Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Succes!
een bekend probleem
Stoer dat je met hem start, hou ik wel van!
Bovendien, als ze voor sterk zijn, hebben ze de achterhand er totaal niet onder. Probeer op zo'n moment even weer rustig te worden, je handen te ontspannen(adem lang en rustig uit) en pak haar daarna weer rustig op. Hij zoekt op sommige momenten ook nog duidelijk naar je hand.
Trekken is niet de juiste manier van achterwaarts gaan. Maar dat weet je vast wel. zoals eerder genoemd, ga thuis lekker werken met je paard aan de (been, zit) hulpen. Zodat je deze spanning die je nu hebt op wedstrijd los kan laten. Wellicht kan dit visualiseer trucje je helpen: Doe alsof je een spons uitknijpt( vingers open en dicht), en pas dit toe tijdens het rijden, probeer het eerst in stap. Zodra je pony nageeft, je hand ontspannen.

Peelie schreef:Als hij spanning (en ik) opbouwd, loopt hij linksachter minder onder de massa, dat klopteen bekend probleem
Nynke04 schreef:Probeer Nash wat langzamer te laten draven, en als je merkt dat hij voor loslaat/ontspant kun je meer gaan schakelen. Een constante ietwat weerstandbiedende hand is wel belangrijk. Als je blijft trekken zal hij ook nooit loslaten natuurlijk.
Dus losmaken vanuit de langzame, maar actieve(!), draf en maak van daaruit wat krachtige passen naar voren en weer terug. Ook in de galop kun je dit toepassen.
Veel voltes rijden met goede lengtebuiging en extra stelling zullen ook bijdragen aan een betere achterhand en flexibiliteit.

Peelie schreef:Nee, ik hoor geen nieuwe visies, ik hoor dingen die nergens op slaan (en maar enkele goede adviezen die al toegepast worden, maar nog niet lukken met doorzitten). Mijn werkpunten wist ik ook al zonder dit topic.
Peelie schreef:Jolien, wat doet jou zeer... Ik geef immers aan dat er ook goede adviezen tussen staan, namelijk de dingen die ik al gebruik en met lichtrijden heel erg goed werken, maar ik met doorzitten zelf nog niet kan omdat ik mn paard dan in de weg sta. Ik zou niet weten hoe ik het nog duidelijker moet omschrijven dan dat.
En nee, ik ga niet ieder advies terugkoppelen. Ik neem het tot mij en gebruik wat ik nuttig vind. Dat Is nog altijd mij goed recht (en ook het idee van feedback ontvangen).
Peelie schreef:Jolien, wat doet jou zeer... Ik geef immers aan dat er ook goede adviezen tussen staan, namelijk de dingen die ik al gebruik en met lichtrijden heel erg goed werken, maar ik met doorzitten zelf nog niet kan omdat ik mn paard dan in de weg sta. Ik zou niet weten hoe ik het nog duidelijker moet omschrijven dan dat.
En nee, ik ga niet ieder advies terugkoppelen. Ik neem het tot mij en gebruik wat ik nuttig vind. Dat Is nog altijd mij goed recht (en ook het idee van feedback ontvangen).