Hudson ( Krack C x Jazz ) 3,5 lekker aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: Hudson ( Krack C x Jazz ) 3,5 lekker aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 11:05

Ik wil de mensen die reageren heel erg bedankt voor de positieve en negatieve reacties... Gelukkig weet ik zelf en de mensen om mij heen hoe ik bezig ben.. ( en natuurlijk de mensen in het andere topic ;) )
Fluffyfox... Ik gebruik geen antiklit.. Geen aannames doen ;)

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:16

Ik doe geen aannames, hij glimt.
En als er maar 1 iemand dieper na gaat denken en open wil staan voor meer inzicht is dat al goed!
Fijne kerst

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 11:19

Ik sta open voor alles... Wat je zelf al aangaf het zijn moment opnames, betekent dus niet dat ik 20 min zo rond rij ;)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:33

Fluffyfox, het is een keer goed... Dat je er anders over denkt is prima maar je bent je mening onderhand wel ernstig aan het opdringen.

Veel succes met je knappe paard TS :)

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:35

Haha, valt mee hoor, Anderen quoten mij. daardoor heb ik verduidelijkt wat ik bedoel, want er werden wat woorden in verdraaid.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:53

Wat een knap paard! Naar mijn idee geeft hij nog niet heel goed na, op de foto's heeft hij een beetje een knik in zijn hals.
Maar het is ook in het begin erg lastig om een jong paard goed nageeflijk op beide teugels te krijgen.
En ik zou hem - zoals vele hier zeggen - niet te lang laten voor. Hij moet eerst goed zijn balans vinden, en als hij dan ook nog naar beneden moet met zijn hoofd is dit heel moeilijk voor hem.
Lekker van achter naar voren rijden en de verbinding daar bovenin opzoeken. Komt denk ik helemaal goed en succes! ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:06

Geweldig, Yeentl en haar Hinde zijn niet meer interessant voor de geitewollentheoriesokken. Dus nu is er een nieuw slachtoffer gevonden in TS.
Goed ook om te weten dat een glimmend paard tot stand komt door antiklitspray. :') _O- Natuurlijk, logisch... Antiklitspray is veel bruikbaarder én vooral belangrijker!! dan goed stalmanagement van een jong paard. Fluffyfox, niet echt een opmerking waarmee je intelligent overkomt bij mij.

Is er een keer een paard dat zich niet opkropt, krijg je wel ander commentaar :')

TS, ga zo door. Ik zou zelf graag nog wat meer lengte in het hele paard willen zien. Maar daar zal je vast ook mee bezig zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:23

@Janine1990, eens. Het zou jammer zijn als deze fijne combinaties zich niet meer zouden laten zien op Bokt vanwege de bit-/boom-/stal-/wedstrijdloze brigade...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:13

Ik vind jullie een fijne combinatie en je komt zeker niet te streng over oid.

Volgende keer weer foto's! +:)+

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 15:38

Dank jullie wel voor de leuke reacties AlwaysH en Kendra , volgende keer zeker weer foto's ;)

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:03

Janine1990 schreef:
Geweldig, Yeentl en haar Hinde zijn niet meer interessant voor de geitewollentheoriesokken. Dus nu is er een nieuw slachtoffer gevonden in TS.
Goed ook om te weten dat een glimmend paard tot stand komt door antiklitspray. :') _O- Natuurlijk, logisch... Antiklitspray is veel bruikbaarder én vooral belangrijker!! dan goed stalmanagement van een jong paard. Fluffyfox, niet echt een opmerking waarmee je intelligent overkomt bij mij.

Is er een keer een paard dat zich niet opkropt, krijg je wel ander commentaar :')

TS, ga zo door. Ik zou zelf graag nog wat meer lengte in het hele paard willen zien. Maar daar zal je vast ook mee bezig zijn.

