Jubileum Fjordenpaarden stamboek met onverwachte wending...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:23

Ik snap de reactie van Kelly heel goed. Ik zou ook zo gereageerd hebben. Laat mij dan een emo muts zijn... Maar als het minn paarden waren, zou ik het ook niet graag op het net terug zien. Aan de andere kant Is het te verwachten als zoiets gebeurt op een groot evenement.

Hopelijk gaat het beide ruiters en paarden goed en Is er niet te veel (materiële) schade.

tita

Re: Jubileum Fjordenpaarden stamboek met onverwachte wending...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:01

Och
Paard en sport staan ook geregeld valfoto's of in de hoefslag.
Je bent niet de enige die valt

Een filmpje van Gert, rath, dujardin wordt massaal bekeken en beoordeeld en of afgezeiken.
En dan gaat een amateur hier moeilijk doen om valfoto's maar als mooie steigerfoto of uitgestrekte draf was geweest dan mocht ie blijven staan.

Bovendien schaadt deze foto's echt niet de reputatie aan van de hengsten.
Dan zou er geen KWPN'er meer bestaan ;)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:30

Op de fot van de fjord met de man erop en het zeil zie je duidelijk dat dat paard al ergens zijn oog op heeft.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:31

Ik zie dit niet zozeer als sensatie maar als de realiteit. Ik vind dit eigenlijk wel mooi dat dit word vastgelegd. Zo zie je dat dit echte hengsten zijn die niet plat gespoten worden zodat ze rustig en kalm zijn voor een evenement. Dit vind ik top!. Natuurlijk is het jammer dat dit is moeten gebeuren maar het zijn en blijven dieren. En de valfoto ochja achter een paar maanden lag je ermee dat je zo een foto in je collectie hebt zitten.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:32

farahdiba46 schreef:
Op de fot van de fjord met de man erop en het zeil zie je duidelijk dat dat paard al ergens zijn oog op heeft.

Volgens mij was er toen nog helemaal niets aan de hand ;) Dit was ook 5-10 minuten voordat het gebeurde.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:35

Ballard_L schreef:
farahdiba46 schreef:

Volgens mij was er toen nog helemaal niets aan de hand ;) Dit was ook 5-10 minuten voordat het gebeurde.

Daarom juist.Er gaan vele signalen aan vooraf, als je deze tijdig herkent ben je het voor.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:36

alcootje schreef:
Met de beide hengsten gaat het goed.zortin heeft de meeste verwondingen, die zijn opgezet maar zijn gelijk gekoeld en verder behandeld. Gjøvik heeft er niet veel aan over gehouden.

Het gebeurt in een flits en dat beeld raak ik dus niet kwijt. En als je dan die foto's ziet dan hebben Kelly en Dennis enorm veel geluk gehad.
Het blijven hengsten en in een volle ring en midden in het dekseizoen blijft het opletten maar zoals je ziet kan het in een oogwenk gebeurd zijn.

Maar iedereen is er vrij aardig vanaf gekomen en dat is het belangrijkste.

Welke van je 2 hengsten schrok in eerste instantie?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:39

Ballard_L schreef:
farahdiba46 schreef:

Daarom juist.Er gaan vele signalen aan vooraf, als je deze tijdig herkent ben je het voor.

Gewoon uit interesse: wat kan jij op de foto zien, waardoor jij denkt dat hij al zijn oog ergens op had? Ik zie juist een paard dat geconcentreerd luistert naar zijn ruiter.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:40

farahdiba46 schreef:

Dat lijkt me meer jouw aanname dan dat het werkelijk zo was.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:43

Wat een domme reacties van o.a. Jannepauli en Tita. Ik vind het niet gek dat er gevraagd wordt om bepaalde foto's te verwijderen. Niemand vindt het fijn om zulke enge momenten te herbeleven op het internet, waar ze ook nog eens beoordeeld worden door onwetende mensen en mensen die een mening hebben maar er geeneens bij waren. Maar als je daarom vraagt ben je blijkbaar egoïstisch en een aansteller. Bah bah bah, kunnen niet eens meer begrip hebben voor de situatie van een ander.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:23

farahdiba46 schreef:

Van die foto? Of was je erbij?

