No More Mister Nice Guy L2 wedstrijd. 2x 1e plaats

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:20

Ik heb nog wel een paar tips waarmee je kunt werken naar wat jij graag wilt.

Als je aangeeft te willen oefenen met spanning loslaten en meer ontspannen je proef rijden, meer zoals thuis, raad ik je aan om geen reguliere wedstrijden te starten, maar om HC of oefendressuur te rijden. Ik merk zelf als ik toch een reguliere wedstrijd rij, dat ik meer gespannen ben, omdat het wel om punten gaat en dan ga je toch weer dingen forceren (een keer sterker met je hand inwerken dat je eigenlijk wilt, of toch meer been aan het geven bent dan wil), om de oefeningen die gevraagd worden maar zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. In een HC of oefendressuur, ligt er wat minder druk op (bij mij iig), om alles zo goed mogelijk te rijden. Dan kun je beter oefenen om ontspanning te behouden. Want als je dan spanning voelt opkomen, kun je zelf beslissen of je even gaat stappen (ook al wordt er eigenlijk draf gevraagd) of even de teugels wat langer laat worden om die ontspanning weer op te zoeken. Als je het dan hebt gekregen kun je de draad van de proef weer verder oppakken. Zo leer je je paard aan meer en beter te ontspannen in een westrijdsituatie dan in reguliere sport. Wat je nu krijgt, is dat je toch weer gespannen wordt (zoals je omschrijft in je situaties van de filmpjes) en dus slechter gaat rijden wat nog meer spanning oplevert. Daar leer jij niks van (want je leert het niet tijdens de proef op te lossen, omdat dat niet kan omdat je een programma moet volgen) en je pony niet. Hij krijgt veel hulpen die nog harder en meer gespannen zijn. Hoe vaker dit zo voorkomt, hoe moeilijker het wordt om wel ontspanning te gaan leren krijgen. Ik denk dat als je M gaat starten, dat je spanningslevel alleen maar hoger wordt, omdat je dan weer moeilijkere oefeningen moet doen en dus (als je pony of jij gespannen worden) nog meer harder en gespannener hulpen gaat geven om die oefeningen maar voor elkaar te krijgen. En dan zit je in een neerwaartse spiraal. Want je lost de spanning niet op, maar je stopt wel als je proef klaar is (en dus jullie beiden nog vol spanning zitten, wat leert je pony dan? Dat hij mag stoppen als hij gespannen is!!). Je wilt juist leren dat wanneer hij ontspant en jij, dat hij braaf is en dan klaar is.
Mijn tip zou zijn om L2 of zelfs L1 (waar je kan lichtrijden) HC of oefendressuur te gaan rijden, net zolang tot dat jij ontspanning kan krijgen in je proeven op vreemd terrein (of clinics zoals je zelf al zegt). Ik denk dat dat geen weggegooid geld is, want daar kun je dus heel erg veel vooruitgang gaan boeken in je ontspannenheid. je zegt zelf dat thuis rijden het goed gaat, dus thuis blijven en doortrainen is geen optie, maar je wilt wel wedstrijden rijden en waar voor je geld.

Chantal511

Re: No More Mister Nice Guy L2 wedstrijd. 2x 1e plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:44

Ik heb je hele topic doorgelezen en wat herken ik me in deze situatie. Ik heb een moeilijke start gehad in de B, het jaar daarna ben ik door de L1 gevlogen en namen we ook vaak 1e prijzen mee naar huis. Daarna ben ik drie maanden naar Afrika geweest en dacht ik na twee maanden trainen in de L2 te kunnen starten. Echter liep dit allemaal anders. Ik ben altijd bezig geweest met het ''plaatje'' waarvan IK dacht dat jury's wilde zien. Ik was ook té veel bezig met de voorkant en daaruit aan het verder oefenen voor de volgende klasse. We liepen vast en kwamen eigenlijk niet verder. Nu heeft mijn instructrice mij duidelijk gezegd wat het probleem is en waar wij aan moeten werken. Van achter naar voren rijden, zonder druk aan de voorkant zodat hij voorwaarts wordt en het uiteindelijke doel is dat ik hem op minder hulpen kan rijden. Ook ik mijn lat lag altijd erg hoog, ondanks dat ik probeerde het bij te stellen, het competitieve instinct kwam altijd naar boven. Ik moest en zou nette punten rijden. Ik was té veel bezig met het totaalplaatje was jury's wilde zien, maar niet hoe je tot dat totaalplaatje moet komen. Het is confronterend, maar ook zooo leerzaam. Kijk vooral naar je zelf en hoe jou paard op jouw handelen reageert.