Mijn gedachte :') En zodra er 3 of 3,5 in een beginpost wordt geplaatst weet je al gelijk dat er een muggenzifterij aan zit te komen, óf je moet ernaast staan met een carrotstick en alleen maar volgens Parelli met je paard werken. En jou theorie Fluffyfox klinkt hartstikke mooi, echt waar super! Maar die inprentingsfase vindt al eerder plaatst. Ik ben van mening dat je er beter rond 3/3,5 op kan gaan zitten en bewust bepaalde spiergroepen gaat trainen zodat je paard op de juiste manier sterker wordt zonder de groeischijven te overbelasten. Want hoe zie jij het voor je? Stel ik heb een onbeleerde 5-jarige waar ik op dat moment maar lekker gelijk op ga rijden, want hij is immers al ouder, dus ik kan gelijk 5x in de week rijden. Dan zou er hier op bokt geen kraai naar kraaien omdat het paard immers al 5 jaar is.. Maar een 3-jarige bewust en rustig begeleiden onder het zadel voor 3x in de week is met andere woorden 'je paard kapot rijden?'. Ik deel jouw mening (die je ondertussen in meerdere topics door iedereen zijn strot aan het duwen bent) totaal niet. En ik zou jou adviseren om is met een echt goede fysio/osteo te praten, zij zullen jouw theorie namelijk absoluut ontkrachten. Ik ben er beetje klaar mee dat elke 3-jarige onder het zadel zo wordt afgezeken. Toevallig weet ik dat Moniek ontzettend zuinig is op haar paard en hem alle rust en tijd gunt. Er zullen vast wel 3-jarigen over de jank worden gereden, daar ben ik het zelf ook totaal niet mee eens. Maar je weet hier geen achtergrond niks.. Misschien krijgt Hudson wel om de 2 weken een maand vrij. Daarnaast vind ik je ook wel heel apart overkomen over de antiklitspray.. Ik ruik eerder een beetje jaloezie?!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:04

Wat een knappert. Ziet er goed uit!
Ik wens je veel succes in de toekomst.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:10

Ik las dit topic al een tijdje, maar wou toch even reageren.

Wat een prachtig paard heb je zeg! Echt een glimworm <3

Ik vind dat je hem ook netjes rijd. Hoe je hem nu traint vind ik een prima schema.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 17:18

Dank je wel Yentll voor je verhaal .. Zo is het !!!
Dank je wel Mogli .

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:03

Wát een prachtig paard heb je daar! Ik kan me voorstellen dat je daar super zuinig op bent!
Veel succes en vooral veel plezier als jullie volgend jaar wedstrijdjes gaan starten. Die L1 moet voor jullie geen probleem zijn lijkt mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:54

yeentll schreef:
Ik ben van mening dat je er beter rond 3/3,5 op kan gaan zitten en bewust bepaalde spiergroepen gaat trainen zodat je paard op de juiste manier sterker wordt zonder de groeischijven te overbelasten. Want hoe zie jij het voor je? Stel ik heb een onbeleerde 5-jarige waar ik op dat moment maar lekker gelijk op ga rijden, want hij is immers al ouder, dus ik kan gelijk 5x in de week rijden. Dan zou er hier op bokt geen kraai naar kraaien omdat het paard immers al 5 jaar is..

8-)
Wat ook je standpunt in deze discussie ook is, deze vergelijking is natuurlijk wel het toppunt van zinloosheid: beter een driejarig heel voorzichtig heel netjes met heel veel gevoel rijden dan een vijfjarige direct van het land plukken en er 3 uur per dag op rondbonken omdat hij nou eenmaal vijf is. Dat is net zo zinvol als zeggen dat 20 glazen bier per dag helemaal niet erg is, want beter 20 glazen bier en gewoon lekker door kunnen werken, dan helemaal niets meer drinken en binnen drie dagen dood zijn. :D

Volgens mij is iedereen (inclusief de niet op onvolgroeide paarden rijden brigade) het erover een dat ja A) inrijden altijd doet met verstand en gevoel, B) een groen paard van welke leeftijd ook altijd eerst sterker moet worden voordat hij regelmatig/langdurig het ruitergewicht kan dragen en C) je dus - op welke leeftijd je ook begint - je de ruiterbelasting heel voorzichtig moet opbouwen.

Stel dat je alsnog toch een zinvolle vergelijking wilt maken, dan zou je het heel voorzichtig 3x per week een kwartier rijden op een onvolgroeid 3,5-jarig paard moeten vergelijken met heel voorzichtig 3x per week rijden op een volgroeid 5-jarig paard, om vervolgens te kijken naar wat het beste bij jou past.

Citaat:
Maar een 3-jarige bewust en rustig begeleiden onder het zadel voor 3x in de week is met andere woorden 'je paard kapot rijden?' (...) ik zou jou adviseren om is met een echt goede fysio/osteo te praten, zij zullen jouw theorie namelijk absoluut ontkrachten.