Dit was geruime tijd voordat de hengsten elkaar aanvielen.
Ik zat bij de TS in de buurt.
De organisatie heeft later ook nog omgeroepen hoe het was met de berijders en de hengsten en had een reactie van de eigenaar van beide dieren met een verklaring van hoe dit heeft kunnen gebeuren. Blijkbaar verschoot een van de hengsten ergens van terwijl ze toevallig net naast elkaar reden, waardoor ze tegen elkaar aan zijn gekomen en daarop ontstond het gevecht... (Als ik het mis heb, wil iemand anders die aanwezig was mij vast wel corrigeren)

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:28

Ik lees het mee en wil er niet teveel woorden aan vuil maken. Veel mensen weten niet wat het is om met hengsten te werken. Ik eerst ook niet, maar heb dit geleerd. Ik heb diep respect voor degenen die met ze omgaan en ook zeker diegenen die hebben geprobeerd ze uit elkaar te krijgen. 1 van hen was ook mijn man die dat probeerde. Had hem eerst nog niet gezien, maar werd er door iemand op gewezen. 2 vechtende hengsten spring je echt niet zomaar tussen, dus wat die man met die grijze haren deed, was moedig!
Kelly, Dennis en Claudia, maar natuurlijk ook Rien en ieder die er van dichtbij heeft gestaan... hopelijk gaat het goed met jullie en met de hengsten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:34

mairead schreef:
farahdiba46 schreef:

Van die foto? Of was je erbij?

Dit was geruime tijd voordat de hengsten elkaar aanvielen.
Ik zat bij de TS in de buurt.
De organisatie heeft later ook nog omgeroepen hoe het was met de berijders en de hengsten en had een reactie van de eigenaar van beide dieren met een verklaring van hoe dit heeft kunnen gebeuren. Blijkbaar verschoot een van de hengsten ergens van terwijl ze toevallig net naast elkaar reden, waardoor ze tegen elkaar aan zijn gekomen en daarop ontstond het gevecht... (Als ik het mis heb, wil iemand anders die aanwezig was mij vast wel corrigeren)

De eigenaar heeft in dit topic uitgelegd hoe het is gebeurd. Een hengst schrok idd en ging in de aanval. Ik vraag me af welke van de 2 het was.
En idd als je nooit met hengsten hebt gewerkt kun je niet oordelen. Ik vind het ook heel moedig van de mensen die ze uit elkaar hebben gehaald.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:05

Claudia ik denk dat de fjordenwereld dan wel klein is maar iedereen en respect voor heeft hoe er gehandeld is en, mensen hebben gezien hoe gauw dit ongeluk gebeurde. Niemand had het zien aan kunnen komen. Ik stond in de buurt van de kraampjes. Iedereen sloot overal gauw de hekken en schoot ter hulp. Iedereen hoopte alleen maar dat het goed zou aflopen en was flink geschrokken.

Tegenwoordig heb je alleen dit soort dingen, fb en andere zaken waar mensen moeten gaan oordelen die er niet bij waren en, de paarden en mensen in kwestie niet kennen. Niks van aantrekken als is dat best moeilijk.

Hopelijk maken de paarden het gauw weer goed!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:27

Ik vond het eigenlijk wel 'share for awareness'-foto's, dus jammer dat ze weggehaald zijn.
Het kan gewoon gebeuren. Helemaal hier op Bokt denken mensen soms zo licht over het houden van hengsten.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:46

Ik had alleen de eerste pagina gelezen en zocht me echt rot naar "een vallende ruiter" op de foto. Nu begrijp ik pas dat er foto's missen. Erg jammer!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:09

Pearlx schreef:
Ik had alleen de eerste pagina gelezen en zocht me echt rot naar "een vallende ruiter" op de foto. Nu begrijp ik pas dat er foto's missen. Erg jammer!

Jammer omdat je je niet kon verheerlijken op de foto van een vallende ruiter?

}:0

Oh btw, ze maken het goed hoor, zowel ruiters als paarden. || |o |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:10

Ik vind het vooral vreemd dat er zo hard geroepen wordt dat de paarden absoluut niks aan te merken is... aantal jaar geleden zelfde gebeurt met 2 haflingers..toen riep heel bokt CASTREREN!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:19

Mooie foto's leek me een mooie dag.
Indrukwekkende foto's van de hengsten, geeft alleen maar aan dt fjorden ook geen doetjes zijn, zou niet weten wat hier sensatie aan id, dit is waarom iedereen met watvoor hengst dan ook alert op moet blijven.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:21

Amandavd schreef:
Pearlx schreef:

Ik lees het als dat ze niet goed begreep waar de berichten van de vallende ruiter over gingen.