Er worden veel bruikbare tips gegeven waar je veel aan kan hebben, als jij de oorzaak van het probleem bij jezelf gaat zoeken. Mijn tip is om alles even te laten bezinken en een na een paar dagen nog eens dit topic door te lezen. Maak een lijstje waar je wat aan hebt en hoe jij daar aan kan werken. Blijf vooral lekker in de L2 rijden totdat jij ontspannen je rondje kan rijden en ga geen spanning opzoeken door moeilijkere oefeningen te rijden als de basis nog niet goed is. Maak vaker filmpjes en reflecteer op hoe jij je hulpen doorgeeft en hoe Nash daar op reageert. Ik denk dat jullie ver kunnen komen, alleen dat je je doelen bij moet stellen ;) Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:41

Ts , je gaat nergens in op het mogelijk niet helemaal gelijkmatig lopen van Nash, ik heb net even het eerste stukje van Harmelen(verkeerde proef) gekeken en schrik er toch een beetje van. Ik vind het daar absoluut niet goed lopen in de middendraf, kijk er nu zelf nog eens naar en dan naar zijn achterbenen goed kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:54

Ik vind m achter ook niet lekker soepel lopen. Hele korte pasjes, alsof ie moeite heeft het ene been voor t andere been te zetten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 07:34

Als hij spanning (en ik) opbouwd, loopt hij linksachter minder onder de massa, dat klopt ;) een bekend probleem

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:19

Leuke Haf! :) Stoer dat je met hem start, hou ik wel van!

Ik herken je manier van rijden wel een beetje, heb zelf ook een fjordje die enorm sterk kan zijn, vooral tijdens spannende momenten bijv. een wedstrijd. Maarr.. zodra zij sterk wordt, doe ik iets verkeerd. :) Bovendien, als ze voor sterk zijn, hebben ze de achterhand er totaal niet onder. Probeer op zo'n moment even weer rustig te worden, je handen te ontspannen(adem lang en rustig uit) en pak haar daarna weer rustig op. Hij zoekt op sommige momenten ook nog duidelijk naar je hand.

Filmpje 2 (5:18) ;( Trekken is niet de juiste manier van achterwaarts gaan. Maar dat weet je vast wel. zoals eerder genoemd, ga thuis lekker werken met je paard aan de (been, zit) hulpen. Zodat je deze spanning die je nu hebt op wedstrijd los kan laten. Wellicht kan dit visualiseer trucje je helpen: Doe alsof je een spons uitknijpt( vingers open en dicht), en pas dit toe tijdens het rijden, probeer het eerst in stap. Zodra je pony nageeft, je hand ontspannen. :)

Ik heb het gevoel dat jullie beiden geestelijk nog niet toe zijn aan de M1. Het niveau ligt daar weer een stap hoger en voorkom dat je met teleurstellingen naar huis gaat, dat zou sneu zijn! ( ook zonde van je wedstrijd geld trouwens).

Algemeen tipje: Yoga kan je helpen om je ademhaling onder controle te krijgen, dit is heel fijn om toe te passen tijdens zulke spannende momenten!

Wat zegt je instructeur er van?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:28

Wat een stoere Haf! Tsja over het rijden is al veel gezegd dus daar ga ik je niet mee vermoeien ;)
Misschien is het voor jullie beiden beter om een stapje terug te doen. Zodat je thuis alle puntjes op de I kunt zetten en de druk misschien voor jullie beiden niet te hoog wordt voor de M.
Ik heb altijd geleerd dat 1 stap achteruit, 2 stappen vooruit betekend. :)
Succes!

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:33

Wat mij heel erg op valt is dat je zo onrustig zit, er is zoveel spanning in deze combinatie.

Omdat jou paard zijn rug en achterhand niet goed gebruikt loop jij als een stuiterbal te stuiteren op je paard ze rug... Dit is een erg vervelend beeld om naar te kijken.
Heb jij wel eens gedacht om je paard te laten behandelen door de fysio of osteo? Zo dat het paard misschien meer ze rug kan gaan ontspannen..

Jou methode van nageefelijk rijden bevalt me ook absoluut niet... je loopt te zagen als een gek en je zit je paard heel de tijd aan te sporen met je voeten....
Doe je beugels een gat langer... maak je zelf zwaar en ga op je kont zitten...