Ik heb hier twee dierenartsen en een osteopaat die absoluut niet de minsten zijn, dus heb ik het hun ook wel eens gevraagd. Hun mening was dat als je maar heel kort rijdt en zeker niet elke dag, je zo min mogelijk longeert en zo min mogelijk in de bak rijdt, je de schade van het rijden op te jonge, onvolgroeide paarden wel tot op zekere hoogte in de perken kunt houden. Maar als het puur gaat om de gezondheid van het paard, dan zouden ze adviseren om pas op 5jarige leeftijd te beginnen, net zoals bij IJslanders. Maar goed, ze snappen ook dat het gros van de klanten dit niet wil horen als ze de vraag stellen 'wanneer kan ik op mijn paard gaan rijden', dus dan is hun advies om áls je te jong gaat rijden, dit zeker niet in de bak te doen omdat bochten voor jonge, onvolgroeide paarden met nog niet gesloten botten funest zijn, en helemaal als dit onder het gewicht van de ruiter gebeurt.
Hun advies is dus eigenlijk het oude, militaire (Duitse) systeem: zadelmak maken en dan meteen naar buiten, kilometers rechtdoor maken. Dat is de enige manier om een onvolgroeid paard in elk geval 1 overbelasting (namelijk bochten maken, en eventueel zwaar zand als je een minder goede bak hebt) te besparen.
En als ook dat niet mogelijk is en al het rijden gebeurt in de bak, dan uiterlijk om de dag/twee dagen rijden en tot ze 4 zijn sowieso nog niet galopperen (ivm overbelasting SI-gewricht).
En als ook dat niet galopperen 'niet mogelijk' is, dan houden ze het uiteindelijk maar gewoon bij het advies om bij 3-jarigen niet langer dan een kwartier te rijden. Maar goed, dat advies moet ook maar gehoord worden. Een van de dierenartsen vertelde dat hij dat antwoord aan een ambitieuze klant had gegeven, en die bleek het 'één kwartier rijden' geinterpreteerd had als één kwartier écht rijden, en daarvoor natuurlijk een kwartiertje warm werken en daarna een kwartier droogstappen.
Tja. Ik denk dat de meeste dierenartsen wel een mening hebben over (te) vroeg beginnen, maar je moet het wel willen horen, en ze moeten het durven zeggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:04

Xyzutu2, volgens mij mis je het doel van de vergelijking van Yeentll, namelijk dat ze er op doelt dat er niemand op Bokt kraait naar een 5 jarige die pas is beleerd en op M niveau dient te lopen.
Maar dat er een hoop gezeken wordt (uiteraard voorzien van een berg theorie die duidelijk nooit in praktijk is gebracht door degene die de kritiek levert) op mensen die met verstand en gevoel hun 3-jarige hebben ingereden en er heel voorzichtig mee omgaan en echt kijken naar hun paard.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:12

Wat heb jij een gaaf paard! Vind zijn snuit zo lief!

Je rijd hem zeer correct! succes met je wedstrijd debuut volgend jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:14

Janine1990 schreef:
Xyzutu2, volgens mij mis je het doel van de vergelijking van Yeentll, namelijk dat ze er op doelt dat er niemand op Bokt kraait naar een 5 jarige die pas is beleerd en op M niveau dient te lopen.
Maar dat er een hoop gezeken wordt (uiteraard voorzien van een berg theorie die duidelijk nooit in praktijk is gebracht door degene die de kritiek levert) op mensen die met verstand en gevoel hun 3-jarige hebben ingereden en er heel voorzichtig mee omgaan en echt kijken naar hun paard.

Ik denk dat dat dan vooral te maken heeft met de informatievoorziening, nietwaar? :)

Als ik hier foto's plaats van mijn vijfjarige en erbij schrijf dat hij nu een paar weken zadelmak is, 5x per week 'heel voorzichtig en met verstand en op gevoel' een uurtje bereden wordt en we over twee maand aan onze eerste L-wedstrijd gaan beginnen, dan gaat daar absoluut (terecht!) van alle kanten kritiek op komt, ook van de mensen die ervoor zijn om pas op vijfjarige leeftijd in te gaan rijden. Want je hebt inrijden en je hebt rijden.

