Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:37

damian23 schreef:
Nicje87 schreef:
Erg lastig zo'n paard wat graag in haar tuiger houding loopt.

Juist die tuigers worden naast hun training voor de kar dressuurmatig vwnw gereden. En ieder gezondpaard kan vwnw rijden. Je hebt dit geprobeerd maar dat gaf niet het gewenste resultaat.
Je paard is zoekende en heeft niet de kracht om vwnw te rijden. Daarom komt hij omhoog, krult op etc.
Direct resultaat zul je hier niet mee hebben. Dat duurt wel een jaar of langer. Zeker als ze andere spieren moeten gaan ontwikkelen.

Laat het rijden even voor wat het is. Met zo'n holle rug rondhobbelen maak je meer stuk dan dat je goed doet. Het enige waar je nu mee bezig bent is je paard een zere rug te bezorgen. Ga longeren met een chambon en leer je paard vwnw te lopen. Gun hem de tijd om zijn bovenlijn te ontwikkelen en sterker te worden voordat je er op gaat zitten. Maar ik lees al dat je daar niet open voor staat. Jammer, want dit werkt bij alle paarden. Hoe verreden ze ook zijn. Alleen het duurt lang en je zal niet direct resultaat zien.

Dankje Damian. Dat is precies waar het om gaat :)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:57

Ailill schreef:
Laat ze lekker gaan, deze mensen willen het niet zien, laat staan geholpen worden.

Arme paarden.

Waarom is mijn pony ook ineens zielig?

Voor alle anderen: wat vinden jullie van de laatstgeplaatste foto's (pag. 4)?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:23

flavlip schreef:
Ailill schreef:
Laat ze lekker gaan, deze mensen willen het niet zien, laat staan geholpen worden.

Arme paarden.

Waarom is mijn pony ook ineens zielig?

Voor alle anderen: wat vinden jullie van de laatstgeplaatste rijfoto's?
Eigenlijk zou ik nu jouw gedrag moeten spiegelen, ga ik niet doen. Wel een vraag; wie zegt dat ik het over jouw pony heb?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:30

flavlip schreef:
Voor alle anderen: wat vinden jullie van de laatstgeplaatste foto's (pag. 4)?

Al een stuk beter, maar ze loopt nog steeds met een holle rug. Achter je zadel zie ik ook een behoorlijke dip zitten. Teken ze niet over haar rug loopt. Normaals, hetzelfde advies. Ga vwnw rijden. Rijd je paard in de stretch en ga eerst die toplijn trainen. En nee, dat is geen quick fick. Dat duurt op zijn minst een jaar.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:38

Ailill schreef:
Eigenlijk zou ik nu jouw gedrag moeten spiegelen, ga ik niet doen. Wel een vraag; wie zegt dat ik het over jouw pony heb?

Aangezien ik in dit topic ook foto's heb geplaatst van mijn pony en jij het hebt over "ze/deze mensen/paarden" (alles in meervoud) voel ik mij aangesproken. Bedoel je mij niet? Dan hoor ik graag wie je wel bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:42

Belmera schreef:
Ik was zo dom om te denken dat ik handige praktijk tips zou krijgen als je een topic opent...my mistake..en nog iets met de beste stuurlui en de wal...
Maar gelukkig zijn er ook posts van mensen die iets anders zien dan alles is op te lossen met vwnw. En die wel met voor mij handige tips kwamen.
Waarom zou ik iets met tips doe waar ik niets in zie van mensen die mij niets durven te laten zien? Ik zal de eerste zijn om mijn ongelijk toe te geven als iemand mij op Belmera komt laten zien hoe het "beter" kan.

ik zagalleen maar tips voorbijkomen en daarop een reactie van jou of je zus dat jullie er allemaal al aan werken en dat jullie een perfecte instructrice heben. Alleen maar tegen de tips ingaan en uitleggen hoe het allemaal zit. Wat doe je dan hier met een topic???

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:24

TS en haar zus willen niets horen over de gebreken en beperkingen van hun paarden. De andere loopt nl net zo beroerd.

[quote="flavlip"]Omdat je het zo lief vraagt simpelman ;-) al kijk ik nog steeds reikhalzend uit naar beeldmateriaal van jou.
, in dit topic wil ze ook niets aannemen.

Ze reageren in topics vaak met adviezen, maar weten deze zogenaamde wijsheid niet toe te passen bij zichzelf en hun paard, en rijden fijn hun paarden nog kapotter dan ze al zijn. Jammer maar helaas, verspilde moeite om jullie te helpen het juiste te doen.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 17-06-15 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:36

moorcats schreef:
, in dit topic wil ze ook niets aannemen.

