak te trekken op de schoft inderdaad :j

Ach, en anders misschien beter gewoon een tweezits bank erop vast knopen, dan heb ik vast ruimte genoeg voor mijn derrière :') _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:45

Ik denk dat een gaatje langer al een stuk verbetering geeft. Ga even zonder beugels zitten, trek jezelf goed in het zadel, bekken kantelen. Dan even je benen zijwaarts van het zadel halen en terugleggen. Dan de lengte van je beugels bepalen. Kan mogelijk wat schelen bij jou.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 18:25

Bedankt voor je tip, ik ga dat zondag eens proberen.

Ik zal dan ook even een foto van het zij-aanzicht maken als ik er zelf niet op zit!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:29

Hierbij de beloofde foto's van het zadel zonder dat ik erop zit :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:32

Zadel ligt mooi, maar ( en daar gaat de zeurpiet in me weer, ik vind de zitting voor jou te oplopend in de lepel...Daarom kom je met je kont in de knel ( ik heb zelf ook een beste derriere en deze modellen zijn voor hollands midden niet geschikt)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:44

Haha, ik vind je geen zeurpiet hoor :). Ik wil morgen even met Daaleman bellen en eens kijken of we de beugelriemhaken een stukje kunnen verzetten of misschien iets met het zweetblad of de kniewrong kunnen doen zodat mijn benen meer ruimte hebben. Qua kont had het inderdaad iets ruimer mogen zijn, maar ik heb er geen last van dat het ongemakkelijk zit ofzo. Daarbij hoef ik er ook geen 8 uur per dag in te zitten :). Ik ben al lang blij dat ik een zadel heb gevonden die mooi op dit paard past, want ik dacht dat dit onmogelijk zou zijn!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:02

Ze is ook nog erg buikerig van na het veulen Waardoor het zwz makkelijk naar voren blijft schuiven Die buik zou er toch eerst af moeten voordat je het zadel echt goed passend hebt

Heel veel buikspieroefeningen laten doen Zowel balkjes draven als het liften volgens de t team and t touch methode zijn goede oefeningen

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:02

Ik vind het top dat je naar een ander zadel bent gaan kijken en naar andere kritische bokkers luistert, het is ook een mooi en goed zadel. Maar ik vind het zadel nog steeds teveel naar voren liggen. De schouder komt te weinig vrij en jij zult automatisch weer naar voren gaan hangen omdat ook dit zadel te klein voor je is. Dit kun je duidelijk zien op de 3e foto.

Je merrie heeft een moeilijke bouw voor een goede zadelligging, ze heeft een lange rug en een dikke buik. Een oplossing is dan een staartriem, je paard moet daar wel tegen kunnen. Feit blijft wel dat het zadel voor jou te klein is. Ik wil daar niet mee zeggen dat jij te dik bent, maar je hebt of een groter zadel nodig of inderdaad wat knollentuin zegt; misschien is een wat vlakker zadel iets voor je? Het ene 18 inch zadel valt veel groter of kleiner uit dan het andere.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 17:05

Oh ik vind dat erg meevallen dresjoepie! Ze was juist heel mager na het veulen en ik kreeg haar niet op gewicht tot afgelopen winter. Ik vind haar nu gelukkig weer zoals ze voor het veulen ook was, niet echt buikig. Het is ook gewoon haar model hoor :j

Benita, verder naar achteren zal echt voor geen enkel zadel een optie zijn, dan ligt het midden op haar rug te balanceren. Alles wat vrij moet liggen, ligt nu echt vrij, ook haar schouders helemaal.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:07

Ze is ook niet te dik maar wel een hangbuikje :o

Er staan ook wat filmpjes op bit magazine over het trainen van de buikspieren door een fysiotherapheut

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:13

Over balkjes gesproken, was het niet Wainonia die die balkjes doodeng vond? :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 17:16

Dat klopt helemaal, daarom ging ik daar nu even niet op in :). In principe is de training die wij doen ook bevorderlijk voor de ontwikkeling van haar buikspieren, dus ik denk dat dat uiteindelijk wel beter gaat worden. Ik denk alleen niet dat het wat gaat uitmaken voor het passen van het zadel, aangezien haar singelgroeve heel ver vooraan ligt en de buik altijd iets in een ronding blijft lopen, dus de singel zal hoe dan ook vooraan willen liggen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:23

Haha ik kon me ineens die foto's herinneren waarop je na een hele tijd training nog steeds met een gigantische sprong over een balkje ging :=

Hopelijk kunnen ze iets voor je betekenen bij Daaleman!