Heb jij les?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:54

Ik ben het volledig eens met mijn voorgangers, geloof me er wordt zo geprobeerd je goede tips te geven en je beter te laten worden, maar dan moet je wel voor deze reacties openstaan en de goedbedoelde tips aannemen. Ik weet het, het is erg confronterend en moeilijk en vooral heel herkenbaar.
Ik zat voorheen ook altijd teveel in de mond en van voren te werken waardoor achter min of meer vergeten wordt. Ik wilde ook veel op wedstrijd gaan, omdat ik het leuk vond.
Sinds eind december ben ik zelf van instructie overgestapt en heb k ook godzijdank eindelijk het licht gezien. Niet meer friemelen van voren maar constante teugeldruk ( maar absoluut niet sterk worden, dan krijg je het tegenstrijdige effect). Heel veel overgangen. Mijn paard ging direct beter lopen, meer over de rug en ik kon velen maler fijner zitten. Achterhand er meer onder en viel niet meer op de voorhand.. Wedstrijden heb ik een stop voor ingelast. 19 april staat de eerste weer gepland.
Wat ik zie bij jullie: Je probeert je best te doen, maar je paard loopt nog niet genoeg bij elkaar, achterhand moet er meer onder en van voren wat meer opgericht maar wel wat ronder in de hals maar niet opgekropt en kort laten worden. Zodra je je paard lekker los en over de rug hebt lopen kun je aan wat meer oppakken denken. Houd t.a.t. constante teugeldruk en probeer niet te zagen en houd je kuiten aan. Blijf actief vanachter, zonder activiteit kan hij niet de gevraagde oefeningen doen, al helemaal niet die van het M1.
Al je hem meer kan oppakken kun je ook je handen mooi voor je houden en dragen.

Mijn tip zal dan ook zijn, laat de wedstrijden even voor wat het is, ga terug naar de basis en probeer vanuit daar weer wat oefeningen mee te pakken. Stel een doel voor jezelf. Heb je haast? Lijkt me niet, wil je paard gewoon goed voor elkaar hebben, daar hebben jullie samen het meeste aan. Start bijvoorbeeld twee of drie maanden niet en probeer hierin je paard beter te laten worden. Je zult zien als je niet in de mond zit ook meer balans zal krijgen.
Ga bijvoorbeeld binnenhoefslag rijden. recht richten e.d. word je paard alleen maar beter van.
Kropt je paard zich op van voren, laat ze het bit los? naar voren rijden, alles naar voren oplossen. Het zal wel even wennen en omschakelen zijn maar uiteindelijk met goed resultaat.

Nogmaals mijn reactie is niet vervelend bedoeld maar om je te helpen. Je zult merken dat je er straks profijt van hebt en dan zelf ook minder spanning hebt omdat je paard er fijner aan loopt.
Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt.

Veel succes!
Laatst bijgewerkt door Sharonaa_ op 18-03-15 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:56

Peelie schreef:
Als hij spanning (en ik) opbouwd, loopt hij linksachter minder onder de massa, dat klopt ;) een bekend probleem

Maar je spreekt jezelf nu tegen, dit was de eerste proef waar je fout werd voorgelezen dus daar was nog geen sprake van veel spanning, zeg je tenminste zelf en juist daar loopt hij absoluut niet lekker achter.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:24

Ik heb alles even zorgvuldig doorgelezen en ik deel de mening van vele hier dat het nu nog niet tijd is om hogerop te gaan. Maak gebruik van de zinvolle tips die hier gegeven zijn, die zijn er alleen maar om ruiter en paard beter te maken! Ik zie duidelijk een paardje die de spanning niet helemaal aan kan. En de gevraagde oefeningen (daardoor?) ook niet, door een gebrek aan kracht.
Juryleden kunnen onderling erg verschillen, maar voor het M is veel meer oprichting en kracht in de achterhand (dragend) gewenst dan wat jullie op het moment laten zien. Zonder dat wordt het ook erg moeilijk om de nieuwe oefeningen goed uit te kunnen voeren.

Probeer Nash wat langzamer te laten draven, en als je merkt dat hij voor loslaat/ontspant kun je meer gaan schakelen. Een constante ietwat weerstandbiedende hand is wel belangrijk. Als je blijft trekken zal hij ook nooit loslaten natuurlijk.
Dus losmaken vanuit de langzame, maar actieve(!), draf en maak van daaruit wat krachtige passen naar voren en weer terug. Ook in de galop kun je dit toepassen.
Veel voltes rijden met goede lengtebuiging en extra stelling zullen ook bijdragen aan een betere achterhand en flexibiliteit.