Oei, die loopt ook niet zo veel beter (veel te laag tempo, achterhand doet niet mee, op de voorhand met een holle rug). Ik zou investeren in een goede instructrice.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 17-06-15 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link uit quote verwijderd.

flavlip

Re: Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:00

Ik vind dit filmpje van mij totaal irrelevant.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:28

flavlip schreef:
Ailill schreef:

Aangezien ik in dit topic ook foto's heb geplaatst van mijn pony en jij het hebt over "ze/deze mensen/paarden" (alles in meervoud) voel ik mij aangesproken. Bedoel je mij niet? Dan hoor ik graag wie je wel bedoeld.

Dat jullie beide beginnen te juichen wanneer een ander jullie mening/visie bevestigd is voor mij genoeg bewijs dat jullie niet willen luisteren.

Volgens mij gaven jullie beide aan niet te mogen lessen op jullie paarden met een instructeur van buitenaf. Wel gaven jullie aan elders te gaan lessen, gezien het feit dat jullie alles beter weten zullen ook deze paarden niet fijn gereden worden; zielig dus. Nu maar hopen dat de betreffende instructrice ziet wat wij zien en dat jullie wel naar haar luisteren, al betwijfel ik dat ten zeerste.

Ander punt, jullie zijn beide ouder dan de meeste mensen die hier tips/advies geven en toch komt jullie gedrag bijzonder kinderachtig over. Iets om over na te denken ;)

flavlip schreef:
Ik vind dit filmpje van mij totaal irrelevant.

Volgens mij gaat het meer over hoe je met tips om gaat. Overigens begint ook dit paard een onderhals te krijgen, bevestiging dat hij niet goed wordt gereden. Daarnaast zit je tijdens het lichtrijden af en toe op de verkeerde hand, niet slim.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 17-06-15 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:59

Jammer dat mensen niet open staan voor tips. Kan alleen maar weer tot de conclusie komen wat paarden toch voor brave beesten zijn....

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:17

Als iemand mij duidelijk kan uitleggen wat er met de bespiering van de bovenlijn gebeurd als je een paard lang en laag/vwnw rijdt ipv alleen maar met zn allen te roepen dat dat DE oplossing is voor elk probleem en voor ieder paard, zou ik het misschien serieus nemen. Nu is het elkaar alleen maar napraten zonder onderbouwing.
Ik heb uitgelegd waarom ik denk dat het niet de oplossing is, bespiering bovenlijn wordt op die manier uitgerekt. Voor zover ik weet is uitrekken niet hetzelfde als sterker maken. Juist eerder het tegenovergestelde.

Wat ik wel erg laag vind is dat mensen mn paard zielig benoemen. Hoe kan je dat zeggen van een paar foto's? Waarom is Belmera zielig?

En het is ook wel duidelijk dan negatief reageren makkelijker en voor sommigen waarschijnlijk zelfs leuker is dan positief reageren.

Als ik ipv mijn huidige OP dit had geplaatst:
Van zo:
Afbeelding
Naar zo in 5 jaar tijd:
Afbeelding

Had ik waarschijnlijk allemaal veren in mn reet gekregen (en zelfs nog meer als ze de eerste foto in dr wintervacht was geweest :o ). Terwijl er nu bijna niemand op de laatste foto reageert. Dat is pas kinderachtig.
Ik weet dat Belmera een happy paard is die lekker in haar vel zit en zie zich zelf niet druk maakt over haar bouw. In pijn en ongemak aangeven is mn merrie erg duidelijk en ik heb vertrouwen in mn osteopate die minstens 1x per jaar komt en nooit problemen in de rug vindt. Wel blijft de hals altijd een aandachtspunt.

Het is voor mij nu erg duidelijk hoe bokt werkt en ik geef mezelf een boktban. En bokt haalt blijkbaar mijn onbeschofte en kinderachtige kant naar boven, dus het werkt voor mij zelfs dubbel, zon ban.
De nieuwsgierigheid in mij zorgt er wel voor dat deze ban pas morgen ingaat. Dus posts die geplaatst worden door degenen die zich geroepen voelen om te reageren, zal ik nog lezen (als deze vandaag geplaatst worden).