Jammer dat bepaalde mensen in dit topic op deze manier reageren, voor zover ik kan zien komen deze reacties bij de 'fjordenmensen' vandaan en dat zegt imo meer over het 'fjordenwereldje' waar eerder over gesproken werd dan dit topic. Beetje jammer want tot deze reacties kwamen had ik heel veel respect voor die mensen. Maar zoals er hier gereageerd word door sommige.... :x

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:23

Yvank_ schreef:
Ik vind het vooral vreemd dat er zo hard geroepen wordt dat de paarden absoluut niks aan te merken is... aantal jaar geleden zelfde gebeurt met 2 haflingers..toen riep heel bokt CASTREREN!

Misschien zijn ze door dat topic wat genuanceerder geworden?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:31

Amandavd schreef:
Pearlx schreef:

Nee, meer jammer dat ik echt totaal niet begreep in welke context de eerste comments waren geplaatst! en me dus bijna 10 minuten blank heb gestaard waar de ruiter dan was waar iedereen het over had. Omdat ik intussen bij heb gelezen wist ook allang dat de ruiters en paarden het goed maken, een beetje sensatie/ruzie zoeken dit antwoord? :?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:35

Pearlx schreef:
Amandavd schreef:

Nee, meer jammer dat ik echt totaal niet begreep in welke context de eerste comments waren geplaatst! en me dus bijna 10 minuten blank heb gestaard waar de ruiter dan was waar iedereen het over had. Omdat ik intussen bij heb gelezen wist ook allang dat de ruiters en paarden het goed maken, een beetje sensatie/ruzie zoeken dit antwoord? :?

Nee jouw eerste reactie riep dat bij mij op, zo van, nou jammer zeg geen vallende ruiters om naar te kijken! Mensen zijn hartstikke geschrokken van wat er gebeurd is, die hebben echt geen behoefte aan nog meer sensatiezoekers.

Nu begrijp ik dus hoe je het bedoeld, en snap ik je reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:45

Yvank_ schreef:

Ook weer erg onzinnige :+
Tijdens paarden 4 daagse heb ik met mijn merrie hele dag samen gereden met een Fjorden hengst en die werd op een water trensje gereden tussen al die anderen paard en ging hartstikke goed.
Terwijl mijn Fjorden ruin. Wat een echte ruin is en totaal niks om merrie's geeft. Wel een andere ruin heeft aangevallen op een wedstrijd.
Heel vervelend en ik voelde mij ook erg schuldig over. Gelukkig was het helemaal goed gekomen en is het ook onder ons gebleven.
Ik kan mij heel goed begrijpen dat eigenaars van die paarden dit heel vervelend vindt. Ik vindt dit ook heel wat anders dan een val foto. En verzoek om de foto's te verwijderen is begrijpelijk.

Heel andere discussie, is wel weer erg vreemd dat wij niet zomaar de fotos van een fotograaf mogen gebruiken zonder toestemming. Terwijl een fotograaf vervolgens wel zonder toestemming zomaar foto's van iedereen mag maken en op het internet mag zetten. Ik vraag mij ook af of dit niet in strijd is met de privacy wet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-15 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:46

Ballard_L schreef:
farahdiba46 schreef:

Die man op de foto dat ben ik en je mag me gewoon Dennis noemen :P

Zoals Ballard al zegt, dat was ruim voordat het "mis" ging en verder is dit precies wat ik bedoel met dingen in perspectief zien.

Je ziet een jonge hengst, 5 jaar oud, midden in zijn eerste dekseizoen en voor het eerst op een groot evenement. Dat is spannend, er is veel te zien wat het allemaal spannend maakt. Het zou niet goed zijn als hij helemaal nergens van op zou kijken, dan zou het weer een sul zijn.

Ondanks dat het dan zo heeft gelopen, ben ik echt wel super trots op hem! Hij was ontzettend fijn te rijden op dat moment en heeft zich van een hele beste kant laten zien onder het zadel. De foto's van onder het zadel geven naar mijn idee een heel fijn beeld van een braaf paard wat ook nog eens lekker kan bewegen. Ik ben verliefd op hem!

Maar laten we het vooral gezellig houden. Zo'n situatie roept bij veel mensen een hoop emotie op en iedereen uit dat op zijn of haar manier en dat moeten we respecteren. Het plaatsen van reacties mag uiteraard maar daar zitten geen gezichtsuitdrukkingen bij en kunnen dan verkeerd overkomen terwijl ik mag aannemen dat niemand dat zo bedoeld.