Het is jammer dat er wat bot heen en weer gereageerd wordt, maar als je alles over een paar dagen weer terugleest, zul je de goede bedoelingen er zeker wel uithalen!
Nash ziet er erg mooi uit, maar hij is nog jong, dus geef hem de tijd om te ontwikkelen. Daar zullen jullie samen later nog veel plezier aan beleven. Jullie komen er echt wel! :)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:56

Nynke04 schreef:
Probeer Nash wat langzamer te laten draven, en als je merkt dat hij voor loslaat/ontspant kun je meer gaan schakelen. Een constante ietwat weerstandbiedende hand is wel belangrijk. Als je blijft trekken zal hij ook nooit loslaten natuurlijk.
Dus losmaken vanuit de langzame, maar actieve(!), draf en maak van daaruit wat krachtige passen naar voren en weer terug. Ook in de galop kun je dit toepassen.
Veel voltes rijden met goede lengtebuiging en extra stelling zullen ook bijdragen aan een betere achterhand en flexibiliteit.

Nee nee en nee :n
Dit is namelijk wat TS al doet... Van voren naar achteren rijden.

Ts, begin met reactie op been. Kuit is reageren, hoe dan ook. Zodra dit beter word ga je dit combineren met je hand. Dus contact nemen. Als je contact recht en gelijk is en je paard is van achter naar voren dan pas kun je aan de voorkant werken aan nageeflijkheid en kan een paard gaan loslaten.

Dus NIET zoals hier boven geopperd wordt want dan rij je dus met de handrem erop, van voren naar achteren ipv de juiste richting uit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:50

Juist. Helemaal mee eens. Eerst lopen, dan goed/netjes lopen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:13

Eerlijk gezegd vind ik de filmpjes vreselijk om naar te kijken, de 1e kon ik bijna niet eens hélemaal kijken. Naast het feit dat ik vind dat je helaas te zwaar bent voor deze pony, vind ik de proef slordig, ruw, onvriendelijk en gehaast. Ga werken aan de basis, aan je houding en aan je rijden. Ga eens alléén met halster en zadel rijden, zodat je niets aan je teugels hebt en kijk dan of je netjes een proef uit kan rijden. Zo kun je zien wat je goed en fout doet met je houding.
Daarnaast zou ik ook werken aan de impuls en de sprong in galop, wellicht met drafbalkjes of voltes galopperen met een drafbalkje aan elke kant. Niet teveel met je handen willen doen, meer met je houding oplossen en zeker niet zoveel aansporen. Werken aan het doorzitten is wellicht ook een puntje, zoals al gezegd, hobbel je erg veel.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:22

Goh meid....... je wordt wel weer lekker de grond in getrapt........ je doet tenslotte je best en vind dat je heel netjes op iedereen reageert!
Ik denk dat je haflinger niet regelmatig loopt omdat hij zijn rug niet los laat en jij daardoor aan het stuiteren bent (heeeeel bekend probleem!) hij houd zn rug vast, zn kruis vast en kan daardoor niet goed van achter draven.
Ik denk dat je eerst terug moet naar de basis, bovenlijn mooi en lang houden, en als dat voor elkaar is hem meer gaan oprichten. spanning = direct terug naar ontspanning en weer opnieuw.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:36

Het probleem zit hem voor mij in het doorzitten. Tijdens het lichtrijden lukt het namelijk heel fijn om hem over de rug, van achter naar voren gereden, met tackt en aktiviteit.

Enne zozenn... Lekker geoordeeld hoor. Thnx ;)

Ik heb hier verder eerlijk gezegd ook geen zin meer in, omdat ik door 90% van de mensen de grond in geboord word. Ik vind het allenmaal best wat jullie er van vinden en denken, maar het (opnieuw) doorlezen van mn topic roept alleen maar weerstand bij mij op.

Ik train gewoon rustig verder samen met mijn instructrice en laat jullie ideeën lekker van wat het Is. Ik vind het allenmaal wel best.