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:22

Op de laatste foto ziet het er ook nog niet zo uit als het hoort... Je paard heeft nu alleen het hoofd in een andere houding, waardoor het minder erg lijkt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:31

Ik denk dat een rij-ban meer resultaat zal hebben dan deze roep om aandacht.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:33

Aililly wie is er nu kinderachtig?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:37

Jezelf een Boktban geven is volgens mij het beste dat je hier in dit topic hebt neergeschreven. Jij kan Bokt duidelijk niet aan met jouw mentaliteit, terwijl wij hier allemaal je op een nette manier proberen verder te helpen, jij bent hier immers diegene die een topic heeft geplaatst met de vraag voor advies. Gaat het advies niet naar wat jij wilt horen, gedraag je je bij wijze van spreken als een klein kind die d'r zin niet krijgt. Knap hoor dat een meid van in de 30 zich zo nog kan gedragen.

De meeste mensen die hier gereageerd hebben zijn met onderbouwde reacties, als dat niet is wat jij wilt horen is dat heel erg jammer voor je. Iedereen hier heeft het beste met het paard voor, en jouw mooie excuses beginnen per post hilarischer te worden. Wat moet deze foto nu voorstellen? Op 5 jaar tijd wat? Wat ik zie is nog steeds niet wat het moet zijn. Meid, als je correct zou rijden zou zoiets op een jaar al opgelost kunnen zijn. Blijf vooral lekker je kop in het zand steken in geen advies aannemen van mensen die het goed met je paard voorhebben, maar kom dan ook geen topics meer op Bokt plaatsen want dan kan je zoiets verwachten.
Ik heb eigenlijk wel medelijden met types als jullie, maar nog meer met het paard. Na 5 pagina's van reacties van mensen die het bijna allemaal het unaniem eens zijn dringt het nog niets door bij jullie.

Advies krijg je van mij niet meer, ik hoop echt dat de desbetreffende instructeur jullie wel kan verder helpen, maar daar heb ik ook mijn twijfels over van wat ik gelezen heb. Blijf vooral maar in je eigen gezeik geloven en deze merrie verder stuk rijden.

EvaRotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:39

Echt mooi die foto's, begint nu weer het weer te worden om foto's te maken!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:44

Het vervelende is dat dit topic ook nog begon als een net discussie topic. Ik snap dat het niet leuk is om commentaar te krijgen, maar uiteindelijk heb je daar wel het meeste aan. Je kan zelf kiezen hoe je op commentaar reageert. Als je bijvoorbeeld zegt dat je eraan gaat werken en we de indruk krijgen dat je graag wilt leren, wa dot topic nu heel anders verlopen! Ik weet zeker dat iedereen die hier een reactie plaatste (in eerste instantie) jullie wouden helpen. Jammer dat dit topic dan toch is 'verpest'. En al ik jou was zou ik er ook goed over na denken niet steeds de schuld bij je paard neer te leggen. Ik hoop voor je, of eigenlijk voor je paard, dat er snel verbetering komt! Succes!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:49

En nog steeds neemt niemand de moeite om mij uit te leggen wat er met de spieren in de bovenlijn gebeurt bij vwnw..
Eva Dankje voor de reactie *\o/* ik juich blijkbaar voor iedere positieve post, dus ook voor die van jou.
Ik leg nooit de schuld bij mn paard neer.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:51

Er is toch genoeg onderbouwend commentaar gegeven? :) niemand bedoeld het hier rot volgens mij maar meer om de ogen te openen. Hoe wil je dat anders doen dan eerlijk zijn?

Ik kijk naar alle foto's en ook de video en zie daarop een paard dat exterieur matig het al erg moeilijk heeft en ook nog eens niet juist gereden word ook zie ik geen blij paard maar een paard dat het ondergaat en er aan toegeeft. En als meer mensen hetzelfde zeggen dan zal daar toch wel een kern van waarheid inzitten als komt het misschien hard over. Ik zou blij zijn als iemand me de ogen opent als ik het verkeerd aanpak.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:52

@ Aailily Dus je bedoelde wel mij/mijn pony.

Hoe ik met tips omga? Ik heb alleen extra beeldmateriaal geplaatst waar niemand op reageert.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:54

Maar wat gebeurt er met de spieren in de bovenlijn met vwnw? Die onderbouwing mis ik.
Dat ik niet met al de goedbedoelde kritiek kan omgaan is al eerder gezegd.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:55

Belmera schreef:
En nog steeds neemt niemand de moeite om mij uit te leggen wat er met de spieren in de bovenlijn gebeurt bij vwnw..
Eva Dankje voor de reactie *\o/* ik juich blijkbaar voor iedere positieve post, dus ook voor die van jou.
Ik leg nooit de schuld bij mn paard neer.