Maar inderdaad, je hebt helemaal gelijk met dat als ik foto's van mijn vijfjarige plaats en daar alleen bij zet dat ik over een paar maanden aan onze eerste L wedstrijd wil beginnen, dat mensen dan niet gaan steigeren omdat ik dat te kort op het inrijden doe. Logisch. Dat weten ze namelijk helemaal niet.

Mocht je er vervolgens het punt van willen maken dat mensen dus maar standaard bij vijfjarigen moeten vragen hoe lang ze onder het zadel zijn voor ze een oordeel kunnen vellen over hun belasting, dan ben ik het daar ook helemaal mee eens. Alleen geldt ook voor 10-jarige paarden en 32-jarige paarden. :)
Alleen staat dat ('een vijfjarige kun je ook veel te slecht opgebouwd overbelasten') vreselijk los van het feit dat sommige mensen het rijden op een onvolgroeid paard afraden terwijl andere mensen het juist een heel erg goed idee vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:35

xyzutu2 schreef:
Janine1990 schreef:

Ik denk dat dat dan vooral te maken heeft met de informatievoorziening, nietwaar? :)

Als ik hier foto's plaats van mijn vijfjarige en erbij schrijf dat hij nu een paar weken zadelmak is, 5x per week 'heel voorzichtig en met verstand en op gevoel' een uurtje bereden wordt en we over twee maand aan onze eerste L-wedstrijd gaan beginnen, dan gaat daar absoluut (terecht!) van alle kanten kritiek op komt, ook van de mensen die ervoor zijn om pas op vijfjarige leeftijd in te gaan rijden. Want je hebt inrijden en je hebt rijden.

Maar inderdaad, je hebt helemaal gelijk met dat als ik foto's van mijn vijfjarige plaats en daar alleen bij zet dat ik over een paar maanden aan onze eerste L wedstrijd wil beginnen, dat mensen dan niet gaan steigeren omdat ik dat te kort op het inrijden doe. Logisch. Dat weten ze namelijk helemaal niet.

Mocht je er vervolgens het punt van willen maken dat mensen dus maar standaard bij vijfjarigen moeten vragen hoe lang ze onder het zadel zijn voor ze een oordeel kunnen vellen over hun belasting, dan ben ik het daar ook helemaal mee eens. Alleen geldt ook voor 10-jarige paarden en 32-jarige paarden. :)
Alleen staat dat ('een vijfjarige kun je ook veel te slecht opgebouwd overbelasten') vreselijk los van het feit dat sommige mensen het rijden op een onvolgroeid paard afraden terwijl andere mensen het juist een heel erg goed idee vinden.

Oh, ik wil verder helemaal nergens een punt van maken.

Hooguit van het feit dat hier een hoop geitenwollentheoriesokken lopen, waar alleen maar platte theorie uit komt, waaruit duidelijk is op te maken dat ze zelf nog nooit met een jong paard te maken hebben gehad (meestal het punt waarop ze beginnen te zeuren over een paard dat achter de loodlijn loopt), en soms zelfs pijnlijk duidelijk maakt dat ze überhaupt niet van paardrijden bakken (en dan hoop ik altijd maar van harte dat het gewoon komt doordat ze het niet kunnen uitleggen).

Het valt alleen op dat de mensen die juist wel met gevoel en verstand rijden (ook al zijn dat 3,5 jarige paarden) altijd de volle laag krijgen. Terwijl die juist een duidelijk praktisch onderbouwde reden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:09

Is dat niet logisch verklaarbaar?

Iemand die heel goed rijdt en ook hoog scoort op wedstrijden krijgt stomweg veel meer reacties. Sowieso veel meer positieve reacties omdat mensen dat paard mooi vinden, de ruiter mooi vinden zitten en dit ook hun eigen droom zou zijn. Dat zorgt ervoor dat het topic hoger op de ranglijst blijft staan, er weer meer kijkers komen en er dus ook meer mensen langskomen die het paard talentvol vinden, de ruiter goed vinden zitten en respect hebben voor de resultaten die deze eerder heeft behaald - maar niet achter het feit kunnen staan dat iemand zo jong al zoveel met een paard doet.