Er worden hier een hoop aannames gedaan en mij woorden en gedragingen in de mond gelegd waar ik ze nooit genoemd of gedaan heb. Ik vind dat heel vervelend.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:38

Volgens mij krijg je over het algemeen best nette commentaren toch? Ik snap dat het niet is wat je had verwacht maar bekijk het positief,je weet wel weer wat je werk punten zijn en je hebt nieuwe visies te horen gekregen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:40

Nee, ik hoor geen nieuwe visies, ik hoor dingen die nergens op slaan (en maar enkele goede adviezen die al toegepast worden, maar nog niet lukken met doorzitten). Mijn werkpunten wist ik ook al zonder dit topic.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:09

Peelie schreef:
Nee, ik hoor geen nieuwe visies, ik hoor dingen die nergens op slaan (en maar enkele goede adviezen die al toegepast worden, maar nog niet lukken met doorzitten). Mijn werkpunten wist ik ook al zonder dit topic.

Als je toch niks waardeert wat je hier toegeschreven krijgt kan je het dan misschien beter laten om foto's te posten. Volgens mij is er op deze pagina nog een discussie gaande tussen twee mensen met andere visies, daar zou je ook dingen uit op kunnen pikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:13

Jammer hoor, want ik zie juist een helemboel interessante dingen staan waar je echt wat aan kunt hebben. Het doet me bijna zeer om te horen dat je er niks aan hebt :')
Ik hoop dat je kritisch naar jezelf blijft kijken en je niet teveel in het harnas heb laten jagen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:24

Jolien, wat doet jou zeer... Ik geef immers aan dat er ook goede adviezen tussen staan, namelijk de dingen die ik al gebruik en met lichtrijden heel erg goed werken, maar ik met doorzitten zelf nog niet kan omdat ik mn paard dan in de weg sta. Ik zou niet weten hoe ik het nog duidelijker moet omschrijven dan dat.

En nee, ik ga niet ieder advies terugkoppelen. Ik neem het tot mij en gebruik wat ik nuttig vind. Dat Is nog altijd mij goed recht (en ook het idee van feedback ontvangen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:29

Peelie schreef:
Jolien, wat doet jou zeer... Ik geef immers aan dat er ook goede adviezen tussen staan, namelijk de dingen die ik al gebruik en met lichtrijden heel erg goed werken, maar ik met doorzitten zelf nog niet kan omdat ik mn paard dan in de weg sta. Ik zou niet weten hoe ik het nog duidelijker moet omschrijven dan dat.

En nee, ik ga niet ieder advies terugkoppelen. Ik neem het tot mij en gebruik wat ik nuttig vind. Dat Is nog altijd mij goed recht (en ook het idee van feedback ontvangen).

Ik zie dat ik de zin verkeerd gelezen heb. Ik snap m nu. En t was met een knipoog bedoelt hoor, maar wat ik altijd jammer vind is dat het in dit geval eigenlijk best een beetje fout gaat(vergeef me, maar ik zie weinig goeds in de proef) en je doet alsof het allemaal wel mee valt en zelfs al praat over de M1. Dan vraag ik me af hoe je naar jezelf kijkt als combinatie. Ik mag geen andere topics letterlijk bespreken maar daar gebeurde het ook. Daar schrik ik van. Denken dat je goed bezig ben terwijl velen dat anders zien.

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet banketstaaf, maar ik vind het zo frappant.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:36

Herken het verhaal over de spanning bij mijn eigen paard, maar dat bleek een kleine blokkade te zijn, heb het idee dat dat hier ook misschien wel het geval is als ik zie hoe het paard loopt.

Ik liep hier ook vooral tijdens het doorzitten tegenaan. Paard kon niet genoeg loslaten om mij fijn te laten zitten en andersom zat ik mijn paard extra in de weg. Ik heb een tijdje zo door getraind, want mijn houding is ook niet je van het en dacht dat het daaraan lag. Het verbeterde wel, maar een bezoek aan de osteopaat heeft hier voor een ommekeer gezorgd. +:)+ (Een osteopaat bezoeken als ruiter is ook de moeite waard is mijn ervaring)

En doordat ze zich lastiger kon ontspannen door een blokkade in haar lichaam bouwde ze ook meer wedstrijdspanning op. Nu het laatste stukje ontspanning door een los lichaam weer bereikbaar is gaat dat ook gelijk weer beter.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:37

Dat mag je vinden ;)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:38

Peelie schreef:

En dat is het idee van dingen oppikken. Anyways, ik hoop dat je genoeg nuttige dingen hebt kunnen oppikken en ik kijk uit naar jullie volgende topic.