Als de spieren boven in worden opgerekt zoals jij het zegt dan stimuleer je de bespiering in de bovenlijn waardoor deze sterker worden, ook kan je de rugspieren hierbij mee pakken als de achterhand gemotiveerd word en het paard van achter naar voren rond en laag gereden word. De onderhalsspieren worden bij de juiste manier niet gestimuleerd en zullen afnemen. Heb zelf ook een paard gereden met de zelfde problemen qua bespiering en dat is op die manier prima te verbeteren. Maar zoek hier juiste hulp bij zodat het ook goed gebeurd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:58

Voorwaarts neerwaarts rijden noem je ook wel (een) tendens; de tendens die ontstaat op het moment dat het paard zijn buikspieren sluit en zijn lange rugspier ontspant. Doordat deze spier vast zit aan de halswervels zal het paard bij het ontspannen en loslaten van deze spier, automatisch zijn hoofd en hals laten zakken.

Door het bereiken van deze tendens zal ook het bekken in de goede richting bewegen, doordat de lendenen van het paard los zijn. Hierdoor kunnen de achterbenen gemakkelijk naar voren worden gebracht. Het sluiten van de buikspieren is noodzakelijk voor het openen van de ruggenwervels en het vrij op en neerwaarts deinen van de rug.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:00

Goed... ik heb alles stil meegelezen...
Jij wilt geen "napraters" maar een duidelijke onderbouwing van waarom wij graag zien dat je vwnw gaat rijden. die volgt zo...

Daarbij; please mens reageer normaal en volwassen en als je niet tegen kritiek kan, zet dan niks op bokt....

Dan eerst nog even mijn mening;
Het paard laat een gigantische slappe bovenlijn zien, en een mega onderhals. als ik dan kijk naar die laatste foto's die je er neer zet; foto 1 ziet het paard wat interressants en kijkt met de nek erop; doen bijna alle paarden; hierdoor lijkt het erger dan het is.
Foto 2; staat ie in slaapstand, ik gok dat ie hier ook op rust stond (let op; GOK!!) en dan heeft elk paard zn hals wat omlaag. waardoor het weer minder lijkt.

Dan nu de uitleg;

Op het moment dat jij gaat hardlopen, ga je eerst REKKEN en STREKKEN. hierdoor worden je spieren opgewarmd en klaar gemaakt voor zwaarder werk. (voel je het verband al aankomen?) Dus wanneer jij op je paard klimt en m even aan een slappe lange teugel 3 rondjes laat stappen; geloof mij dan had je m beter in het land kunnen laten staan( wordt ie ook niet warmer van) dus wanneer je het inrijden vwnw gaat rijden, rek je inderdaad de spieren op, maar hierdoor worden ze ook sterker.
Doordat die spieren sterker worden is het voor zo'n paard makkelijker joun gewicht te dragen en voor jou aan het werk te gaan.
Wanneer die spieren sterker zijn, en hij jou beter kan dragen, kan hij ook zichzelf beter dragen en achter meer onderkomen.

Door vwnw te gaan rijden, train je de bovenlijn van oren tot staart en verzwak je de onderhals wat ie nu echt gigantisch heeft en ik me afvraag of dit uberhaupt nog goed komt.

Dan de gevolgen voor als je het niet doet:

Op het moment dat jou paard deze bovenlijn blijft houden en waarschijnlijk zwakker wordt door de manier van rijden gaat jou paard last krijgen van zijn ruggewervels, hij gaat kreupelen, jij gaat je zorgen maken, dierenarts mag tig keer komen om de kijken wat het is, hup foto's en ja hoor! de rug is versleten of KS of een andere afwijking wat het gevolg kan zijn van deze manier van rijden.
Jou lieve paardje wat jij dan 10 jaar verkeerd gereden hebt, is dan ook DOOR JOU naar de kl**ten geholpen.. uiteindelijk wordt het een weidemaatje maar zelfs dat wordt m te zwaar en kun je m in laten slapen, eerder dan eigenlijk nodig was!!!!!!

Dit is even in globale lijn uitgelegd.
Als je een nog duidelijkere en betere uitleg wilt hebben over de voor en nadelen van vwnw dan hoor ik het wel en dan zal ik je die geven ( als dit nut heeft want als ik alle pagina's zo zie doe je er geen ene F**ck mee!)