Vergelijk dat met hetzelfde fototopic van een matig zittende B-ruiter op een talentloze 3 jarige Fjord (sorry, alleen voor het voorbeeld ;)) met als topictitel 'Me schatjuh en ik aan het bakhobbelen'. Die krijgen A) veeeeeeeeel minder kijkers, en B) alle kijkers vallen harmonieus over de slechte zit, miserabele houding, verkeerd ruggebruik van de pony en het feit dat ze al 80 centimeter probeert te springen met zo'n jong beest.

Het is makkelijk om je dood te staren op dat er veel negatieve reacties op dit topic komen (in de trant van 'mensen die voor laat inrijden zijn zijn zulke vreselijke topicverpesters en zeikerds), maar dat komt vooral omdat er stomweg zo ontzettend veel reacties op dit topic komen door de topictitel, de professionaliteit van de ruiter en het talent van het paard - alleen de leeftijd is een struikelpunt. Dus daar krijg je vanzelf opmerkingen over als zoveel mensen naar je topic kijken. Alleen beperkt de discussie zich bij deze ruiter tot de leeftijd van het paard, terwijl dat andere topic minstens 10 verschillende discussies tegelijk oplevert, van de leeftijd tot hindernis tot spoorgebruik tot de hackamore.

Dit topic zet stomweg de discussie op scherp omdat dit een van de weinige gevallen is waarbij al het andere (houding ruiter, bouw paard) goed zit, maar alleen dat éne van die leeftijd staat nog open ter discussie. En dan zie je alle smaakjes van standpunten voorbij komen, van 'met zo'n ruiter kan het niet fout zijn, en 'ik ben tegen, maar dit ziet er wel netjes uit' tot 'maakt niet uit hoe goed iemand rijdt, het is gewoon niet goed voor het paard.'

[quote]Het valt alleen op dat de mensen die juist wel met gevoel en verstand rijden (ook al zijn dat 3,5 jarige paarden) altijd de volle laag krijgen. Terwijl die juist een duidelijk praktisch onderbouwde reden hebben. [/quote[
En dat is dus een mening, geen feit. Vandaar dat mensen dus gaan doorvragen en discussieren, omdat zij niet automatisch geloven dat die reden om zo vroeg te rijden zo praktisch en onderbouwd is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:43

xyzutu2 schreef:
En dat is dus een mening, geen feit. Vandaar dat mensen dus gaan doorvragen en discussieren, omdat zij niet automatisch geloven dat die reden om zo vroeg te rijden zo praktisch en onderbouwd is.

Omdat ik je in de rest wel kan volgen, quote ik alleen dit stukje.

Zij geloven het niet automatisch, in mijn ogen voornamelijk omdat ze zich strikt vasthouden aan een van de vele theorieën en dan doel ik niet alleen op het vroeg inrijden, maar voornamelijk op het commentaar op het rijden zelf van een jong paard dat nog zoekend is in de aanleuning. En vele andere op theorie gebaseerde commentaren.

Daarbij is van een eerlijke discussie vaak geen sprake. Degene met het negatieve commentaar uit het boekje laat duidelijk zien dat wat hij/zij schrijft een vaststaand feit is. Tsjah, dan valt er helaas weinig te discussiëren.

Uitzonderingen daargelaten uiteraard, maar de serieuze mensen met interesse of andere praktijkervaring pik je er toch wel vrij gemakkelijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:47

Janine1990 schreef:
Zij geloven het niet automatisch, in mijn ogen voornamelijk omdat ze zich strikt vasthouden aan een van de vele theorieën en dan doel ik niet alleen op het vroeg inrijden, maar voornamelijk op het commentaar op het rijden zelf van een jong paard dat nog zoekend is in de aanleuning. En vele andere op theorie gebaseerde commentaren.

Die aanleuning is een andere discussie, natuurlijk wordt een paard niet aan de teugel geboren en ook al heb je maar 0 gram druk op je halstertouw als je je paard uit de wei haalt, hij kan alsnog achter de teugel lopen als hij daar zin in heeft/nog geen balans heeft/niet weet wat je bedoelt (bijvoorbeeld stomweg halthouden :+ ). Met rijden is dat lijkt mij precies zo: je moet als ruiter geen verkeerde houdingen uitlokken, maar dat betekent nog niet dat je ze niet regelmatig cadeau krijgt. }>

Verder geloof ik ook absoluut niet in de lichamelijke voordelen van het inrijden van onvolgroeide paarden, op basis conclusies die ik uit onderzoeken trek en van wat 'gezondheidsprofessionals' tegen me gezegd hebben. Dat baseer ik op theorie en onderzoekspraktijk. Maar de paardenhobby is een mensenhobby en het is absoluut denkbaar dat als je bepaalde ambities of doelen hebt je er toch voor kiest om onderzoeken anders te interpreteren zodat je eerder onder het zadel kunt beginnen. Als je dat doet, dan kun je beter maar zo goed mogelijk rijden en voor zover het op de foto's af te lezen valt doet de TS dat ook. Dus dat is het jammer en wat onhandig als er twee discussies (rijstijl en leeftijd) door elkaar loopt, maar zo is het in praktijk ook.

Ander onderwerp: er wordt op Bokt vaak afgegeven op boekenwijsheid, maar is het opsommen wat boekenwijsheid dan eigenlijk zo slecht? Natuurlijk komt het irritant belerend over, maar is het zo erg als mensen even lezen wat het ideaal is/was, of wat er nog meer (toen of nu) aan andere zienswijzen mogelijk zijn? En waarom heeft iemand die een stukje instructie uit een boek herinnert en dat vergelijkt met een foto minder recht van spreken dan bijvoorbeeld iemand die zelf zijn/haar methode t/m de Z verzonnen heeft?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:31

Als we moeten wachten tot ze uitgegroeid zijn, moeten we ze tot hun 6e jaar in de opfok laten staan ;)

Jong inrijden hoeft geen probleem te zijn zolang je maar heel rustig aan doet. Niet elke dag rijd, niet merendeel doorzit, niet teveel sluit, en er af en toe een week of wat vakantie doorheen gooit.

Ik heb mijn paard met 3 jaar zadelmak laten maken, daarna is er 2x pw mee gereden en heeft hij vervolgens een aantal weken vakantie gehad. Pas met 4 jaar ben ik hem iets fanatieker gaan rijden. Is hij echt niet slechter van geworden.

En daarbij, 2x een proefje van een paar minuten.....alles bij elkaar opgeteld is dat dier op zo'n dag net zolang aan het lopen als in een gewone training.

Waarom moeten er altijd van die mensen zijn die hun mening door drukken...... ik vind zelf wel een paard op 6 jarige leeftijd in het Z ook te vroeg. Maar als iemand verder heel rustig aan het trainen is, paard er niet onder lijd en blessure vrij is, wat is dan het probleem.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:41

listiglistje schreef:
Ik krijg spontaan geitenwollensokkenjeuk van dit topic :+

Ik zit al 40 jaar in de paarden, 1000'en paarden ingereden zien worden met 3 en ze worden gewoon gezond oud hoor.
En diegene die eerder het loodje leggen, gaan aan koliek, erfelijke beengebreken, trauma van buitenaf of andere ziektes ed. maar zelden tot nooit in de frikadellen door slijtage.

Paard is 3.5 en wordt 3 x per week een half uurtje licht gereden (basis)??
Daarbij wordt het paard de komende week 4 en L is alleen stap draf en galop en een paar pasjes opzij...geen oefeningen of hogere wiskunde :7

Ga hier in mee. Ook ik heb tig paarden op 3-jarige leeftijd ingereden. En die hebben er niks onder geleden. De meeste mensen die paarden inrijden weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Zie liever dit, dan een 3-jarige die direct in de krul wordt gereden. Wat ik op de foto's zie is iemand die heel bewust bezig is met het opleiden van haar paard. En daarin verschillende hoofdhoudingen meeneemt, zodat het paard de tijd krijgt om sterker te worden.
@TS April volgend jaar op wedstrijd, ga je denk ik heel goed lukken.

@ Xyzutu2 Hier zeggen de dierenartsen toch heel iets anders. Die zeggen juist dat met beleid een 3-jarige trainen juist beter voor de paarden is. Dan een paard pas op 5 of zelfs 6-jarige leeftijd te beleren. 1 Daarvan heeft er zelfs onderzoek naar gedaan. En hij zegt dat hij meer blessures ziet bij een paard wat op latere leeftijd is beleerd, dan bij een paard wat op 3-jarige leeftijd rustig aan het werk is gezet.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 26-12-15 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt